Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bijna gezonken ......

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 18:39 #875914

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
onvoorstelbare verwoesting zeg...
Ik kan me alleen maar een complete blokkering van de schroef voorstellen die dit kan veroorzaken. Kennis had ooit een balk tussen schroef en romp en die rukte de hele uithouder in tweeën.

1 motorsteun die los ligt geeft hooguit wat gerammel, twee is erg onwaarschijnlijk als oorzaak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 18:54 #875922

Het zou mij verbazen als er een andere oorzaak zou zijn dan blokkering van de schroefas, hetzij buiten de romp hetzij in de motorkamer of in de keerkoppeling zelf.

Zo zag ik eens een Dehler 22 die door een lijn in de schroef de uithouder uit de romp had getrokken, schroefas krom en een gat in de romp. Dan hebben we het dus over een motortje van 7 a 9 Kw.

Wij hebben lange meereinden aan boord, maar vaar ook regelmatig alleen. Bewust werk ik dan met korte voorlijnen die de schroef niet halen. Voorkomen is beter dan genezen.

Hoe dan ook, lijn in de schroef daar lijkt geen sprake van, maar een andere blokkering lijkt mij zeer aannemelijk.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 19:01 #875925

jaxon schreef :
Ik start de motor......... Een hels kabaal en de motor valt direct stil.

Stond de motor in zijn werk (vooruit of achteruit) of gewoon in de vrij, toen je startte?

Als het in de vrij was heeft het niets met geblokkeerde schroef van doen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 19:51 #875959

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5250
En misschien gestart met gas erop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 20:38 #875974

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
iets mis met de keerkoppeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 22:16 #875986

Ik hou altijd wel van een beetje avontuur. Dat is slechts één van de redenen waarom ik graag opstap. Maar Jason, dit verhaal is wel bijzónder spannend!

Het voornaamste is dat jij het hebt overleefd, en je boot ook!

Toch wel een gebeurtenis waar je even van moet bekomen, denk ik dan. Maar als alles meezit met de verzekering, is het binnenkort gewoon een onvergetelijke ervaring ;-)!

Een kleinste tegenslag is blijkbaar voldoende om het noodlot te doen toeslaan. Ik weet niet of je in dit specifieke geval lessen kan trekken, maar ik onthou alvast dat je altijd alert moet blijven (solo of niet).

Terwijl ik de commentaren hieronder lees, besef ik dat mijn (eerder beperkte) kennis over motoren ook wel eens een upgrade kan gebruiken...
Opstapster voor leerzame en gezellige zeiltripjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 04:58 #875993

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
een geblokkeerde keerkoppeling geeft geen krachten op de fundatie. Iets dat de schroef heeft geblokkeerd zou toch sporen moeten nalaten, zeker in de slijmlaag die meestal op de romp zit.
terechte vraag, stond de motor in zijn werk? draaide hij veel toeren?
edit: als de motor is gesmoord heeft iets dat veroorzaakt...des te aannemelijker dat er iets in de schroef heeft gezeten.
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 05:00 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 07:54 #876015

Hurleyzeiler schreef :

Wij hebben lange meereinden aan boord, maar vaar ook regelmatig alleen. Bewust werk ik dan met korte voorlijnen die de schroef niet halen. Voorkomen is beter dan genezen.

Dat is natuurlijk heel verstandig maar niet altijd mogelijk.En ook genua of spinakerschoten kunnen best gevaarlijk worden.
Beter is voor meerlijnen polypropyleen (s.g. 0,9) te gebruiken want dat blijft gegarandeerd drijven i.t.t. nylon (1,2) en polyester (1,35).
Nog erger is polytheen(0,96),dat beruchte touw wat vissers gebruiken en je op zee wel eens in je schroef kunt krijgen :angry: ,want dat "zweeft" , in water maar dat zie je op ons soort boten gelukkig zelden of nooit.
Alleen voor de vaste landvasten op je vaste ligplaats kun je beter polyester gebruiken aangezien polypropyleen slecht tegen langdurig UV kan.

ps. Ook Dyneema lijnen kunnen dus een risico zijn want die bestaan immers ook uit polytheen en met een polyester mantel hebben ze dus zo'n beetje hetzelfde s.g. als water. :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 08:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 08:02 #876016

poe wat een schade zeg. Sterkte Jaxon!

Wat hurleyzeiler zegt is een mooi streven, en zeker aan te raden. Maar dan nog kan je een lijn in de schroef krijgen hoor.
Ik heb het gehad met een lijn die op de achterkikker zat. Ik let er altijd op, maar deze ene keer dus niet.
En dat was dus omdat ik drie keer achtermekaar met flinke wind van zij/achter in een andere box moest varen.
Derde keer, ging het fout. schroef gescheurd, schroefas krom en motorsteunen los. :(

met een drijvende landvast was het vast niet gebeurd. Maar ik had even snel een langere lijn nodig. En die dreef overduidelijk niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 08:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 08:20 #876024

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik hoop dat je de boel flink na spoelt met water. Zout water heeft bij mij een nogal stevig effect gehad op alles wat metaal is.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 09:07 #876042

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Bijna niets zo erg als zout water in je boot. Los van eventuele corrosie, door het zout blijft alles plakkerig en vochtig. Niet alleen moet het water uit de boot, maar ook alle zout dus opdrogen is niet voldoende. Dus eerst alles helemaal droog maken, dan met zoet water alles weer spoelen / afnemen en dan weer helemaal droog maken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 09:08 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 09:46 #876066

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Zo, wat een verhaal Jason! Wat een dikke pech, en wat een dik geluk tegelijkertijd dat het gebeurde waar het gebeurde... Succes met de afhandeling, en drink maar een lekker Belgisch pintje op het leven.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 09:47 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 11:29 #876107

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Poe heftig verhaal. Al van de schrik bekomen?

Zo heb ik ook eens een motor mogen aanschouwen die helemaal op z'n kant lag doordat er een ankerketting in een schroef terecht kwam. Daar schrik je behoorlijk van, zeker als er lekken ontstaan.

Dat was voor mij een extra reden voor een stuwdruklager dat structureel goed vast zit aan de boot. Doorgescheurde rubbers voorkom je er misschien niet mee (de draaiende aandrijving die opeens stopt, blijft voor een groot deel afgewenteld worden op de motor) maar hopelijk wordt de kracht dan wel beter opgevangen door een structurele stukje boot en en niet door alleen een schroefaskoker.
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 11:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 13:15 #876138

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Phoei Jason, dat is nog goed (relatief dan) afgelopen.

Ik heb eens met weinig snelheid en toeren, een lijn in de schroef gehad die de flexibele koppeling intern heeft doen exploderen.

Op zich zag je hier niet veel van maar hij was wel degelijk wat dikker geworden als je goed keek.
En het is toch een flink stukje rubber. Toch heb ik hem voor de zekerheid maar vervangen.

Heb je afgelopen jaar misschien iets in de schroef gehad, waardoor het rubber intern wellicht verzwakt was?


Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 13:17 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 25 sept 2017 14:38 #876157

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Heftig Jason! Wat een geluk dat je zo dicht bij de haven was. Verbluffend dat de schroefaskoker zo weggeslagen kon worden.

Als collega Spirit 32 zeiler ben ik zeer geïnteresseerd in het onderzoek naar de oorzaak. Maar het kan bijna niet anders dan dat er iets in de schroef heeft gezeten. Erik Aanderaa had onlangs iets vergelijkbaars:



Ben heel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Thomas of de motor inderdaad in zijn werk stond toen het gebeurde.

Heel veel succes met afhandeling en reparatie!
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 14:55 door Ensor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 06:48 #876320

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
Alles is gebeurd tijdens het starten, dus motor stond in neutraal en de schroef was dus niet in werking. Dus de motorsteunen lijken de grootste boosdoener. Dacht nog aan het blokkeren van de keerkoppeling, maar die was dus niet in gebruik. Motorprobleem is ook uit te sluiten, dan zou ie niet starten, maar wel op zijn steunen blijven staan.

Maar waarom begeven de steunen het (buiten slijtage)? Maar als ze echt versleten waren, had ik dat toch moeten merken? Ik ben zeer zuinig op mijn "oude" motor, wordt goed onderhouden en check olie e.d. bijna telkens ik vertrek (nog nooit een probleem geweest). Na de revisie, een jaar of twee geleden, had ik echt wel terug vertrouwen in dit blokje. Afsluiter wordt telkens open en toe gezet, alsook kraantje op ontluchtingsdarmpje van de seal. Is gewoon een vaste routine.

Het blijft mij een raadsel ........

Als we de motor mogen kunnen uitbouwen (waar blijft de expert van de verzekering) gaat het onderzoek verder.
Spirit 32 - Spiriwiri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 07:15 #876324

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Amai Jason,wat een verhaal.Hopelijk komt alles goed met de verzekering!In elk geval heb je die 5 vrije dagen van de madamme nog te goed hoop ik ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 07:32 #876334

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
als dit tijdens starten is ontstaan in de vrijloop dan moet er met het blok wel iets giga fout zijn gegaan...
De schroefas draait niet en dan toch de koker afbreken.

Misschien als je tijdens het zeilen erg schuin hebt gelegen en beide steunen zijn losgegaan waardoor de motor naar beneden is gezakt dat zoiets kan gebeuren? Bizar.
Heb zelf ook zo een soort schroefaskoker...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 07:40 #876337

jaxon schreef :
Alles is gebeurd tijdens het starten, dus motor stond in neutraal en de schroef was dus niet in werking.

Als hij een beetje onregelmatig startte (eerst regelmatig ronddraaien, dan ineens starten en flink lopen) dan zou het kunnen dat hij door het ineens optredende koppel 1 kant optilt van de motorsteunen (de andere kant drukt juist naar beneden).
Als die rubbers niet meer aan het metalen plaatje vastzaten (vulcanisering losgegaan) kan dat zomaar gebeuren (mijn auto deed het ook zo). En dan landt de motor naast de steunen en gaat de andere kant ook los.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 08:27 #876355

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 919
Ik heb een keer meegemaakt dat de motor een sprongetje van de rubbers maakte en de demperplaat totaal vernield bleek. Motor en keerkoppeling geen defecten en hebben het na vervanging demperplaat en steunen nog jarenlang probleemloos gedaan.
Heb nooit 100% zeker kunnen vaststellen wat oorzaak en gevolg was, maar met dit verhaal in het achterhoofd ben ik wel benieuwd hoe bij jouw motor de demperplaat eraan toe is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 10:18 #876391

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Wat een spannend avontuur en gelukkig is het niet slechter afgelopen, ik ben ook wel benieuwd naar de oorzaak !
Gelukkig was je in de buurt van hulp, maar wat als zoiets gebeurd als je 50 mijl van de kust bent ?

Een houten plug in dat gat slaan is geen optie, een kussen erop duwen (volgens Yachting Monthly de beste eerste hulp bij lekken) ook niet.
Blijft er zoiets over : www.jamestowndistributors.com/...product.do?pid=63791
Iemand ervaring mee of andere ideeen ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 12:03 #876434

iGrf schreef :
Wat een spannend avontuur en gelukkig is het niet slechter afgelopen, ik ben ook wel benieuwd naar de oorzaak !
Gelukkig was je in de buurt van hulp, maar wat als zoiets gebeurd als je 50 mijl van de kust bent ?

Een houten plug in dat gat slaan is geen optie, een kussen erop duwen (volgens Yachting Monthly de beste eerste hulp bij lekken) ook niet.
Blijft er zoiets over : www.jamestowndistributors.com/...product.do?pid=63791
Iemand ervaring mee of andere ideeen ?

Zo dat spul uit t filpmje is volgens mij wel de moeite waard om te kopen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt mij wel dat bij nog veel krachtigere lekkages het maar de vraag is of het houdt. Maar alle lekken waar je bij kan moet je zo sneller kunnen dichten dan met pluggen, en zeker als de lekkages niet perfect rond zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 12:23 #876442

Lijkt wel pindakaas, zou dat ook werken?
Ik voel een workshop aankomen voor de wintermeeting :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 12:59 #876455

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Heb een potje gekocht bij Joosten in IJmuiden. Was niet duur. Gelukkig nog geen hands ervaring mee. Het idee was om er eventuele scheurtjes of kieren die bij het slaan van een houtprop overblijven mee op te vullen. Ach ja, een mens moet toch wat om lekker te slapen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 13:03 #876456

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
In het geval van Jaxon had het allemaal waarschijnlijk allemaal weinig uitgehaald. Om solo te navigeren, de redding te coördineren, te pompen en tegelijkertijd een lek onder water te lokaliseren en verhelpen lijkt me wat te veel van het goede. Zo snel mogelijk die boot uit het water zien te krijgen lijkt me in dat geval de enige juiste prioriteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl