jaxon schreef :
Het betreft een MD11d, de bevestigingen op de balken waren nog steeds intact, zelfs de bouten waren niet gelost. De rubbers waren er wel volledig tussen uit. De grote losse stukken waren niet verduurd, het rubber was soepel, geen barstjes of scheurtjes, waarschijnlijk doorgescheurd daar waar de draadstang door het rubber gaat.
Nu snap ik nog even niet hoe die rubbers eruit zagen.
Er zijn 2 soorten: met een doorgaande bout (die zou er dus nog moeten zitten!) en met metalen platen met een draadeind erop gelast. Die platen zijn dan in het rubber gevulcaniseerd.
De versie met doorlopende bouten dempt slechter (die bout zit er immers), de versie met metalen plaat gaat stuk doordat de plaat uit het rubber losgaat. Ik denk dat je die versie had?
Die kan echt zomaar losgaan; ik heb het met een auto gehad (Volvo 144, 1970).
Die motor ligt op 3 rubbers: 2 ernaast en een achteraan, achter de versnellingsbak.
Als je optrok kantelde de motor een heel stuk opzij (goed te zien aan de versnellingspook
)
Even later ging ook de tweede rubber los en sprong de motor naast de oplegpunten van de rubbers, 10 cm lager. Daar is verder geen externe oorzaak bij nodig. Repareren was eenvoudig: auto voor aan 2 kanten opkrikken, stapel bakstenen onder de motor, krik wat laken zakken, nieuwe rubbers ertussen en de krik weer omhoog met de motor op de juiste plek. Kwartiertje...
Als bij een SP32 een lijn in de schroef komt gaat als eerste de uithouder eraan: tenminste krom, mogelijk eraf. Dat zal het niet geweest zijn, want dat duurt ook even.
Een blok hout (boomstammetje?) tussen schroef en schip zou nog wel kunnen, dat blokkeert direct en de motor neemt dan het koppel op, trekt zich aan 1 kant van de steunen.