Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bijna gezonken ......

Bijna gezonken ...... 26 sept 2017 15:18 #876506

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Aha, niet in zijn werk... Zoals Thomas zegt waarschijnlijk het gevulkaniseerde rubber los van de metalen voet gekomen. En hoogstwaarschijnlijk bij de motorsteun linksachter. Precies boven die steun zit de dieselpomp en banjobout. In de loop der jaren is daar toch wat diesel op gaan lekken en rubber kan slecht tegen diesel. Zie plaatje van de situatie op mijn Spirit 32 voor hermotorisatie. Juist op moment van aanslaan van de motor is de kracht op de steun groot.

Laatst bewerkt: 26 sept 2017 15:22 door Ensor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 22 okt 2017 09:44 #884044

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
Update :

Oorzaak : De bouten van de klemflens van de schroefas zijn losgekomen, één bout niet, waardoor de flens van de keerkoppeling (bij het starten) en de flens van de schroefas abrupt verschoven zijn.

Oorzaak loskomen : ??? Al vijf jaar is deze constructie actief en de schroefas werd telkens via het klemgedeelte verwijderd, bij het jaarlijks vervangen van de impeller (zit achteraan de motor) heb ik visueel niets vastgesteld. Deze connectie is in vijf jaar niet losgeweest.....

Verdict : We plaatsen een nieuwe motor ! Wordt een Beta 25 met een zwaardere keerkoppeling, zodat we de achteruit als vooruit kunnen gebruiken en de schroefrichting toch links blijft. Ben dit zo gewoon en kan ook waarschijnlijk ook mijn, vorig jaar aangeschafte, klapschroef blijven gebruiken. Even laten narekenen. De zwaardere keerkoppeling is berekend op het feit dat er 33% minder power door gestuurd mag worden als je de achteruit gebruikt. In mijn geval mag er max 35pk doorgestuurd worden, dus met de 25pk zit dit wel goed.
Spirit 32 - Spiriwiri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 22 okt 2017 10:39 #884069

jaxon schreef :
Update :

Oorzaak : De bouten van de klemflens van de schroefas zijn losgekomen, één bout niet, waardoor de flens van de keerkoppeling (bij het starten) en de flens van de schroefas abrupt verschoven zijn.

Welke bouten bedoel je precies??
In mijn herinnering van de SP32 zit de schroefas in een soort bus aan de keerkoppeling, met daardoorheen een conische spie door een conisch geboord gat. Dat houdt de schroefas op zijn plek.
Die bus zit met een flens met bouten aan de uitgaande flens van de keerkoppeling.
Bedoel je de bouten waarmee beiden flenzen aan elkaar zitten? Zij die dan plotseling gebroken (5 van de 6?) Of eruit gevallen?

De andere koppeling die ik ken van SPirits is dat de as in een bus steekt die dan weer met 6 inbusbouten is dichtgeklemt om de as. Zoiets zou niet gaan slingeren als de bouten los gaan, dan gaat de as slippen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 22 okt 2017 13:07 #884121

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2710
Baasklusje schreef :
De gevulcaniseerde versie....

De koker waar de as door gaat is een afgeschuinde RVS buis. Die is kennelijk losgekomen.
Foto van de Capolavoro in aanbouw:

Ik vind dat ergens op lijken, of heb ik dat alleen weer haha! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 22 okt 2017 13:31 #884126

jaxon schreef :
Update :

Oorzaak : De bouten van de klemflens van de schroefas zijn losgekomen, één bout niet, waardoor de flens van de keerkoppeling (bij het starten) en de flens van de schroefas abrupt verschoven zijn.

Oorzaak loskomen : ??? Al vijf jaar is deze constructie actief en de schroefas werd telkens via het klemgedeelte verwijderd, bij het jaarlijks vervangen van de impeller (zit achteraan de motor) heb ik visueel niets vastgesteld. Deze connectie is in vijf jaar niet losgeweest....

Respect voor de update, hoe kostbaar ook de gevolgen, de oorzaak weten is winst.
Nu is er ook een goed beeld van oorzaak en gevolg en van het één komt het ander:

) schroefasflens komt los van de keerkoppeling
) bij starten 'slaat' de laatste bout op de schroefasflens
) de motor drukt op de schroefas die uit de romp wordt gedrukt
) gelijktijdig drukt de motor zichzelf van de fundatie

Het vervolgverhaal spreekt voor zich,
heb je de losgelopen bouten in de bilge teruggevonden,
en waren daar breuken/beschadigingen in te zien?
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 22 okt 2017 16:46 #884158

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Aha, onverwachte oorzaak wel. In ieder geval duidelijkheid. Goed dat je voor de Beta 25 gaat. Bij Frits neem ik aan? Ben erg tevreden over mijn Beta 25, echt heel fijne motor en met de downangle gearbox mooi vlak op de bestaande fundatie in te bouwen. Laat maar weten als je nog vragen hebt mbt inbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl