Stoppen met zeilen? (deel 2)
Na een week vakantie zijn we dus pas aangeland in Den Helder.
Behalve de harde westelijke winden, spannen de aarde en de maan ook tegen ons samen.
Het tij loopt steeds pas na 14.00 uur mee waardoor we bij een tochtje van enige omvang laat op onze bestemming zullen arriveren. In het donker aankomen trek ik nu echt niet.
Naar Texel bedraagt de afstand 8 nM. Een kort tochtje, misschien kom ik er dan in.
Ik blijf onrustig het weer checken en kijken op waddenhavens.nl of er plek is.
We vinden een gaatje met 4 Bft in de ochtend. Er wordt tegen het eind van de middag weer veel wind voorspeld.
Het korte tochtje verloopt goed, maar ik voel me vooral blij dat ik het achter de rug heb.
Op Texel leuke dagen met fietstochtjes, maar ook weer het voortdurende gehuil van de wind in de haven.
Het knagende gevoel blijft omdat de weersverwachtingen harde wind blijven voorspellen en ik geen controle krijg over mijn wereld. Dan hebben we ook nog zo’n k*t Bavaria, daar heb je met dit weer niks aan. Moet je maar eens horen wat daar op zeilersforum allemaal over gezegd wordt.
Langzamerhand wordt duidelijk dat de Oostzee onbereikbaar is. Als we daar zijn komen we helemaal niet meer terug tegen het westweer in. Ik zeg tegen mezelf dat alles toch goed gaat, dat ik van dag tot dag moet aankijken hoe het gaat, dat Denemarken geen must is, dat ik 5 Bft nu eenmaal als limiet voel. Rationeel gelul, maar ik voel het niet zo. Ik check windguru elk uur (zinloos want de modellen worden maar 3 keer daags geupdate) ik bekijk daarop waddenhavens.nl of er ruimte is in de havens.
Zul je zien dat ik met harde wind in overvolle havens moet maneuvreren en schade vaar.
Ik praat veel met C. en probeer mijn stressgevoel te duiden. Fuck ik heb helemaal geen zin meer om op deze manier te zeilen. Ik zie er als een berg tegenop. Waar is mijn plezier in het spel met water, wind en natuur gebleven?
We besluiten om, indien de omstandigheden het mogelijk maken, naar Vlieland te gaan en daar een paar dagen te blijven om te zien hoe alles zich ontwikkelt.
Om over het Wad naar Vlieland te gaan is de aanbevolen vertrektijd weer 16u of zo. Tenzij we buitenom kunnen door het Molengat, want dan kunnen we mooi om een uur of 8 ‘s morgens weg.
Dan dient zich een dag aan met windkracht 3 uit NO. Hey, dat lijkt mee te zitten. Ik check alles wat ik kan vinden over het Molengat, want dit wordt afgeraden als vaarroute omdat de geul langzaam dichtloopt. Ik vraag de havenmeester van Texel en een medezeiler om advies. Bij rustig weer moet het kunnen.
De tocht naar Vlieland gaat wederom goed, de minste diepte in het Molengat blijkt 3,5 m, bij deze rustige zee geen probleem. Aanloop Vlieland is leuk, de jachthaven heeft plaats, maar is erg vol en ‘zeg maar niet echt mijn ding’. Toch ben ik weer blij dat ik er ben.
Op Vlieland blijven we 4 dagen. Hier waait het pas echt hard. Het jammerende heksenkoor in de haven kwelt mijn zenuwen. Ik zie schippers die wel uitvaren worstelen met de harde wind. Bemanningsleden rennen rond met fenders om af te houden. Ik vraag me af waarom 80% van de schippers er voor kiest om met de boeg tegen de wind in te draaien. Waarom niet met de kont erin gedraaid. Tja in theorie is kapitein Watje erg goed.
Dan valt het besluit: ‘we gaan niet verder’. We blijven op Vlieland tot het weer en de schipper gekalmeerd zijn. De kaarten en pilots zijn voor een volgende keer. We hebben nog ruim 2 weken vakantie. Eindelijk daalt er een soort van rust in me neer. We gaan gewoon niet als het te hard waait. Punt.
KNMI voorspelt stevige wind, onweer en rukwinden tot 40 knopen. Bij Zandvoort slaat een Deens zeilschip plat. 11 opvarenden worden gered.
Twee dagen later is de voorspelling W-ZW 3-4 Bft in de ochtend, aantrekkend tot 7 Bft vanaf 15.00 uur.
En verrek: we gaan naar Den Helder, het voelt goed. We vertrekken rond 8.00 uur voor een tocht van 36 nM dus een ETA van 14.00 uur. Als de 7 Bft eerder komt hebben we Texel als plan B.
Om 8.00 uur verlaten we Vlieland. We varen onder prachtig gekleurde luchten. In de verte zien we regensluiers waar de zon speciaal voor mij onderdoor schijnt. De wind is wat vlagerig waardoor ik druk ben met zeilvoering. Als de wind afneemt zet ik de uithaler van het (rol)grootzeil iets losser. Mmmm.. 0,3 knoop erbij. Bijna onopgemerkt ontwart zich de knoop in mijn maag. Als de wind aantrekt en C. binnen koffie zet reef ik moeiteloos het grootzeil. De boot snijdt door het water. Ik hum een liedje. C. komt boven met koffie en glimlacht. Ik vind mijn weg door Oude Vlie, Inschot en Scheurrak. Tot voor kort nooit van gehoord, nu blijkt het aangenaam gezelschap.
De wind krimpt naar ZW en trekt steeds verder aan. We gaan er motorzeilend tegenin. Ik zoek daarbij steeds een koers waarbij de boot nog lekker loopt. Dat lukt wonderwel, ondanks het feit dat ik even 30 knopen wind op het log zie staan. We varen op een k*t Bavaria, maar het is wel onze k*t Bavaria, ja. De wind blaast alle muizenissen uit mijn hoofd. Langzaam maar zeker komen we onder de hoge wal van Den Helder. Ik voel me trots en bekwaam. Hoera ik kan nog zeilen!
(wordt vervolgd)