Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Andersson 42

Andersson 42 07 apr 2019 10:32 #1035548

verslagje deel 1
Donderdag rond 18.00 vertrek, auto was stamp vol. Moesten zelf een aantal dingen uit anders konden we er zelf niet.Was niet druk op de weg reis ging voorspoedig. Vlak na de Deense grens zag een bordje met een bed er op, was half elf. we zouden nog wat langer doorrijden maar dit is beter, mooi op tijd en niet hoeven zoeken. Een familiekamer met voldoende bedden.
Vrijdag vroeg op, douchen en een na goed ontbijt weer op weg. Rond 14.00 waren we bij de boot die ik van verre al had zien liggen.De Zweed was er niet, maar MIJN boot was open dus naar binnen.Toch wel ff bijzonder dat dit nu mijn boot was, best wel groot. Jeroen en Eggie, mijn fietsmaat de de auto terug rijd,keurden de boot ook goed. Motor sleutel zit in het contact, ff proberen, floep en hij start in 1 keer, das top.DE Zweed, Anders, is er inmiddels ook. Heeft niet veel tijd, komt morgenvroeg om 10 uur nog wat uitleggen en vragen beantwoorden. ook goed.De verstaging staat nog los, daar moesten we ons zelf maar mee redden. Jeroen gaat met de verstaging aan de slag, Eggie gaat alle zooi uit de auto keurig in alle kastjes leggen en hangen, en ga de bestaande marifoon demonteren, en de mijne monteren net als de Vesper AIS.
Moest heel wat tyrapjes los knippen. kom geen goede plek buiten vinden voor de GPS antenne van de AIS.
Maar proberen of die het binnen ook doet.Monteren gong vlot, alleen de antenne van de radio paste niet op de splitter.De oude marifoon zat niet op een schakelaar, maar was bedienbaar met zekering 9, dat zo eerst maar gelaten, kan later nog wel eens op het paneel geschakeld worden. Dan de spanning er op en proberen, joepie het werkt.
We hadden inmiddels honger dus naar de lokale pizzeria, lekker kebab met patat. Smaakte prima.
Eenmaal weer bij de boot nog ff heerlijk gedoucht ik het perfecte warme gebouwtje.
En dan pitten, ruimte zat.
Zaterdag 10 uur is Anders er, begint meteen een rubber tochtbandje in de anker bak te plakken, en heeft ook nog een brede rol tape meegenomen. Er staan 2,5 meter hoge golven buiten dus er zal veel water overkomen geeft hij nog mee. En hij heeft een volle grote gasfles mee, die hij ff snel voorin de ankerbak knoopt. Anders is een beetje kortaf, wellicht toch wat weemoed dat hij zijn mooie sterke boot geruild heeft voor een rode surfplank. Na nog wat overleg en vragen zijn we wel klaar. Eggie rijd achter Anders aan naar zijn huis, we zullen nog wat spullen voor hem meenemen naar de Catch Me.
Jeroen en ik klussen nog wat, en varen naar de pomp om 87 liter diesel te tanken. De tank ontluchting is bijzonder, zin een scepter. zitten gaatjes in geboord en het slangetje loopt tot boven in, vernuft.
Na nogmaals een kebab menu en een warme douche gaan we vroeg naar bed. De kachel laten we aan er komt nachtvorst.
Zondag morgen staan we niet heel vroeg op, eerst het zonnetje er bij, dan wordt het wat warmer.
Weldra varen we rustig de haven uit.De grote C 120 plotter is handig in de kuip, en de AP werkt ook uitstekend.Het waait meer dan voorspeld, maar tussen de brokjes in staan geen grote golven.
Eenmaal op zee is dat wel anders, het plan is buitenom wat redelijk bezeild is met flinke golven tegen.
Nadat we de laatste Kardinaal gepasseerd zijn moet Jeroen die stuurt op het kompas varen. Dat gaat lastig, doordat later blijkt dat er nogal wat ruimte op de stuurkabels zit. Na een paar flinke bakken water over is Jeroen veranderd in een natte koude zeezieke spons, hij gaat naar binnen en ik neem het roer over. Na een poosje ff binnen kijken, Jeroen is niet aanspreekbaar, en ik zie tot mijn schrik het vloerluik in de punt drijven, net als Jeroen zijn tassen. Eerst kijken waar het weg komt, via de ankerbak komt het in de bovenste kastjes en loopt dan naar onder. Met de puts en een steelpan haal ik het meeste weg. Met Jeroen gaat het niet goed, ik besluit koers binnendoor te varen. Dat gaat een stuk comfortabeler,ik stuur Jeroen naar buiten in het zonnetje. Daar knapt hij weer wat op.Ik heb nog voldoende droeg kleding en een warm vest met windstopper zodat de natte boel uit kan. Mijn beide slaapzakken die in het natte kastje lagen zijn zeiknat, dus drogen op de sprayhood.
We zijn Skagen inmiddels gepasseerd, en moeten soms de koers aanpassen voor de drukke scheepvaart.
Ik wil eigenlijk wel naar Hals maar dat wordt wat te laat, als het zonnetje weg is wordt het snel kouder, dus mooi op tijd naar Seaby. Daar blijkt alles nog dicht te zijn, ook geen walstroom dus ook geen elektrisch kacheltje. De gaskachel kan niet goed over zout water, ik had vergeten de afdekkap er op te zetten.Nog een blokje rond gelopen en dan maar onder de wol met nog wat thermo ondergoed aan.
einde deel 1
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 15:53 #1035618

Deel 2
Maandagmorgen zodra de zon in beeld is de haven uit, geen wind op de motor zuidwaarts.Onderweg afbakbroodjes in de oven die zo heet zijn dat je de vingers er aan brand! Voorspelling is wind uit Z, dus is de Limfjprd de beste optie. Vlak voor de fjord veel zeehonden op de zandplaat. wederom een prachtige zonnige dag met volop mogelijkheden om nat spul te drogen. We motorzeilen met het grootzeil bij.En dat gaat best wel lekker, ondanks de stroom tegen.Bij Aalborg is de brug dicht, spertijd tussen 16.30 en 17.30 uur.
We leggen ff vast aan de kade, best wel lekker weer in de luwte. Om 16.30 roep ik de bruggenwipper op, waar zijn jullie vraagt hij? Aan de kade. OK met 1 minuut ben ik zover. Door de brug de spoorbrug opgeroepen, kwartiertje wachtten, ook niet erg.
De wind is wat aangetrokken en we varen op het genua, zonder motor.
De boeien in de fjord hebben allemaal de zelfde vorm, een dunne ronde buis. Het is net een speurtocht, maar er staan voldoende. We schieten lekker op, achter de volgende brug bij Aggersund is een haven met 3 meter water volgens de kaart, zou mooi zijn. Ik weet niet of de brug tot 20.00 of 21.00 uur draait.
De hand marifoon aan op 16 en straks maar ff horen. Om precies 20.00 uur worden we opgeroepen door de brugwachter, of we nog door de brug willen. Ja graag is ons antwoord. De brug gaat 20.00 uur dicht maar hij wil wel op ons wachtten. Als we vlak bij zijn roep ik hem op spreken we af.Even voor de brug nogmaals contact, over 3 minuten gaat ie open. We twijfelen nog om de genua in te rollen, maar ver voor we er zijn staat de brug al open. Zwaaiend en duim omhoog passeren we in schemer.Bij Logstor is de haven. Het is al donker, ruim voor de haven genua inrollen en rustig op de motor de onverlichte boeien zoeken. Oei aan de grond, maar met 59 pk zo weer los.De haven is ook niet echt diep, aan de kade staat 2.50 , net genoeg. Alles dicht maar wel walstroom, dus kacheltje aan!
Nog wat eten en schrobben, en dan na een mooie dag lekker onder de warme wol.
Dinsdag weer opstaan tegelijk met de zon, gelijk weg onderweg wel ontbijt.
Weer volop zon en wind, we kronkelen weer door de fjord die wel heel afwisselend is. Nog een vaste brug van 26 meter hoog. Altijd spannend als je er doorvaart en omhoog kijkt, blij dat ik er onderdoor ben.
De laatste brug is bij Oddesund. Als we die oproepen kunnen we 1 minuut later door. Dikke pluim voor de Deense brugwachters. Om 15.00 uur zijn we in Thyboron. Afmeren was lastig met zijwind 5-6 Bf in een veel te lange box. Alles gaat pas 1 mei open, maar via een Zweeds stel toch walstroom, en dus verwarming!
Bij een tentje vlak bij de haven eten weer een keertje fatsoenlijk, scholfilet met ribbel friet!
Nog wat opruimen, en weerberichten bekijken liggen we 22.00 uur plat, ik heb het voor de eerste keer warm in mijn 2 slaapzakken!
einde deel 2
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 07 apr 2019 17:01 door helmsman 38.
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 17:31 #1035645

deel 3
Opstaan met de zon is al gewoonte geworden, en gelijk vertrekken ook.
Zodra de havenhoofden gepasseerd zijn hijsen we het grootzeil, wat 3 dagen gehesen blijft.
Na 2 groen en 2 rode boeien zijn we op zee. Een mooi windje gaat lekker. Maar na een paar uur is de wind op, dus motor bij en genua in.En dat blijft zo tot we vrijdagmorgen de laatste shipping lane over zijn.
We hebben niet al te veel diesel dus varen 1800 toeren, ca 4 mijl. De motor neemt dan ongeveer een liter per uur, best wel zuinig. Tank van 120 l was vol bij vertrek, en in Warns zat er nog 15 l in.
In de nacht van woensdag op donderdag veel wind draaiingen.En dat is lastig te zien zonder windex. En het was lege maan, dus pikkedonker. En ook nog een paar dikke buien. Zo konden we na een gijp dezelfde koers blijven varen met het grootzeil aan de andere kant.Overdag wat slaap inhalen, en wat reserve opbouwen voor de volgende nacht. Met de AIS kunnen we 25 mijl om ons heen kijken, dat is best wel prettig. Donderdag nacht passeren we de eerste shippinglane, daar is het rustig en kunnen we probleemloos oversteken.Tussen beide lane's is het op een paar vissers na rustig. We zetten de timer op een uur, niet echt vermoeiend.
Bij de laatste lane is het druk, 7 stuks achter elkaar. Je verziet je wat op de afstanden, de eerste zit op 4 mijl, de laatste op 15 mijl. Ze gaan tussen de 14 en 20 mijl/h. De eerste is Danagas. We gaan haaks oversteken en zien wel of we er voor of achter langs gaan. Zodra we in de lane zijn zien we de Danagas al bijsturen om achte ons langs te gaan, TOP. Een AIS transponder is een prima investering.
Van de andere kant is het minder druk, geen probleem.
En dan tussen Terschelling en Vlieland hebben we wind NO.En om 10.45 is het HW in Harlingen, dat kan niet beter.We hadden nog plannen te tanken op Vlieland, maar nu we kunnen zeilen is dat niet nodig. We kunnen goed zeilen tot Harlingen, maar op de Boontjes met stroom mee is er te weinig wind.De sluis bij Korwerd moeten we ff wachten op een vissersboot uit Bruinisse, daar kunnen we achteraan mee door brug en sluis. Op het fokje naar Stavoren in de zon, lekker. Door de sluis gaat vlot, moet nu de Noordel sluis hebben, de Zuider is tot 2.10 diepgang.
In Warns de boot in een vrije box geparkeerd, we zijn er. Missie geslaagd.
Behalve kou, beetje zeeziek, en wat nattigheid toch wel erg genoten van de Amazing Grace, daar kan je met een gerust hart de zee mee op.
Jeroen dank voor de hulp, en een ieder dank voor de belangstelling en meest positieve reacties.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 17:52 #1035651

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4109
Mooi verslag, heb jullie met plezier gevolgd.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 18:02 #1035656

Mooi verhaal, mooie tocht en een onvergetelijke ervaring voor Jeroen schat ik zo maar in. Hoop dat het naar meer smaakt. De ontbering is zo weer vergeten ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 07 apr 2019 20:40 door Noballast.
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 18:28 #1035665

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Onvergetelijke trip met je nieuwe boot :) Hoe mooi is dat!
Kom je ook naar Ipswich met de ZF Pinkstertrip?
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 19:09 #1035675

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Mooi verslag, bedankt. :)
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 19:11 #1035678

Zit wel aan Ipswich te denken, maar moet ff zien of dat in de planning past. Moet er ook nog met mijn vrouw op uit.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 19:15 #1035681

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
helmsman 38 schreef :
Zit wel aan Ipswich te denken, maar moet ff zien of dat in de planning past. Moet er ook nog met mijn vrouw op uit.

Neem je die mee toch? Deze boot is groot genoeg om elkaar te ontlopen als je dat nodig hebt ;) :lol:
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 19:37 #1035685

zeeziek is het probleem, niet het ontlopen.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 19:44 #1035688

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
helmsman 38 schreef :
zeeziek is het probleem, niet het ontlopen.

Dat is vervelend idd.. Als zij de boot pakt van Hoek van Holland kun je haar daar oppikken, en dan coastal hopping doen wellicht?
Laatst bewerkt: 07 apr 2019 19:50 door ZeeZin.
Discussie gesloten.

Andersson 42 07 apr 2019 19:47 #1035689

dat gaat hem niet worden, ik mag met haar camper mee.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 08 apr 2019 07:39 #1035745

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
helmsman 38 schreef :
dat gaat hem niet worden, ik mag met haar camper mee.

Toe maar meneer een 42 voeter, en mevrouw nog even een camper ;) eigen baas?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Andersson 42 08 apr 2019 07:57 #1035750

1x een goed lot is al voldoende.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 08 apr 2019 20:29 #1035899

Leuk om te lezen allemaal!

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Discussie gesloten.

Andersson 42 09 apr 2019 07:22 #1035952

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Mooi verhaal Tjitze, leuk dat Jeroen mee was.
Stuurman aan wal ;-)
Discussie gesloten.

Andersson 42 09 apr 2019 11:23 #1036027

ben al voorzichtig met de kluslijst begonnen.
een nieuw luik besteld een Craftsman Sirius Dekluik, kost de helft van een Gebo. en een 800x800 luik vind je ook niet op MP.
Moest gister nog ff een bril ophalen , dus ook maar geprobeerd de plaat met schijven onder de stuurkolom te demonteren. hier en daar wat uitboren, kwam een heel eind. een bout van staalkabel klem draait door. volgende keer sokketang en flex mee dan moet het wel lukken.
laat een RVS plaat maken met RVS wangen voor de schijven. is nu zo verroest dat het verbogen is, en daardoor de ruimte op het stuurwiel veroorzaakt. met hele harde wind had het af kunnen breken.
maar we hebben bijna alles met de AP gestuurd, dan heeft het niets te lijden.
er zit ook een nood helmhout bij, maar gat waar die in kan. gaat binnenkort ook gebeuren. moet nof ff zien hoe ik het gat afdek.zou met een hele grote tankdop kunnen.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 10 apr 2019 16:52 #1036385

De oorzaak van de speling op her roer
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 10 apr 2019 16:57 #1036387

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ah... is repareerbaar!
Discussie gesloten.

Andersson 42 10 apr 2019 17:07 #1036394

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
zweedse kwaliteit :P
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Discussie gesloten.

Andersson 42 10 apr 2019 17:08 #1036396

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Tuulevi built B)
Discussie gesloten.

Andersson 42 10 apr 2019 17:14 #1036397

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Discussie gesloten.

Andersson 42 10 apr 2019 17:29 #1036403

Nu wordt het RVS, Edson schijven worden hergebruikt. Gelijk de stuurstand mee naar huis voor een kwastje DD.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 10 apr 2019 17:31 #1036404

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Kijk... geschilderd staal op een boot B)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Discussie gesloten.

Andersson 42 10 apr 2019 17:31 #1036405

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Ikea, je hebt nog mazzel gehad op de Noordzee..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.704 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl