Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Andersson 42

Andersson 42 24 apr 2019 08:04 #1039811

Het gewichtsargument van Erik kan ik onderschrijven.
Een Spirit 42.5 die gelijk met mijn boot gebouwd werd kreeg ook een boegschroef.
Later (in Griekenland) gaf dat grote problemen omdat de boot in flinke golven ging duiken, voordek onder water. Daarna is er flink wat gewicht (o.a. de accu's van de boegschroef) naar achter gehaald en ging het beter.
De tunnel bevat water ipv lucht, en dat is bij 1 meter tunnel van 25 cm zo'n 50 kg minder opdrijfvermogen aan een lange arm (halve boot).
Daarbij dan nog de gewichten van schroef, motor, kabels en accu, nog eens 100 kg, en je hebt feitelijk 2 man/vrouw op de punt staan, de hele tijd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 08:04 #1039812

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Kapiteinmomo schreef :
svalk schreef :
Kapiteinmomo schreef :
helmsman 38 schreef :
na een weekendje zeilen met echtgenoot, die echt genoot, kwam ik er wel achter dat je 11 ton niet makkelijk ff afduwt.een boegschroef is wel makkelijk, zeker bij solo sluizen, box in en afmeren .koop er toch gewoon eentje opperde mijn vrouw! die wil vaker mee met vriendelijk weer.
vanavond eens rondgekeken, Maxx Power CT80

Maak je er een oude mannen boot van, het nutteloze geraas van al die boegschroeven in een sluis
komt op mij over als onkunde ;)

en dat komt op mij weer over als iemand die alles beter kan en vooral beter weet ;)

Heb je er ook eentje (boegschroefje) :laugh:

nee hoor en vind dat zelf ook niet zo nodig omdat ik me wel red maar dat betekent niet dat iemand die WEL een boegschroef wil niet perse onkundig zou moeten zijn en dat een ieder dat voor zich uit moet maken. Een bekend chinees spreekwoord luid, dat de beste stuurlui op …….. staan. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 08:08 #1039815

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Met een vinkiel toch ook? Dan zou het enigszins moeten sturen!
Je kunt als experiment een goedkoop(gebruikte) drieblads vaste schroef proberen. Dat maakt je wijzer.
Anderzijds, met de prijs van een drieblads vaanstand ben je al een stukje op weg naar een boegschroef en als deze het naar tevredenheid doet?
Veilig en zeker aan en afmeren is wel een puntje als de bemanning zich daar beter bij voelt. Daar moet je niet mee spelen als je samen wilt blijven varen!
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 08:13 #1039820

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
holtere schreef :
Met een vinkiel toch ook? Dan zou het enigszins moeten sturen!
Je kunt als experiment een goedkoop(gebruikte) drieblads vaste schroef proberen. Dat maakt je wijzer.
Anderzijds, met de prijs van een drieblads vaanstand ben je al een stukje op weg naar een boegschroef en als deze het naar tevredenheid doet?
Veilig en zeker aan en afmeren is wel een puntje als de bemanning zich daar beter bij voelt. Daar moet je niet mee spelen als je samen wilt blijven varen!

zo is dat, gewoon je probleem bekijken en daar de juiste en de best passende oplossing voor jou bij zoeken en al die zogenaamde betweters maar lekker laten sukkelen. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 08:14 door svalk.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 08:23 #1039825

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Niet geheel belangeloos maar mss passend voor jou: ik heb nog een splinternieuwe Variprofile met een naaf voor een saildrive (en een schroefas ook trouwens) liggen....

VP76-3B-LH 19"x14"x13"

Die mag voor veel minder weg dan de catalogusprijs....
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 08:26 #1039828

Heb maandag anker verwijderd , had ruzie met de rolfok. Anker weegt 37 kg en past maar net in de kofferbak. Dat is al een halve boegschroef.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 08:57 #1039843

helmsman 38 schreef :
Dat is al een halve boegschroef.

Meer een kwart ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 09:51 #1039862

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
svalk schreef :

zo is dat, gewoon je probleem bekijken en daar de juiste en de best passende oplossing voor jou bij zoeken en al die zogenaamde betweters maar lekker laten sukkelen. :laugh:

Rustig maar en je begint in herhaling te vallen..

Gaat tevens om het gebruik van zón boegschroef, wordt vaak gebruikt als statussymbool door constant even met dat handje aan het pookje te zitten.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 09:59 #1039865

Kapiteinmomo schreef :
Gaat tevens om het gebruik van zón boegschroef, wordt vaak gebruikt als statussymbool door constant even met dat handje aan het pookje te zitten.

Het is goedkoper om een luidspreker met boegschroefgeluiden te monteren.
Kost minder stroom, is minder gewicht!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 10:16 #1039870

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
holtere schreef :
Mag ik vragen wat voor een schroef je onder dat schip hebt zitten?
Wij kochten ook een andere en grotere boot en dat was een ramp om te manoeuvreren, voor mij maar ook voor de missis die de touwtjes gooit. Als ik de boot goed plaats kan ze alles, doe ik dat niet kan zij ook niets. Klachten: Enorme wielwerking en slecht reageren op remmen of achteruit slaan. Altijd een verrassing waar je uitkwam. De tweeklaps Flexofold is vervangen door een drieblads Maxprop en je kent de boot niet meer terug. Zowel voor als achteruit draai en stuur ik die schuit heen waar ik wil en ze vreet uit de hand om het maar plastisch te zeggen. Een klein beetje wielwerking zoals het hoort en volop porrie achteruit. Bij een langkieler is dat wellicht anders.

Voor mij is het nu net andersom.ik had een 3 blads maxprop vaanstand op mijn Dehler en nu een 2 blads klapschroef op mijn nieuwe boot.Is ook ff wennen al begint het te beteren.Maar met zo een vaanstand is idd luxe om aan te leggen op motor.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 10:30 #1039875

Ik kan me voorstellen dat je niet al te veel roerwerking hebt met je saildrive en een vrij grote afstand tot het roer, achteruit al helemaal niet. Waarschijnlijk achteruit ook niet al te veel power.
Op onze Contest 36S kan ik goed uit de voeten met een Maxprop. Enorm betrouwbare schroef/roerwerking en veel vermogen zowel vooruit als achteruit.
Op onze vorige boot, een Hallberg 45 hadden we een joekel van een boegschroef, naar ik me herinner 6PK (??) en een Maxprop. Hiermee kon ik bijna zijwaarts manuvreren. Een uitkomst single handed ofwel met (kleine) kinderen en een boot van 18 ton geladen.
Gewoon lekker doen. Zorg we voor goede stroomvoorziening. Eventueel combi maken met accu van de ankerlier?? Dat scheelt wellicht weer gewicht? Mega-anker onderin de bilge hier op het IJsselmeer en iets her-trimmen. Denk ook na over de bediening. Op de Hallberg had ik twee voet pedalen net zoas sommine ankerlieren. Erg handig en intuitief. Wel potentieel lekgevaar.
Succes!
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 10:31 door Sailingcamelot.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 10:37 #1039878

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Baasklusje schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Gaat tevens om het gebruik van zón boegschroef, wordt vaak gebruikt als statussymbool door constant even met dat handje aan het pookje te zitten.

Het is goedkoper om een luidspreker met boegschroefgeluiden te monteren.
Kost minder stroom, is minder gewicht!

:laugh: precies na tien boegschroefgeluiden komt er ook nog een waarschuwing:

warning big navigation problems

Maar goed even ter zake vriend Helsman heeft nu genoeg indicaties over de voor en nadelen aangaande zón boegschroef dat was waarschijnlijk ook zijn insteek om zijn eventuele aankoop met ons te deelen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 10:38 #1039879

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
helmsman 38 schreef :
bij de sluis in Stavoren moet je aan de buitenkant liggen voor de Noordsluis, de Zuid is max . 2.10 diep.
dan lig je vaak aan lager wal. boegschroef ff aan en een stootwil achter ben je zo weg lijkt me.

Spring van de achterste kikker op de boot naar voren op bolder op de wal. Stootwil achter, een beetje gas achteruit en daar zwaait je boeg al van de wal. Moet je alleen even iemand in het gangboord hebben die de spring op het goeie moment van de bolder wipt. Of vooraf iemand van een andere boot vragen de spring van de bolder te gooien zodra er speling op komt.

Even op een rustige plek op oefenen met je vrouw.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 11:10 #1039894

nog slimmer: je vrouw het stuur en motor gedeelte laten doen, en zelf in het gangboord als nodig.
maja, durf je dat... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 11:23 #1039900

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
nog slimmer: je vrouw het stuur en motor gedeelte laten doen, en zelf in het gangboord als nodig.
maja, durf je dat... :)

Inderdaad het idee! meer beleving voor je vrouw.
In de binnenvaart is dit trouwens heel normaal, touwtjes zijn daar ook wat zwaarder.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 11:44 #1039912

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Wadloper schreef :
helmsman 38 schreef :
bij de sluis in Stavoren moet je aan de buitenkant liggen voor de Noordsluis, de Zuid is max . 2.10 diep.
dan lig je vaak aan lager wal. boegschroef ff aan en een stootwil achter ben je zo weg lijkt me.

Spring van de achterste kikker op de boot naar voren op bolder op de wal. Stootwil achter, een beetje gas achteruit en daar zwaait je boeg al van de wal. Moet je alleen even iemand in het gangboord hebben die de spring op het goeie moment van de bolder wipt. Of vooraf iemand van een andere boot vragen de spring van de bolder te gooien zodra er speling op komt.

Even op een rustige plek op oefenen met je vrouw.

Als ik op de spring weg draai zorg ik ervoor dat de lijn op de achterste kikker aan boord net lang genoeg is. Dus geen lange lijnen maar korte of ingekorte lijnen. Dan is het bij gas los alleen maar kwestie van losgooien en dat kleine stukkie even inhalen. Nooit extra handjes nodig gehad.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 11:58 #1039916

Waarom er boegschroeven op zeiljachten zitten wordt mij alsmaar onduidelijker.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 12:30 #1039922

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
helmsman 38 schreef :
Waarom er boegschroeven op zeiljachten zitten wordt mij alsmaar onduidelijker.

Wij zijn "hier" gewoon overal beter in dan alle andere boot eigenaren... B)

Maar voor zeilboten met b.v. een hefkiel die soms alle kanten op "zeilen" kan ik de functie van zo'n knikkerbak wel voorstellen.

Overigens vind ik de onderbouwing van Thomas de voor mij enige goede reden om er evt. vanaf te zien.
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 12:58 door groom.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 13:04 #1039932

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
groom schreef :
Als ik op de spring weg draai zorg ik ervoor dat de lijn op de achterste kikker aan boord net lang genoeg is. Dus geen lange lijnen maar korte of ingekorte lijnen. Dan is het bij gas los alleen maar kwestie van losgooien en dat kleine stukkie even inhalen. Nooit extra handjes nodig gehad.

Het hangt er een beetje vanaf hoe je ligt ten opzichte van de boot achter je (als die er is) en waar de bolders staan. Als je niet of nauwelijks naar achteren kan en de bolder, waarmee je aanvankelijk achter vastligt, staat zo'n beetje tussen jou en je achterbuurman in, dan moet de spring waarschijnlijk toch een flink eindje naar voren (waar de eerstvolgende bolder staat) en moet je dus bij de helmstok en gas weg om de spring zelf los te gooien. Dubbel nemen en bij losgooien het niet belegde eind weer naar je toetrekken heeft ook risico's. Zeker bij een lange spring. En je moet als je door windje 5 op de wal wordt gedrukt meestal vlot handelen bij een dergelijk manouevre. Valt met een boot van 11 ton misschien mee, maar toch.

Kortom: of je korte lijnen kunt gebruiken is nogal van de situatie afhankelijk. Als het kan werk ik ook liefst met korte spring, maar het zal duidelijk zijn dat, als je niet naar achteren wilt, de bolder waar de spring op wordt gezet toch wel liefst een metertje voor de kikker op kont de boot zit.

Je moet het doen zoals het kan. Maar het principe lijkt me duidelijk.
Laatst bewerkt: 24 apr 2019 13:19 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 16:17 #1039993

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
helmsman 38 schreef :
Waarom er boegschroeven op zeiljachten zitten wordt mij alsmaar onduidelijker.

Hoera het heeft geholpen ;) , voor dat geld kun je beter een mooi nieuw setje zeilen kopen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 16:35 #1039998

de boegschroef is al besteld.
er zit 30 liter in de buis, met de 15 kg van de boegschroef en 26 kg van een 75 Ah accu valt het allemaal best mee.
en de vraag was: wie heeft ervaring met een Maxx Power boegschroef
en niet: welke idioot gaat een boegschroef in een zeilbootje monteren

tzt wil wel een demonstratie van het boegschroef genot geven.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 16:39 #1040000

Ik ben gewoon jaloers (met een Zweedse langkieler met eigen wil achteruit)
Dit is de Ebste Eb die hier ooit geEbst heeft
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 16:50 #1040009

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Hier zeggen ze: met je familie moet je het doen maar je schoonfamilie kun je uitzoeken. Zo is het ook met boten. "It's all included" :blink:
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 16:52 #1040011

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
helmsman 38 schreef :
de boegschroef is al besteld.
er zit 30 liter in de buis, met de 15 kg van de boegschroef en 26 kg van een 75 Ah accu valt het allemaal best mee.
en de vraag was: wie heeft ervaring met een Maxx Power boegschroef
en niet: welke idioot gaat een boegschroef in een zeilbootje monteren

tzt wil wel een demonstratie van het boegschroef genot geven.

Groot gelijk. Hoop dat je er samen met je ega veel plezier mee mag beleven.
Discussie gesloten.

Andersson 42 24 apr 2019 16:54 #1040012

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
SoFTSTuff schreef :
Ik ben gewoon jaloers (met een Zweedse langkieler met eigen wil achteruit)

Vega ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.734 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl