Sonador schreef :
Winterklussen lijst 2019/2020:
Onderwaterschip kaal halen, hier en daar modeleren, en wat dicht lamineren.
Knieverstevigingen maken van airex c70.70(sterker dan dat is moeilijk aan te komen),epoxy en glasweefsel
Her en der een slang vervangen
Schroefaslager vervangen
Garage en schuifluik opknappen
Voorluik vervangen
Preekstoel opknappen
Elektra nalopen
Kuip opknapbeurtje
Wat poetswerk
Zeil technisch het 1 en ander voor elkaar maken, ik zoek nog een knappe seldén rodkicker (10)
Even mijzelf quoten, dit was het lijstje voor deze winter.
Niet alles is gelukt, zoals de kuip opknappen, of de elektra repareren, al heb ik het wel nagelopen.
Zeil technisch is alleen de rodkicker gelukt.
Een kleine terugblik, ik zal niet alles benoemen, maar in grote lijnen:
Het onderwaterschip hebben we geschraapt, geschuurd, aan de voorkant een elliptische vorm gemaakt, en een scherp randje aan het roer geboetseerd. Daarna epoxy en harde antifouling geschilderd.
Dat laatste was een compromis, coppercoat of een variant daarop was de bedoeling, ik heb zelfs getest met diverse producten.
Våghals in de epoxyprimer:
Het schuifluik, en de garage waren in slechte staat.
Vele gaten, de hoekjes van de afwatering waren ooit dicht geplamuurd.
Na hele sessies met daarin schuren, boren, vullen, lamineren, etc.
Ziet het er toch weer fris uit, het is bevredigend als je loon naar de hoeveelheid werk krijgt.
Dat is met opknappen niet altijd het geval.
Fris geheel:
De knieverstevigingen, daar moest even flink over nagedacht worden.
Het oorspronkelijke ontwerp zoals die in mijn IF zat werkt niet in een M26, zonder ingrijpend het timmerwerk te verbouwen.
Veel en veel te veel tijd erin gestoken, in rare hoeken werken, stof en epoxy overal ondanks je zorgvuldigheid. Maar uiteindelijk heb je weer een degelijk stukje huisvlijt waar je mast rustig aan kan leunen.
Huisvlijt:
Mastbasis, dit is ook een zwak punt van de Marieholm.
Van de Marieholm fabriek af, werden houtdraadbouten gebruikt om de mastvoet vast te schroeven aan de mastbasis. Een slecht idee, de mastbasis en de balk daaronder is van multiplex.
Dat geeft kans op inwatering, dat geld ook voor de doorvoer voor elektra.
En bij een IF kunnen ook de scharnieren voor het voorluik voor inwatering zorgen.
Ik heb de houtdraadbouten vervangen voor stokschroeven, maar die heb ik ingegoten in de mastbasis.
Gelukkig was mijn mastbasis op zowel de bouten als de elektradoorvoer droog.
De mastvoet moest wel wat worden aangepast, want ik wou kunstof ringen ertussen om het rvs verder te scheiden van het gegoten aluminium mastvoet.
Mocht ik ooit de loterij winnen, dan zou ik de gehele mastbalk etc uit een composiet willen bouwen.
Foto:
Nu ik dit zo schrijf, realiseer ik mij dat ik niet eens goede foto's heb genomen van individuele eindresultaten.
We hebben nog veel meer gedaan, heel wat lekkages opgespoord en verholpen, roer opgeknapt, volvoseal gemonteerd, nieuw buitenlager, nieuwe verstaging waar ik mijn lasapparaat heb voor verkocht en ook gratis een besmetting corona kreeg. Een nieuw voorluik, interieur opgefrist etc etc.
Echt tal van projectjes, en allemaal liepen ze uit tot nog meer projecten.
Hoe leuk ik klussen soms ook vind, er komt een moment dat je een soort van klus moe word.
Ik heb daar al een tijdje last van, er moeten bij heel veel dingen nog de puntjes op de i worden gezet.
Maar dat duurt nog wel even, eerst zeilen, weer ademen, het plezier van het hijsen van de zeilen ervaren.
Een oudere boot bezitten is soms een beetje als een achtbaan, zeker als je onzeker bent.
Vele angsten, maar ook overwinningen, en weer zorgen, maar ook opluchting.
Ik voel mij bevoorrecht dat ik zoiets mag bezitten en eraan mag werken, het proberen te begrijpen.
Wat zijn de plannen voor de toekomst:
Poetswerk afmaken, elektra opknappen, stuurautomaat monteren, startmotor en dynamo reviseren, zo'n beetje elk blok mag wel vervangen worden net als de lijnen.
valstoppers en lieren monteren, gennaker of halfwinder, kuip opknappen en etc etc, jullie lezen het vanzelf.
Klein verslag van vandaag:
Ik moest nog vele kleine dingen doen voordat waaghals weer het water in kon.
De details zal ik jullie besparen, maar alles ging eigenlijk wel goed.
Het was wel aanpoten, want het was druk op de haven, vele boten gingen alsnog weer in het water.
Zo had ik b.v. maar 15 minuten om achter de stempels kaal te halen en te schilderen.
De volvoseal ontluchten was erg makkelijk, je hoort de lucht eruit lopen, gevolgd door water.
En dan is de lucht eruit.
Een grappig detail: een langkieler is best wel listig om te kranen.
De aardige kraanmeneer besloot stickers te plakken voor de volgende keer, de stickers geven aan waar de banden moeten komen. Alleen de boot zit zo goed in de wax dat de stickers onderweg er al vanaf vielen.
Het dubbele gevoel waar ik eerder over schreef laat ik even voor mijzelf, maar alsjeblieft wees veilig, gezond, en zorg voor elkaar!