Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagboek van een Marieholm 26

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 15:50 #1152279

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ok, ik ga even terug naar de tekentafel, bedankt voor de tips!

De connectoren zijn bedoeld voor de lampjes, voor de stuurautomaat en dergelijke heb ik wat anders.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 15:57 #1152282

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
ze gaat lekker, Jeroen :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 28 apr 2020 08:13 #1152532

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ja ik vond het niet slecht voor zo'n oud ontwerp. :)
Maar ik zou dat met wat lichter weer ook wel willen kunnen.

Soms is het denken over hoe je dingen denkt te gaan aanpassen ook leuk.

Dus ik zit ook langzaam naar een gennaker te kijken/kwijlen.
Een all purpose of een upwind of doe eens gek: beide :silly:

Qua montage zat ik aan het volgende te denken:

De preekstoel zit vast aan de voorkant met 2 m6 boutjes, die zou ik kunnen opwaarderen, en dan aan de onderzijde een contraplaat lijmen, die ik misschien wel naar de romp toe kan lamineren d.m.v. een knie o.i.d. Of omdat het daar krap is (punt van de boot) met dikke fillets en wat weefsel.
Dan zet ik een geschikt blok vast aan beide bouten van de preekstoel.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 03 mei 2020 17:52 #1155058

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Af en toe gewoon prutsen met je zeilboot is ook leuk.

Zo heb ik de elektra nog verder bestudeert, en inventarisatie gemaakt van de te bestellen onderdelen.
Best grappig wat je tegenkomt, gevaarlijk ook, heb gelijk wat gesnoeid.

Daarna een plekje verzonnen voor de stuurcomputer en losse rate gyro, alleen nog een plekje verzinnen voor de fluxgate.

En ik heb de kleppen van de motor warm afgesteld, toen ik de motor weer in elkaar had gezet vorig jaar, heb ik alleen de kleppen koud afgesteld, en nu dus een stukje gevaren en warm afgesteld.
Daar zit wel wat verschil in. Secuur klusje, verder wat gebabbeld op de haven over bootjes, ook leuk!

Mijn doel is om in Mei weer een aantal dingen van de kluslijst af te strepen, de belangrijkste op de kluslijst is de elektra, word vervolgd.

Geen spectaculaire foto's, maar iets is beter dan niets:

Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 03 mei 2020 20:43 #1155141

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Sonador schreef :
En ik heb de kleppen van de motor warm afgesteld, toen ik de motor weer in elkaar had gezet vorig jaar, heb ik alleen de kleppen koud afgesteld, en nu dus een stukje gevaren en warm afgesteld.
Daar zit wel wat verschil in. Secuur klusje, verder wat gebabbeld op de haven over bootjes, ook leuk!





Volgens workshop manual geven ze de klepspeling op bij een koude motor.(0.2 mm)
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 03 mei 2020 20:46 #1155146

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik kon alleen een warme waarde vinden in het werkplaatshandboek.

Die is 0.30 inlaat, en 0.35 uitlaat.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 03 mei 2020 20:48 #1155147

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
goed hoor, moet ik ook nog doen voordat we weer gaan varen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 03 mei 2020 20:55 #1155153

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het zijn van die kleine klusjes waar je even de tijd voor moet nemen, en zen voor moet zijn.

:laugh:
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 03 mei 2020 20:56 #1155154

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Sonador schreef :
Ik kon alleen een warme waarde vinden in het werkplaatshandboek.

Die is 0.30 inlaat, en 0.35 uitlaat.
Idd ik keek in verkeerde boek, nl van mij md 2020. En daar geven ze de speling op bij een koude motor.
Laatst bewerkt: 04 mei 2020 07:41 door madoc.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 03 mei 2020 20:57 #1155155

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
ja, dat ben ik nog even niet :D vandaag 102 gaatjes met stewathix volgepropt...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 04 mei 2020 20:12 #1155540

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Via het forum van frou frou een andere 600nm gasveer voor de rodkicker 10 geregeld.
Hij was ietsjes korter dan een originele nieuwe 1200nm gasveer, maar dat maakte niet zoveel uit.

Hij kan nu net de giek incl opgedoekt grootzeil en huik dragen, is eigenlijk iets aan de slappe kant.
De stop ga ik wat aanpassen hij zakt wat ver door, kwestie van een langer buisje.
Of ik ga een veer zoeken die een tikkie zwaarder is, een 800nm veer bijvoorbeeld.
Eerst met deze maar eens zeilen.

Ik vind het wel veel prettiger, de andere was echt veels te zwaar voor de giek!
Die schoot echt omhoog als je al de klem los kon krijgen.

Nogmaals dank!


Alle bedrading nagemeten, om zo een idee te krijgen wat ik ga vervangen
Volgende stukje is meer voor eigen referentie.

10mm kabels met aangeperst oog naar startgebeuren motor.
8mm kabel met aangeperst oog van huishoudaccu naar acculader.
Van acculader naar schakelpaneel 5mm kabels met een schakelaar er tussen.

Geen zekering voor huishoudaccu, dus die ga ik monteren een anl type.
Er zit een rode pulsotronic lader in.

Kleuren: blauw, zwart en rood. Waarbij zwart en rood soms plus en soms min zijn :laugh:
Laatst bewerkt: 04 mei 2020 20:18 door Sonador.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 13:46 #1158559

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
In voorbereiding om de elektra te doen, heb ik wat spullen bij elkaar gesprokkeld.
Zo ook kabels, en een mooie ASA (anl) zekeringshouder, persogen en een perstang.

Heb thuis alvast wat geperst.
Ik heb de ogen 3x geperst, en daarna voorzien van krimpkous met lijm erin.
Het is een secuur klusje, de mantel eraf halen op de juiste formaat, en het persen zelf ook.

3x geperst:



Krimpkous erover, lijm wat er een beetje tussenuit perst:





Word vervolgt
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 13:54 #1158566

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
ANL Zekeringshouder:



Deze zet ik net na de accu, met ik weet nog niet hoe grote zekering, denk een 90A zoiets.

En een hella schakelaar, ik heb ervoor gekozen om de startaccu en de huishoudaccu apart te houden.
Dus geen schakelaar waarbij je ze beide kan kiezen.

Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 14:52 #1158591

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Lekker als dat allemaal weer tiptop is. Voelt een stuk beter!
Die gasveren is altijd een beetje gokken en je weet nu een hoop meer. Een beetje extra lift is wel fijn anders wil de giek graag gaan zwaaien met dwarswind in de box.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 16:02 #1158621

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik ga denk ik zoeken naar een 800n of 900n gasveer, dat is denk ik wat ik moet hebben.
Dat zal wel van een ander merk moeten zijn, want de stappen van Seldén zijn wel erg groot, van 600 naar 1200, naar 2500. Niets ertussen.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 16:28 #1158635

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik had al wat linkjes geplaatst naar gasveer dealers.
Je kunt zo een configurator invullen en je krijgt exact de juiste gasveer.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 16:32 #1158638

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
holtere schreef :
Ik had al wat linkjes geplaatst naar gasveer dealers.
Je kunt zo een configurator invullen en je krijgt exact de juiste gasveer.

Inderdaad, maar ik kom er niet uit met die website, ik snap er niets van zelfs. :woohoo:
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 19:25 #1158721

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ok, even wat gelezen en de hersenen aan gezet.

Als je voor een Seldén rodkicker 10 een andere (custom) gasveer zoekt.
Zoek dan in de serie 14/28.

Slaglengte 250, m10 draad, en totale lengte van de veer (zonder schroefdraad) 565mm
Die totale lengte mag ook wel wat langer, dan moet je het buisje inkorten.
Korter kan ook, maar dan heb je een langer buisje nodig.

Ik ben geslaagd bij gasveerwinkel.nl, ik moet er wel even op wachten (was niet op voorraad).


Gaag gedaan!
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 19:28 door Sonador.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 19:55 #1158743

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Ik zie opeens een steigerende hengst met vier nieuwe hoefijzers
voor me. Vreemd...

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 11 mei 2020 20:01 #1158748

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
:laugh:
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 12 mei 2020 20:30 #1159188

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Soms heb je van die dagen dat de tijd heel erg hard gaat, tegen de tijd dat het etenstijd is, dan heb je het gevoel niet veel bereikt te hebben. Zo ook vandaag, ben echt niet lui geweest, maar toch niet veel bereikt.

Vandaag een middagje gespendeerd aan elektra, het was er perfect weer voor, af en toe een buitje en lekker behaaglijk tot fris in de boot.

De bekabeling van het startgedeelte van de motor was niet super meer.
Zo zat er niet veel flexibiliteit meer in de massa kabel, je zou hem zo als veer kunnen gebruiken onder je auto, zo stug. De pluskabels waren ook niet je van het.

Dus allemaal nieuwe kabels gemaakt, sommige kabels kon ik zelfs korter maken dan wat erop zat.
Ik moet de nieuwe kabels nog wel netjes bevestigen, ik moet daarvoor nog mooie klemmetjes zien te vinden.

Het starten ging daarna ook wat vlotter, al moet ik de startmotor nog wel een keertje uit elkaar halen en reinigen.

Daarna begonnen met alle kabels te trekken voor de huishoudaccu, en voor de nieuwe zekeringshouder (ANL).

De oude kabels gebruikt als "trekveer" daarna ogen eraan geperst, en wat lengte extra behouden voor toekomstige aanpassingen.

Er gaat ook veel tijd zitten in denkwerk, zeker voor mij een jan boerenlul met een korte achternaam. Nadat ik de kabels had getrokken, heb ik onder het genot van een koekje en een drankje, de conclusie getrokken dat het inmiddels etenstijd was, dus tijd om op te ruimen en naar huis.

Na het eten nog even gereflecteerd, en nagedacht over hoe het heeft gezeten, en besloten om het wat aan te passen i.p.v. het na te maken met nieuw spul.

Vanaf de accu lopen er 2 16mm2 kabels naar de lader toe, en die sluiten direct op de lader aan met akelig weinig ruimte tussen de 2 polen. Vanaf daar ging het richting een trekschakelaartje en dan naar het schakelpaneel.

Ik maak in de buurt van de lader, 2 verdeelpunten, waar het vanaf richting hoofdschakelaar en schakelpaneel gaat.
En dan maak ik kleine kabels vanaf de lader weer naar de verdeelpunten toe, zo kan ik het ook eenvoudiger aanpassen in de toekomst, en lijkt mij het een stuk degelijker en veiliger te zitten.

Geen spectaculaire plaatjes, sorry daarvoor:

oud tegen nieuw:


Sommige plus kabels waren dezelfde kleur als massa, veel van de massa draden waren ook blauw.
Laatst bewerkt: 12 mei 2020 20:33 door Sonador.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 12 mei 2020 22:34 #1159214

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
De nieuwe kabels zien er in ieder geval keurig uit. Zo'n 1-2-both schakelaar vind ik persoonlijk een onding, goed dat je die links hebt laten liggen. Aparte hoofdschakelaars voor de service- en startaccu zijn een veel betere keuze.

Mocht je toch de mogelijkheid willen hebben om in geval van nood de serviceaccu als startaccu te willen gebruiken of vice versa, dan is een cross-over schakelaar de oplossing:

U heeft geen rechten om deze pagina te openen!


Bij mij ziet dat er zo uit:



Waarbij je dus voor de drie schakelaars altijd maar twee sleutels beschikbaar hebt, zodat je nooit per ongeluk alle drie de schakelaars aan kunt zetten. Dan zou je de goede accu verbinden met de lege/kapotte, met fatale gevolgen. En juist dit laatste doe je dus wel met zo'n 1-2-both schakelaar!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 mei 2020 22:40 door ilCigno.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 12 mei 2020 22:37 #1159215

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Blauw is de "nul" draad in 230/380 volt installaties, Jeroen.
De bruin/rode zijn dan de "fase" waarop 220v staat naar de "nul".
Beetje simpel uitgelegd.
Bij gebrek aan beter gebruikt men wel vaker de blauwe kabel als
de "min" in een 12v installatie aan boord. Als het consistent
gedaan is kan je daar misschien mee vooruit.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 12 mei 2020 22:45 #1159217

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Precies om deze reden is het onverstandig om de aderkleuren van de 230V installatie ook te gebruiken voor de 12V installatie. De ISO norm voor schepen verbiedt dat zelfs meen ik en dat is niet voor niets, je wilt voorkomen dat deze twee werelden ergens een keertje per ongeluk verwisseld worden. Daarom mogen 12V en 230V ook nooit in één kabelgoot of mantelbuis liggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 mei 2020 23:25 door ilCigno.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 12 mei 2020 23:20 #1159220

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Helemaal mee eens Timo,
het was meer een aanwijzing aan Jeroen, die aan het uitzoeken is.
Ben namelijk de blauwe "min" al op veel bootjes tegengekomen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.711 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl