Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagboek van een Marieholm 26

Dagboek van een Marieholm 26 20 mei 2020 19:33 #1162532

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Iets uit het midden maakt in principe niet uit, zonder sensor weet hij niet waar het midden is. Verder naar voren of achter monteren maakt mogelijk wel uit: geeft een (iets) niet-lineaire uitslag. Ik zou hem mooi zo laten en die 15 mm negeren.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 20 mei 2020 19:41 #1162535

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Er zit wel een ingebouwde roerstandgever in de tillerdrive, maar de middenstand kan je wel afstellen in de settings via de stuurcomputer.

We gaan het zien, ik weet ook niet of het zoveel is hoor.
Heb het op het oog "gemeten"
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 19:46 door Sonador.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 20 mei 2020 20:01 #1162544

Wij hebben het weleens zo opgelost:
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 20 mei 2020 20:04 #1162545

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
redshift schreef :
Iets uit het midden maakt in principe niet uit, zonder sensor weet hij niet waar het midden is. Verder naar voren of achter monteren maakt mogelijk wel uit: geeft een (iets) niet-lineaire uitslag. Ik zou hem mooi zo laten en die 15 mm negeren.

Juist als hij haaks gemonteerd is krijg je juist ene iets niet lineaire aandrijving. Om de bediening mooi symetrisch te hebben moet een stuurcilinder zo gemonteerd zitten dat de hartlijn van de cilinder bij maximale uitslag haaks op de hartlijn van het schip staat. Gecentreerd zal hij in het geval van een helmstok dan het montagepunt op de kuiprand achter het montagepunt op de helmstok hebben. Hieronder een willekeurig voorbeeld van een hydraulische besturing

Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 21 mei 2020 09:08 #1162648

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat voorbeeld van op een roeras, daar is geometrie nog veel belangenrijker dan hier.

Het roer van een Marieholm IF of 26 loopt fink schuin, en is erg lang, zo'n beetje 2 meter en 70 cm.

Ik heb lang nagedacht over de locatie van de tillerdrive.
Heb alles afgelopen winter helemaal nagemeten zoals Raymarine het aanbeveelt.
De locatie van de tillerdrive nu, is als je vanaf de zijkant naar de boot kijkt (op wal) dan zit de tillerdrive zo'n beetje gelijk met het midden van het roer.

Dus als je een denkbeeldige lijn zet door het midden van het roer, dan een denkbeeldige lijn naar boven.
En dan kom je uit op de plek waar nu de tillerdrive zit.

Alleen dus die 10 tot 15mm verschil van links naar recht.
Ik ben benieuwd hoe het gaat werken, het is een oudere stuurcomputer, maar ik heb er wel een losse rate gyro bij.

Eerst de elektra aan de praat krijgen. En wat gaan zeilen, ook nog niet veel gedaan helaas.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 21 mei 2020 09:19 #1162651

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Een beetje uit het midden wil niks zeggen en daar stuurt de automaat ook helemaal niet op. Het ding kijkt gewoon naar je koers!
Je wilt niet weten hoeveel boten de helmstok niet precies in het midden hebben maar ook door de wielwerking van je roer moet je vaak een uitslag maken.
Er is maar een verschil: je hebt wat minder uitslag naar een kant!
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 22 mei 2020 13:49 #1163085

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wat spullen verzameld voor de elektra, je kan je geld en tijd er goed in kwijt …
Maar ik heb altijd het motto gehanteerd, dat als je iets doet, doe het dan goed.
Of zo goed als mogelijk, af is het nog lang niet helaas.

Ik vond het wel netjes, en handig om mijn gemaakte kabelboom voor de stuurautomaat in een mantel te stoppen. Dus heb ik dit spul gevonden, het werkt het netjes af, en het beschermt ook.



Geïntrigeerd door de foto, die Hurleyzeiler eerder plaatste in dit topic van zijn schakelpaneel.
Ben ik eens gaan zoeken naar dat specifieke merk, ASA.
De afwerking, en hoe erover is nagedacht sprak mij erg aan.
Ik had al een ANL zekeringshouder van ze gekocht en het is echt tof spul.



Verder nog een set accupolen gevonden die mij handig en stevig leken.
I.p.v. dat je de kabel klemt met een brug en twee schroeven, kan je bij deze een oog eraan maken.

Ik had ook een massaverdeelpunt gevonden, achteraf bleek het net echt niet nodig, want er zit al zoiets op het schakelpaneel. Toch ga ik de verdeler wel gebruiken, i.p.v. de voorziening op het schakelpaneel.
Al zou ik wel 1 draad ernaar toe moeten trekken denk ik.



Ik heb weer wat te klussen.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 22 mei 2020 13:54 #1163087

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ter toevoeging van, het schakelpaneel is denk ik gemaakt van geanodiseerd aluminium.
Nadeeltje voor mij, ik moet een tang kopen om die ongeïsoleerde contacten dicht te knijpen
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 22 mei 2020 14:07 #1163095

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Toen ik de kleppen van de motor aan het stellen was, viel mij op dat er diesellekkage was aan het filter.
Nu heb ik 2 filters, 1 Delphi vanaf de tank, en 1 op het motorblok zelf, na de opvoerpomp, en voor de HD pomp.

Hij lekt op de bout (vermoedelijk), ik heb alle ringen destijds al eens vervangen, net als het filter.
Nu ga ik het maar weer uit elkaar halen, dus ik ga dan gelijk maar weer een nieuw filerelement plaatsen.
Maar die filterelementen zijn niet bepaald goedkoop.

Via de penta dealers gewoon 50 euro.

Dus ik de afmetingen bekeken, en het ziet er naar uit dat ik een alternatief heb gevonden voor 8,52 incl BTW. Wel heb ik alle overige afdichtingen via de penta dealer bestelt, en hopelijk krijg ik het ermee dicht. Voor nu een trainingsmat voor puppies in de bilge gelegd.
Geen startproblemen overigens!

Word vervolgd.
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 14:09 door Sonador.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 22 mei 2020 14:18 #1163100

Bij ons aan boord ook het ASA schakelpaneel, het voordeel vonden wij dat aan de achterzijde een brug of rail is gemonteerd voor alle - aansluitingen. De LED lampjes laten duidelijk zien of een schakelaar aan of uit is. Een kunst is wel de bijbehorende stickers recht in het vak te plakken, maar dat is jou wel toevertrouwd :) Wel handig is reserve glaszekeringen aan boord te hebben. Succes, we zien het resultaat wel verschijnen!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 23 mei 2020 19:44 #1163766

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Vandaag eindelijk weer een klusdag gehad, zo blij, dat ik de tijd vergeten was.
om 20:00 stapte ik pas de auto weer in na het klussen.
Soms kan je helemaal opgaan in wat je doet, dat heb ik met zeilen ook wel eens.


Laatste losse eindjes, van de elektra uitgezocht, )wat een gepuzzel).
En daarna alles weer aangesloten met degelijke verbindingen, er is geen kroonsteentje meer te vinden!
De navigatie verlichting heb ik achterwege gelaten, dat is weer een ander hoofdstuk.

Alles werkt weer naar behoren, de koelkast, alle binnenverlichting (7stuks), diepte/log, en de stuurautomaat.

Alleen de stuurautomaat heb ik wat problemen mee.
Alles werkt, alleen geeft hij sporadisch een no rudder ref foutmelding.
Misschien moet het gereset worden, want ik heb wel het 1 en ander gebruikt om ander spul te testen.
De rate gyro heb ik nog niet aangesloten, dat komt nog.

Morgen proberen om alles netjes af te werken, als ik nog kan functioneren na vandaag ha. :pinch:
Het nieuwe paneel is wat kleiner dan het oude, dus daar moet ik ook nog wat op verzinnen.
De massa die geïntrigeerd was in het paneel heb ik eraf gesloopt, en mijn eigen massa verdeelpunt gemonteerd. Net wat degelijker!

Ben zo blij dat alles is vervangen, en ook met degelijk spul.
Voordat ik met het hoofdstuk elektra begon, had ik niet gedacht dat er zoveel denkwerk en tijd in zou gaan zitten.

Eigenlijk weet ik ook wel beter :whistle:
Geen plaatjes bij de praatjes, sorry, ik ga nu aan het middageten beginnen.
Nou misschien heb ik 1 plaatje, zal zo even kijken.

Bedankt voor het lezen!
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 23 mei 2020 19:47 #1163769

Klinkt weer als een leuke klusdag naamgenoot ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 23 mei 2020 20:13 #1163784

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
lekker bezig geweest :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 23 mei 2020 20:19 #1163788

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dit is de enigste foto die ik heb van vandaag, sorry.

Afwerking van het kabelboompje naar de tillerdrive:

Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 23 mei 2020 20:27 #1163794

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Keurig afgewerkt. Alleen, die rood-zwarte aders, is dat de voeding voor de stuurautomaat? Zo ja dan lijkt het wat aan de dunne kant.

Die No rudder ref foutmelding heeft uiteraard met de roerstandgever te maken. De grootste kans is dat één van de adertjes net niet helemaal lekker vast zit. Pas als je dat hebt gecontroleerd verder gaan zoeken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 23 mei 2020 20:37 #1163799

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat is de A en B naar de Tillerdrive, 2.5mm2
De voeding is ook 2.5mm2.

Morgen maar eens gaan speuren, bedankt voor de tips!
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 20:37 door Sonador.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 24 mei 2020 09:54 #1163986

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Live:

Regen, wind, fris.

Maar het is lekker comfortabel in de boot.
Wat dingen geprobeerd met de stuurautomaat, niets leek te werken.
Als laatste redmiddel een andere kabel naar de inwendige roerstandgever getrokken.
En dat heeft geholpen.

Ik vermoed dat de kabels die naar de roerstandgever gaan, een afscherming nodig heeft.
Of dat de dikte een rol speelt.

Hoe dan ook, het werkt nu.
Straks weer een nieuwe kabelboom maken.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 mei 2020 10:04 #1164598

En zo blijf je bezig ;)
Wel goed dat je het probleem gevonden hebt, 'spoken' in een elektrische installatie zijn soms lastig (te vinden)!
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 mei 2020 15:09 #1164689

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Inderdaad GT-sailor!

De stuurautomaat doet het inmiddels prima.

Vandaag uitgeprobeerd.
Aanvankelijk vond ik het maar traag reageren, daarna in dealer calibration wat dingen veranderd.
En daarna ging het goed, actief trimmen is dan echt zo leuk!
Wat een uitvinding, ik heb nog een losse rate gyro erbij die ik nog moet monteren, dan zal hij een stuk sneller reageren, het was wel een vlagerige wind vandaag.

30 mijltjes gezeild, best uitdagend hoog aan de wind, 2 tot 3 graden erbij, 2 tot 3 graden eraf.
Prachtig om de hele tijd actief te trimmen!
En overstag met de stuurautomaat is ook leuk om te doen! :laugh:

Tussen het trimmen door een beetje foto's gemaakt van andere zeilboten, en ondertussen lekker verbrand.

Het log (st40 bidata) werkt prima, maar geeft stelselmatig 1.6knp te weinig aan, wat zou dat kunnen zijn?
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 mei 2020 15:57 #1164702

Als het consequent 1,6kn te weinig is dan kan je dat in de calibration wel aanpassen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 mei 2020 16:34 #1164713

Als je op je GPS 1.6 kn vaart geeft je lig nog 0 kn aan? En bij 5 kn geeft je log 3.4 kn aan? Die systematische (“consequent” noem jij...) fout (wrijving??) kun je meestal niet wegcalibreren... Je kunt wel een factor instellen, maar dan bereik je die 1.6 kn correctie slechts bij een (1) snelheid...
Laatst bewerkt: 25 mei 2020 16:36 door Nachtvlinder.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 mei 2020 16:51 #1164720

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het is 1.6knp verschil, over elke snelheid.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 mei 2020 18:16 #1164758

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Grappig dat je ook overstag kan met je stuurautomaat, mijn st1000 doet dat niet.
al is dat overstag gaan met de hand een stuk effectiever, maar das niet zo belangrijk met toeren.
ik moet hem echt ontkoppelen om overstag te gaan.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 mei 2020 18:20 #1164762

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Overstag op de automaat werkt super als je alleen vaart. Alles klaar zetten, knopje drukken en op je gemak lossen en weer aantrekken en bijsturen. De overstaghoek kun je instellen.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 mei 2020 19:42 #1164806

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Nu overstag gaan zo eenvoudig is, moet je niet vergeten je wederhelft te vertellen dat je overstag gaat, anders rolt ze uit de kooi!

Vraag maar niet hoe ik dat weet. :whistle:

De overstaghoek staat momenteel op 100 graden, het gaat eigenlijk wat te langzaam nog voor mijn boot.
Heb gespeeld met de fok bak te laten staan zodat het wat sneller gaat.

Je kan er erg veel aan de stuurautomaat afstellen, en als ik een windvaantje monteer moet hij ook op de wind kunnen sturen. Maar instellen kan best lastig zijn, ze hebben het daarom niet makkelijk gemaakt om bepaalde calibraties te openen.

Leuk spul, ik was gewend om gewoon met een touwtje de helmstok te fixeren als ik iets voorop op dek moest doen. En hopen dat het goed kwam.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.688 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl