Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagboek van een Marieholm 26

Dagboek van een Marieholm 26 18 apr 2020 18:55 #1148562

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het is toch wat, dat achteruit manoeuvreren met een langkieler, hoe klein het ook is.


Eenmaal uit de box, en de haven uit om vervolgens direct de zeilen te gaan hijsen.
Hoe zat dat allemaal ook alweer, je bent roestig, maar gretig.

De zeilen staan, niet gek veel wind, maar je zeilt, het water wat rustig voorbij "raast" je bent weer blij en in je element.




De rodkicker is positief bevallen, vooral de twist is heel gemakkelijk erin te krijgen.
Ik ga nog wel bekijken of een minder sterkere gasveer gaat bevallen.

Lichtweer zeilen is niet de meest sterke kant van de Marieholm 26, maar toch doet het niet heel gek.
Het onderwaterschip wat weer redelijk strak te noemen is, kan je goed merken.
Zowel met motoren als met zeilen.

Met motoren merk je duidelijk dat de motor minder hard hoeft te werken, en is eerder op snelheid.
Met zeilen merk je datzelfde eigenlijk, maar dan is de wind je motor.

We hebben voor de wind gezeild, en ook hoog aan de wind.
Op beide koersen compleet neutraal op het roer te krijgen, klein stukje halve tot aan de wind.
En daar liep ze ook veel beter als voorheen, ik schrijf dat toe aan de afstelling van de mast.
Rechtop, met een lichte buiging. I.p.v. flink achterover met veel buiging.

Met motoren de volvoseal in de gaten gehouden, en die word qua warmte niet warmer dan lauw.
Ik kijk alweer uit naar de volgende keer zeilen, meestal begin ik daaraan te denken tegen het einde van een dagje zeilen.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 18 apr 2020 18:57 #1148563

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
Lekker!
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 18 apr 2020 21:08 #1148629

lekker briesje om er weer ff in te komen.
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 19 apr 2020 07:57 #1148692

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ik kijk alweer uit naar de volgende keer zeilen, meestal begin ik daaraan te denken tegen het einde van een dagje zeilen.

dat herken ik sterk
Ik ben de storm, en de windstilte.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 24 apr 2020 21:40 #1151323

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Vandaag een stukje gezeild, 25 mijltjes.

Het begon allemaal rustig, niet veel wind, gemiddeld een 8 a 9 knopen, bij vlagen 14 a 15 knopen.
Mooi weer om met trimmen te oefenen.

Ik merk dat ik meer met de overloop trim sinds dat de rodkicker erop zit (moet er nog erg aan wennen).
De overloop is wat aan de smalle kant, daar gaan we wat aan doen.

Naarmate de dag vorderde begon het steeds harder te waaien, er waren inmiddels wat meer zeilboten op het water, vooral grotere dan ons, en hoog aan de wind konden we ze gewoon bijhouden.
Het waaide eigenlijk te hard voor de Genua en vol grootzeil op nog standje power voor lichtweer, maar door het grootzeil alleen het achterlijk mee te laten doen ging het eigenlijk wel prima.

Våghals loopt veel harder bij dezelfde wind dan vorig jaar, het scheelt gewoon 0.5 knoop.
En dat vind ik echt ontzettend veel, ik weet niet zo goed hoe dat komt.
Eigenlijk zou dat toch niet kunnen?
Een glad en ietwat gemodelleerd OW schip helpt toch alleen bij acceleratie en licht weer?
Voor uiteindelijke snelheid in wat meer wind moet het toch niet veel uit maken?

Schijnbare Windhoek t.o.v. de boot zo rond de 70 graden liep hij gewoon 6.5 knoop op Isailor (ipad) en ook via de telefoon bekeken. Mijlen lang haalden we dat, en als de windsnelheid wat daalde liep hij rond de 6.2 knoop wat dacht ik de rompsnelheid is. Bij die 6.5, dan voel je hem gewoon bijna een soort van ingraven om vervolgens van puur genot het water opzij te ploegen, flinke kuilen laat hij achter.
Ik begrijp het niet, volgens het polair diagram moet dat niet kunnen.

Voorheen moest ik echt moeite doen om 6 knp te halen, en dat doet hij nu dus veel makkelijker.
Zoals je leest ik snap er geen snars van, maar het was echt vol op genieten.
Niets anders bezig zijn dan met zeilen, alles in de gaten houden, verwerken wat je ziet en voelt.
Het maakt niet uit of je nu goed of slecht zeilt, of dat je aan de verkeerde touwtjes trekt.
Je bent bezig met wat je leuk vind! Kan niet wachten tot ik weer een rondje mag zeilen!

Ik probeer nog een (beroerd) filmpje in elkaar te flansen van de mooie kuilen die we aan het maken waren :laugh:
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 24 apr 2020 21:54 door Sonador. Reden: typvoudten hersteldt met dt
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 apr 2020 08:12 #1151370

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Beroerd filmpje, maar wel leuk:

Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 apr 2020 08:25 #1151375

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Mooi filmpje en een prachtige dag geweest B)
Als wij onze boot terugvaren vanaf de winterstalling is die nog helemaal leeg en zonder mast en verse antifouling. Zo strak als een biljartbal.
Hij loopt dan (op de moter) ongemeen snel en bij het gas geven krijg je zelfs een schop(je) in je rug. Bij het terugvaren na het seizoen gaat altijd met minimaal een knoop minder!
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 apr 2020 08:57 #1151383

Ik kwam de Marieholm IF en de Volksboot ooit tegen op IJburg vlak bij een plein. Prachtig die naast elkaar te zien. Ben al een jaar verliefd op de Marieholm, schitterende lijn, ik ben daar niet alleen in. Maar mijn vraag is je snelheid, kan de diepkieler niet in plane? Kan je boven je rompsnelheid uit? Planeren is zo leuk.
Wát zoek je? Wind?
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 apr 2020 09:14 #1151385

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
De oude Scandinavische volksboot, prachtig zijn die!

Hij graaft zich in, en dan word de waterlijn langer.

De hoogste snelheid haal je met ruime wind, net geen halve wind.
theoretisch kan je dan krap 7 knoop halen, en dat heb ik met mijn oude IF vaak gehaald.
Maar dan heb je echt minimaal 20 knopen wind nodig.
Met deze heb ik dat nog niet gehaald, alleen dus 6.5 maar dan bij aan de wind (ongv 70 graden) en daar verbaas ik mij wat over.

Het OW schip was niet heel strak, maar slecht was het ook niet.
Nu is het wel mooi, met een elliptisch randje aan de voorkant, en een scherpe kant aan het roer.
Er zit nu harde, maar wel vrij ruwe antifouling op.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 apr 2020 14:39 #1151441

Mooi man , kan ik je straks niet meer bijhouden!
geen sponsor alhier
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 25 apr 2020 17:13 #1151507

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
helmsman 38 schreef :
Mooi man , kan ik je straks niet meer bijhouden!

Jij loopt 8,5 met puntje voorzeil, en kopje thee in de hand.
Maar in mijn dromen, ja dan is niemand sneller dan mij hoor!
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 11:16 #1152157

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik heb besloten om de huidige elektra wat op te knappen.

Nu zoek ik een adres waar ik geschikt een accuschakelaar en schakelpaneel kan vinden.
Ik zoek ook van die lijmdingen (ik ken de naam niet) om kabeltjes met elkaar te verbinden.
En goede kwaliteit draad, dus niet dat spul wat snel groen word.

Als dat allemaal op orde is gaan we de stuurautomaat erin maken.

Wie weet een geschikte winkel?
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 11:20 #1152161

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 11:21 #1152164

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ja, bedankt SanderH!!!
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 11:26 #1152166

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik zou ze niet gebruiken Jeroen.
Deze geven een onnodige hoge overgangsweerstand en dus spanningsverlies.
Ook de mechanische sterkte is niet je van het en zometeen heb je nog storing ook.

Als je toch bezig bent, lekker nieuwe dikkere draadjes trekken.

Just my two cents.
May sauce be upon you.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 11:36 #1152172

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik zat erover te twijfelen, deze gebruikte ik altijd (voor andere dingen dan zeilboten): www.rdae.nl/kabelschoenen-div/butt-connectors/ met een normaal stukje krimpkous erover.

Misschien moet ik die maar gebruiken.
Bedankt voor de tip.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 11:55 #1152178

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Je hebt wel een goede krimptang hiervoor?
Als je dan toch met deze verbinders gaat werken soldeer de uiteindjes dan iig eerst even voordat je ze aanknijpt.
May sauce be upon you.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 12:06 #1152182

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Die connectoren zijn eenvoudig plat te knijpen, en zeer sterk.
Ik maakte kabelboompjes voor een specifieke motor, waarvoor ik die gebruikte.

Voor in de boot wou ik vertinde kabels gebruiken.
Maar ik zou de uiteinden ook kunnen solderen inderdaad.
Goede tip!

Voor de motor in de boot heb ik deze schakelaar:
www.conrad.nl/p/hella-auto-vei...a-1x-uitaan-continu-
ipx2-din-40050-1-stuks-840246

Voor de andere elektra zit er zo'n ouderwetse trekschakelaar, die lijkt mij wat onder bemeten.
Daar moet iets anders voor komen, maar hoe bereken je zoiets?
Ik heb niet gek veel elektra aan boord, een koelkast, stuurautomaat, log/diepte, verlichting.
Bilgepomp gaat er ook nog bijkomen.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 12:28 #1152190

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
May sauce be upon you.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 12:30 #1152192

Niet uiteinden solderen hoor, breekt alleen maar af
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 12:36 #1152194

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Niet als je zoals Jeroen er ook nog krimpkous overheen doet Chris.
May sauce be upon you.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 12:37 #1152195

Tin verliest na verloop van tijd zijn veerkracht en kan dan in klemverbindingem los gaan zitten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 12:40 #1152198

Exact. Er is enkel geen voordeel om te solderen. Zeker niet bij vertinde kabel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 15:08 #1152258

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1365
Jeroen, je geeft aan dat je allemaal nog niet aanwezige / nieuwe zaken (accuschakelaar, schakelpaneel, stuurautomaat) gaat monteren, toch?

Dan maak je toch de benodigde bekabeling op maat, hoef je geen connectoren te gebruiken. Als ik kijk naar je andere werk, zie ik jou geen draden aftakken van bestaande :). Als je ze toch gebruikt,is je oude oplossing te verkiezen boven die hitte / lijmdingen van de ali.

Wij hebben op onze Marieholm een nieuw ASA schakelpaneel gemonteerd met 10 groepen, en ik heb rigoreus alle bestaande bedrading eruit gerost. Had alle groepen nodig :). Bij mij zat hij aan de rechterkant onder de kastjes, achterkant in toiletkant, daar een kapje er overheen gemaakt:







Op die plekken waar (dunne) draadjes vastgeschroefd of ingestoken moeten worden knijp ik een aluminium hulsje (? Of het alu is, weet ik eigenlijk niet - ze zijn hiervoor gemaakt, dus waarschijnlijk een beter geleidende legering) op de draad, niet solderen of vertinnen. Dan steek je ze makkelijker in ook.

Ooit geinvesteerd in een ‘echte’ knijptang voor dat werk, wereld van verschil, met een apart tangetje voor de hulsjes. Als je het koffertje een weekje wil lenen (vanuit Enkhuizen of Gouda) let me know.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 27 apr 2020 15:22 door Sailabout.
Discussie gesloten.

Dagboek van een Marieholm 26 27 apr 2020 15:22 #1152266

Helemaal waar, zo is onze ervaring, bij ons aan boord ook alle bedrading vervangen voor nieuw vanwege de nodige ‘kroonsteenverbindingen’ en aftakkingen daarvan. Hoewel het boordnet bij ons niet al te complex is weten we nu wel hoe alle bedrading loopt. Wij zijn begonnen met een hoofdaansluiting naar de (twee) schakelpanelen (ASA), één bij de kajuitingang waarin schakelaars, glaszekeringen en LED controlelampje, tegen de achterzijde ook een - rail. Johan

Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 27 apr 2020 15:26 door Waterrimpels.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.663 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl