Dank jullie wel voor alle complimenten, als groot bewonderaar van “De Smis” word ik (!) hier serieus een beetje stil van. Ik ben echt heel blij dat mijn, mij vaak opluchtende, zeilspinsel hier over het goede boord binnenkomen.
Gisterenmiddag kwamen we aan op de Harwich Royal Yacht Club. 12 mijl aan waypoints werden er 25 op de track, want kruisen met afnemende wind tegen de stroom in was vooral alternatieve bezigheidstherapie in plaats van ankeren.
Bij aankomst rende ik zowat naar de receptie waar inderdaad een flink pakket van Jeckells voor mij klaar lag.
Vanochtend in alle vroegte in een rustige haven en met het koppie in de wind het oude zeil er af en het nieuwe een paar keer proef gehesen en gestreken.
En inmiddels zitten we op zee en hebben het zeil alweer enkele mijlen op verschillende, meest ruime, koersen kunnen uitproberen:
(Op de foto in de haven is het onderlijk nog niet gespannen. De vlinderfoto stond de val wat los (ik stond nog een kwart slag gereefd, had die rechtgedraaid en liet de val even voor wat ie was: stop-and-go in Suffolk Yacht Club voor brandalcohol in de scheepswinkel, die was op).
Mijn nieuwe zeil is volgens afspraak wat krap gemaakt, zodat ik goed de spanning kan stellen. Dat was een bewuste keuze die om verschillende redenen heel goed lijkt uit te pakken; kwadraten is 1 ding, de juiste trim echt wel veel meer invloed merk ik nu met een trimbaar zeil.
Wat een wereld van verschil: inderdaad veel rustiger vaargedrag in vlaagjes, je gaat dan vooral sneller ipv harde loefgierigheid met oude zeil.
Ben er van overtuigd dat we nu ook scherper varen en vooral minder verlijeren: er ontstaat meer voorwaartse kracht, het zeil heeft een strak profiel, het vorige was echt een uitgelubberde luchtzal met gaten.
Next step een rolfok. Ik werd getipt over een oude Nomad waar die te geef wordt aangeboden, who knows…