Ondertussen ben ik een beetje aan het bijkomen van de genomen stappen.
Dekadent komt te koop bij dezelfde makelaar die me ook begeleidt met de aankoop van de Nautitech. Ondertussen de BTW papieren, meetbrief en CE papieren van Dekadent opgestuurd. Ook een overzicht van de aan Dekadent aangebrachte verbeteringen opgesteld. Welke apparatuur, wanneer geplaatst. Welke zeilen zijn wanneer aangeschaft en in gebruik genomen. Dan schrik je overigens ook weer van de hoeveelheid werk die ik er in heb gestoken de afgelopen jaren.
Ik weet nu al dat het lastig wordt om Dekadent over te dragen aan een nieuwe eigenaar. Veel met Dekadent gevaren, mijn kinderen er zien opgroeien tot de mooie jong volwassenen die ze nu zijn. Mooie tochten naar Frankrijk, Belgie, Denemarken, Zweden, Noord-Duitsland gemaakt. EN de Zeeuwse Delta en IJsselmeer wel honderd keer doorkruist. Dekadent is een goed schip. Goed doordacht, goede zeiler, single handed te zeilen en manouvreren. Fijn schip.
Voor de Nautitech zijn er ook zaken in werking gezet. Ik heb een notaris in de arm genomen. Het schip is geregistreerd bij het kadaster en heeft dus ook een zeebrief. De inschrijving in het kadaster laat ik op mijn naam zetten. Dezelfde notaris heeft oook mijn aanbetaling ontvangen op zijn derden gelden rekening.
Voor de keuring zijn ook afspraken gemaakt bij een werf waar het schip op de kant kan. Op dat moment kwam iets heel dichtbij waar ik me wel op had voorbereid. De kosten van een catamaran zijn hoger. Ligplaats, dubbel motoronderhoud, daar had ik rekening meegehouden. Ook zeilen en blokken zijn allemaal een slagje zwaarder als op een 40 vet monohull. Had ik allemaal al bedacht.
Wat ik me niet gerealiseerd had, is dat door de breedte de meeste olifanten en kraanbanen te smal zijn. De werf waar we nu heen gaan voor de keuring heeft wegneembare loopsteigers in de kraanbaan. Ik moet dus extra betalen om de loopsteigers te verwijderen, en weer terug te plaatsen. De leercurve is steil, zullen we maar zeggen.
Ook een keumeester is gecontracteerd. Op aanraden van mijn aankoopmakelaar is deze benaderd. 10 Juli wordt gekeurd, dan is de keurmeester net terug van een keuring in Spanje. Hij reist voor zover ik begreep heel Europa door om jachten en schepen te keuren. Ik ben benieuwd.
Wat ik van Google heb geleerd is dat catamarans wat kwetsbaar zijn in hun schotten en verstevigingen om de twee rompen aan elkaar te verbinden. Op zich wel logisch, je evrbind twee rompen aan elkaar, die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Ik heb deze angst (?) verwoord in mijn uitvraag voor een keurmeester. De rest is in mijn ogen redelijk gelijk aan een monohull. Motoren, navigatiesysteem, afsluiters e.d. wijkt niet af van een monohull. Volgens mijn aankoopmakelaar weet de keurmeester veel van catamarans, dus daar vertrouw ik dan maar op.
Wat ook geregeld is, is een tweede afname keuring vlak voor de overdracht. Deze is zoals het er nu naar uitziet in maart 2026. Even snel de kant op, en de constructie bekijken. Apparatuur e.d. laat ik dan achterwege. De huidige eigenaar vaart dit seizoen door, wat mij de gelegenheid geeft om Dekadent te verkopen.
Achter de schermen ook aan het uitzoeken hoe ik de aanwezige apparatuur aan kan passen. Marifoon, AIS, EPIRB, Starlink abbonnement. Dat moet allemaal overgeschreven worden op mijn naam. Dat deel heb ik een hekel aan, maar het moet wel gebeuren. Mevrouw Dekadent is daar gelukkig een stuk handiger in als ik.
Daarnaast ook maar begonnen met wat youtube filmjes voor de trim. Ook wat vragen over bijvoorbeeld een schreecher. Zoals ik het nu interpreteer is dat een duizend dingen doekje voor wat lichter weer, in upwind condities. Aanbod heb ik al van een catamranzeiler hier op het forum om daarover van gedachten te wisselen.
Na de keuring zal ik hier nog wat schrijven.
Dekadent