Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 19 sept 2013 11:49 #439982

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2764
Bedankt Timo, naar dit antwoord was ik op zoek.
Maar volgens mij kon je in het verleden in de app zelf "nieuwe" kaarten selecteren, maar naar ik het nu begrijp, moet je de app dus eerst verwijderen?
Wel fijn dat ik de oude gegevens dan toch weer terug heb. Moet ik dan eerst een "back-up" via itunes maken?
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 19 sept 2013 12:06 #439999

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4469
Bij navionics Uk/Holland zitten de kaarten in de app, kaartrupdates via appstore.
Echter bij Europe HD moet je je kaarten apart downloaden. Wil je nieuwe kaarten, moet je oude wigmikken.

Sindskort zit ik op de nieuwe 4.7.1 en heb nog wel mijn oude kaarten. De "extra`s" bestaan uit modules die je apart aan moet schaffen zoals sonarcharts(wat moet je ermee) en de nav module welke ik wel geinig vind.
Mooie gejatte ondertitel moet hier nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 19 sept 2013 12:38 #440016

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2764
nardus schreef :
Bij navionics Uk/Holland zitten de kaarten in de app, kaartrupdates via appstore.
Echter bij Europe HD moet je je kaarten apart downloaden. Wil je nieuwe kaarten, moet je oude wigmikken.

Dat wegmikken doe je door de app eerst te verwijderen of ....?
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 19 sept 2013 13:21 #440038

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13089
Ik kan de post van Nardus niet helemaal plaatsen. Je gooit de app weg, je zet hem terug vanuit de store (aangeschafte apps) en je secteert de kaartgebieden die je weer wil hebben binnen de app. Niet via de store.

Je moet inderdaad eerst binnen de app je userdata (routes, tracks etc) opslaan via je account wat je aanmaakt bij Navionics. Je kan dan na de restore alles weer 1:1 terughalen.

Het vernieuwen van je kaarten door ze simpelweg te selecteren binnen de app ('vierkant op de kaart trekken') werk inderdaad niet (meer). Als je dat doet wordt er niets gedownload omdat de app vind dat je die kaartgebieden al hebt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 sept 2013 13:24 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 19 sept 2013 14:30 #440063

ilCigno schreef :
Je moet inderdaad eerst binnen de app je userdata (routes, tracks etc) opslaan via je account wat je aanmaakt bij Navionics. Je kan dan na de restore alles weer 1:1 terughalen.

Let op: ik vond het leuk om ook foto's te maken met de app. Hierdoor krijg je via geotagging in de app te zien waar op het water je foto's hebt gemaakt.. Na verwijderen app zie je de icoontjes van foto's niet meer (uiteraard zit de geotag nog wel in de foto zelf)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 19 sept 2013 19:48 #440213

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Ik vind dat navionics van het begin dat ze uitkwamen er al een potje van gemaakt heeft. Ze hebben als een van de grootste aanbieders alles in huis om het goed te doen, maar op de een of andere manier missen ze de boot. De kaarten zij op zich best goed, maar worden op rare wijze en incompleet geactualiseerd. De functionaliteiten van de app zijn erg beperkt en worden naar mijn mening op de een of andere wijze beperkt door een ambivalente houding ten opzichte van hun hoofdactiviteit (dure plotter kaarten verkopen). Daarnaast maken ze een rommeltje van hun prijs beleid. Ik ben een vroege gebruiker van de app, en heb heel wat kaart regio's inmiddels gekocht. Het is eigenlijk schandalig hoe ze in de loop der jaren zijn omgegaan met hun klanten: elk jaar wijzigden ze voorwaarden, waarbij je elk jaar wel weer een flink bedrag moest betalen. Het totaal verpakt in onbegrijpelijke software blurb taal. Bovendien lukt het ze (in mijn ogen) niet om zinvolle en werkbare uitbreidingen aan de functionaliteit te realiseren. Een beetje slappe social media gimmicks en allerlei voor mij andere waardeloze ballast die het beeldscherm voor 20% opvult met rotzooi. Ik zie daarin ook weer steeds hun ambivalentie: het is een aardige planningstool voor op de bank thuis, maar als je meer wilt zul je een andere app nodig hebben..
Ik blijf dus vooralsnog bij INavX (met navionics kaarten..jaja!) en hou ondertussen de ontwikkelingen vande anderen aanbieders nauwlettend in de gaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 20 sept 2013 03:01 #440236

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2764
ilCigno schreef :
.

Je moet inderdaad eerst binnen de app je userdata (routes, tracks etc) opslaan via je account wat je aanmaakt bij Navionics. Je kan dan na de restore alles weer 1:1 terughalen.

Timo ik heb inmiddels eenaccount aangemaakt bij navionics (via de website) maar hoe krijg ik mijn userdata dan die kant op?? Ze blinken wel uit in onduidelijkheid daar. :pinch:
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 20 sept 2013 09:12 #440367

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13089
In de app: Menu - Settings - klik op Navionics logo - login
Zorg dat 'sync my data' aan staat. Je gebruikersdata wordt dan automatisch via je Wifi geupload.

Terugzetten data: als je in de app ingelogd bent en 'sync' aan staat krijg je ook automatisch alles weer terug, m.u.v. de in-app aankopen (de nav module). Die kan je terugzetten via Menu - Upgrades & Apps - helemaal naar onderen scrollen - Reinstall Upgrades.

Enkele opmerkingen:
- het inloggen in de app is éénmalig nodig. Je kan daarna eigenlijk niet meer zien dat je ingelogd bent, behalve aan het feit dat je niet meer kan inloggen. Ik zie de benodigde button of knop dan ook niet bij mij. Je kan wel het sync'en uitzetten.

- Je merkt verder helemaal niets van het synchroniseren van je data. geen melding o.i.d. Je moet maar hopen dat alles op de Navionics server staat na enige tijd. Echter, tot nu toe werkt dat bij mij vlekkeloos. We hebben 2 iPads met op ieder de Navionics app en die zijn altijd netjes gesynchroniseerd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 20 sept 2013 09:46 #440378

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13089
Sunday schreef :
Ik vind dat navionics van het begin dat ze uitkwamen er al een potje van gemaakt heeft. Ze hebben als een van de grootste aanbieders alles in huis om het goed te doen, maar op de een of andere manier missen ze de boot. De kaarten zij op zich best goed, maar worden op rare wijze en incompleet geactualiseerd. De functionaliteiten van de app zijn erg beperkt en worden naar mijn mening op de een of andere wijze beperkt door een ambivalente houding ten opzichte van hun hoofdactiviteit (dure plotter kaarten verkopen). Daarnaast maken ze een rommeltje van hun prijs beleid. Ik ben een vroege gebruiker van de app, en heb heel wat kaart regio's inmiddels gekocht. Het is eigenlijk schandalig hoe ze in de loop der jaren zijn omgegaan met hun klanten: elk jaar wijzigden ze voorwaarden, waarbij je elk jaar wel weer een flink bedrag moest betalen. Het totaal verpakt in onbegrijpelijke software blurb taal. Bovendien lukt het ze (in mijn ogen) niet om zinvolle en werkbare uitbreidingen aan de functionaliteit te realiseren. Een beetje slappe social media gimmicks en allerlei voor mij andere waardeloze ballast die het beeldscherm voor 20% opvult met rotzooi. Ik zie daarin ook weer steeds hun ambivalentie: het is een aardige planningstool voor op de bank thuis, maar als je meer wilt zul je een andere app nodig hebben..
Ik blijf dus vooralsnog bij INavX (met navionics kaarten..jaja!) en hou ondertussen de ontwikkelingen vande anderen aanbieders nauwlettend in de gaten.
Ik ga voor een deel mee in je kritiek. Het is onbegrijpelijk vanuit het gezichtspunt van zeilers dat ze deze software zo weinig laten aansluiten op onze behoeften. Echter, telkens blijkt weer impliciet uit de helpteksten en uit de upgrades die ze aanbieden dat wij helemaal niet de primaire doelgroep zijn, dat zijn sportvissers. Vreemd, maar zo lijkt het toch echt.

De kwaliteit van de kaarten wordt regelmatig hier bekritiseerd, maar ook dat kan ik maar deels onderschrijven. De geboden info klopt over het algemeen vrij precies op de Deltawateren en de Noordzee. Wat echts slecht is heeft vooral te maken met de teksten op de kaarten, die lijken soms lukraak in de buurt te staan van het object en sommige info, zoals bijvoorbeeld sommige plaatsnamen en VHF kanalen, ontbreekt helemaal. Ook staan symbolen (bv van een windpark) soms erg klein op de kaart. Vergeleken met de 1800's of de Imray's is het echt slecht. De omgang met BaZ's en andere updates is ook volledig in het duister gehuld.

Daarintegen is de prijs van de kaartensets echt heel laag. Ik heb pakweg 2-3 jaar geleden de Holland & UK kaartenset gekocht, en dat was een éénmalige aanchaf van ik meen €30. Daarvoor heb ik een complete set kaarten van alle binnenwateren, een zeer groot deel Noordzee (tot Noord Frankrijk toe) en alle wateren in en rond de UK. Geen jaarlijkse kosten, geen nieuwe voorwaarden en met enige moeite (zie hierboven) nog steeds helemaal actueel. Vergelijk dat met de kosten van een hele stapel Imrays, alle 1800 en nog wat ANWB kaarten er bij. Dan komen de tekortkomingen van de Navionics kaarten toch in een ander daglicht te staan.

Ik kan met behulp van deze app + de bijgekochte 'navigatie'module voor een heel groot deel voorzien in mijn navigatiebehoeften. Die is misschien minder vergaand dan die van Sunday of andere meer competitieve zeilers, en op het wad spelen ook zaken waar ik tot nu toe nog niets mee te maken heb, maar toch. De 20% (25% zelfs) schermvulling van de nav module klopt, maar ook met één tapje buiten beeld te schuiven. Het grote scherm van de iPad geeft ten opzichte van de gemiddelde plotter een ongelofelijk groot kaartbeeld en zoomen en pannen is zeer snel en simpel. Wel heb ik, zeker op zee, de actuele papieren kaarten binnen op de kaartentafel liggen. Als backup, maar ook voor het overzicht en om de soms onnodig onduidelijke symboliek van Navionics beter te kunnen duiden.

Kortom, Navionics heeft een product met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding, maar laat vele kansen liggen om het zeilers naar de zin te maken en te voorzien in hun behoeftes. Andere aanbieders doen dat soms (veel) beter, maar de prijs is er dan ook vaak naar.

Gelukkig wordt de keuze steeds ruimer, en valt er iets te kiezen. Wat voor de één prima is, is voor de ander absoluut ondenkbaar. Werkt het niet altijd zo?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 20 sept 2013 10:04 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 20 sept 2013 16:16 #440548

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4469
ilCigno schreef :
Ik kan de post van Nardus niet helemaal plaatsen. Je gooit de app weg, je zet hem terug vanuit de store (aangeschafte apps) en je secteert de kaartgebieden die je weer wil hebben binnen de app. Niet via de store.

Je moet inderdaad eerst binnen de app je userdata (routes, tracks etc) opslaan via je account wat je aanmaakt bij Navionics. Je kan dan na de restore alles weer 1:1 terughalen.

Het vernieuwen van je kaarten door ze simpelweg te selecteren binnen de app ('vierkant op de kaart trekken') werk inderdaad niet (meer). Als je dat doet wordt er niets gedownload omdat de app vind dat je die kaartgebieden al hebt.

wat precies kan je niet plaatsen ?
Mooie gejatte ondertitel moet hier nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 25 sept 2013 18:15 #442195

  • Vinni
  • Vinni's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
Vind IOS7 met Inavx er echt niet uitzien. :(

IOS7 is zo minimalistisch....maar ja Iglasses en Iwatch komen er aan.....daar kan natuurlijk niet zoveel op.

Vrees dat Apple met 1 OS voor alle devices te ver is doorgeslagen.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 25 sept 2013 18:37 #442204

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Ik zie eigenlijk niet zo veel verschil Vinni?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 25 sept 2013 18:51 #442215

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13089
nardus schreef :
wat precies kan je niet plaatsen ?
Ik doel op het 'wegmikken' en het 'apart downloaden' van kaarten. Dat kan gewoon niet, je kan in de Navionics app geen kaarten weghalen die je eenmaal gedowdload hebt, tenzij je de hele app weghaalt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 25 sept 2013 19:35 #442229

  • Vinni
  • Vinni's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
Sunday schreef :
Ik zie eigenlijk niet zo veel verschil Vinni?

Nou...kweenie.....minimalisme...niets mis mee......zeker als het het bediningsgemak bevorderd.
Maar bijvoorbeeld die kleine blauwe pijltjes....die zie ik slechter als de iPad in de kuip staat.
Die wittige rand boven inavx is zeer saai....beetje jaren 80 design.

Had liever de layout van IOS6 behouden......maar ja....alles mot veranderen....ook als het goed is.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 25 sept 2013 19:52 #442236

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
De witte balk kan je wegdoen met de blauwe diabolo midden in de rechter rand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 26 sept 2013 05:07 #442270

Ik heb zowieso het idee dat IOS7 wat minder soepel werkt dan IOS6 op mijn iPad3. Alles gaat wat "hakkeliger :unsure: ". Jammer...

In IOS6 kon je ook apps afsluiten door twee keer de knop in te drukken en vervolgens in de onderste rij de apps te sluiten. Hoe moet dat in IOS7??
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 26 sept 2013 05:21 #442275

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 4942
Dat gaat nog gemakkelijker:
- twee keer op de home knop drukken, je ziet dan alle openstaande apps als 'tiles' naast elkaar
- als je een tile indrukt schakel je ernaartoe
- als je een tile omhoog trekt wordt deze gesloten
Team Zeilersforum.nl

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 26 sept 2013 10:10 #442360

@Erik: ah, dat laatste had ik nog niet door. Bedankt!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weather4D komt voor android 12 okt 2013 12:21 #447059

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Het mooie appje weather4D komt binnenkort ook voor android beschikbaar:
Lees hier
De door mij gebruikte W4Dpro zal dan tzt wel volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 05 nov 2013 20:26 #454640

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10994
Sinds deze week een Ipad (air).

Kwam een app-je tegen: pocketgrib (en nog een paar andere gribfile app-jes).

Iemand ervaring met zo'n app?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 05 nov 2013 20:29 #454641

koko schreef :
Sinds deze week een Ipad (air).

Pas op dat die niet weg waait :woohoo: haha, kon het niet laten....... :lol:
Laatst bewerkt: 05 nov 2013 20:29 door zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 05 nov 2013 20:41 #454642

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Nee, die ken ik niet. Er zijn er vele te koop.

Ik kwam wel net een aardige nmea data viewer "NMEA Sail" tegen met een scherm dat ik nog niet eerder zag en er best veelbelovend uitziet: in één scherm windrichting en snelheid, met daaronder de voor die windkracht geldige polair. Is dat leuk? In ieder geval nieuw voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 05 nov 2013 20:46 #454643

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10994
Ook grappig inderdaad. Ik ga eens kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 23 nov 2013 11:38 #460281

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
De handleiding voor Weather4d(pro) was tot voor kort alleen in de Franse iBook winkel te koop.
Binnen enkele dagen komt ie ook in het Engels beschikbaar: blog.francis-fustier.fr/en/les...ation-mac-a-lexport/
Het is een handleiding van een een onafhankelijke auteur die erg veel ervaring en kennis heeft.
Kost iets van €7.
Als je geen zin en tijd hebt om dit prachtige programma zelf uit te puzzelen dan zal dit boek je zeker ver op weg helpen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Consumentenelektronica: mijn ervaring met IPad 24 nov 2013 07:28 #460414

Dat is mooi; die 7 euro is een prima investering :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.817 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl