Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nut AIS en DSC?

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 07:28 #404306

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Een mobieltje bij problemen doet voor mensen op de binnenwateren ook wonderen.
Ik vraag mij ook wel af wat voor nut het op binnenwater heeft en
nog meer waar het de pleziervaart betreft.
Ik kan mij voorstellen dat de beroepsschippers dat zullen willen wegfilteren.
Als je ziet wat de toename er van is op de poel achter het huis.....
Het komt mij voor dat het een hoge mate van spannend doen is.
Hou gewoon goede uitkijk, het turen op een schermpje bij daglicht is gevaarlijker dan een goede uitkijk als het druk wordt, voor je weet gaat er geroepen worden waarom je niet zichtbaar was op het schermpje.....
Laat de pleziervaart de kennis van regels op het (binnen)water eerst beheersen en goed toepassen alvorens de boot met electronica vol te hangen om vervolgens in de avond je track vanachter je PC op de plas via Marinetraffic.com te bekijken of een kennis te bellen van: "zie je mij?".

Zo'n zelfde discussie deed zich voor met het bakkie...breaky, breaky.

Een ander verhaal vind ik gebruik op zee, daar zie ik het nut wel. :)
Overigens heb ik tegenwoordig ook zo'n ding, gekregen nog wel, u zult mij op het binnenwater echter niet zien, de installatie is trouwens nog niet eens voltooid.
Laatst bewerkt: 06 juni 2013 07:33 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 09:46 #404342

Yellow Boat schreef :
Welja , terug naar de tamtam , morse en misthoorn.
En natuurlijk aan land auto's zonder airbag , gordel en wat die meer zij...

Wacht maar tot je die DSC zelf een keer echt nodig hebt.
En dat statistisch kijken naar ongevallen is uiterst moeilijk want dan moet je ook de toename van het scheepvaartverkeer meenemen.
Ik zou in ieder geval erg blij zijn al ik bij een onverhoopt ongeval door gebruik van DSC gered zou worden.

En AIS is toch echt een goed hulpmiddel wat de veiligheid verbeterd.

Overigens , wat bedoel je met privacy in de beroepsvaart? Is het zo erg als iedereen kan zien waar de beroepsvaart vaart?
Tenslotte staat alleen de scheepsnaam erbij, niet jouw eigen naam.
Of doe je wel eens iets wat het "AIS licht" niet verdraagt.....
:unsure: :whistle: :laugh:

Ad
Ik zeg niet dat we er dan vanaf zouden moeten, maar dat het dan alleen niet meer verplicht zou worden. En, als ik onverhoopt een ongeval zou meemaken dan zou ik heel blij zijn als er nog veel meer veiligheidsmiddelen aan boord beschikbaar zouden zijn dan de AIS en DSC. De vraag is alleen waar trekt men de scheiding, waar stopt men met het indekken tegen de risico's. Er wordt te vaak, vind ik dan, door de regelmakers net gedaan of alle risico's uit te bannen zijn met nog maar weer een veiligheidsmiddeltje...

Privacy? Ik doe inderdaad wel eens dingen die het AIS licht niet kunnen verdragen. Jij niet? En mijn (en jou) naam is echt wel gekoppeld aan de scheepsnaam hoor bij de autoriteiten.

Natuurlijk heeft het voordelen als iedereen kan zien waar de beroepsvaart zit. Dat vind ik zelf ook wel handig en soms leuk met collega's e.d. Maar ook hier vond ik (ben er inmiddels aan gewend dat je continue in de gaten wordt gehouden), het voordeel van ondergeschikt belang tegenover dat nadeel.

Het is heel simpel: monteer maar een AIS in je auto of op je fiets desnoods, en zend je positie en bestemming 24 uur/7 dagen per week uit en laat dit aan de hele wereld zien. Wil jij dat werkelijk? Ik niet. Dat heeft dan nog niks met dingen doen te maken die niet door de beugel kunnen, al wil ik niet ontkennen dat ik mij daar wel eens schuldig aan maak...
Laatst bewerkt: 06 juni 2013 09:47 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 10:01 #404348

noorderzon, ik ben het helemaal eens met je, big brother enz.

straks krijgen we allemaal een kastje in de auto die zelf een mailtje stuurt aan het incasso bedrijf als we te hard rijden. het is er al die de 112 belt als je ergens tegen aan rijdt :evil:

ik ga ook alleen maar een ais ontvanger aan schaffen, en ik heb een touwtje om mijn nek, niet reanimeren, dus komt er een tweede aan : ik hoef niet gered te worden :evil:

eigenlijk is het van de zotte dat er steeds meer zgn apparaten komen die het leven veiliger en langduriger maken , terwijl we aan de andere kant klagen over een bejaarden "overschot" die te duur worden.

iemand zei ooit tegen mij, toen ik nog rookte, je gaat 5 jaar eerder dood. nu die laatste jaren lijken mij niet de leukste :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 10:39 #404360

Al je een gsm hebt , en wie heeft die niet meer, ben je ook te volgen tenzij je een naamloze prepaid hebt.
En ook de diverse camera'op snelwegen registreren al kentekens en checken die met lijsten gezochte personen/autos (wie gelooft dat dat alleen in speciale gevallen gegebeurt , prima....).

Nee , ik vrees dat het alleen nog erger wordt. Daar kun je wel tegen protesteren maar dat is vechten tegen de bekende bierkaai.
Het meeste hebben we trouwens te danken aan onder Amerikaanse fobische "vrienden" die trouwens al buiten alle overheden om iedereen in de gaten houden die ze maar willen.
Het begon al in 2002 met het afsluiten van haventerreinen ( vroeger voor iedereen toegankelijk) vanwege angst voor aanslagen op USA schepen. Kostte de belastingbetaler o.a. in Delfzijl handen vol geld.
Het is inderdaad triest maar heelaas.
En al het dan toch moet, moet je maar profiteren van de voordelen die er soms ook aan zitten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 14:19 #404412

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Noorderzon schreef :
Ik zeg niet dat we er dan vanaf zouden moeten, maar dat het dan alleen niet meer verplicht zou worden. En, als ik onverhoopt een ongeval zou meemaken dan zou ik heel blij zijn als er nog veel meer veiligheidsmiddelen aan boord beschikbaar zouden zijn dan de AIS en DSC. De vraag is alleen waar trekt men de scheiding, waar stopt men met het indekken tegen de risico's. Er wordt te vaak, vind ik dan, door de regelmakers net gedaan of alle risico's uit te bannen zijn met nog maar weer een veiligheidsmiddeltje...

Privacy? Ik doe inderdaad wel eens dingen die het AIS licht niet kunnen verdragen. Jij niet? En mijn (en jou) naam is echt wel gekoppeld aan de scheepsnaam hoor bij de autoriteiten.

Natuurlijk heeft het voordelen als iedereen kan zien waar de beroepsvaart zit. Dat vind ik zelf ook wel handig en soms leuk met collega's e.d. Maar ook hier vond ik (ben er inmiddels aan gewend dat je continue in de gaten wordt gehouden), het voordeel van ondergeschikt belang tegenover dat nadeel.

Het is heel simpel: monteer maar een AIS in je auto of op je fiets desnoods, en zend je positie en bestemming 24 uur/7 dagen per week uit en laat dit aan de hele wereld zien. Wil jij dat werkelijk? Ik niet. Dat heeft dan nog niks met dingen doen te maken die niet door de beugel kunnen, al wil ik niet ontkennen dat ik mij daar wel eens schuldig aan maak...

Volgens mij moet je naar dat privacy vraagstuk toch ff wat genuanceerd kijken:
- ben je beroepsvaart
Als je beroepsvaart bent dan denk ik dat het goed is dat de regelgeving behoorlijk ver gaat. Ter bescherming van de bemanning (sommige reders willen nog wel eens erg goedkoop willen werken), van andere schepen en van het milieu. Dan zijn AIS en DSC dus een goede zaak en verplicht

- ben je pleziervaart (en niet te groot...)
Dan zijn DSC en AIS geheel vrijblijvend. Net zoals radar, marifoon en nog wel wat dingen. Het is dus jouw keuze of je hieraan mee wilt doen. Doe je dat niet, dan moet je je veiligheid op andere manieren nog steeds zeker stellen. Doe je dat wel , dan is het op een aantal punten wat gemakkelijker veilig te krijgen, maar dat gaat ten koste van een stukje rpivacy. Jouw keuze hoor!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 06 juni 2013 14:21 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 14:54 #404419

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Hans V schreef :

Edit: Ik zie dat topic starter Peter vooral op de Friese wateren en later misschien IJsselmeer en Waddenzee gaat varen. Daar lijkt het nut van AIS voor de veiligheid me persoonlijk een stuk minder.

Precies, het moet niet, het mag wel
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 15:14 #404425

als we er maar van uit blijven gaan dat electronica (nuttige) hulpmiddelen zijn maar niet de broodnodige kennis van de bemanning kunnen vervangen.

het verlaagt wel de drempel om verder uit de vaste wal te varen, maar doe dat alleen als je het ook zonder die hulp middelen kunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 15:23 #404427

Snelem, wat ik al eerder zei: is het zo dat er echt mensenlevens en ongelukken mee gespaard worden dan kan ik er in komen. Maar tegenwoordig worden we, in de beroepsvaart in ieder geval, overspoeld met onzinnige regeltjes die totaal niks aan de veiligheid toevoegen maar alleen maar aan de hoofdbrekens en de werkdruk. Zo ook met AIS en DSC, ik moet het nog zien dat er werkelijk minder ongelukken gebeurt zijn sinds de invoering.

Dat zou toch gemeten moeten worden zoiets zou ik denken. Het nut en de gevolgen van de invoering van iets moet je lijkt mij kunnen toetsen aan de praktijk. Anders kan je van alles wel invoeren on der het mom van veiligheid. En daar is trouwens de IMO ook hard mee bezig. Het blijft maar nieuwe regeltjes stromen vanuit dat clubje daar. Moet ook wel, want als ze niks nieuws verzinnen onder de noemer veiligheid of milieu, worden ze door Brussel op straat gezet omdat het niks 'toevoegt'. Ze zorgen dus wel dat er 'wat' toegevoegd wordt.
Laatst bewerkt: 06 juni 2013 15:25 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 06 juni 2013 15:25 #404428

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
sietse-ten schreef :
als we er maar van uit blijven gaan dat electronica (nuttige) hulpmiddelen zijn maar niet de broodnodige kennis van de bemanning kunnen vervangen.

het verlaagt wel de drempel om verder uit de vaste wal te varen, maar doe dat alleen als je het ook zonder die hulp middelen kunt.

Klopt!

Ik begin mijn voordrachten en workshops altijd met deze tekst:

"Zeemanschap is niet te koop, wel te leren"

In mijn les dictaten voor de zeevaartschool begin ik met deze tekst;

"Goed luistere, niks zegge...."
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 13 juni 2013 09:53 #406413

De distress knop mag alleen op GMDSS (DSC) apparatuur, en daar moet je Marcom-B/A voor hebben. De AIS is dus ook te installeren in je schip met alleen basis certificaat.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 13 juni 2013 10:08 #406422

Persoonlijk kan ik niks anders dan AIS als een zeer nuttige toevoeging betitelen in de scheepvaart. Misschien wel de beste uitvinding sinds de radar.
Kan je je het veroorloven en heb je plek/stroom dan is het wat mij betreft een echte aanrader, maar wel i.c.m met een kaartplotter/navigatiepc.

Ik vaar op de grote vaart en ik kan alleen maar beamen hoe fijn het is dat kleine vaartuigen die onze (echt verschrikkelijk goede!!) radars pas in de laatste mijl zien terwijl we met 16 knopen aan komen zetten een AIS hebben. Een beetje zee en de echo's worden gewoon gefilterd door de sea clutter, en houten/plastic schepen zijn minder zichtbaar. Radar reflectors zijn ook niet altijd even effectief. Plus dat niet elke officier de hele tijd zijn radar aan het bijstellen is, daar heb je gewoonweg niet de tijd voor.
Vissertjes moeten tegenwoordig op zee ook een AIS hebben, en het is gewoon fijn om te zien dat je in een groep vissers dreigt te verdagen. Je kan op tijd actie ondernemen en anticiperen op mogelijke acties van andere schepen.
Ik wil niet meer zonder!

De klasse B AIS is inmiddels verkrijgbaar voor 450€ en elke zeezeiler die zichzelf serieus neemt en vaker op zee vertoeft kan ik het alleen maar aan raden. Overigens kan je voor stroom verbruik overdag de AIS gewoon uit zetten. (wat overigens ook gewoon mag)

Op binnenwater vaar ik ook regelmatig en vind ik de zichtbaarheid van de kleine vaartuigen minder belangrijk, mede omdat er overdag gevaren word en met slecht zicht de bootjes gewoon niet mogen varen. Goede etiquette en jezelf aan de regels houden maakt het varen al heel veilig. Ook je realiseren dat grotere schepen gewoon minder makkelijk kunnen stoppen/uitwijken is van groot belang.
Overigens is het als klein vaartuig wel een zegen om te zien dat er een groot binnenvaartschip net de hoek om gaat komen zetten. Anticiperen is fijn, plus als je dan een VHF hebt kan je het betreffende schip aanroepen op scheepsnaam, wat VEEEL effectiever is dan "Dat grote schip bij KM paal 27". Dus mocht je alleen een ontvanger installeren icm met een plotter (alleen een ontvanger is slecht af te lezen) dan zie je wel wat er om je heen gebeurt.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 10:16 #406950

@ jeroenimo

Vraagje over wat wel en niet te doen met de VHF met die AIS info met de grote vaart.


Voorbeeld: Ik vaar hoog aan de wind naar het Zuiden langs de Zeeuwse kust. Er komt op een mijl of 1 1/2 een vrachtschip uit zee 45 graden schuin van voren aan en in de peiling zie ik dat ik er net wel net niet voor langs kan. Maar ik wil er het liefst natuurlijk zo strak mogelijk achterlangs. Maar ik wil die stuurman ook niet de stuipen op het lijf jagen.

Op de door de ZF taliban hier zo vervloekte 'schermpje' 9' ?? van m'n App zag ik na een keer klikken dat het de Wagenborg 'zus en zo' was, klik details aan, zie z'n call sign etc. en roep hem op. Heb je me gezien, Ja heb je gezien, ik ga achter je langs maar probeer zo krap mogelijk te draaien is dat ok, Ja prima, goede reis.

Hamvraag. Is dat nu handig voor de stuurman van de Wagenborg zus en zo of is om hem heen varen mijn probleem en is dat aan de VHF moeten zitten met zo'n pleziervaarder alleen maar lastig.
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 10:38 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 10:25 #406953

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
noggeentweerechterhanden schreef :
Hamvraag. Is dat nu handig voor de stuurman van de Wagenborg zus en zo of is om hem heen varen mijn probleem en is dat aan de VHF moeten zitten met zo'n pleziervaarder alleen maar lastig.
Jammer genoeg luister ik niet naar de naam Jeroenimo, maar ik denk dat het voor beide partijen in zo'n geval prettig is om te weten wat elkaars bedoelingen zijn.
Als die grote vaart-stuurman weet dat hij gewoon koers en snelheid kan houden en dat jij het op je neemt om achter hem langs te navigeren, dan verlost dat hem van een zekere verantwoordelijkheid; hij kan ontspannen doorvaren. Jouw voordeel is dat je weet dat hij je gezien heeft en ook dat je weet dat hij geen onverwachte dingen gaat doen.

Maar ik ben benieuwd wat Jeroenimo (die beroepszeeman is, als ik het goed begrijp) daar zelf van vindt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 10:34 #406957

nog even een toevoeging

Omdat ik z'n MMSI nr had kon ik via DSC z'n nr intypen en had ik hem als het ware direct aan de lijn zonder dat de hele omgeving daar last of weet van heeft.

Van een gewone VHF oproep kan ie nog denken laat maar kletsen ik ben druk met wat anders. Maar hoe werkt dat met zo'n DSC oproep. Gaan d'r dan signalen af en moet ie wel antwoorden.

Dus via MMSI of gewoon over de VHF

Mij lijkt zo'n iAIS receiver met Wireless ontvanger aan boord wel wat? Iemand ervaring. ipadje in de waterdichte hoes zo voor het grijpen voor de bemanning of de stuurman.

Want allemaal leuk al die rotzooi op display bij de stuurstand of beneden maar dat gaat niet werken. Want én sturen, én opletten, én met je zoute bek proberen na 10 keer knipperen die cijfers en letters op de display te zien, én de VHF te bedienen en daar door al die menuutjes heen te enteren... en ergens een MMSI nr in te prutsen met koude vingertoppen in de regen én ook nog een leuke dag willen hebben. Dat werkt niet. Ja, op de stand in de shop met een kopje koffie er bij, of op BOOT of de Hiswa maar niet als je hem nodig hebt.

Taken aan boord verdelen gaat veel beter met zo'n pad kan iemand anders rustig zittend info verzamelen en contact maken via VHF werkt wel zo rustig.
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 11:00 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 11:09 #406964

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Hmm....

Volgens mij haal je wat zaken door elkaar.....of ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Kan natuurlijk ook! ;)

DSC werkt met een digitaal kanaal (70) dat gebruikt wordt om met een MMSI nummer een ander schip, kustwacht of groep van schepen aan te roepen.
Zie het maar als je 06-nummer waarmee je een specifiek persoon belt.
Dit digitale kanaal (70 dus) kan je niet voor spraak gebruiken.
Als jij met DSC een schip aanroept geef je ook een werkkanaal mee waarover de spraak loopt. Als het andere schip jou DSC-aanroep accepteert dan schakelen beide marifoons over naar hetzelfde werkkanaal en kun je met elkaar spreken.

Formeel mag je DSC niet gebruiken als je geen Marcom B bezit.
Ik geloof dat het zelfs zo is dat je een Marifoon met DSC niet eens in je bezit mag
hebben als je geen Macrcom B hebt. Helemaal zeker weet ik dit niet.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 11:28 #406971

We raken steeds verder af van originele topic maar nu een Jeronimo voorbij komt wilde ik hem toch een keer de vraag stellen. Maar terug naar je opm.
Vinni schreef :
Hmm....

Volgens mij haal je wat zaken door elkaar.....of ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Kan natuurlijk ook! ;)

DSC werkt met een digitaal kanaal (70) dat gebruikt wordt om met een MMSI nummer een ander schip, kustwacht of groep van schepen aan te roepen.
Zie het maar als je 06-nummer waarmee je een specifiek persoon belt.
Dit digitale kanaal (70 dus) kan je niet voor spraak gebruiken.
Als jij met DSC een schip aanroept geef je ook een werkkanaal mee waarover de spraak loopt. Als het andere schip jou DSC-aanroep accepteert dan schakelen beide marifoons over naar hetzelfde werkkanaal en kun je met elkaar spreken.

Zal mijn taalgebruik zijn. Geeft niks. Maar ik haal niks door elkaar volgens mij.

Heb exact gedaan wat je daar schrijft. Een specifiek schip 'opbellen' via DSC opbellen maar zoals we allemaal weten is ongevraagd opgebeld worden niet altijd even prettig.

En dat wilde ik weten hoe dat aan de andere kant werkt. Prettig/niet prettig/irritant/ etc. om door een willekeurig jachtje ge-DeeEsCee't te worden. In het voorbeeld zal het nog wel o.k. zijn.
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 12:05 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 13:41 #407006

Pinksteren 2012 a/b Marije ( Zonsnel ) op weg van Harwich naar IJmuiden op een kruisende koers met de 'Pride of Rotterdam' een joekel van een veerboot op weg naar Hull ( middernacht ).

Even ( via VHF ) de Pride opgeroepen met de vraag of wij goed zichtbaar waren op de ('gewone') radar. Dat waren wij, en bood zelf aan om een paar graden van ons weg te sturen, wat eigenlijk niet nodig was. ( wij voeren vanwege windstilte op de motor )

Iets later zagen wij de Pride of Rotterdam op een 3/4 mijl aan bakboord passeren ( een schitterend gezicht )
Dus.......wat hier al door anderen eerder werd aangegeven; hou het simpel! En verder kort en vooral duidelijk. Het belang, van welke schip dan ook, is bovenal veilig varen ( en dat doe je samen )

Groet,
Cees
Laatst bewerkt: 14 juni 2013 13:43 door Cees Schouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 13:47 #407010

Cees Schouten schreef :
Pinksteren 2012 a/b Marije ( Zonsnel ) op weg van Harwich naar IJmuiden op een kruisende koers met de 'Pride of Rotterdam' een joekel van een veerboot op weg naar Hull ( middernacht )....
En hoe wist je dat het de Pride of Rotterdam was? AIS toch zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 13:50 #407012

Free Bird schreef :
Cees Schouten schreef :
Pinksteren 2012 a/b Marije ( Zonsnel ) op weg van Harwich naar IJmuiden op een kruisende koers met de 'Pride of Rotterdam' een joekel van een veerboot op weg naar Hull ( middernacht )....
En hoe wist je dat het de Pride of Rotterdam was? AIS toch zeker.

Ha! je was me voor, ik wilde nog vermelden dat het 'alarm' van de AIS kwam, een geweldige uitvinding!

Groet!
Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 14 juni 2013 19:40 #407112

noggeentweerechterhanden schreef:
Want allemaal leuk al die rotzooi op display bij de stuurstand of beneden maar dat gaat niet werken. Want én sturen, én opletten, én met je zoute bek proberen na 10 keer knipperen die cijfers en letters op de display te zien, én de VHF te bedienen en daar door al die menuutjes heen te enteren... en ergens een MMSI nr in te prutsen met koude vingertoppen in de regen én ook nog een leuke dag willen hebben. Dat werkt niet. Ja, op de stand in de shop met een kopje koffie er bij, of op BOOT of de Hiswa maar niet als je hem nodig hebt.
Je slaat de spijker op z'n kop. Dit is de enige reden waarom ik geen plotter met touchscreen aanbeveel. Fysieke knoppen. Groot, makkelijk en intuïtief te bedienen maken het leven a/b veel makkelijker. Al die gadgets waar je op beurzen mee wordt doodgegooid is in de praktijk tijdens een ruig zeetje een hel... :S

Wat betreft het aanroepen van de beroepsvaart: leer eerst "operating practice". Luister een tijd naar intership verkeer op zee en maak je de terminologie eigen. Voor het laatste is het boek IMO Standard Marine Communication Phrases een aanrader.
Als je op een professionele wijze het schip aanroept zal het veel eerder geneigd zijn je oproep te beantwoorden.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 15 juni 2013 05:28 #407149

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Belerion II schreef :
noggeentweerechterhanden schreef:


Voor het laatste is het boek IMO Standard Marine Communication Phrases een aanrader.
Als je op een professionele wijze het schip aanroept zal het veel eerder geneigd zijn je oproep te beantwoorden.


Bijvoorbeeld hier
www.allhandsondeck.com.au/Stan...unications%20IMO.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 15 juni 2013 06:06 #407163

Hoef je die Standard Marine Communication Phrases tegenwoordig niet meer te kennen voor Marcon B of SRC? Niet allemaal natuurlijk maar wel die voor jachten belangrijk kunnen zijn.
Vond dat destijds zelfs zo'n beetje het lastigste van de cursus.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 15 juni 2013 06:20 #407167

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Yellow Boat schreef :
Hoef je die Standard Marine Communication Phrases tegenwoordig niet meer te kennen voor Marcon B of SRC? Niet allemaal natuurlijk maar wel die voor jachten belangrijk kunnen zijn.
Vond dat destijds zelfs zo'n beetje het lastigste van de cursus.
Wie een DSC-marifoon heeft, is inderdaad van het bestaan van die teksten op de hoogte, als het goed is.
Maar de discussie spitst zich inmiddels toe op algemene communicatie op zee en of het al dan niet done is om de beroepsvaart op te roepen. Dat kan natuurlijk ook met een normale marifoon en door iemand die alleen het basiscertificaat heeft. En dan is wijzen op het bestaan van dat boekje een goede zaak
Overigens lijkt het mij vooral belangrijk dat je de betekenis van de belangrijkste woorden uit die phrases kent. Daarmee kun je dan zelf wel een bruikbare zin bouwen, als je het Engels enigszins beheerst.
De zinnen blind uit je hoofd leren of uit het boekje voorlezen is nogal moeizaam.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 15 juni 2013 06:28 #407170

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Wie een DSC-marifoon heeft, is inderdaad van het bestaan van die teksten op de hoogte, als het goed is.
Maar de discussie spitst zich inmiddels toe op algemene communicatie op zee en of het al dan niet done is om de beroepsvaart op te roepen. Dat kan natuurlijk ook met een normale marifoon en door iemand die alleen het basiscertificaat heeft. En dan is wijzen op het bestaan van dat boekje een goede zaak
Overigens lijkt het mij vooral belangrijk dat je de betekenis van de belangrijkste woorden uit die phrases kent. Daarmee kun je dan zelf wel een bruikbare zin bouwen, als je het Engels enigszins beheerst.
De zinnen blind uit je hoofd leren of uit het boekje voorlezen is nogal moeizaam.
stegman



Het kan zeker geen kwaad wanneer je de "taal" spreekt. Dit voorkomt onduidelijkheid en misverstanden. Praten op een 27mc manier hoort op zee niet thuis.
Laatst bewerkt: 15 juni 2013 06:34 door Baines. Reden: quote gefikst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 15 juni 2013 06:45 #407175

Mmm , ik kan het altijd voor het oproepen even opzoeken want het boek ligt aan boord.
Maar is ook wel wat om door te lezen tijdens een rustige oversteek. Net als de diverse handleidingen.
Het verbaast me steeds weer hoe vaak ik nog wat ontdek wat ik nog niet wist.

Overigens , op het binnenwater is het nog veel erger. Als je af en toe hoort hoe om een brugopening wordt gevraagd.
Zo in de trand van :
- Kunt u de brug even openen.
- Welke brug mijnheer?
- Nou die waar we bijna bij zijn.
- Ja , maar hoe heet die brug?
- Hebben die een naam dan?
- Jazeker , waar vaart u?
- Tussen Groningen en Delfzijl.

En zo ging het nog even verder tot de boot in het zicht van de brugcamera kwam.
Echt bijna letterlijk gehoord laatst toen ik op het Eemskanaal voer.
Ad
Sorry , beetje off-topic.... :blush:
Laatst bewerkt: 15 juni 2013 06:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl