Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nut AIS en DSC?

Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 14:10 #402999

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Binnenkort zal ik mezelf verder voorstellen. Dat als de koop van ons beoogde schip (< 10 m) doorgaat. Dat is alleen nog afhankelijk van de resultaten van een proefvaart half juni.

Wij willen gaan varen op de Friese wateren en later, na meer ervaring, misschien IJsselmeer en Waddenzee.
Inmiddels mij in een en ander verdiept, klopt dan mijn conclusie dat ik in die vaargebieden weinig tot geen nut heb van DSC en AIS?

b.v.d.

m.vr.gr.

Peter.
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 14:36 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 14:19 #403000

lijkt me een goeie conclusie.
DSC is zelfs niet beschikbaar in de marifoon als die netjes in de Binnenvaart/Baselstand staat.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 14:20 #403001

Hoi Peter en welkom op het forum!
Beide hebben ze inderdaad betrekking op zeevarende schepen. Op het Wad en IJsselmeer kunnen ze wel handig zijn trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 14:35 #403009

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Alfa Ursae Minoris schreef :
Hoi Peter en welkom op het forum!
Beide hebben ze inderdaad betrekking op zeevarende schepen. Op het Wad en IJsselmeer kunnen ze wel handig zijn trouwens.
Mag je op het Wad en IJsselmeer de zeevaartstand/DSC van de marifoon gebruiken?
Ik had begrepen van niet.

b.v.d.

m.vr.gr.

Peter.
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 14:35 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 14:52 #403025

PJB schreef :
Alfa Ursae Minoris schreef :
Hoi Peter en welkom op het forum!
Beide hebben ze inderdaad betrekking op zeevarende schepen. Op het Wad en IJsselmeer kunnen ze wel handig zijn trouwens.
Mag je op het Wad en IJsselmeer de zeevaartstand/DSC van de marifoon gebruiken?
Ik had begrepen van niet.

b.v.d.

m.vr.gr.

Peter.
Inderdaad, maar ze gaan wel naar je zoeken als je het gebruikt :blush: :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 14:56 #403028

PJB schreef :
Mag je op het Wad en IJsselmeer de zeevaartstand/DSC van de marifoon gebruiken?
Ik had begrepen van niet.

mag niet, maar ik heb op IJsselmeer mijn marifoon altijd in de Zeevaartstand. Dan kan mijn vrouw tenminste op die DSCknop drukken in het geval dat ik overboord zou zijn gegaan. Het is kiezen tussen ongehoorzaam of dood :sick:
ik weet het; een bijna onmogelijke keuze voor velen :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 14:57 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 15:18 #403047

Baasklusje schreef :
PJB schreef :
Mag je op het Wad en IJsselmeer de zeevaartstand/DSC van de marifoon gebruiken?
Ik had begrepen van niet.

mag niet, maar ik heb op IJsselmeer mijn marifoon altijd in de Zeevaartstand. Dan kan mijn vrouw tenminste op die DSCknop drukken in het geval dat ik overboord zou zijn gegaan. Het is kiezen tussen ongehoorzaam of dood :sick:
ik weet het; een bijna onmogelijke keuze voor velen :evil:

slaat die laatste zin op je vrouw :blush: :blush: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 15:23 #403056

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Baasklusje schreef :
PJB schreef :
Mag je op het Wad en IJsselmeer de zeevaartstand/DSC van de marifoon gebruiken?
Ik had begrepen van niet.

mag niet, maar ik heb op IJsselmeer mijn marifoon altijd in de Zeevaartstand. Dan kan mijn vrouw tenminste op die DSCknop drukken in het geval dat ik overboord zou zijn gegaan. ...

OK, DSC dus inderdaad (nog) niet heel nuttig voor mij, zo heel veel IJsselmeer en Wad verwacht ik nog niet op korte termijn. SRC cursus is niet goedkoop, dan investeer ik zo'n bedrag eerst liever ergens anders in.

Hoe zit dat met nut van AIS voor Friese wateren, IJsselmeer en Wad.
Niet nuttig, alleen ontvanger of zelfs een transponder?

AIS heeft toch ook een May-Day functie?
Heb je dan aan een basiscertificaat voldoende?

b.v.d.
m.vr.gr.

Peter.
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 15:34 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 15:42 #403076

sietse-ten schreef :

slaat die laatste zin op je vrouw :blush: :blush: :evil:

precies, die moet kiezen
"laat ik hem liggen en verzuipen, of zal ik hem laten redden".

Wat zouden jouw 4 vrouwen gedaan hebben? :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 15:46 #403082

Baasklusje schreef :
sietse-ten schreef :

slaat die laatste zin op je vrouw :blush: :blush: :evil:

precies, die moet kiezen
"laat ik hem liggen en verzuipen, of zal ik hem laten redden".

Wat zouden jouw 4 vrouwen gedaan hebben? :evil:

die houden nog steeds van me, behalve de laatste :evil:

dus duidelijk een afweging maken, kosten baten plaatje. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 16:38 #403116

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
sietse-ten schreef :
Wat zouden jouw 4 vrouwen gedaan hebben? :evil:

die houden nog steeds van me, behalve de laatste :evil:

dus duidelijk een afweging maken, kosten baten plaatje. :blush:
En nog steeds niet failliet? ;)
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 16:40 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 16:44 #403119

nico1 schreef :
sietse-ten schreef :
Wat zouden jouw 4 vrouwen gedaan hebben? :evil:

die houden nog steeds van me, behalve de laatste :evil:

dus duidelijk een afweging maken, kosten baten plaatje. :blush:
En nog steeds niet failliet? ;)

gewoon goede afspraken maken, zij wou een kind, ik een boot, dus iedereen hield wat hij gekozen had, tis toch heel duidelijk B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 16:56 #403129

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Leuk!,

Maar mogen we weer terug on-topic?
PJB schreef :
...
Hoe zit dat met nut van AIS voor Friese wateren, IJsselmeer en Wad.
Niet nuttig, alleen ontvanger of zelfs een transponder?

AIS heeft toch ook een May-Day functie?
Heb je dan aan een basiscertificaat voldoende?

b.v.d.
m.vr.gr.

Peter.
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 16:56 door PJB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 17:55 #403185

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Meeste antwoorden zullen wel hier staan. www.vaarbewijzen.nl/ais.html
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 19:32 #403269

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27247
PJB schreef :
Alfa Ursae Minoris schreef :
Hoi Peter en welkom op het forum!
Beide hebben ze inderdaad betrekking op zeevarende schepen. Op het Wad en IJsselmeer kunnen ze wel handig zijn trouwens.
Mag je op het Wad en IJsselmeer de zeevaartstand/DSC van de marifoon gebruiken?
Ik had begrepen van niet.

b.v.d.

m.vr.gr.

Peter.

Ja, in het Regional Arrangement on the Radiocommunication Service for Inland Waterways (RAINWAT) van 18-04-2012 is DSC wel toegestaan op de ruime binnenwateren:

Special regulations
On large Inland Waterways (Waddenzee, Ijsselmeer, Ooster- and Westerschelde), which fall under the responsibility of the Netherlands Coast Guard. DSC is allowed on these waterways on a
voluntary basis. .


In maritime mixed area’s DSC may be used. The areas will be defined by national regulations and shall be published in the Regional Part
of the Guide.


Hierover is nooit enige twijfel geweest in tegenspraak tot wat vele mensen denken.
DSC mag gewoon op ijsselmeer en Waddenzee, nooit anders geweest!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 20:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 19:34 #403272

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27247
Baasklusje schreef :
lijkt me een goeie conclusie.
DSC is zelfs niet beschikbaar in de marifoon als die netjes in de Binnenvaart/Baselstand staat.....

Alle Icom marifoons, mits juist geprogrammeerd kunnen DSC zowel in Basel als internationaal.
Geen probleem dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 19:36 #403276

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27247
Alfa Ursae Minoris schreef :
Hoi Peter en welkom op het forum!
Beide hebben ze inderdaad betrekking op zeevarende schepen. Op het Wad en IJsselmeer kunnen ze wel handig zijn trouwens.

DSC heeft betrekking op zee en ruime binnenwateren zoals waddenzee en ijsselmeer.
AIS heeft betrekking op zee en alle binnenwateren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 juni 2013 19:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 03 juni 2013 19:46 #403281

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17744
Maar om de vraag van TS te beantwoorden: DSC en AIS zijn niet nuttig op de Friese wateren, en een beetje op het IJsselmeer en Waddenzee. Je kunt prima zonder, ik zou me voorlopig richten op andere zaken. Kan altijd later alsnog.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 04 juni 2013 04:21 #403345

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27247
ilCigno schreef :
Maar om de vraag van TS te beantwoorden: DSC en AIS zijn niet nuttig op de Friese wateren, en een beetje op het IJsselmeer en Waddenzee. Je kunt prima zonder, ik zou me voorlopig richten op andere zaken. Kan altijd later alsnog.

Je bent wel stellig over AIS en Friesland. Er worden jaarlijke 1 á 2 schepen van achteraf overvaren, omdat men niet uitkijkt. In die gevallen kan AIS oplossing bieden. Nu ben ik een AIS-freak, dat weet ik, maar op grote kanalen en rivieren geeft het nog extra informatie om de bocht.

Noodzakelijk is het niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 04 juni 2013 05:06 #403351

WADnWIND schreef :
Je bent wel stellig over AIS en Friesland. Er worden jaarlijke 1 á 2 schepen van achteraf overvaren, omdat men niet uitkijkt. In die gevallen kan AIS oplossing bieden. Nu ben ik een AIS-freak, dat weet ik, maar op grote kanalen en rivieren geeft het nog extra informatie om de bocht.

Noodzakelijk is het niet.

Klopt helemaal maar alleen al de AIS wordt weergegeven op een Plotter.
Op een scherm waarop je alleen de relatieve positie t.o.v. je eigen positie ziet zoals in het plaatje is de interpretatie een stuk lastiger .
Maar zoals je al schreef , mits je niet bij mit vaart is AIS binnen weinig zinvol , hoewel het inmiddels (of zeer binnenkort?) verplicht is voor de binnenvaart. En dat zal toch niet voor niets zijn.

Op grote bochtige kanalen in heuvelachtig gebied zoals het NOK is het wel handig dat je ziet of er een joekel van een containerschip om de hoek aankomt.
Maar da'in Frieland niet echt zinvol.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 04 juni 2013 06:02 #403364

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26279
WADnWIND schreef :
ilCigno schreef :
Maar om de vraag van TS te beantwoorden: DSC en AIS zijn niet nuttig op de Friese wateren, en een beetje op het IJsselmeer en Waddenzee. Je kunt prima zonder, ik zou me voorlopig richten op andere zaken. Kan altijd later alsnog.
Je bent wel stellig over AIS en Friesland. Er worden jaarlijke 1 á 2 schepen van achteraf overvaren, omdat men niet uitkijkt. In die gevallen kan AIS oplossing bieden. Nu ben ik een AIS-freak, dat weet ik, maar op grote kanalen en rivieren geeft het nog extra informatie om de bocht.

Noodzakelijk is het niet.
Inderdaad. Alles is relatief, zo ook de stelling dat AIS in Friesland niet nuttig is.
AIS is op het binnenwater vooral nuttig op de grote scheepvaartroutes, zoals het PM-kanaal en de grote rivieren.
Zoals opgemerkt zie je op een plotter of laptop, met projectie van AIS-targets in de kaart, wat er zich 'om de bocht' (buiten het directe zicht) bevindt. Heel nuttig op kruispunten als bijvoorbeeld de kruising Beneden Merwede - Noord - Oude Maas en Dordtse Kil - Oude Maas.
Ook het gericht oproepen van schepen wordt makkelijker, omdat je de naam op het scherm ziet, ook als die met de kijker (nog) niet leesbaar is.
Maar noodzakelijk? Tijdens dertig jaar varen in het gebied rond Dordrecht ben ik nog nooit overvaren. Ook niet bijna. Met goed opletten en defensief varen kom je er ook.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 04 juni 2013 17:33 #403637

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Hoe werkt de may-day functie van AIS.
Wat heb je daarvoor nodig?
Soms zie ik dat je een apart SART device voor noig hebt.
Maar kan dat ook met een knop of software op de AIS transponder?
Heb je dan aan een basiscertificaat voldoende?

b.v.d.

m.vr.gr.

Peter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 04 juni 2013 18:45 #403690

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Nut AIS? Ik vind het een stille (r)evolutie in het varen/zeilen. Vooral onder speciale omstandigheden. Zoals mist,duisternis, om de hoek kijken.
Het is een enorm verschil voor het inschatten van de situatie. Wat eerst een complete bezigheid was is nu in een oogopslag te zien.
Er zitten ook andere kanten aan; je bent te volgen; big brother. Leuk voor thuisfront maar wel minder vrij t.o.v. officials.
Varen ermee is spectaculair gemakkelijker.
Laatst bewerkt: 04 juni 2013 18:47 door twilight.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 04 juni 2013 19:20 #403709

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27247
PJB schreef :
Hoe werkt de may-day functie van AIS.
Wat heb je daarvoor nodig?
Soms zie ik dat je een apart SART device voor noig hebt.
Maar kan dat ook met een knop of software op de AIS transponder?
Heb je dan aan een basiscertificaat voldoende?

b.v.d.

m.vr.gr.

Peter.

De "mayday" functie op AIS bestaat eigenlijk niet, Er zijn geen internationale regels voor, dus elke fabrikant geeft het een eigen naam. De berichten functie op een AIS is absoluut onbetrouwbaar en moet zo min mogelijk gebruikt worden op dit moment. Bij een veminkt bericht wordt het niet herhaald en is de waarde dus nul. Er is dus wel een technische status gedefinieerd, maarde ontvangst is onbetrouwbaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 juni 2013 19:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nut AIS en DSC? 04 juni 2013 19:24 #403714

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hm, daar heb je toch een marifoon voor.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl