Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nut van AIS

Re: nut van AIS 17 okt 2014 08:08 #561055

3Noreen schreef :
Doordat ais bij een plezierjacht over het algemeen tot een individu te herleiden is en het open en voor iedereen toegankelijk op internet zichtbaar zijn heeft al bij een paar kennissen van mij zeer vervelende consequenties veroorzaakt. Voor mij is duidelijk dat het zenden van mijn ais alleen aan gaat als dat absoluut noodzakelijk is. Verder blijft het ding uit.

Dat is , in ieder geval bij transponders van pleziervaartuigen toch echt niet zo.
Tenzij je de inlog passwords van de ITU of Agentschap Telecom website kent waarachter de persoonsgegevens zitten.
Anders krijg je alleen zaken als roepnaam , bootnaam en (als ze zijn ingevuld) maten en andere bootgegevens te zien.
Maar die gegevens staan ook al bij de marifoongegevens.
Uiteraard zijn alle gegevens te hacken maar een potentiele inbreker kent heelaas makkelijker truukjes om te zien of de bewoner thuis is.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 09:45 #561087

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Yellow Boat schreef :
Uiteraard zijn alle gegevens te hacken maar een potentiele inbreker kent heelaas makkelijker truukjes om te zien of de bewoner thuis is.

Ad

Voor mij is elke mogelijkheid voor deze lieden er één teveel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 09:53 #561089

En een AIS transponder is daar dus niet een van.
Overigens moet je dan uiteraard ook geen website , Facebook en co. bijhouden met al je belevenissen.
Beter is gewoon thuis op vakantie gaan :huh: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 09:55 #561091

nou, als ik ga zeilen is er thuis ook zeker nog wel iemand.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 10:36 #561108

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Yellow Boat schreef :
En een AIS transponder is daar dus niet een van.

Helaas ken ik mensen met naam en toenaam die hierdoor heel vervelend bezoek hebben gekregen. Dus hoe jij kunt beweren dat het niet zo is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 10:41 #561110

3Noreen schreef :
Yellow Boat schreef :
En een AIS transponder is daar dus niet een van.
Helaas ken ik mensen met naam en toenaam die hierdoor heel vervelend bezoek hebben gekregen. Dus hoe jij kunt beweren dat het niet zo is.

En hoe weet jij dat de AIS transponder daar de oorzaak van was?
Want inbraken tijdens vakantie zijn heelaas geen echte uitzondering , ook niet bij mensen zonder boot.
Of weet je soms hoe die inbrekers aan de persoonsgegevens zijn gekomen?
Dan wordt het tijd om daar hier melding van te maken want ik heb een dergelijke waarschuwing aangaande risico's van een AIS transponder nog nergens gelezen.
Lijkt me zelfs typisch een waarschuwing om ook in watersportbladen te plaatsen.
Ad
Laatst bewerkt: 17 okt 2014 10:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 11:10 #561115

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27724
3Noreen schreef :
Dus hoe jij kunt beweren dat het niet zo is.
Nou nee; de vraag is meer hoe jij zo zeker weet dat AIS hier de oorzaak van die inbraak was.
Het lijkt mij qua benodigde research net iets teveel moeite voor de gemiddelde crimineel en wat meer is: voor het gemiddelde slachtoffer.

Dus tenzij de slachtoffers meervoudig miljonair waren en de waarde van de mogelijk buit zeer hoog was, lijkt het me vrij ver gezocht om AIS hier als oorzaak te noemen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 11:15 #561117

lodewijk stegman schreef :
.

Dus tenzij de slachtoffers meervoudig miljonair waren en de waarde van de mogelijk buit zeer hoog was, lijkt het me vrij ver gezocht om AIS hier als oorzaak te noemen.

ach, er is ook de Quote-500 bende, die inbraken bij de in dat blad beschreven lieden.
Zo is er misschien ook wel de AISTransponderbende, wie zal het zeggen. Ze kunnen lezen tegenwoordig, de criminelen. Hebben ze van ons allen moeten leren, onderwijswetgeving. Dom van ons.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 11:22 #561120

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Verder op het concrete gevallen ingaan lijkt me niet wenselijk. De vermelding hier gaat al tot het randje wat mij betreft. Wie het wil kan hier rekening mee houden. Iedereen is vrij te doen wat hij of zij wil.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 11:50 #561122

Oh , dus we lezen hier alleen dat zoiets gebeurt maar hoe en wat is geheim?
Leuk hoor , maar waarom begin je er dan überhaupt over ? :angry:
Of is het een geheim verbond tussen CIA en de Russische Maffia? :P
Dus eigenlijk moeten wij als particulieren maar helemaal niet meedoen met AIS.
Dat wordt dan nog een probleem want het zal best een keer verplicht worden.

Blijft mijn vraag waarom je er nergens wat over leest (behalve dan hier).
Maar wacht..... hebben we soms een AIVD medewerker in het forum. :woohoo:
Dan wordt het misschien wel tijd om op te zeggen. :huh:


Even een kansberekening:
De kans om slachtoffer van een woninginbraak te worden is tegenwoordig 2-meer dan 4% per jaar :evil: (www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/v...oninginbraak-art.htm)
Aangezien de verkoop van AIS transponders voor de watersport vast meer dan 1000 is zullen er dus altijd gemiddeld 300 mensen zijn die net een AIS transponder hebben gekocht die het slachtoffer worden van een woninginbraak.
Alleen zegt deze berekening natuurlijk niets want het is een totaal verkeerd gebruik van de statistiek. :P

Ad
Laatst bewerkt: 17 okt 2014 12:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 13:11 #561154

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Een interessante discussie. Enig verband met inbraak afwezigheid is natuurlijk niet uit te sluiten. Hoewel de directe verbinding tussen bootnaam en adres niet direct te leggen valt.

Hier zou wellicht regelgeving op zijn plaats zijn. Voor verbaal marifooncontact geldt dat het in principe geheim is. Hiertegen wordt op het internet zwaar gezondigd, door dat er tal van sites zijn waar men marifoon kanalen online kan beluisteren. Hier zou tegen opgetreden kunnen worden.

Met een kleine wetswijziging of wellicht zelfs met een iets ruimere interpretatie van de huidige wet zou het gebruik van AIS-signalen voor een ander doel dan waarvoor zij bedoeld zijn ook aangepakt kunnen worden. Hiermee zou bereikt kunnen worden dat er geen internetpagina's meer zijn met kaarten waarom men alle schepen kan volgen. (Deze pagina's dienen immers geen enkel redelijk doel, en zijn zeker niet geschikt voor navigatie) terwijl AIS als hulpmiddel bij veilige navigatie wel beschikbaar blijft, namelijk voor de schepen in de buurt.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 13:31 #561161

Tja , maar nogmaals:
Waaruit valt bij een AIS signaal dan adres en naam van de eigenaar te halen?
Hetzelfde geld bij marifooncontact want ook daar meld je je altijd met bootnaam of roepnaam.
Tenminste , als je je aan de officiele marifonie procedures houdt.
Maar ja , tegenwoordig lichten hele volksstammen hun doopceel ook via Facebook en co.


Ad
Laatst bewerkt: 17 okt 2014 13:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 14:03 #561166

WADnWIND schreef :
Belerion II schreef :
ovni schreef :
WADnWIND schreef :

Vanaf de METS mag ik pas wat zeggen, maar de toekomst wordt wel heel aanlokkelijk.

Dan moeten we nog een maand wachten ..... we kunnen wel een info-lek organiseren :evil:

Ach, de zeer conservatieve regelheren in de scheepvaart kennende, lopen nieuwe technieken zeker 10 jaar achter op wat nu al mogelijk is... :blink:

@ovni
Ivm de DAME-award mag er nog niks in de pers of naar buiten.

@bell
Ga jij tussen nu en 2 jaar maar eens héél goed in je stoel zitten :)

Nou heb ik op het werk best een goede stoel. Ik zal er goed in gaan zitten. Maar om dat nou twee jaar vol te houden... Ben benieuwd. Mag per PB... ;)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 14:09 #561167

Solo schreef :
Een interessante discussie. Enig verband met inbraak afwezigheid is natuurlijk niet uit te sluiten. Hoewel de directe verbinding tussen bootnaam en adres niet direct te leggen valt.

Hier zou wellicht regelgeving op zijn plaats zijn. Voor verbaal marifooncontact geldt dat het in principe geheim is. Hiertegen wordt op het internet zwaar gezondigd, door dat er tal van sites zijn waar men marifoon kanalen online kan beluisteren. Hier zou tegen opgetreden kunnen worden.

Met een kleine wetswijziging of wellicht zelfs met een iets ruimere interpretatie van de huidige wet zou het gebruik van AIS-signalen voor een ander doel dan waarvoor zij bedoeld zijn ook aangepakt kunnen worden. Hiermee zou bereikt kunnen worden dat er geen internetpagina's meer zijn met kaarten waarom men alle schepen kan volgen. (Deze pagina's dienen immers geen enkel redelijk doel, en zijn zeker niet geschikt voor navigatie) terwijl AIS als hulpmiddel bij veilige navigatie wel beschikbaar blijft, namelijk voor de schepen in de buurt.

Nou, misschien heb je hier best wel een punt: in het door mij al eens eerder aangehaalde Verdrag van Genève bepaalt dat je vrijelijk al het radio verkeer mag ontvangen. Je mag het echter niet delen met derden. Elke vrij toegankelijke AIS-site zou dus in overtreding zijn. Meer specifieker: de mensen (vaak particulieren) die de AIS gegevens ontvangen en doorgeven aan de AIS-websites lijken mij in overtreding.

Misschien dat er een jurist daar eens in kan duiken...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 14:14 #561169

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Die inbreker of wat dan ook.
Kan denken ais staat aan dus eigenaar is thuis en bekijkt online zijn boot dus ga ik daar op boot inbreken
Of inbreken thuis want zijn ais staat aan dus is eigenaar op de boot aanwezig dus niet thuis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 14:25 #561171

Moet hij nog steeds weten wie de eigenaar van die boot is , toch?
En daarom ging het dus juist.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 15:29 #561189

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Uiteindelijk denk ik dat de combinatie AIS - boot identiteit - eigenaar - adres bijna altijd gemaakt wordt door dingen die de eigenaar zelf op internet achterlaat. En dus is dat waar je vooral voorzichtig moet zijn!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 19:47 #561237

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Belerion II schreef :
Nou, misschien heb je hier best wel een punt: in het door mij al eens eerder aangehaalde Verdrag van Genève bepaalt dat je vrijelijk al het radio verkeer mag ontvangen. Je mag het echter niet delen met derden. Elke vrij toegankelijke AIS-site zou dus in overtreding zijn. Meer specifieker: de mensen (vaak particulieren) die de AIS gegevens ontvangen en doorgeven aan de AIS-websites lijken mij in overtreding.

Misschien dat er een jurist daar eens in kan duiken...

Dit is heel glad ijs. Er is al een advocaat die de volgende stelling hanteert;
Als het ontvangststation deze data ontvangt en direct (blind) doorstuurt naar internet, is de internet bezoeker de 2e en niet de 3e. (de zender is de 1e.

Er is dan dus geen sprake van berichten aan derden....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 17 okt 2014 21:27 #561257

Ja, een advocaat kan zoveel vinden. Ik zou hierover wel eens jurisprudentie willen zien...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 18 okt 2014 09:08 #561298

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Het grote verschil is dat alle ais uitzendingen in een database worden opgeslagen en naderhand geraadpleegd kunnen worden.
Verder heeft een kabelmaatschappij wel degelijk toestemming nodig om een ether uitzending te mogen doorgeven. Alleen bij ais zijn er heel veel kleine copyright houders waarvan er maar een ietispitie van gestolen wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 09:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 18 okt 2014 21:49 #561490

Oh? Welke database? Van RWS? Dat kan en mag. Echter wat volgens mij dus niét mag dat RWS deze publiceert of anderszins doorgeeft aan derden, behalve het "bevoegd gezag".

De databases die sites als MT e.d. bijhouden en openbaar publiceren zouden naar mijn mening strafbaar zijn op grond van het Verdrag van Genève. Maar ja, ik ben geen jurist... :sick:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 20 okt 2014 13:26 #561807

WADnWIND schreef :
jeroenimo schreef :
Conclusie:

Alles wat je ziet op een beeldscherm en met AIS te maken heeft moet je per definitie met een flinke korrel zout nemen!

Ik denk dat ik je nog veel moet bijscholen, want uit deze opmerking begrijp ik dat je nog lang niet alles begrepen hebt betreffende 1:1 AIS aan boord.

over Internet is de kool het sop niet waart.

Ik zit nu 4 dagen in Zweden bij True-heading, de wereld weet nog niet wat hun te wachten staat......
Voorlopig moeten vele overheden puinruimen tegen inferieure apparatuur en installaties en fout gebruik en AIS piraterij...... :(

Wat moet ik dus nog leren?

Alles wat met AIS te maken heeft moet ik met een flinke korrel zout nemen, dat deed ik al, en zal ik blijven doen, wat kan jij daar nog aan toevoegen?
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 20 okt 2014 13:31 #561809

koko schreef :
jeroenimo schreef :
Marinetraffic is afhankelijk van data van derden, dus ze ontvangen van mensen die scanners met antenne's op hun dak/paal hebben.
Marintraffic interpreteert dus data waarvan ze de integriteit niet van kunnen controleren.

Plus dat soms een stoute AIS transponder zich niet helemaal goed aan het "protocol" houd, en zend op een tijdstip waarin hij eigenlijk niet moest zenden. En dat kunnen er misvormde AIS data pakketen ontstaan. Met als gevolgen dat dat marinetraffic (en andere AIS'en) opeens niet te verklaren dingen laten zien.


Conclusie:

Alles wat je ziet op een beeldscherm en met AIS te maken heeft moet je per definitie met een flinke korrel zout nemen!


Hoe dan ook is m.i. AIS nog steeds een hele goede toevoeging om schepen te identificeren en om mogelijke aanvaringen te voorkomen. Mits in acht nemende dat de data niet altijd 100% accuraat is. M.A.W. Gebruik je ogen/radar/kompas ook naast je AIS

Veel van de info klopt, maar je conclusie is regelrechte lariekoek.

AIS informatie ontvangen via Internet, die is onbetrouwbaar en ongeschikt om op te varen/navigeren.

AIS informatie ontvangen via de AIS ontvanger AAN BOORD, middels de VHF antenne is veel betrouwbaarder. Het is rechtstreekse communicatie tussen een AIS transponder (zender) en ontvanger. Ook daar kan wel eens iets mis gaan (ongekeurde chinezen bijv.).
Een goede uitkijk houden is altijd noodzakelijk. Niet alle schepen hebben AIS aan boord.
Ik vind mijn "lariekoek" niet heel erg lariekoek, als ik jouw antwoord lees, geef je precies dezelfde dingen aan als ik, maar dan anders verwoord. Ik wil hier niet off-topic gaan, maar lariekoek is wel erg bot....

Misschien kon ik het AIS naast je ogen gebruiken beter verwoorden, maar ik ga d'r van uit dat de meeste mensen die een beetje kunnen varen buiten zitten en om zich heen kijken. En dat ze dan als toegevoegde waarde de AIS kunnen gebruiken om schepen te kunnen identificeren en hiermee makkelijker mogelijke aanvaringen kunnen voorkomen.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 20 okt 2014 14:17 #561818

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Het verband tussen inbraak en AIS zie ik even niet.

Als je de AIS gegevens al kunt koppelen aan de adresgegevens, dan moet je daarna nog maar zien of het gezin ook daadwerkelijk aan boord is, en niet alleen de schipper bijvoorbeeld.

Daarbij moet je dan ook echt naar AIS kijken, en niet naar websites die die gegevens verwerken en zo goed mogelijk in beeld brengen. Ik zie dat mensen hier AIS en Marine Traffic al op 1 hoop gooien, maar da's natuurlijk niet correct.

Schepen met een blog en eigen domeinnaam zijn wat dat betreft makkelijker: je weet al snel of iedereen aan boord is, voor hoe lang etc. en met een eigen domeinnaam zijn NAW gegevens vaak erg makkelijk en snel te achterhalen.

Daarnaast zal het ervaren inbrekersgilde nog wel meer manieren weten die stuk voor stuk betrouwbaarder, sneller en effectiever zijn dan AIS gegevens uit te gaan zitten puzzelen.

Vind het persoonlijk wat ver gezocht, maar aan de andere kant: we zijn tegenwoordig erg makkelijk met overal en nergens laten weten waar we zijn onderweg (facebook, hier op het forum, eigen blog enz. enz.) dat een béétje meer voorzichtigheid soms wel geboden is ...
Laatst bewerkt: 20 okt 2014 14:23 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 21 okt 2014 06:27 #561999

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
jeroenimo schreef :
Alles wat je ziet op een beeldscherm en met AIS te maken heeft moet je per definitie met een flinke korrel zout nemen!

Wat moet ik dus nog leren?

Alles wat met AIS te maken heeft moet ik met een flinke korrel zout nemen, dat deed ik al, en zal ik blijven doen, wat kan jij daar nog aan toevoegen?

Als je dit schrijft; "Alles wat je ziet op een beeldscherm en met AIS te maken heeft moet je per definitie met een flinke korrel zout nemen"

Dan ben je nog niet volgroeid onderricht m.b.t AIS. De kinderziektes zijn er voor de gewone gebruiker allang uit. (voor de handhavers nog lang niet) het kan op zee maar beter zijn dat wat je ziet niet met een korrel zout genomen wordt.
Voor wat betreft op internet heb je weer helemaal gelijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl