Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nut van AIS

nut van AIS 08 sept 2014 08:46 #549467

Naar aanleiding van de discussie van marinetraffic die soms niet doorkomt.

Dit is dus de bedoeling van de AIS toepassing uit de praktijk.
Ik vaar hier aan de wind in de deep water route in t pikkedonker een knoopje of vier.
Met drie boten die hun best doen om me niet te raken, tenminste dat hoop ik! beetje moeilijk fotograferen van een 6 inch schermpje op een schommmelend 27 voetertje, maar van de vier is dit de beste: ( ik ben de groene, de vijand zijn de gele!)


De middelste ging uiteindelijk wel erg dicht achter me langs, maar het plaatje klopte precies. Juist door de lijntjes ervoor kan je precies zien wat ze gaan doen. Mijn insteek is gewoon mn route houden en ze varen wel om je heen.

nb: ik heb zelf dus ook een AIS transponder aan boord!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 08:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 08:59 #549474

Exact, da's precies wat ik bedoel.
Hier nog zoiets wat ik al eens eerder heb geplaatst.
Ad
ps. Kun jij geen screenprint maken naar de (SD.CF) kaart zoals deze plaatjes van mijn Raymarine plotter?
Dat gaat een stuk simpeler dan met een camera.

Bijlage Presentatie2.jpg niet gevonden


Laatst bewerkt: 08 sept 2014 09:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 09:03 #549476

dit was fotootje van scherm van mijn embedded pctje, met daarop waypointgps. kan je niet zo saven. misschien zou een printscreen werken, dat weet ik eigenlijk niet
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 09:13 #549483

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Volgens mij heeft het nut van AIS zich al lang bewezen.

Ter aanvulling op de eerdere reacties; ik ben niet zo gek op de waaier instelling en vind de vectorinstelling zelf een stuk duidelijker. Vector op 15 minuten en je ziet precies wie waar is over 15 minuten. Verder uiteraard de CPA en TCPA in de gaten houden en er is geen enkel risico meer voor (bijna) aanvaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 09:20 #549486

roozeboos schreef :
dit was fotootje van scherm van mijn embedded pctje, met daarop waypointgps. kan je niet zo saven. misschien zou een printscreen werken, dat weet ik eigenlijk niet

Mmmm, zit er op het toetsenbord dat Pctje geen PrtSc knop dan?
Zoiets ( maar dan geen knop maar een of andere "misbruikte" toets) zit zelfs op elke tablet en smartphone.Vaak wel lastig te vinden inderdaad.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 09:25 #549488

ikkuh schreef :
Volgens mij heeft het nut van AIS zich al lang bewezen.

Ter aanvulling op de eerdere reacties; ik ben niet zo gek op de waaier instelling en vind de vectorinstelling zelf een stuk duidelijker. Vector op 15 minuten en je ziet precies wie waar is over 15 minuten. Verder uiteraard de CPA en TCPA in de gaten houden en er is geen enkel risico meer voor (bijna) aanvaringen.

Wat bedoel je precies met "waaier instelling?"
De relative course vector geeft , tenminste bij de Raymarine zelf al de CPA weer .
Grappig genoeg staat e.e.a. verkeerd omschreven in de handleidingen van Raymarine , ook van de nieuwere types.
Raymarine schijnt er echter niks van te begrijpen gezien hun reacties op mijn herhaald commentaar :huh: .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 09:43 #549497

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Sorry verkeerd gekeken, Chris heeft dat niet ingeschakeld. Je kunt in sommige programma's i.p.v. de vector ook een waaier aan laten geven waar je de bent als je een vooraf ingestelde afwijkende hoek vaart. Dus een hoek SB en BB van de op dat moment voorliggende koers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 10:00 #549503

Ging je niet kneiterscheef door die shippinglane of zie ik het verkeerd? :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 10:04 #549505

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
ikkuh schreef :
Sorry verkeerd gekeken, Chris heeft dat niet ingeschakeld. Je kunt in sommige programma's i.p.v. de vector ook een waaier aan laten geven waar je de bent als je een vooraf ingestelde afwijkende hoek vaart. Dus een hoek SB en BB van de op dat moment voorliggende koers.
Blijft natuurlijk wel de vraag wat die roze sector in dat screenshot dan wèl te betekenen heeft. En die grote pijl die daar weer naast staat.
Het maakt het totale beeld niet direct helderder, maar voor Roozeboos zal het misschien een functie hebben. Maar wat voor functie?

Overigens: Roozeboos in de DW-route? Dan zit je toch zo'n beetje halverwege de Noordzee op weg naar Engeland? Heb ik niet opgelet, en heeft Roozebbos stiekum toch dat oversteekje gemaakt?

--
stegman
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 10:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 10:14 #549508

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Die roze sector is de niet bezeilde windhoek, lijkt mij. De pijl is de richting van waaruit de wind komt. Handig, maar op deze wijze wordt het beeld m.i. zeer onduidelijk. De kleur van de sector zou ik zeker anders instellen, als de sector niet weg kan tenminste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 10:14 #549509

hee, antwoord verdwenen :(
effe opnieuw:
de rode waaier met pijl is de windhoek. je ziet dat ik net aan de wind vaar over stuurboord. later heb ik m op 1 graad gezet, want het stoorde me al die non info.
Uitzetten gaat niet. Maar heeft dus niks te maken met ais.
waypointgps is niet zo uitgebreid.
Maar het enige wat draait op xp embbeded zonder directx9. (driver die ik niet werkend kreeg bij setup)

edit, wat ikkuh zegt dus. uitzetten gaat niet helaas
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 10:15 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 10:16 #549510

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
lodewijk stegman schreef :
Blijft natuurlijk wel de vraag wat die roze sector in dat screenshot dan wèl te betekenen heeft. En die grote pijl die daar weer naast staat.
Het maakt het totale beeld niet direct helderder, maar voor Roozeboos zal het misschien een functie hebben. Maar wat voor functie?

--
stegman

Windrichting en niet bezeild sector, gok ik...


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 11:20 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 10:20 #549513

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Ik denk dat weinig mensen het nut van AIS nog in twijfel trekken. Zelf zet ik wel mijn ? bij sommige schippers, die het niet zozeer gebruiken als hulpmiddel maar als "bijbel": wat ze niet op het schermpje zien, is er niet. Dat maakt het dan weer een stuk gevaarlijker dan geen AIS en goed opletten ... Maar dat ligt niet aan de AIS maar aan de schipper die het verkeerd gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 10:26 #549514

Evaluationcopy schreef :
Ging je niet kneiterscheef door die shippinglane of zie ik het verkeerd? :blink:

Wel niet mijn "case" maar een deep water route of een shipping lane is wat anders dan een TSS hoor.
Alleen de laatste moet persé haaks worden overgestoken.
Voor een DWR of shipping lane geldt die regel niet.
Bekend voorbeeld is de Terschelling TSS in de Duitse bocht waar je alleen haaks over mag maar voorbij het einde(voorbij T9/Weser 2) waar maar liefst 4 shipping lanes bij elkaar komen mag je gewoon rechtstreeks richting Helgoland.
Wel mag je een schip wat gebonden is aan de DWR niet hinderen en heeft deze dus "voorrang" , ook boven een zeilschip.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 10:26 #549515

lodewijk stegman schreef :

Overigens: Roozeboos in de DW-route? Dan zit je toch zo'n beetje halverwege de Noordzee op weg naar Engeland? Heb ik niet opgelet, en heeft Roozebbos stiekum toch dat oversteekje gemaakt?

--
stegman
ja klopt, niet opgelet : zie het 110 euro draadje : www.zeilersforum.nl/index.php/...752-110-euro-per-uur :) :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 11:16 #549531

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
roozeboos schreef :

edit, wat ikkuh zegt dus. uitzetten gaat niet helaas

Andere kleur misschien? In inavx en wingps kan je de sector wel uitzetten én van kleur wijzigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 13:27 #549566

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
roozeboos schreef :
ja klopt, niet opgelet : zie het 110 euro draadje : www.zeilersforum.nl/index.php/...752-110-euro-per-uur :) :)

Toppie! Gefeliciteerd.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 13:34 #549569

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooie loodrechte crossing, twee achter elkaar zelfs. Naar Helgoland varende. Links onder in de screenshot zie je m'n eerste oversteek, en ik vaar netjes op m'n tweede af:8

En hier een lelijke crossing, van Helgoland terugvarende in de buurt van Ameland: eerst vaar ik een tijd bijna ZO. Van waar ik nu ben op de screenshot zal ik westelijk van die groene boei de shipping lane verlaten.
Lekker lelijk hè!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 14:19 #549584

Die twee loodrechte crossingen naar Helgoland kunnen op zich wel maar zijn echt onnodig.
Vrijwel iedereen , zeker wie vanaf Borkum of Norderney komt, gaat tot te TG9 ( vroeger de TG19) en dan rechtstreeks richting Helgoland.
Het Vaarwater zuidelijk van de Terschelling TSS heet niet voor niets "Küstenverkehrszone".
Als je beide opties precies vergelijkt is "mijn"route zelfs iets korter omdat je geen rechte hoeken hoeft te maken.
En dankzij de AIS kun je de vele grote schepen die daar O van de TG9 rondvaren makkelijk ontwijken.
En let op , er liggen daar, vooral ZO van de TG9 meer schepen voor anker dan er rondvaren en ook dat zie je feilloos op de AIS ( om maar weer on-topic te komen ;) ).
Ad

Laatst bewerkt: 08 sept 2014 14:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 14:22 #549586

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
roozeboos schreef :
dit was fotootje van scherm van mijn embedded pctje, met daarop waypointgps. kan je niet zo saven. misschien zou een printscreen werken, dat weet ik eigenlijk niet
Ja hoor, printscreen met WPGPS werkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 14:31 #549590

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Soms is schuin juist goed. Loodrecht is eigenlijk wel heel toevallig als het zo uitkomt. Je hebt een "heading" nodig welke haaks staat op de verkeersrichting. Niet te verwarren met "course". Toch?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 15:00 #549606

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
Mijn Nasa ontvanger heeft me al meerdere keren scheepsbewegingen laten zien die ik, met mijn slaperige hoofd, midden in de nacht, niet goed kon plaatsen. De eerste oversteek stond de antenne op hekstoel, dat was geen succes, bereik ongeveer 4 mijl. In Lowestoft een spreilat gemaakt in het [dubbele] achterstag en op de terugreis kon ik al 8 mijl "zien". De hazenslaapjes heb ik ingekort van 15 naar 10 minuten omdat ik vorig jaar een wel heel kleine cpa had met een ferry, geen idee of hij mij wel heeft gezien. Dit voorjaar, onderweg naar het solo biertje overkwam me, na een tukkie, dat er een container schip voer wat echt niet op mijn scherm te zien was. Het ding ging misschien 1 mijl achterlangs maar is nooit verschenen.
Trouwens, een transponder staat hoog op de verlanglijst, zo'n Vesper 850 lijkt me wel wat.
En Chris gefeliciteerd met je oversteek, dat smaakt vast naar meer.

Groet, Jules
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 15:53 #549638

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7388
Beauty schreef :
Soms is schuin juist goed. Loodrecht is eigenlijk wel heel toevallig als het zo uitkomt. Je hebt een "heading" nodig welke haaks staat op de verkeersrichting. Niet te verwarren met "course". Toch?

Gr Michel
Klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 16:39 #549655

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Yellow Boat schreef :
Die twee loodrechte crossingen naar Helgoland kunnen op zich wel maar zijn echt onnodig.
Ja YB, ik weet dat ze onnodig zijn daar en dat de zuidelijke route ook gewon mag en zelfs iets korter is.
Ik deed het om twee redenen:
(1)met mijn route kon ik (mede door AIS!) gewoon hazeslaapjes blijven doen. In de zuidelijke route kan dat niet want de schepen varen alle kanten op.
(2) de koersen die ik nu kon varen waren sneller want niet pal voor de wind wat de zuidelijke route wel zou zijn.
Kortom: mijn route was in dit geval sneller en heeft me ook nog eens twee uur slaap geleverd!
Dubbelslag dus!
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 16:47 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nut van AIS 08 sept 2014 17:58 #549692

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
roozeboos schreef :
lodewijk stegman schreef :
Overigens: Roozeboos in de DW-route? Dan zit je toch zo'n beetje halverwege de Noordzee op weg naar Engeland? Heb ik niet opgelet, en heeft Roozebbos stiekum toch dat oversteekje gemaakt?
ja klopt, niet opgelet : zie het 110 euro draadje : www.zeilersforum.nl/index.php/...752-110-euro-per-uur :) :)
Ik heb het gelezen. Gefeliciteerd, Roozeboos!
Dit is natuurlijk wel de manier om het te doen. Niks zeggen. Gewoon gaan..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl