Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: virtueel waypoint voor VMG?

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 13:57 #776649

tussen 3,5 en 4,5, ja zo kan ik het ook.... :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 14:11 #776655

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Mjah hangt volledig van de omstandigheden af roos :)
Zit je aan de onderkant van de 2bft of tegen de bovengrens, das nogal een verschil.

Maar het is vooral iets waar je alleen achter komt door veel met je boot te varen. Alle extra's als polars en klokkies zijn vooral leidraden.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 14:14 #776656

je hebt helemaal gelijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 14:44 #776670

hscharft schreef :
Zit je aan de onderkant van de 2bft of tegen de bovengrens, das nogal een verschil.

Daarom meten we dat dan ook, in 0,1 knoop nauwkeurigheid. Bft is zóóó 17e eeuw.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 14:50 #776671

ga nou niet in discussie...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 17:34 #776711

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972

Bijlage:

Bestandsnaam: Naamloos.pdf
Bestandsgrootte:276 KB



Hier een voorbeeld schema van alle correcties om tot de juiste TWD te komen en daaraan gerelateerd de VMG.
Een hele klus.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 18 okt 2016 17:35 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 17:54 #776715

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
hscharft schreef :
Mjah het kan aan mij liggen natuurlijk maar ik zie sowiezo niet zo bijster veel nut in het die hele TWA.
Als ik vaar heb ik altijd van doen met een AWA en daar moet ik ook op trimmen. Daarnaast weet ik ongeveer wat mijn log aan moet geven als het goed is (rond de 5,4kn hoog aan de wind) als ik dat loop en ik loop hoogte ben ik goed bezig. Wat de TWA op dat moment is zal me eigenlijk een worst wezen.

Zo dacht/denk ik er ook over. Toch was alhier daarover een enorme bloedgroepen discussie een paar jaar geleden.

BK had daarbij een zeer overtuigede redenering waarom je op TWA zou moeten sturen ipv op AWA. Helaas heb ik daarvan toen (nog immer) niets kunnen begrijpen. Maar t klonk wel alsof hij wist waar hij t over had. Dit laatste is voor mij een behoorlijk a-typisch statement. Waarmee ik wil zeggen dat ik t echt niet begreep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 17:57 #776716

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Beauty schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: Naamloos.pdf
Bestandsgrootte:276 KB



Hier een voorbeeld schema van alle correcties om tot de juiste TWD te komen en daaraan gerelateerd de VMG.
Een hele klus.

Gr Michel

Dit zit vast niet allemaal in mn Navman W100!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 19:20 #776741

In het PolarPlot draadje vind je enige detailstudie naar de achtergronden en implementatie van deze (en meer) correcties. Mijn rekenstruktuur is als volgt:



Goede apparatuur en calibratie is erg belangrijk. Als die hardware dan zo goed mogelijk is komen de overige correcties pas. Als Holy Grail wordt beschouwd wanneer de berekende TWD onafhankelijk is van koers en zeilvoering. Daarvoor zul je de verschillende tabellen moeten bevolken en dat is niet zo eenvoudig! Een spinnaker voor-de-wind geeft bv een heel ander effect bovenin de mast dan een HA fok aan-de-wind. En gereefd ziet het er weer anders uit, daar bovenin. Een stukje terug in dat draadje staat een aantal literatuurverwijzingen, mocht iemand het naadje van de kous willen weten...

Hieronder zie je dat ik de downwind VMG haal uit de DA/VDA gegevens uit de polar en bereken voor de heersende (true uiteraard) wind. Als het harder gaat waaien wordt dat VMG target automatisch ook hoger:



Gele lijn is de TWA, gele stip op die lijn is wat jij doet, snijpunt met de polarlijn de target.

Paarse driehoek is de schijnbare wind na alle correcties - dus niet perse wat je windex aanwijst ;)

De blauwe lijn is de volgens de meetbrief optimale (af)kruishoek waarbij jouw boot haar maximale VMG zou moeten halen. Op deze foto doe ik dat niet omdat de bestemming gewoon bezeild was op de voorliggende koers.

Een "losse" VMG weergave heb je niet zoveel aan, om de reden die BK al eerder uitgelegd heeft...
Laatst bewerkt: 18 okt 2016 19:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 20:09 #776761

ja Maarten, dat is een mooi schema, maar natuurlijk volledig onwerkbaar. Er zijn zoveel sensoren die allemaal in feite onbekend zijn over wat de invloed daarvan dat dat niet te doen is. mast motion compensation, heeling correction, gradient correction, leeway correction... Nog afgezien van grootte en gewicht van alle verschillende boten. En als je de vuilwatertank leegspoelt moet je de waardes weer aanpassen...
Ik denk dat dat zomaar voor 99.99% van de zeilers het doel volledig voorbij schiet.

Het was al besloten dat de true wind berekening en daardoor de VMG een indicatie is en niet meer dan dat.
Daar kunnen we ook prima mee leven. Ik denk namelijk dat de waarde op zich niet zovele uitmaakt, maar wel de trent ervan.

De zeiler zal zelf voelen hoe de boot zich gedraagt, en in het display al dan niet een bevestiging krijgen. De mens is dan zelf in staat door de omstandigheden in te schatten of het display gelijk heeft of niet. Maakt het een beetje minder wetenschappelijk, maar dat is ook wel weer aardig.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 okt 2016 20:13 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 20:18 #776766

Is behalve de wind en log alleen een hellingsensor hoor!

Maar dit krijg je niet in je kastje idd en zou ook volledig onbeheersbaar worden als niet uitontwikkeld consumerprodukt. Moet je ook niet willen.

Wat je denk ik wel zou moeten willen, als je iets nuttigs met de VMG wilt, is een target daarvan uit de polar halen, waarmee de VMG kunt vervangen door een %VMG. Net zoals je %performance al gebruikt ipv een ruwe bootsnelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 20:21 #776771

dat doe ik al. De polar geeft een VMG. die gebruik ik als de wind erbinnen valt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 18 okt 2016 20:25 #776774

Dat voegt zeker iets toe dan!

-als je een bezeild doel hebt trim je om de performance te maximaliseren;
-als je een niet bezeild doel hebt trim (en stuur!) je om de %VMG te maximaliseren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 19 okt 2016 07:34 #776809

Nachtvlinder schreef :

-als je een bezeild doel hebt trim je om de performance te maximaliseren;
-als je een niet bezeild doel hebt trim (en stuur!) je om de %VMG te maximaliseren!

Bij een niet-bezeild doel moet je de UA-windhoek varen om zo snel mogelijk 'boven' te komen. De Performance staat dan op de display als Pxxx.
Om te laten zien als je te hoog vaart (te kleine UA) wordt die P een V, en het percentage een percentage van de indewindse VMG, bij gebrek aan een bootsnelheid in de polar voor een te hoge UA. Zo hebben we het met zijn allen ooit bedacht tijdens de ontwikkeling van de mux.....

Je moet dus P100 varen met de juiste TWA-UA, en de Vxxx zien te vermijden....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 okt 2016 10:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

virtueel waypoint voor VMG? 19 okt 2016 10:05 #776850

Ok, zolang de handleiding maar duidelijk is daarin ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl