Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vervanging electronisch compas

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 14:06 #894454

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6783
Gewoon omdat het kan, nog even doorgerekend.
Lat			Lon			koers berekend	speed berekend		COG	SOG			
02:03:52.35	3654.52975	S	17457.27552	E								
02:03:53.34	3654.52979	S	17457.2762	E	94.2074944679	1.9626911882		92.58	1.918		-1.73%	-2.28%
02:03:54.33	3654.52983	S	17457.27686	E	94.3345155266	1.9052803816		95.02	1.847		0.73%	-3.06%
02:03:55.31	3654.52988	S	17457.27758	E	94.9636739898	2.0803445425		96.03	2.116		1.12%	1.71%
02:03:56.30	3654.52993	S	17457.27832	E	94.8301641457	2.1377050493		96.13	2.07		1.37%	-3.17%
02:03:57.29	3654.52999	S	17457.27909	E	95.5660290648	2.2269692428		97.21	2.236		1.72%	0.41%
02:03:58.33	3654.53002	S	17457.27986	E	92.7895961032	2.2190988964		95.63	2.168		3.06%	-2.30%
02:03:59.32	3654.53004	S	17457.28062	E	91.8850107021	2.1888684229		93.42	2.114		1.67%	-3.42%
02:04:00.92	3654.53001	S	17457.28133	E	86.9750841697	2.0466089289		89.76	1.931		3.20%	-5.65%
02:04:01.63	3654.53002	S	17457.28201	E	91.0536497938	1.9577324253		90.81	1.893		-0.27%	-3.31%
02:04:02.34	3654.53005	S	17457.28274	E	92.9421890445	2.1041015314		92.55	2.11		-0.42%	0.28%
02:04:03.33	3654.53002	S	17457.2835	E	87.1737578493	2.1903481372		88.83	2.221		1.90%	1.40%
02:04:04.32	3654.52995	S	17457.28426	E	83.4290419633	2.2021500905		85.05	2.148		1.94%	-2.46%
02:04:05.31	3654.5299	S	17457.28502	E	85.2963674373	2.1950765696		84.86	2.163		-0.51%	-1.46%
02:04:06.30	3654.52984	S	17457.2858	E	84.5048908199	2.2556206192		85.14	2.225		0.75%	-1.36%
02:04:07.29	3654.52982	S	17457.28656	E	88.1149893712	2.188868508		87.82	2.178		-0.33%	-0.50%
02:04:08.33	3654.52983	S	17457.2873	E	90.9682356231	2.1304175732		90	2.11		-1.06%	-0.96%
02:04:09.32	3654.5299	S	17457.28793	E	97.9111453344	1.8309001011		96.74	1.647		-1.20%	-10.04%
Wat me opvalt dat de COG en SOG bijna gelijk zijn aan de berekende Koers en Snelheid met twee opeenvolgende posities. En de verschillen die er zijn kunnen gemakkelijk verklaart worden door een gebrek aan nauwkeurigheid in de nmea. (te weinig cijfers achter de komma)
Ik vraag me dan ook ernstig af of jouw gps(je) z'n COG en SOG wel via doppler berekent.
De nauwkeurigheid is zeker wel indrukwekkend. Of beter, het verloop in onnauwkeurigheid gaat relatief langzaam.
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 14:07 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 15:23 #894467

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7554
Er zit ook een magneto meter bij. Bruikbaar als elektronisch kompas ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 16:24 #894485

Hieronder de ruwe N2K data (direct van de bus, ongefilterd anders dan in het instrument zélf...) vergeleken. Punten zijn met 10 Hz gesampled; één gridlijn is 100 punten dus 10 s. Mijn boot voer zo'n 4.5 knoop op stilstaand water.
  • In blauw de data van het Simrad RC42N electronisch kompas;
  • In oranje de data van het Lowrance Point-1 GPS

Kompas zet haar data met 20 Hz op de bus, GPS met 10 Hz.



Je ziet dat de COG én achter loopt én flink ruisig vergeleken met de HDG.

Nu kun je (en dat zal in de praktijk ook gebeuren...) een filtering/demping instellen op de COG om deze data rustiger te maken/de ruis te verminderen. Nadeel daarvan is dat er een extra vertraging optreedt. Hier beneden bijvoorbeeld, is de COG data gefilterd om tot een "acceptabel" ruisniveau te komen:



Als je kijkt naar de 5 seconden waarin de koers van 50 graden naar 70 graden is verlegd, zie je dat de COG zeker 2 s. achter loopt. Dat is onbruikbaar om op te sturen!

Ik denk overigens dat de golfjes in de HDG écht zijn (en géén ruis) en veroorzaakt worden door de golven. Als ik stillig is de HDG uitput namelijk erg stabiel en óók ruisvrij.
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 16:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 27 nov 2017 07:35 #894974

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
rooiedirk schreef :
Gewoon omdat het kan, nog even doorgerekend.
Lat			Lon			koers berekend	speed berekend		COG	SOG			
02:03:52.35	3654.52975	S	17457.27552	E								
02:03:53.34	3654.52979	S	17457.2762	E	94.2074944679	1.9626911882		92.58	1.918		-1.73%	-2.28%
02:03:54.33	3654.52983	S	17457.27686	E	94.3345155266	1.9052803816		95.02	1.847		0.73%	-3.06%
02:03:55.31	3654.52988	S	17457.27758	E	94.9636739898	2.0803445425		96.03	2.116		1.12%	1.71%
02:03:56.30	3654.52993	S	17457.27832	E	94.8301641457	2.1377050493		96.13	2.07		1.37%	-3.17%
02:03:57.29	3654.52999	S	17457.27909	E	95.5660290648	2.2269692428		97.21	2.236		1.72%	0.41%
02:03:58.33	3654.53002	S	17457.27986	E	92.7895961032	2.2190988964		95.63	2.168		3.06%	-2.30%
02:03:59.32	3654.53004	S	17457.28062	E	91.8850107021	2.1888684229		93.42	2.114		1.67%	-3.42%
02:04:00.92	3654.53001	S	17457.28133	E	86.9750841697	2.0466089289		89.76	1.931		3.20%	-5.65%
02:04:01.63	3654.53002	S	17457.28201	E	91.0536497938	1.9577324253		90.81	1.893		-0.27%	-3.31%
02:04:02.34	3654.53005	S	17457.28274	E	92.9421890445	2.1041015314		92.55	2.11		-0.42%	0.28%
02:04:03.33	3654.53002	S	17457.2835	E	87.1737578493	2.1903481372		88.83	2.221		1.90%	1.40%
02:04:04.32	3654.52995	S	17457.28426	E	83.4290419633	2.2021500905		85.05	2.148		1.94%	-2.46%
02:04:05.31	3654.5299	S	17457.28502	E	85.2963674373	2.1950765696		84.86	2.163		-0.51%	-1.46%
02:04:06.30	3654.52984	S	17457.2858	E	84.5048908199	2.2556206192		85.14	2.225		0.75%	-1.36%
02:04:07.29	3654.52982	S	17457.28656	E	88.1149893712	2.188868508		87.82	2.178		-0.33%	-0.50%
02:04:08.33	3654.52983	S	17457.2873	E	90.9682356231	2.1304175732		90	2.11		-1.06%	-0.96%
02:04:09.32	3654.5299	S	17457.28793	E	97.9111453344	1.8309001011		96.74	1.647		-1.20%	-10.04%
Wat me opvalt dat de COG en SOG bijna gelijk zijn aan de berekende Koers en Snelheid met twee opeenvolgende posities. En de verschillen die er zijn kunnen gemakkelijk verklaart worden door een gebrek aan nauwkeurigheid in de nmea. (te weinig cijfers achter de komma)
Ik vraag me dan ook ernstig af of jouw gps(je) z'n COG en SOG wel via doppler berekent.
De nauwkeurigheid is zeker wel indrukwekkend. Of beter, het verloop in onnauwkeurigheid gaat relatief langzaam.

Bedankt voor je prima analyse. Je hebt er duidelijk plezier in je in dit soort dingen te verdiepen. Interessant en inzicht-vergrotend. Zoals ik al zei, ik zal bij gelegenheid binnenkort nog wat testjes doen met filtering van de SOG.
Nu geloof ik sowieso dat sturen op weergegeven verspringende getalletjes moeilijk is, ook al is het gedrag rustiger. Ikzelf geef sterk de voorkeur aan een analoge klok. Ik zal de GPS SOG ook invoeren in iNavX, daar kun je SOG analoog met demping weergeven (zoals ongetwijfeld ook in andere apps en instrumenten). Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 27 nov 2017 07:43 #894977

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Hieronder de ruwe N2K data (direct van de bus, ongefilterd anders dan in het instrument zélf...) vergeleken. Punten zijn met 10 Hz gesampled; één gridlijn is 100 punten dus 10 s. Mijn boot voer zo'n 4.5 knoop op stilstaand water.
  • In blauw de data van het Simrad RC42N electronisch kompas;
  • In oranje de data van het Lowrance Point-1 GPS

Kompas zet haar data met 20 Hz op de bus, GPS met 10 Hz.



Je ziet dat de COG én achter loopt én flink ruisig vergeleken met de HDG.

Nu kun je (en dat zal in de praktijk ook gebeuren...) een filtering/demping instellen op de COG om deze data rustiger te maken/de ruis te verminderen. Nadeel daarvan is dat er een extra vertraging optreedt. Hier beneden bijvoorbeeld, is de COG data gefilterd om tot een "acceptabel" ruisniveau te komen:



Als je kijkt naar de 5 seconden waarin de koers van 50 graden naar 70 graden is verlegd, zie je dat de COG zeker 2 s. achter loopt. Dat is onbruikbaar om op te sturen!

Ik denk overigens dat de golfjes in de HDG écht zijn (en géén ruis) en veroorzaakt worden door de golven. Als ik stillig is de HDG uitput namelijk erg stabiel en óók ruisvrij.

Mooie grafiekjes en leuk te zien hoe filtering de SOG zo veel dichter bij magn compass kan brengen. Mee eens dat lagging van 2 sec. SOG onbruikbaar maakt voor sturen, maar ik zie dit ook al in je eerste grafiek met raw data gebeuren. Heb je daar een verklaring voor? 2 sec. is wel veel. Aan de resolutie a.g.v. de 10Hz heb je niet veel als het geheel 2 sec achterloopt. Of mis ik wat?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 27 nov 2017 10:17 #895028

37south schreef :
[Mee eens dat lagging van 2 sec. SOG onbruikbaar maakt voor sturen, maar ik zie dit ook al in je eerste grafiek met raw data gebeuren. Heb je daar een verklaring voor? 2 sec. is wel veel. Aan de resolutie a.g.v. de 10Hz heb je niet veel als het geheel 2 sec achterloopt. Of mis ik wat?

Ik denk niet dat je iets mist.

Ik vermoed dat de COG output vanuit de GPS paddestoel-software intern al een klein filter heeft voordat de data op de bus wordt gezet. Dat filter kan ik niet uitzetten/instellen, staat ook niets over in de specs/handleiding: ik kan slechts filtering toevoegen, normaal doe je dat in de repeater en/of plotter; heb het hier in Excel gedaan.

Ik ervaar juist dat er heel goed te sturen valt op het electronisch kompas. Het signaal is ruisvrij, erg snel (ijlt niet na, is zelfs sneller dan het vloeistofgedempt schotkompas...). Vooral in de regen zorgt én mijn bril én de glazen bol van het stuurkompas voor lastig aflezen (voor mij persoonlijk althans). HDG op een van de repeaters buiten stuurt echt fijner in dat soort omstandigheden; verlichtingsniveau kun je instellen naar believe en de roos is 2x zo groot als die van het schotkompas ;)

Mocht het signaal tóch te snel zijn (ik stuur niet op een getal maar op de kompasroos uit die repeater) dan kun je natuurlijk altijd demping toevoegen; heb dit nooit nodig gevonden.

In een oud boek vond ik dit plaatje dat laat zien waarom (zonder filtering) zowel de SOG als COG uit een GPS (hoe snel ook...) nogal ruisig kunnen zijn. Ik heb geen kennis wat zo'n eerder hier besproken dopplermeting precies doet: plaatje is "oud" dus worst-case. Moderne slimmigheden zullen het minder extreem maken verwacht ik.

Laatst bewerkt: 27 nov 2017 10:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 27 nov 2017 10:51 #895044

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7670
brambo schreef :
Heeft iemand een idee hoe het nu precies werkt met zo'n IMU ?

Is dit een bruikbaar alternatief of een aanvulling op een bestaand kompas ?

Iemand ervaring ermee ?

link wikipedia imu sensor

En nee geen ervaring mee.
Wel met PHINS wat een optisch kompas is. 3 dubbele spoelen fibreoptic in 3 haaks op elkaar staande hoeken, waarin per spoel een lichtpuls wordt gestuurd en ontvangen, de tijdsverschillen per spoel worden bepaald en daarmee berekend de unit zijn verplaatsing. Theoretisch klopt het in de praktijk werkt het, maar ik kan het voor mij niet inzichtelijk krijgen.
Uiteindelijk is dat, de PHINS, een "zwarte doos" waaruit je een kompaskoers krijgt, en nog enkele bijkomende signalen zoals versnelling en rotatie informatie.
Mijn ervaring beperkt zicht tot het aansluiten en en merken dat het werkte.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 27 nov 2017 11:11 #895055

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7670
Het enige wat voor mij eventueel op de wenslijst staat is dit.
linkje
Wat tegen een lage prijs de belofte geeft voor een modulair usb compas, wat nog enigszins betaalbaar is voor de hobyist.
Maar ik heb nog nergens enige ervaringen hierover kunnen lezen.
Maar voor 51,30 CHf oftewel 43,79 Euro. Zou misschien wel eens onder de kerstboom kunnen liggen binnenkort.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 27 nov 2017 12:09 #895073

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7554
Beste Tony,

er zijn veel van deze boardjes verkrijgbaar, ook voor de Raspberry Pi.

De laatste versie van OpenPlotter ondersteund deze chipset ook. Boardjes zijn gebaseerd op een IMU chip.

Dit was ook mijn eerdere vraag. Dingen bevatten niet alleen een beweging sensor maar ook een magneto meter. Die zou gewoon als kompas kunnen werken.

Dingen kosten vrijwel niets. Zo'n € 10,- a € 30,-.

Ga het maar eens proberen.

Bram
Laatst bewerkt: 27 nov 2017 12:10 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 27 nov 2017 12:36 #895084

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7670
brambo schreef :
Beste Tony,

er zijn veel van deze boardjes verkrijgbaar, ook voor de Raspberry Pi.

De laatste versie van OpenPlotter ondersteund deze chipset ook. Boardjes zijn gebaseerd op een IMU chip.

Dit was ook mijn eerdere vraag. Dingen bevatten niet alleen een beweging sensor maar ook een magneto meter. Die zou gewoon als kompas kunnen werken.

Dingen kosten vrijwel niets. Zo'n € 10,- a € 30,-.

Ga het maar eens proberen.

Bram

Ja, maaaaaar, de meeste van die bordjes werken alleen horizontaal.
Van zodra je ze schuin houd gaat het kompas de mist in, en dus zijn ze niet bruikbaar als elektronisch kompas aan boord.

Nu hoop ik dat dit zwitsers bord wel de nodige compensatie op het bordje uitvoert, zodat je het wel als boordkompas kunt inzetten. Maar tot nu toe nog niet kunnen uitmaken of dit zal lukken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 27 nov 2017 13:24 #895101

Tony2920 schreef :
Het enige wat voor mij eventueel op de wenslijst staat is dit.
linkje

ga dan niet voor die versie maar voor de V2 uitvoering daar zitten calibratie mogelijkheden bij:
Contrarily to the Yocto-3D, this new version can perform auto-calibration to compensate for hard-iron interferences caused by nearby sources of magnetic fields that move along with the sensor.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 01:57 #895321

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Ik vermoed dat de COG output vanuit de GPS paddestoel-software intern al een klein filter heeft voordat de data op de bus wordt gezet. Dat filter kan ik niet uitzetten/instellen, staat ook niets over in de specs/handleiding: ik kan slechts filtering toevoegen, normaal doe je dat in de repeater en/of plotter; heb het hier in Excel gedaan.

Ik ervaar juist dat er heel goed te sturen valt op het electronisch kompas. Het signaal is ruisvrij, erg snel (ijlt niet na, is zelfs sneller dan het vloeistofgedempt schotkompas...). Vooral in de regen zorgt én mijn bril én de glazen bol van het stuurkompas voor lastig aflezen (voor mij persoonlijk althans). HDG op een van de repeaters buiten stuurt echt fijner in dat soort omstandigheden; verlichtingsniveau kun je instellen naar believe en de roos is 2x zo groot als die van het schotkompas ;)

Mocht het signaal tóch te snel zijn (ik stuur niet op een getal maar op de kompasroos uit die repeater) dan kun je natuurlijk altijd demping toevoegen; heb dit nooit nodig gevonden.

In een oud boek vond ik dit plaatje dat laat zien waarom (zonder filtering) zowel de SOG als COG uit een GPS (hoe snel ook...) nogal ruisig kunnen zijn. Ik heb geen kennis wat zo'n eerder hier besproken dopplermeting precies doet: plaatje is "oud" dus worst-case. Moderne slimmigheden zullen het minder extreem maken verwacht ik.

Ik denk dat jouw Lowrance Point 1 GPS precies hetzelfde (Navico)is als mijn B&G ZG 100. Ik gebruik niet het electronische kompas deel aangezien ik ook een Precision 9 kompas heb wat een goede match is voor mijn auto pilot.
Omdat ik nogal benieuwd was naar wat de gebruikte GPS chip in de ZG100 is, heb ik deze even opengeschroefd. Er blijkt een "gewoon" ST Microelectronics STA8088 FG chipje in te zitten ($2.67 p.st.) Deze wordt evenals Ublox en diverse andere in tracking systemen, in car navigation systemen en voor vele andere toepassingen gebruikt. Ik vond ook een aparte MRA processor. Dit is waarschijnlijk de interface met de buitenwereld. Inderdaad kun je daardoor niet rechtstreeks de GPS chip configureren, jammer. Ik heb wel de ST NMEA specifikaties daarvoor gevonden. Dat geeft dus een goed beeld van de mogelijkheden.
Ik heb geen COG filter mogelijkheid kunnen vinden, wel wordt FDE (Fault Detection and Exclusion) en RAIM(fout monitoring) ondersteund. Als dat geaktiveerd is zou het al veel noise moeten onderdrukken.

Dat vind ik het leuke aan mijn Ublox-based GPSje, je kunt van alles en nog wat instellen ter experimentatie.

Leuk verhaaltje over GPS filtering/middeling, goed voor begripsvorming, maar ik denk dat nu andere methodes worden gebruikt. Wat ik nog steeds vreemd vind is de 2 sec. delay die je hebt waargenomen. Zelfs als er gefilterd wordt, zal dat zoiets als Kalman filtering moeten zijn, wat geen vertraging tot gevolg heeft, lijkt mij.

Inderdaad kunnen onze hersenen veel beter de analoge informatie van een kompasroos interpreteren, of het nou om een vloeistofkompas, electronisch kompas of zelfs COG is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 28 nov 2017 02:00 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 06:01 #895325

Interessant!

Vond dit over Doppler meting met Kalman filtering, pittige kost en heeft tijd nodig om in te verdiepen. PDOP zie ik wel eens langsvliegen, SDOP weet ik niet.

bioresonant.com/dl/dl.htm?name=SDOP.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 07:52 #895333

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
37south schreef :
...
Ik heb geen COG filter mogelijkheid kunnen vinden, wel wordt FDE (Fault Detection and Exclusion) en RAIM(fout monitoring) ondersteund. Als dat geaktiveerd is zou het al veel noise moeten onderdrukken.
...
Volgens mij hebben FDE en RAIM niets met filtering te maken. FDE gaat over detecteren van fouten en geeft waarschuwingen of sluit bepaalde satellieten of signalen uit.
RAIM gaat over hoe nauwkeurig de GPS is / zal zijn op een bepaald punt c.q. route.

Veel belangrijker lijkt me dat het ding SBAS (voor Europa is dat EGNOS) kent en daarmee flink nauwkeuriger wordt, dat zal ook voor de koersinformatie zijn. Moet dat wel ingeschakeld zijn.
(Op het water niet belangrijk, maar verticaal is GPS zeer onnauwkeurig, met SBAS(/EGNOS) is die nauwkeurigheid prima.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 08:08 #895335

EGNOS is de Europese variant van WAAS toch, zoiets als de vroegere D-GPS ondersteuningsstations?

Heeft dat ook relatie met doppler- technieken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 08:14 #895337

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
D-GPS bestaat nog steeds (gebruiken vooral de surveying-bedrijven voor millimeter nauwkeurigheid).
EGNOS is inderdaad de Europese tegenhanger van WAAS, beide zijn dat SBAS (satellite based augmentation systems).
Doppler-technieken worden vaker gebruikt in GPS, bijvoorbeeld ook om de eerste fix (als ie uit heeft gestaan) te versnellen, of uberhaupt mogelijk te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 08:30 #895341

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WindVector schreef :
37south schreef :
...
Ik heb geen COG filter mogelijkheid kunnen vinden, wel wordt FDE (Fault Detection and Exclusion) en RAIM(fout monitoring) ondersteund. Als dat geaktiveerd is zou het al veel noise moeten onderdrukken.
...
Volgens mij hebben FDE en RAIM niets met filtering te maken. FDE gaat over detecteren van fouten en geeft waarschuwingen of sluit bepaalde satellieten of signalen uit.
RAIM gaat over hoe nauwkeurig de GPS is / zal zijn op een bepaald punt c.q. route.

Veel belangrijker lijkt me dat het ding SBAS (voor Europa is dat EGNOS) kent en daarmee flink nauwkeuriger wordt, dat zal ook voor de koersinformatie zijn. Moet dat wel ingeschakeld zijn.
(Op het water niet belangrijk, maar verticaal is GPS zeer onnauwkeurig, met SBAS(/EGNOS) is die nauwkeurigheid prima.)

Ik noem het ook geen filtering, maar als FDE afwijkende metingen uitsluit, zal het effect zijn dat ook meer stabiele COG verkregen wordt. Augmentation systems zijn helemaal niet aan de orde. Het gaat in dit verband niet om nauwkeurigheid. Die is trouwens al groot zoals je eerder in deze draad hebt kunnen lezen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 08:37 #895344

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Interessant!

Vond dit over Doppler meting met Kalman filtering, pittige kost en heeft tijd nodig om in te verdiepen. PDOP zie ik wel eens langsvliegen, SDOP weet ik niet.

bioresonant.com/dl/dl.htm?name=SDOP.pdf

Pittig indeed. Dat moet ik nog wel een paar keer nalezen. Gaat me op dit moment boven de pet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 11:29 #895384

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Pimpel schreef :
D-GPS bestaat nog steeds (gebruiken vooral de surveying-bedrijven voor millimeter nauwkeurigheid).
EGNOS is inderdaad de Europese tegenhanger van WAAS, beide zijn dat SBAS (satellite based augmentation systems).
Doppler-technieken worden vaker gebruikt in GPS, bijvoorbeeld ook om de eerste fix (als ie uit heeft gestaan) te versnellen, of uberhaupt mogelijk te maken.
Eesrte klopt helemaal.
Dat laatste lijkt me onjuist. Doppler gaat over snelheid meten door het meten van (kleine) frequentieverschuivingen. Je kan daarmee niet de tijd tot de eerste fix verkorten. Hoe snel je een fix hebt hangt onder andere af van de geldigheid van de GPS almanac in je ontvanger. Als die te oud is moeten eerst uit de GPS signalen meer recente informatie worden gedecodeerd; Dat duurt even omdat die almanac gegevens niet contstant volledig op elk moment in de GPS signalen aanwezig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 12:40 #895394

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Satellieten bewegen ook. Een satelliet recht boven je zal sneller verschuiven dan een satelliet aan de horizon (tov van jou). Inderdaad, de almanac wijst die geschatte posities aan en mbv doppler correcties (als de receiver het kan) wordt de TTFF gereduceerd. Daar wordt dat dus gebruikt om te corrigeren en niet zozeer heel nauwkeurig snelheid te bepalen van het station.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 15:17 #895418

Dus met wat trukjes (SBAS, doppler) kan de positie nauwkeuriger worden geschat en de random ruis omlaag worden gebracht begrijp ik.

Worden SOG en COG dan nog steeds uit opeenvolgende posities (de track dus) afgeleidt, of zijn daar tegenwoordig slimmere manieren voor?

Ben aan boord vanavond en zal zelf de COG en SOG eens berekenen uit de ongefilterde (post-GPS...) positiedata. Gemiddelde is onbepaald (en 0 voor SOG) natuurlijk want lig in box; ben benieuwd bij wat voor filtering de ruis echt laag wordt.

Een sampling van 10 Hz zal wel bijdragen dat het minder tijd kost om voldoende samples te hebben om te middelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 15:34 #895422

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Daar zijn tegenwoordig heel slimme manieren voor, maar waarschijnlijk kan jouw GPS dat niet.

De meeste GPS ontvangers bepalen dat dus nog steeds uit opeenvolgende posities en doppler. Soms in combinatie met een elektronisch kompasje, soms met een IMU, soms met doppler en onderzoek wordt er genoeg gedaan..

Wat wil je precies doen? Vergeet niet dat de consumenten elektronica haast niet verder komt dan 5m nauwkeurigheid. Bij beweging wordt dat flink verbeterd. Heb op school wel eens een proefje gedaan, zal de plaatjes daarvan eens opzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 15:43 #895424

Ik hoef niet echt iets te doen, ben wel benieuwd hoe het werkt, bv bij deze GPS/kompas combi: ww2.lowrance.com/en-au/m/Produ...0/Point-1-en-au.aspx

Lijkt me interessant te vergelijken hoe/of de ruis in positie verband heeft met de door dit apparaat bepaalde SOG en COG.
Laatst bewerkt: 28 nov 2017 15:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 18:19 #895436

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Nachtvlinder schreef :
Ik hoef niet echt iets te doen, ben wel benieuwd hoe het werkt, bv bij deze GPS/kompas combi: ww2.lowrance.com/en-au/m/Produ...0/Point-1-en-au.aspx

Lijkt me interessant te vergelijken hoe/of de ruis in positie verband heeft met de door dit apparaat bepaalde SOG en COG.

Heading Accuracy
3 degrees

niet echt om heel enthousiast van te worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 28 nov 2017 19:06 #895446

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
Worden SOG en COG dan nog steeds uit opeenvolgende posities (de track dus) afgeleidt, of zijn daar tegenwoordig slimmere manieren voor?

Een beetje GPS bepaalt SOG NIET op basis van opeenvolgende posities. Dat kan gewoon op basis van doppler, dat is min of meer de standaard werkwijze. Die manier is ongeveer een factor 5 nauwkeuriger dan een snelheid bepalen op basis van opeenvolgende posities.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl