Nachtvlinder schreef :
Ik vermoed dat de COG output vanuit de GPS paddestoel-software intern al een klein filter heeft voordat de data op de bus wordt gezet. Dat filter kan ik niet uitzetten/instellen, staat ook niets over in de specs/handleiding: ik kan slechts filtering toevoegen, normaal doe je dat in de repeater en/of plotter; heb het hier in Excel gedaan.
Ik ervaar juist dat er heel goed te sturen valt op het electronisch kompas. Het signaal is ruisvrij, erg snel (ijlt niet na, is zelfs sneller dan het vloeistofgedempt schotkompas...). Vooral in de regen zorgt én mijn bril én de glazen bol van het stuurkompas voor lastig aflezen (voor mij persoonlijk althans). HDG op een van de repeaters buiten stuurt echt fijner in dat soort omstandigheden; verlichtingsniveau kun je instellen naar believe en de roos is 2x zo groot als die van het schotkompas
Mocht het signaal tóch te snel zijn (ik stuur niet op een getal maar op de kompasroos uit die repeater) dan kun je natuurlijk altijd demping toevoegen; heb dit nooit nodig gevonden.
In een oud boek vond ik dit plaatje dat laat zien waarom (zonder filtering) zowel de SOG als COG uit een GPS (hoe snel ook...) nogal ruisig kunnen zijn. Ik heb geen kennis wat zo'n eerder hier besproken dopplermeting precies doet: plaatje is "oud" dus worst-case. Moderne slimmigheden zullen het minder extreem maken verwacht ik.
Ik denk dat jouw Lowrance Point 1 GPS precies hetzelfde (Navico)is als mijn B&G ZG 100. Ik gebruik niet het electronische kompas deel aangezien ik ook een Precision 9 kompas heb wat een goede match is voor mijn auto pilot.
Omdat ik nogal benieuwd was naar wat de gebruikte GPS chip in de ZG100 is, heb ik deze even opengeschroefd. Er blijkt een "gewoon" ST Microelectronics STA8088 FG chipje in te zitten ($2.67 p.st.) Deze wordt evenals Ublox en diverse andere in tracking systemen, in car navigation systemen en voor vele andere toepassingen gebruikt. Ik vond ook een aparte MRA processor. Dit is waarschijnlijk de interface met de buitenwereld. Inderdaad kun je daardoor niet rechtstreeks de GPS chip configureren, jammer. Ik heb wel de ST NMEA specifikaties daarvoor gevonden. Dat geeft dus een goed beeld van de mogelijkheden.
Ik heb geen COG filter mogelijkheid kunnen vinden, wel wordt FDE (Fault Detection and Exclusion) en RAIM(fout monitoring) ondersteund. Als dat geaktiveerd is zou het al veel noise moeten onderdrukken.
Dat vind ik het leuke aan mijn Ublox-based GPSje, je kunt van alles en nog wat instellen ter experimentatie.
Leuk verhaaltje over GPS filtering/middeling, goed voor begripsvorming, maar ik denk dat nu andere methodes worden gebruikt. Wat ik nog steeds vreemd vind is de 2 sec. delay die je hebt waargenomen. Zelfs als er gefilterd wordt, zal dat zoiets als Kalman filtering moeten zijn, wat geen vertraging tot gevolg heeft, lijkt mij.
Inderdaad kunnen onze hersenen veel beter de analoge informatie van een kompasroos interpreteren, of het nou om een vloeistofkompas, electronisch kompas of zelfs COG is.