Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vervanging electronisch compas

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 12:30 #893487

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Mijn B&G elektronisch kompas heeft definitief de geest gegeven. De ontvanger is kapot, en ook de kabel van de mast naar de doorvoer is niet goed meer. Het ding is dus exit. Op een stalenschip (Sneekermeer) kan ik niet zondermeer een magnetisch kompas schroeven. Nu zie ik op mijn plotter de koers wel, maar dat is in bijzonder kleine cijfertjes onder aan een toch al klein schermpje van de Garmin 421. Vanaf de helmstok niet te lezen, dus.

De koersinfo komt ook binnen via de GPS o.a. aangesloten op mijn marifoon.

Wat ik nu zou willen is een zwart wit schermpje plaatsen op de plaats waar nu de kompasaanwijzer zin in de kuip, iets van 10 x 10 waarop dan alleen de kompaskoers verschijnt. De gegevens zouden hetzij uit de marifoon kunnen komen hetzij uit de plotter. Iemand een idee of dat kan en wat ik dan moet kopen?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 12:53 #893495

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Ik heb deze. Toont informatie van de GPS. Werkt prima (itt andere Nasa spulletjes).
www.dekkerwatersport.nl/Catalo...epeater/Product.aspx
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 13:03 #893502

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Dank voor de info, lijkt mij prachtig niet duur en past ook redelijk op de plaats van de oude kompasplaats.

Een heel dom vraagje nog. In de technische beschrijving staat dat dit aangesloten moet worden op een NASA gps repeater, wat is dit exact. Kan ik hem niet aansluiten op de gps-ontvanger waarop ook de marifoon is aangesloten of op de plotter met interne gps ontvanger?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 13:11 door Solo. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 13:09 #893505

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Niet een domme vraag hoor. Bij mij heeft hij al aan diverse GPS ontvangers gehangen. Tot nu toe zonder problemen. Denk er alleen even om dat de output van de GPS goed ingesteld is. Uit mijn hoofd NMEA0183 V1.5.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 13:15 #893507

Ik krijg vanuit je omschrijving het idee dat je de gps koers (grondkoers) en de richting waarop je boot ligt (heading) door elkaar haalt. Als je met je B&G elektronische kompas een fluxgate kompas bedoeld, dan gaf die realtime de richting van je boot aan (heading). Een GPS geeft echter met een flinke vertraging de richting aan die je boot in werkelijkheid gaat (grondkoers). Het is in ieder geval goed om te weten dat de Nasa GPS repeater de grondkoers weergeeft, met vertraging, en niet de heading.
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 13:17 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 13:43 #893515

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15802
Ik zou ook kijken naar de Multiview van Roozeboos. Dat ding kan nog veel meer en zelfs persoonlijke wensen worden ingevuld

www.star-safety.com/product/1841964/multiview-basis
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 13:46 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 13:45 #893518

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7074
Mocht je de Nasa repeater willen, wacht dan even met kopen: ik ga binnenkort de nieuwe Nasa actie optuigen, kan je het vast nog weer iets goedkoper krijgen :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 14:20 #893526

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Dank voor alle reactie. Dat de GPS de koers over de grond geeft is mij bekend. Dat is echter voor mijn vaargebied niet zo'n probleem. Normaal gesproken vaar ik op zicht. De koers gebruik ik als ik een paar keer per jaar in het donker over het Haringvliet vaar, of bij de oversteek van het IJsselmeer in de vakantie. Een koers over de grond scheelt dan rekenwerk.

Hoe lang is die vertraging, op mijn plotter zie ik de cog zeer regelmatig verspingen?

Ik wacht zeker tot het voorjaar met de aanschaf. Bij KOK zag ik het ding overigens voor 141 euro.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 14:23 #893528

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15802
Snel genoeg voor jouw toepassing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 15:23 #893542

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Hoe lang is die vertraging, op mijn plotter zie ik de cog zeer regelmatig verspingen?
De meeste GPS'en geven een positie update 1x per seconde. Stel even dat je 4knopen vaart (=~2m/s) en je hebt een super gps die top op 10cm nauwkeurig is. Dat geeft dan een onnauwkeurig heid in koers van 3o. Bij een ietsjes minder super gps dus (veel) meer. De gps lost dit dus op door de cog te filteren. Om een rustige uitlezing te krijgen wordt bv het gemiddelde van de laatste 20 seconden genomen. (Waarschijnlijk niet echt een gemiddelde maar meer de uitkomst van een kalman filter)
De COG die je afleest is dan het gemiddelde van de laatste 20 sec. Dit gemiddelde veranderd wel regelmatig, maar ijlt altijd na bij je werkelijke voorliggende koers.
Dit maakt het vrijwel onmogelijk om op een COG te sturen met mist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 15:44 #893547

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7552
Heeft iemand een idee hoe het nu precies werkt met zo'n IMU ?

Is dit een bruikbaar alternatief of een aanvulling op een bestaand kompas ?

Iemand ervaring ermee ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 16:16 #893553

rooiedirk schreef :
Hoe lang is die vertraging, op mijn plotter zie ik de cog zeer regelmatig verspingen?
De meeste GPS'en geven een positie update 1x per seconde. Stel even dat je 4knopen vaart (=~2m/s) en je hebt een super gps die top op 10cm nauwkeurig is. Dat geeft dan een onnauwkeurig heid in koers van 3o. Bij een ietsjes minder super gps dus (veel) meer. De gps lost dit dus op door de cog te filteren. Om een rustige uitlezing te krijgen wordt bv het gemiddelde van de laatste 20 seconden genomen. (Waarschijnlijk niet echt een gemiddelde maar meer de uitkomst van een kalman filter)
De COG die je afleest is dan het gemiddelde van de laatste 20 sec. Dit gemiddelde veranderd wel regelmatig, maar ijlt altijd na bij je werkelijke voorliggende koers.
Dit maakt het vrijwel onmogelijk om op een COG te sturen met mist.

Hoi Dirk,

Dat dacht ik ook, totdat ik er op werd gewezen door dit forum dat moderne GPS ontvangers adhv dopplerverschuiving daadwerkelijk iets geavanceerder hun werk doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 19:16 #893590

Als ik eens flink van koers verander, op mijn richtingsgevoel naar een gewenst koers, en ik wil daarna op de GPS controleren of ik ongeveer de gewenst koers voorlig, dan duurt het al snel een 10-15 seconden duurt voordat ik daar op basis van de COG op de GPS iets zinnigs van kan zeggen. Is mijn ervaring.

Dat zal te maken hebben met de filtering die per GPS verschillend ingesteld kan zijn. Maar als de filtering heel weinig is, dan vind ik de COG weergave op de GPS weer zo onstabiel worden dat ik zelf bij wijze van spreken een halve minuut nodig heb om dat wat ik op de GPS zie te middelen.
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 19:20 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 19:37 #893597

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Heb eens gegoogled op 'doppler gps'. Wat ik daar lees kan je wel je snelheid met doppler bepalen, en als je maar genoeg satelieten gebruikt kan je de fouten uit middelen. Dus de SOG is vrij nauwkeurig.

Maar met doppler kan je alleen je relatieve snelheid tov een sateliet bepalen en niet je koers. Nou zijn er ongetwijfeld slimme reken truukjes zodat je de COG wel wat kan verbeteren, maar het schijnt dat het toch behelpen blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 19:45 #893600

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
dat doppler verhaal geld voor een GPS kompas
da's een appart apparaat en heel iets anders dan de COG aflezing op je GPS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 22 nov 2017 20:54 #893629

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
rooiedirk schreef :
Hoe lang is die vertraging, op mijn plotter zie ik de cog zeer regelmatig verspingen?
De COG die je afleest is dan het gemiddelde van de laatste 20 sec. Dit gemiddelde veranderd wel regelmatig, maar ijlt altijd na bij je werkelijke voorliggende koers.
Dit maakt het vrijwel onmogelijk om op een COG te sturen met mist.

Misschien bij oudere GPS units, maar GPS technologie ontwikkeling is vooral gericht op gebruik in voertuigen. Middeling van COG over een periode van 20 sec zou de GPS voor veel toepassingen onbruikbaar maken.
Bij Ublix modules bijv. kan een filter ingesteld worden voor snelheden beneden 8m/sec. De default is geen filter. Lichte filtering voor gebruik op zee maakt de COG rustiger en bruikbaar voor sturen.
Ublox modules worden veelvuldig gebruikt en zitten boordevol mogelijkheden en instellingen. Meerdere GNSS systemen kunnen tegelijk worden gebruikt (meestal GPS en Glonass)dus nauwkeurig. Augmentation systems kunnen ook worden ingesteld. Frequentie van NMEA zinnen is ook instelbaar en ga zo maar door.
Ublox zit onder andere in deze "marine" GPS:



Ik gebruik er een en ben zeer tevreden.

Nee, geen N2K!!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 23 nov 2017 11:18 #893776

Mooi dingetje van Ali. Ga ik ook kopen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 23 nov 2017 21:24 #894017

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
sjrdvanh schreef :
dat doppler verhaal geld voor een GPS kompas
da's een appart apparaat en heel iets anders dan de COG aflezing op je GPS

Nee, da's weer een ander ding.

- een GNSS ontvanger krijgt uit doppler een 3D snelheidsvector, richting is er wel degelijk mee te bepalen. Je meet je relatieve snelheid van jezelf ten opzichte van de satellieten, je weet de snelheid van de satelliet dus je kunt je absolute snelheid uitrekenen. Dus niet alleen snelheid maar ook richting.

- Een "GNSS kompas" gebruikt 2 antennes een eindje van elkaar. Omdat ze bijna hetzelfde signaal meten kun je (bijna) alle fouten kwijtraken door de positiemetingen op basis van de twee antennes van elkaar af te trekken. Je houdt dan de relatieve positie over van de twee antennes - en dat geeft je de kompas richting.
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 21:25 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 24 nov 2017 19:24 #894210

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
redshift schreef :
sjrdvanh schreef :
dat doppler verhaal geld voor een GPS kompas
da's een appart apparaat en heel iets anders dan de COG aflezing op je GPS

Nee, da's weer een ander ding.

- een GNSS ontvanger krijgt uit doppler een 3D snelheidsvector, richting is er wel degelijk mee te bepalen. Je meet je relatieve snelheid van jezelf ten opzichte van de satellieten, je weet de snelheid van de satelliet dus je kunt je absolute snelheid uitrekenen. Dus niet alleen snelheid maar ook richting.
Sjrdvanh heeft gelijk, COG en SOG komt uit niet uit doppler , maar uit 2 op een volgende posities per ingestelde tijdseenheid ( smoothing)

GNSS staat voor meerdere positie bepalingssystemen

Vandaar dat de aangehaalde UBlox het in auto's lees hoge snelheid prima doet ( doen ze allemaal trouwens) de invloed van een afwijking van de tussen liggende posities wordt bij toenemende snelheid steeds minder belangrijk, door de grotere afstand tussen de punten. Bij lage snelheid heeft deze afwijking een enorme invloed op de COG en SOG.
Laatst bewerkt: 24 nov 2017 19:30 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 04:20 #894305

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
henkvd schreef :
redshift schreef :
Vandaar dat de aangehaalde UBlox het in auto's lees hoge snelheid prima doet ( doen ze allemaal trouwens) de invloed van een afwijking van de tussen liggende posities wordt bij toenemende snelheid steeds minder belangrijk, door de grotere afstand tussen de punten. Bij lage snelheid heeft deze afwijking een enorme invloed op de COG en SOG.

Ook autos kunnen langzaam gaan. Daarbij gaat de COG echt niet wild varieren. Ublox (en ook andere state of the art) GPS modules zijn al zo nauwkeurig dat ook bij lage snelheid de COG nog redelijk stabiel blijft. Als de SOG kleiner dan 0 wordt, geeft de Ublox geen COG meer af. Het COG veld in de NMEA zin blijft dan leeg.
Vanmiddag voor de gein op weg naar Ma Belle in de rubber dinghy een testje gedaan met Ublox GPS en data logger. De dinghy danste behoorlijk op de golfjes (wind tegen tij). De GPS lag op de bodem op z'n kant in een tas. Snelheid: rond 2 knopen (4 knopen STW, 2 kn tij). Zoals te zien is in de NMEA output, waren 12 Satellieten in gebruik en bleef de HDOP onder 1. SOG rond 2 kn., soms wat afgeremd door golfjes. De COG schommelt wat rond 90 gr. maar dit is een direct gevolg van het sturen met bb motor. Geen grote sprongen dus, en dit is zonder enige filtering.

02:03:52.35 $GNRMC,222147.00,A,3654.52975,S,17457.27552,E,1.788,88.43,241117,,,A*53
02:03:52.46 $GNVTG,88.43,T,,M,1.788,N,3.312,K,A*11
02:03:52.57 $GNGGA,222147.00,3654.52975,S,17457.27552,E,1,12,0.83,7.7,M,28.0,M,,*52
02:03:52.73 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:03:52.84 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:03:52.95 $GNGLL,3654.52975,S,17457.27552,E,222147.00,A,A*65
02:03:53.34 $GNRMC,222148.00,A,3654.52979,S,17457.27620,E,1.918,92.58,241117,,,A*50
02:03:53.45 $GNVTG,92.58,T,,M,1.918,N,3.551,K,A*16
02:03:53.56 $GNGGA,222148.00,3654.52979,S,17457.27620,E,1,12,0.83,7.8,M,28.0,M,,*58
02:03:53.72 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:03:53.83 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:03:53.94 $GNGLL,3654.52979,S,17457.27620,E,222148.00,A,A*60
02:03:54.33 $GNRMC,222149.00,A,3654.52983,S,17457.27686,E,1.847,95.02,241117,,,A*5B
02:03:54.49 $GNVTG,95.02,T,,M,1.847,N,3.421,K,A*13
02:03:54.60 $GNGGA,222149.00,3654.52983,S,17457.27686,E,1,12,0.83,7.9,M,28.0,M,,*51
02:03:54.71 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:03:54.82 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:03:54.93 $GNGLL,3654.52983,S,17457.27686,E,222149.00,A,A*68
02:03:55.31 $GNRMC,222150.00,A,3654.52988,S,17457.27758,E,2.116,96.03,241117,,,A*56
02:03:55.48 $GNVTG,96.03,T,,M,2.116,N,3.919,K,A*19
02:03:55.53 $GNGGA,222150.00,3654.52988,S,17457.27758,E,1,12,0.83,7.9,M,28.0,M,,*50
02:03:55.70 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:03:55.81 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:03:55.92 $GNGLL,3654.52988,S,17457.27758,E,222150.00,A,A*69
02:03:56.30 $GNRMC,222151.00,A,3654.52993,S,17457.27832,E,2.070,96.13,241117,,,A*5E
02:03:56.47 $GNVTG,96.13,T,,M,2.070,N,3.833,K,A*10
02:03:56.52 $GNGGA,222151.00,3654.52993,S,17457.27832,E,1,12,0.83,7.8,M,28.0,M,,*59
02:03:56.69 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:03:56.80 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:03:56.91 $GNGLL,3654.52993,S,17457.27832,E,222151.00,A,A*61
02:03:57.29 $GNRMC,222152.00,A,3654.52999,S,17457.27909,E,2.236,97.21,241117,,,A*5E
02:03:57.46 $GNVTG,97.21,T,,M,2.236,N,4.140,K,A*1A
02:03:57.57 $GNGGA,222152.00,3654.52999,S,17457.27909,E,1,12,0.83,7.6,M,28.0,M,,*57
02:03:57.68 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:03:57.84 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:03:57.95 $GNGLL,3654.52999,S,17457.27909,E,222152.00,A,A*61
02:03:58.33 $GNRMC,222153.00,A,3654.53002,S,17457.27986,E,2.168,95.63,241117,,,A*5E
02:03:58.44 $GNVTG,95.63,T,,M,2.168,N,4.016,K,A*14
02:03:58.55 $GNGGA,222153.00,3654.53002,S,17457.27986,E,1,12,0.83,7.6,M,28.0,M,,*5B
02:03:58.72 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:03:58.83 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:03:58.94 $GNGLL,3654.53002,S,17457.27986,E,222153.00,A,A*6D
02:03:59.32 $GNRMC,222154.00,A,3654.53004,S,17457.28062,E,2.114,93.42,241117,,,A*5D
02:03:59.49 $GNVTG,93.42,T,,M,2.114,N,3.915,K,A*17
02:03:59.54 $GNGGA,222154.00,3654.53004,S,17457.28062,E,1,12,0.83,7.5,M,28.0,M,,*55
02:03:59.71 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:03:59.82 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:03:59.93 $GPGSV,4,1,13,04,,,32,05,01,225,20,07,60,213,39,08,65,071,40*4A
02:04:00.04 $GPGSV,4,2,13,09,61,321,43,11,20,027,35,16,21,128,29,23,37,004,35*76
02:04:00.20 $GPGSV,4,3,13,27,41,126,35,28,17,291,,30,31,235,36,48,21,065,*75
02:04:00.37 $GPGSV,4,4,13,51,01,083,*45
02:04:00.42 $GLGSV,3,1,10,69,02,347,,70,31,300,18,71,30,239,34,72,02,198,27*6C
02:04:00.53 $GLGSV,3,2,10,73,32,235,31,79,14,102,25,80,54,163,27,81,24,142,27*6C
02:04:00.70 $GLGSV,3,3,10,82,46,082,22,83,22,023,29*67
02:04:00.81 $GNGLL,3654.53004,S,17457.28062,E,222154.00,A,A*60
02:04:00.92 $GNRMC,222155.00,A,3654.53001,S,17457.28133,E,1.931,89.76,241117,,,A*5C
02:04:01.03 $GNVTG,89.76,T,,M,1.931,N,3.575,K,A*1D
02:04:01.14 $GNGGA,222155.00,3654.53001,S,17457.28133,E,1,12,0.83,7.5,M,28.0,M,,*54
02:04:01.30 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:04:01.41 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:04:01.52 $GNGLL,3654.53001,S,17457.28133,E,222155.00,A,A*61
02:04:01.63 $GNRMC,222156.00,A,3654.53002,S,17457.28201,E,1.893,90.81,241117,,,A*57
02:04:01.74 $GNVTG,90.81,T,,M,1.893,N,3.506,K,A*10
02:04:01.85 $GNGGA,222156.00,3654.53002,S,17457.28201,E,1,12,0.85,7.5,M,28.0,M,,*50
02:04:02.01 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.72,0.85,1.49*1F
02:04:02.12 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.72,0.85,1.49*1B
02:04:02.23 $GNGLL,3654.53002,S,17457.28201,E,222156.00,A,A*63
02:04:02.34 $GNRMC,222157.00,A,3654.53005,S,17457.28274,E,2.110,92.55,241117,,,A*59
02:04:02.51 $GNVTG,92.55,T,,M,2.110,N,3.908,K,A*18
02:04:02.56 $GNGGA,222157.00,3654.53005,S,17457.28274,E,1,12,0.83,7.5,M,28.0,M,,*52
02:04:02.73 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:04:02.84 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:04:02.95 $GNGLL,3654.53005,S,17457.28274,E,222157.00,A,A*67
02:04:03.33 $GNRMC,222158.00,A,3654.53002,S,17457.28350,E,2.221,88.83,241117,,,A*57
02:04:03.44 $GNVTG,88.83,T,,M,2.221,N,4.113,K,A*1C
02:04:03.55 $GNGGA,222158.00,3654.53002,S,17457.28350,E,1,12,0.83,7.5,M,28.0,M,,*5D
02:04:03.72 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.67,0.83,1.45*11
02:04:03.83 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.67,0.83,1.45*15
02:04:03.94 $GNGLL,3654.53002,S,17457.28350,E,222158.00,A,A*68
02:04:04.32 $GNRMC,222159.00,A,3654.52995,S,17457.28426,E,2.148,85.05,241117,,,A*59
02:04:04.49 $GNVTG,85.05,T,,M,2.148,N,3.979,K,A*10
02:04:04.54 $GNGGA,222159.00,3654.52995,S,17457.28426,E,1,12,0.85,7.4,M,28.0,M,,*5B
02:04:04.71 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.72,0.85,1.49*1F
02:04:04.82 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.72,0.85,1.49*1B
02:04:04.93 $GNGLL,3654.52995,S,17457.28426,E,222159.00,A,A*69
02:04:05.31 $GNRMC,222200.00,A,3654.52990,S,17457.28502,E,2.163,84.86,241117,,,A*57
02:04:05.48 $GNVTG,84.86,T,,M,2.163,N,4.006,K,A*15
02:04:05.53 $GNGGA,222200.00,3654.52990,S,17457.28502,E,1,12,0.85,7.4,M,28.0,M,,*56
02:04:05.69 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,,,,,,1.72,0.85,1.49*1F
02:04:05.80 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.72,0.85,1.49*1B
02:04:05.91 $GNGLL,3654.52990,S,17457.28502,E,222200.00,A,A*64
02:04:06.30 $GNRMC,222201.00,A,3654.52984,S,17457.28580,E,2.225,85.14,241117,,,A*52
02:04:06.46 $GNVTG,85.14,T,,M,2.225,N,4.121,K,A*1A
02:04:06.57 $GNGGA,222201.00,3654.52984,S,17457.28580,E,1,12,0.77,7.4,M,28.0,M,,*55
02:04:06.68 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,11,,,,,1.60,0.77,1.40*18
02:04:06.85 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.60,0.77,1.40*1C
02:04:06.96 $GNGLL,3654.52984,S,17457.28580,E,222201.00,A,A*6A
02:04:07.29 $GNRMC,222202.00,A,3654.52982,S,17457.28656,E,2.178,87.82,241117,,,A*59
02:04:07.45 $GNVTG,87.82,T,,M,2.178,N,4.033,K,A*1E
02:04:07.56 $GNGGA,222202.00,3654.52982,S,17457.28656,E,1,12,0.74,7.3,M,28.0,M,,*5C
02:04:07.73 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,11,,,,,1.55,0.74,1.36*1C
02:04:07.84 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.55,0.74,1.36*18
02:04:07.95 $GNGLL,3654.52982,S,17457.28656,E,222202.00,A,A*67
02:04:08.33 $GNRMC,222203.00,A,3654.52983,S,17457.28730,E,2.110,90.00,241117,,,A*5A
02:04:08.44 $GNVTG,90.00,T,,M,2.110,N,3.908,K,A*1A
02:04:08.55 $GNGGA,222203.00,3654.52983,S,17457.28730,E,1,12,0.74,7.3,M,28.0,M,,*5D
02:04:08.72 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,11,,,,,1.55,0.74,1.36*1C
02:04:08.83 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.55,0.74,1.36*18
02:04:08.94 $GNGLL,3654.52983,S,17457.28730,E,222203.00,A,A*66
02:04:09.32 $GNRMC,222204.00,A,3654.52990,S,17457.28793,E,1.647,96.74,241117,,,A*55
02:04:09.48 $GNVTG,96.74,T,,M,1.647,N,3.050,K,A*1D
02:04:09.54 $GNGGA,222204.00,3654.52990,S,17457.28793,E,1,12,0.74,7.0,M,28.0,M,,*52
02:04:09.70 $GNGSA,A,3,08,09,07,27,23,16,30,11,,,,,1.55,0.74,1.36*1C
02:04:09.81 $GNGSA,A,3,80,81,79,70,82,,,,,,,,1.55,0.74,1.36*18
02:04:09.92 $GPGSV,4,1,13,04,,,26,05,01,225,22,07,60,213,40,08,65,071,39*4D
02:04:10.09 $GPGSV,4,2,13,09,61,321,42,11,20,028,34,16,21,128,36,23,37,004,37*75
02:04:10.20 $GPGSV,4,3,13,27,41,126,32,28,17,291,24,30,31,235,36,48,21,065,*74
02:04:10.36 $GPGSV,4,4,13,51,01,083,*45
02:04:10.42 $GLGSV,3,1,10,69,01,347,,70,30,300,22,71,30,240,30,72,02,199,21*6A
02:04:10.53 $GLGSV,3,2,10,73,32,235,29,79,14,102,21,80,54,163,30,81,24,142,22*62
02:04:10.69 $GLGSV,3,3,10,82,46,082,20,83,22,023,34*69
02:04:10.80 $GNGLL,3654.52990,S,17457.28793,E,222204.00,A,A*6A
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 09:42 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 08:29 #894331

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Dat zeg je nou wel zo snel, direkt gevolg van sturen met de bb motor en geen grote schommelingen, maar:
Even jouw data wat overzichtelijker gemaakt.
Speed	Course	Delta course / minuut
02:03:52.35	$GNRMC	1.788	88.43	
02:03:52.46	$GNVTG	1.788	88.43	0
02:03:53.34	$GNRMC	1.918	92.58	249
02:03:53.45	$GNVTG	1.918	92.58	0
02:03:54.33	$GNRMC	1.847	95.02	146.4
02:03:54.49	$GNVTG	1.847	95.02	0
02:03:55.31	$GNRMC	2.116	96.03	60.6
02:03:55.48	$GNVTG	2.116	96.03	0
02:03:56.30	$GNRMC	2.070	96.13	6
02:03:56.47	$GNVTG	2.070	96.13	0
02:03:57.29	$GNRMC	2.236	97.21	64.8
02:03:57.46	$GNVTG	2.236	97.21	0
02:03:58.33	$GNRMC	2.168	95.63	-94.8
02:03:58.44	$GNVTG	2.168	95.63	0
02:03:59.32	$GNRMC	2.114	93.42	-132.6
02:03:59.49	$GNVTG	2.114	93.42	0
02:04:00.92	$GNRMC	1.931	89.76	-219.6
02:04:01.03	$GNVTG	1.931	89.76	0
02:04:01.63	$GNRMC	1.893	90.81	63
02:04:01.74	$GNVTG	1.893	90.81	0
02:04:02.34	$GNRMC	2.110	92.55	104.4
02:04:02.51	$GNVTG	2.110	92.55	0
02:04:03.33	$GNRMC	2.221	88.83	-223.2
02:04:03.44	$GNVTG	2.221	88.83	0
02:04:04.32	$GNRMC	2.148	85.05	-226.8
02:04:04.49	$GNVTG	2.148	85.05	0
02:04:05.31	$GNRMC	2.163	84.86	-11.4
02:04:05.48	$GNVTG	2.163	84.86	0
02:04:06.30	$GNRMC	2.225	85.14	16.8
02:04:06.46	$GNVTG	2.225	85.14	0
02:04:07.29	$GNRMC	2.178	87.82	160.8
02:04:07.45	$GNVTG	2.178	87.82	0
02:04:08.33	$GNRMC	2.110	90.00	130.8
02:04:08.44	$GNVTG	2.110	90.00	0
02:04:09.32	$GNRMC	1.647	96.74	404.4
02:04:09.48	$GNVTG	1.647	96.74	0


Maar als je koers veranderingen in één seconde van 5 tot 6 graden aan jouw slechte sturen gaat wijten dan heb ik toch m'n bedenkingen. Dat komt neer op ongeveer vol de bocht insturen.

Dat dit ongefilterde data is geloof ik wel :) En je gemiddelde koers zal ook wel kloppen maar om als (stuur) kompas te gebruiken zijn de sprongen wat mij betreft veel te groot. En als stuurkompas bedoel ik dus dat je in dichte mist alleen naar je getalletjes voorbij ziet komen.
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 08:31 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 10:20 #894382

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7552
Helaas nog geen antwoord op mijn vraag hoe dat werkt met een IMU.

Is een chipsetje van € 10,-. Schijnt te werken als een magnetisch kompas en als een gyroscoop.

Niemand enige ervaring hiermee ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 10:33 #894387

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
rooiedirk schreef :

Maar als je koers veranderingen in één seconde van 5 tot 6 graden aan jouw slechte sturen gaat wijten dan heb ik toch m'n bedenkingen. Dat komt neer op ongeveer vol de bocht insturen.
.

Dat is ook wat er in feite gebeurt. De golven proberen het lichte bootje constant dwars te duwen. Dit is worst case situatie. De enertia van 5 ton plus verhogen van frequentie plus enige middeling geven een heel ander beeld. Ik zal de oefening nog wel herhalen, is wel interessant.
Wat ik probeerde aan te tonen is dat de COG variaties niet door afwijkingen van positie berekening worden veroorzaakt. De HDOP is erg goed, zoals te zien is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 12:36 #894430

brambo schreef :
Helaas nog geen antwoord op mijn vraag hoe dat werkt met een IMU.

Is een chipsetje van € 10,-. Schijnt te werken als een magnetisch kompas en als een gyroscoop.

Niemand enige ervaring hiermee ?

Als een Gyroscoop zal zeker niet kloppen want dat is een heel ander en veel groter ding.
Wat waarschijnlijk bedoelt wordt ie een zogenaamde "rategyro"die geen richting maar alleen de verdraaiing meet in een of (meestal 3) meerdere richtingen.Dat zijn inderdaad maar hele kleine chipjes ( robosavvy.com/store/sparkfun-g...-mlx90609-150-s.html )
Een Gyroscoop is in feite een kompas wat werkt op de draaiing van de aarde .nl.wikipedia.org/wiki/Gyroscoop
Beetje zoals een fietswiel wat je draaiend op een vinger onder de as recht kunt houden.
Abusievelijk wordt ook een rategyro weleens een gyroscoop genoemd maar in feite is dat onjuist.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 25 nov 2017 12:54 #894436

Overigens kan je een gps vaak instellen op een gebruikers mode.
dus, auto, fiets , wandelen. De berekeningen zullen dan verschillend werken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl