Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vervanging electronisch compas

Vervanging electronisch compas 29 nov 2017 00:04 #895529

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WindVector schreef :
Nachtvlinder schreef :
Worden SOG en COG dan nog steeds uit opeenvolgende posities (de track dus) afgeleidt, of zijn daar tegenwoordig slimmere manieren voor?

Een beetje GPS bepaalt SOG NIET op basis van opeenvolgende posities. Dat kan gewoon op basis van doppler, dat is min of meer de standaard werkwijze. Die manier is ongeveer een factor 5 nauwkeuriger dan een snelheid bepalen op basis van opeenvolgende posities.

De vraag is dan wat "een beetje GPS", dan wel is. Voorbeelden misschien? Natuurlijk survey GPSen zoals Trimble even daargelaten.

Blijkbaar gebruikte de populaire SiRF3 chip 10 jaar geleden al Doppler frequentieverschuiving voor het meten van snelheid. Aangezien dit de nauwkeurigste en dus geprefereerde methode is, lijkt het mij dat we mogen aannemen dat de latere SiRF4 en ook andere meer recente GPS chips die meerdere satellietsystemen ondersteunen dit ook doen. Het is niet iets dat je in de specificaties aantreft.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 nov 2017 00:06 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 29 nov 2017 07:52 #895555

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
37south schreef :

... Het is niet iets dat je in de specificaties aantreft.

Mogelijk staat er iets over de nauwkeurigheid van de snelheid in de specificatie:
Als er dan iets staat in de ordegrootte van RMS 0.1 kts (= 0.1852 km/h = 0.05 m/s) betekent dat dat er gebruik gemaakt wordt van Doppler om de snelheid te bepalen. Dat redt je niet met snelheid op basis van afstandsverschil/tijdsverschil.
Laatst bewerkt: 29 nov 2017 07:55 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 29 nov 2017 08:09 #895557

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Eerder werd gesteld dat COG niet stabiel genoeg zou zijn om op te sturen, dat daarom filtering nodig is, wat vertraging zou veroorzaken. Mijn testje met Ublox GPSje in rubber dinghy leverde raw NMEA data op met redelijk stabiele maar ongefilterde COG met een paar uitschieters, maar sturen op verspringende getalletjes is sowieso moeilijk. Analoog weergegeven mbv kompasroos met wat demping maakt het wel bruikbaar. Ik heb daarom dezelfde raw data iNavX ingevoerd, waarin analoge weergave van COG mogelijk is. Het filmpje laat het resultaat zien. M.i. wel goed bruikbaar voor sturen:

View My Video

n.b. De sterke draai is bewust gemaakt voor de test.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 nov 2017 08:14 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 01 dec 2017 07:30 #896057

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
............
Ik vermoed dat de COG output vanuit de GPS paddestoel-software intern al een klein filter heeft voordat de data op de bus wordt gezet. Dat filter kan ik niet uitzetten/instellen, staat ook niets over in de specs/handleiding: ik kan slechts filtering toevoegen, normaal doe je dat in de repeater en/of plotter; heb het hier in Excel gedaan..........

Nachtvlinder,
Nog even hierop terugkomend, misschien enigszins off-topic:
Vandaag nog wat met Zeus en B&G compass gespeeld. Tot mijn schande moet ik toegeven dat ik totaal vergeten was dat er wel een mogelijkheid is om SOG/COG filter in te stellen.
Ga naar settings>device list. Kies kompas (jouw Lowrance is hetzelfde als mijn B&G) en selecteer "Configure". Hier kun je SOG/COG filter aan/uitzetten en kiezen tussen low, medium en high. Ook kun je de frequentie van positiebepaling instellen.
Ik ben benieuwd hoe je raw data grafiekje eruit ziet bij verschillende filterinstellingen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 07:31 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 01 dec 2017 09:09 #896077

Ga ik proberen, maar het zou me verbazen indien dit de output uit het instrument zelf beinvloedt. Denk slechts de weergave; we gaan het zien!

Nb staat bij het specifieke device zeg je? Dan is het wss wel een apparaatsetting!
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 09:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 01 dec 2017 10:14 #896090

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Ga ik proberen, maar het zou me verbazen indien dit de output uit het instrument zelf beinvloedt. Denk slechts de weergave; we gaan het zien!

Nb staat bij het specifieke device zeg je? Dan is het wss wel een apparaatsetting!

Ja echt de GPS zelf (uit device list), dus niet een plotter setting.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 01 dec 2017 12:18 #896115

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
henkvd schreef :

Sjrdvanh heeft gelijk, COG en SOG komt uit niet uit doppler , maar uit 2 op een volgende posities per ingestelde tijdseenheid ( smoothing)

GNSS staat voor meerdere positie bepalingssystemen

Vandaar dat de aangehaalde UBlox het in auto's lees hoge snelheid prima doet ( doen ze allemaal trouwens) de invloed van een afwijking van de tussen liggende posities wordt bij toenemende snelheid steeds minder belangrijk, door de grotere afstand tussen de punten. Bij lage snelheid heeft deze afwijking een enorme invloed op de COG en SOG.

Dat is misschien waar voor goedkopere chipsets, maar zeker niet voor de betere. Voor GPS speed windsurfing wordt expliciet gebruik gemaakt van chipsets die de snelheid _wel_ uit doppler halen, dat gaat veel nauwkeuriger. Ublox is één van de fabrikanten die juist ook chipsets heeft die wel doppler metingen gebruiken. Het staat helaas bij de meeste apparaten niet in de specificaties of dit het geval is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 01 dec 2017 12:43 #896118

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
Ik probeer om een paar zeken nog even wat te verduidelijken (zal waarschijnlijk averechts werken, maar vooruit, het is een forum ;-). Voor geïnteresseerden kun je in dit boek een hoop antwoorden vinden:

www.navipedia.net/GNSS_Book/ES...Book_TM-23_Vol_I.pdf


Een GNSS (verzamelterm voor alle globale systemen om het niet amerikaans-specifiek te maken) lost zijn positie op met 4 afstand metingen. Dat zijn eigenlijk 'reistijd' metingen.

- het signaal bevat de tijd dat het verzonden is van de satelliet
- je meet de tijd van aankomst
- vermenigvuldig met de lichtsnelheid en je hebt afstand

Dat is de basis van de basis. Er komen nog zo'n 20 foutbronnen bij die je wilt wegpoetsen, maar dat zijn details. Er is 1 groot probleem: je lokale klok in je receiver loopt fout (soms heel erg fout). Daarom heb je 4 metingen nodig en niet maar 3 (theoretisch kun je met 3 afstandmetingen al je plaats bepalen als je weet dat je ergens op aarde zit). Met de 4e meting kan de klokfout bepaald worden.

Dus:

- 4 afstandmetingen
- 4 onbekenden (x, y, z, t)
- vergelijking oplossen (iteratief afschatten)
- tadaa, positie.

Doppler komt om de hoek bij het uitlezen van de signalen. Omdat jij beweegt maar belangrijker nog omdat de satelliet HEEL HARD beweegt, blijft de frequentie van het ontvangen signaal niet gelijk. De receiver moet dus continu zoeken naar de frequentie waarmee het signaal binnenkomt. Dat zit ingebouwd en wordt steeds bijgesteld. Voor iedere satelliet die je volgt kent je receiver dus de doppler verschuiving (zelfs de meest simpele receiver moet dat doen).

Het positie-probleem kun je nu herschrijven naar een snelheidsprobleem, en dat kan je oplossen met 4 doppler metingen.

- meet 4x een dopplerverschuiving
- Dit worden 4 relatieve snelheidsmetingen
- los 4 onbekenden op: v_x, v_y, v_z en t

Zoals je ziet is dat probleem niet moeilijker dan het positieprobleem, vandaar dat veel receivers het kunnen. Er zijn er ook die het wel kunnen, maar niet via NMEA wegschrijven (of niet met hoog genoege frequentie). Helaas is vaak niet duidelijk uit de specs wat de receiver precies doet intern.

Ten slotte de reden dat het afleiden van SOG en COG uit 2 posities niet goed werkt: er zit veel ruis op een GPS positie (meters). 2 opeenvolgende metingen kunnen dus zomaar een meter uit elkaar liggen. Gemiddeld klopt het best, maar als je uit die ruis snelheden gaat schatten dan beweeg je (stilstaand) toch alle kanten op. Als je hard beweegt valt dat niet zo op, maar lopend of zeilend dus wel. Vanwege die ruis passen de meeste receivers wel enige vorm van filtering toe op de resultaten, in ieder geval voor display weergave.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging electronisch compas 01 dec 2017 20:47 #896199

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Goede samenvatting!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl