Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Elektronisch kompas en afwijkingen

Elektronisch kompas en afwijkingen 29 jan 2018 15:59 #912818

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
La Mavare schreef :
...

Klopt, dus als je oversteekt naar Engeland en de dwarsstroom niet wil compenseren moet je met dit GPS-kompas even anders denken ...

Sorry, was de ;) vergeten :laugh:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 29 jan 2018 18:55 #912905

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15774
De prijs is er wel naar, maar de folder zegt niks over de wijze waarop de Heading bepaalt wordt. Wel dat het gps signaal wordt gebruikt en bewegingen worden gecompenseerd. Maar niets over meerdere ontvangers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 29 jan 2018 19:28 #912933

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28836
koko schreef :
WADnWIND schreef :

Tip:
www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas

Heb je daar nooit meer last van. ;)

Kan je de werking toelichten van deze?
Wat ik er uit opmaak is dat hij cog vertaald naar hdg, zodat stuurautomaten e.d. er iets mee kunnen. Maar dat is geen echte heading toch?

Even heel beknopt en niet volledig;
Een GPS kompas bestaat uit minimaal 2 GPS ontvangers, die beide in staat zijn de fase van de golflengte te bepalen. De golflengte van GPS is 19,04 cM (1 sinus dus). De radiogolf komt op verschillende tijden aan bij de ontvangers, eenvoudigweg omdat de afgelegde weg van die eene radio golf 19 cm langer is. Die 19 cm is de fysieke afstand tussen de beide ontvangers.
Het tijdverschil bepaald de fasehoek in de sinus. Na ingewikkelde berekeningen is daar een ware koers uit te halen (NMEA = $GPHDT). Dit is dus geen grondkoers.
Hoe groter de afstand tussen de ontvangers, hoe nauwkeuriger de koers.

De heading die er uit komt geeft dis de ligging van de hartlijn van het schip aan.
Ook als het schip stilligt.
Dit in tegen tot een "gewone" GPS, die rekent het verschil tussen een oude positie en een nog oudere positie, eigenlijk platte zeevaart kunde: koers en verheid. Maar dat is dus wel wat je gedaan hebt en niet wat je doet. Dit is dus je grondkoers van > 1 seconde geleden.

Uit een GPS komt komt ook gewoon GPS positie (NMEA- $GPRMC), hierdoor ben je in één keer in staat om je drift af te lezen vanaf je plotter of scherm.

Het raymarine ding is een GPS met een versnellings opnemer, daar door kan je versnelling bepaald worden en op je koers geanticipeerd worden. Zo'n goedkoop €15 printje van aliexpress voor je drone ;)
Complete printjes met GPS en versnellings sensor.

en.wikipedia.org/wiki/Compass#...rs_used_as_compasses
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 jan 2018 19:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 29 jan 2018 22:23 #913007

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15774
Dank WnW voor de uitleg. Helder en leuk om te weten hoe dat werkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 07:10 #913027

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Heb ook zo'n EV Sensor Core compass voor de Evolution Stuurautomaat.
Toen de Ipad iets te dicht bij het kompas in de buurt kwam maakte de boot "spontaan"
een stormrondje. Dat was wel effe schrikken. :dry:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 07:32 #913031

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 707
WADnWIND schreef :

Het raymarine ding is een GPS met een versnellings opnemer, daar door kan je versnelling bepaald worden en op je koers geanticipeerd worden. Zo'n goedkoop €15 printje van aliexpress voor je drone ;)
Complete printjes met GPS en versnellings sensor.

en.wikipedia.org/wiki/Compass#...rs_used_as_compasses

Een kleine correctie. In de Raymarine zit een rate gyro, dat is niet hetzelfde als een versnellingsmeter. Een versnellingsmeter meet de versnelling in een rechte lijn, meter/seconde^2. Een rate gyro meet de hoek- of draaisnelheid, graden/seconde. Met een versnellingsmeter kan je verplaatsing uitrekenen, met een rare gyro draaiing.


Met een rate gyro kan je uitrekenen hoeveel er in totaal gedraaid is sinds het begin van je meting. Dit heet integreren. Hierbij heb je twee problemen. 1) Je weet nooit wat je startkoers was en dus ook niet wat de koers op enig moment is. Dit kan je oplossen door gebruik te maken van een andere sensor. Bv een GPS of een magnetisch compass. 2) Bij integreren tel je niet alleen koersveranderingen maar ook de meetfouten op, dat betekent dat na verloop van tijd de op zich niet noemenswaardige meetfouten van de sensor zichtbaar en storend worden. Dit is vaak al na enkele minuten. Ook dit kan je weer verhelpen door gebruik te maken van een externe referentie.
Als je het slim aanpakt gebruik combineer je een rate gyro constant met een sensor die een absolute koers geeft om zo de nadelen van beide sensoren (integratiefouten, traagheid, etc) zo veel mogelijk op te heffen. Dit heet sensor fusion. Als je vervolgens ook nog gebruik maakt van stuurinformatie (bv roerstand) om je schatting te verbeteren heb je een Kalman filter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 08:02 #913036

Vinni schreef :
Heb ook zo'n EV Sensor Core compass voor de Evolution Stuurautomaat.
Toen de Ipad iets te dicht bij het kompas in de buurt kwam maakte de boot "spontaan"
een stormrondje. Dat was wel effe schrikken. :dry:

Vinni

Jij hebt een stalen boot toch? Hoe heb je dit kompas geplaatst en hoe bevalt dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 08:10 #913038

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
WADnWIND schreef :
Dit in tegen tot een "gewone" GPS, die rekent het verschil tussen een oude positie en een nog oudere positie, eigenlijk platte zeevaart kunde: koers en verheid. Maar dat is dus wel wat je gedaan hebt en niet wat je doet. Dit is dus je grondkoers van > 1 seconde geleden.

Een hardnekkig misverstand. :(
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 08:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 09:05 #913050

3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Dit in tegen tot een "gewone" GPS, die rekent het verschil tussen een oude positie en een nog oudere positie, eigenlijk platte zeevaart kunde: koers en verheid. Maar dat is dus wel wat je gedaan hebt en niet wat je doet. Dit is dus je grondkoers van > 1 seconde geleden.

Een hardnekkig misverstand. :(

O ja?
Vertel!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 09:29 #913057

FMJ schreef :
Yellow Boat schreef :
FMJ schreef :
Ik denk zomaar dat zo'n ding ook bewegingssensoren bevat. Daarmee kan je een hele snelle correctie doen op je wat tragere GPS-gegevens.

Dat is dus precies wat Raymarine een "Rategyro kompas" noemt.
Maar daarvoor moet dan de stuuratomaat wel de benodigde sofwware "aan boord" hebben en dat hebben alleen de dure stuurautomaten van Raymarine met een aparte stuurcomputer. Bij de helmstokautomaten denk ik niet dat zoiets werkt.
Ad
Na de post van Rooiedirk hierboven is dit niet zo relevant meer. Maar zo'n ding als ik me voorstelde zou dit natuurlijk intern berekenen en gewoon een mooie accurate 'magnetische' koerswaarde uitspugen..

Als je de variatie kunt instellen wel , anders de kaartkoers.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 10:21 #913077

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Dit in tegen tot een "gewone" GPS, die rekent het verschil tussen een oude positie en een nog oudere positie, eigenlijk platte zeevaart kunde: koers en verheid. Maar dat is dus wel wat je gedaan hebt en niet wat je doet. Dit is dus je grondkoers van > 1 seconde geleden.

Een hardnekkig misverstand. :(

O ja?
Vertel!
Wim.

Om de positie te bepalen aan de hand van het satelliet signaal moet de gps de dopplerverschuiving kennen. De dopplerverschuiving is 1 op 1 gerelateerd aan de snelheid van de ontvanger. Dus de gps unit kent de snelheid t.o.v. minstens drie satellieten. Daarmee dus ook SOG én COG.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 10:31 #913081

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Een hardnekkig misverstand :laugh:

Doppler verschuiving kan gebruikt worden voor snelheidsmeting, maar is in de practijk alleen geschikt voor snel bewegende voertuigen. Bij 1km/h is de verschuiving ongeveer 1.5Hz en dit effect gaat verloren in de ruis die veroorzaakt wordt door atmosferische verstoringen.

Ik weet niet hoe hard jij gaat met je boot...
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 11:29 #913091

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6724
Om de positie te bepalen aan de hand van het satelliet signaal moet de gps de dopplerverschuiving kennen. De dopplerverschuiving is 1 op 1 gerelateerd aan de snelheid van de ontvanger. Dus de gps unit kent de snelheid t.o.v. minstens drie satellieten. Daarmee dus ook SOG én COG.
Met doppler kan je je relatieve snelheid tov een sateliet bepalen. Zo'n sateliet heeft een snelheid van pak'm beet 12000 km/h, dus met eigen snelheid van zeg 10 km/h moet je flink je best doen omdat te meten. Maar door te middelen over de vele zichtbare satelieten is het toch nauwkeuriger dan het berekenen van je SOG via 2 opeenvolgende posities.
De COG zou je dan met doppler kunnen herleiden als je eerst je SOG bepaald hebt. Dat betekent ook dat ieder foutje in SOG direkt van invloed is op de COG berekening. Voorzover ik weet wordt doppler dan ook alleen gebruikt voor je SOG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 11:42 #913093

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
rooiedirk schreef :
Met doppler kan je je relatieve snelheid tov een sateliet bepalen. Zo'n sateliet heeft een snelheid van pak'm beet 12000 km/h, dus met eigen snelheid van zeg 10 km/h moet je flink je best doen omdat te meten.

Dit is een mooie mop :laugh: :laugh: :laugh:

Wat is de doppler verschuiving van het radio signaal wat uitgezonden wordt door een bewegend object ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 12:01 #913095

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
MvN schreef :
Een hardnekkig misverstand :laugh:

Doppler verschuiving kan gebruikt worden voor snelheidsmeting, maar is in de practijk alleen geschikt voor snel bewegende voertuigen. Bij 1km/h is de verschuiving ongeveer 1.5Hz en dit effect gaat verloren in de ruis die veroorzaakt wordt door atmosferische verstoringen.

Ik weet niet hoe hard jij gaat met je boot...

Bij een snelheid van 1km/h ben je in 1 seconde 27cm( 0,27meter )verplaatst. Die afstand zit ver onder de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling van de door ons gebruikte gps'n. Het is dus totaal onmogelijk om de SOG COG uit te rekenen door de posities 1 seconde na elkaar met elkaar te vergelijken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 12:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 12:05 #913097

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28836
30cm = 1 nanoseconde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 12:12 #913099

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
WADnWIND schreef :
30cm = 1 nanoseconde.

Ik wist niet dat platbodems zo hard konden varen.
mea culpa, mijn fout.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 12:41 #913105

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
En daarom ijlt hij wat na, snelheid uit Doppler werkt bij lage snelheden alleen bij gebruik van een vrij nieuw TDCP algoritme. ik vraag me sterk af of die al in onze GPSen zitten. Daarnaast is het protocol erg storings gevoelig
Doppler klassiek is niet zo nauwkeurig
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 12:57 #913107

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Het is onmogelijk om door middel van plaatsbepaling van een gps SOG en COG in 1Hz uit te rekenen met enige nauwkeurigheid bij de snelheden die onze bootjes varen. Uitgezonderd natuurlijk platbodems die 30cm per nanoseconde varen. Iedereen die even naar zijn gps kijkt ziet dat de drift in plaatsbepaling daarvoor te groot is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 12:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 13:01 #913108

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
3Noreen schreef :
rooiedirk schreef :
Met doppler kan je je relatieve snelheid tov een sateliet bepalen. Zo'n sateliet heeft een snelheid van pak'm beet 12000 km/h, dus met eigen snelheid van zeg 10 km/h moet je flink je best doen omdat te meten.

Dit is een mooie mop :laugh: :laugh: :laugh:

Wat is de doppler verschuiving van het radio signaal wat uitgezonden wordt door een bewegend object ?

Dat is relatief... :laugh:
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 18:03 #913211

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
rooiedirk schreef :
Eigenlijk heet een GPS compass alleen zo omdat het de signalen van GPS satelieten gebruikt. Alleen wordt nu het verschil in fase van het signaal gemeten op twee of meer antennes. En door dit voor meerdere satelieten te doen kan je nauwkeurig je voorliggende heaqding berekenen.
En omdat de GPS signalen toch al beschikbaar zijn wordt als bijzaak ook nog even de positie,SOG,COG ed bepaald.

Precies, er wordt dus geen verschil in posities van de antennes bepaald door de verschillen van twee GPS posities van elkaar af te trekken, maar door al voordat er uberhaupt een positie berekend wordt de faseverschillen voor de verschillnde satellieten te bepalen. Dat in combinatie met de actuele posite, daar is er dan maar één van nodig, weet je de true heading van de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 18:07 #913214

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
FMJ schreef :
Yellow Boat schreef :
FMJ schreef :
Ik denk zomaar dat zo'n ding ook bewegingssensoren bevat. Daarmee kan je een hele snelle correctie doen op je wat tragere GPS-gegevens.

Dat is dus precies wat Raymarine een "Rategyro kompas" noemt.
Maar daarvoor moet dan de stuuratomaat wel de benodigde sofwware "aan boord" hebben en dat hebben alleen de dure stuurautomaten van Raymarine met een aparte stuurcomputer. Bij de helmstokautomaten denk ik niet dat zoiets werkt.
Ad
Na de post van Rooiedirk hierboven is dit niet zo relevant meer. Maar zo'n ding als ik me voorstelde zou dit natuurlijk intern berekenen en gewoon een mooie accurate 'magnetische' koerswaarde uitspugen..

Als je de variatie kunt instellen wel , anders de kaartkoers.
Ad

Helaas dan niet noodzakelijkerwijs de kaartkoers. Maar de true heading. Kaart noorden en ware noorden zijn niet noodzakelijkerwijs hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 20:22 #913245

  • Erik12
  • Erik12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Nachtvlinder schreef :
Jij hebt een stalen boot toch? Hoe heb je dit kompas geplaatst en hoe bevalt dat?

Hier ook een stalen boot. Volgens Raymarine kon het ding zelfs onderdeks geplaatst worden. Voor de zekerheid heb ik 'm bovendeks geplaatst, tegen het stalen mastje, 50 cm boven het dek. Na heel wat geëxperimenteer werkt het nu redelijk op oost/west koersen, maar bakt 'ie er niks van op noord/zuid koersen. Ben nu op zoek naar een oplossing. Verder weg van het staal of kan de sensor van WadnWind www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas gekoppeld worden aan de Raymarine stuurautomaat?

Gr.

Erik
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 20:23 door Erik12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 20:41 #913249

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13474
kan zo geen artikel vinden, maar vorig jaar was er redelijk duur jacht dat ergens in FRL tegen de kant was geknald omdat de stuurautomaat aan stond (en iets te veel ijzer/elektra in de buurt zag)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 21:33 #913260

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28836
Erik12 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Jij hebt een stalen boot toch? Hoe heb je dit kompas geplaatst en hoe bevalt dat?

Hier ook een stalen boot. Volgens Raymarine kon het ding zelfs onderdeks geplaatst worden. Voor de zekerheid heb ik 'm bovendeks geplaatst, tegen het stalen mastje, 50 cm boven het dek. Na heel wat geëxperimenteer werkt het nu redelijk op oost/west koersen, maar bakt 'ie er niks van op noord/zuid koersen. Ben nu op zoek naar een oplossing. Verder weg van het staal of kan de sensor van WadnWind www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas gekoppeld worden aan de Raymarine stuurautomaat?

Gr.

Erik

De True-Heading vector compact is er in 2 uitvoeringen:
- NMEA0183
- NMEA2000 met 14 verschillende PGN's

Werkt dus altijd.
Stroom verbruik 2 watt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl