Yellow Boat schreef :
Alleen zal dat ding vrij traag kunnen reageren omdat er immers op een GPS positie toch wel een fout zit van minimaal enkele meters die alleen met middelen over een bepaalde tijd kan worden opgeheven.
Zo'n GPS kompas zal daarom veel trager zijn als een normaal analoog of fluxgate kompas en dus waarschijnlijk niet kunnen werken met een stuurautomaat.
Ad
Nee, dat is niet zo. Je hebt alleen te maken met de verwerkingssnelheid van de GPS (GNSS) receiver die gebruikt wordt, en bij dit soort iets geavanceerdere units ligt die al gauw op 10 Hz of hoger (sommigen zelfs 50 Hz). meer dan snel genoeg.
De normale fout ("ruis) op GNSS ontvangst valt voor zeg 99% procent weg omdat beide antennes precies hetzelfde signaal ontvangen met precies dezelfde fouten. Bij het berekenen van het verschil ben je dus al die fouten kwijt en blijft alleen de electronische ruis in het apparaat over.
Multipath, ionosfeer, troposfeer, baan en klokfouten verdwijnen allemaal en zijn verreweg de grootste foutcomponenten.
Roozeboos> Het basisprincipe is heel eenvoudig, maar het werkt wel verreweg het beste als beide signalen (2 antennes) door het zelfde frontend en de zelfde tracking loop verwerkt worden. Het is niet handig om 2 losse complete GPS units te gebruiken en daarna de verschillen te nemen, je moet dat onmiddelijk doen zo gauw je de pseudo-range (afstand van jou tot de satelliet) geschat hebt.
Al met al heb je dus een dedicated apparaat nodig (veel-kanaals ontvanger) die signalen van 2 verschillende antenne's kan verwerken in parallel.