Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Elektronisch kompas en afwijkingen

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 21:37 #913262

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Nachtvlinder schreef :
Vinni schreef :
Heb ook zo'n EV Sensor Core compass voor de Evolution Stuurautomaat.
Toen de Ipad iets te dicht bij het kompas in de buurt kwam maakte de boot "spontaan"
een stormrondje. Dat was wel effe schrikken. :dry:

Vinni

Jij hebt een stalen boot toch? Hoe heb je dit kompas geplaatst en hoe bevalt dat?

De romp is van staal. De opbouw niet. het compass staat precies op de as van het schip, midscheeps.
Geen enkel probleem.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 30 jan 2018 21:54 #913267

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Erik12 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Jij hebt een stalen boot toch? Hoe heb je dit kompas geplaatst en hoe bevalt dat?

Hier ook een stalen boot. Volgens Raymarine kon het ding zelfs onderdeks geplaatst worden. Voor de zekerheid heb ik 'm bovendeks geplaatst, tegen het stalen mastje, 50 cm boven het dek. Na heel wat geƫxperimenteer werkt het nu redelijk op oost/west koersen, maar bakt 'ie er niks van op noord/zuid koersen. Ben nu op zoek naar een oplossing. Verder weg van het staal of kan de sensor van WadnWind www.trueheading.se/nl/vectorcompact-gps-kompas gekoppeld worden aan de Raymarine stuurautomaat?
het is zoals al gemeldt gewoon een magnetisch kompas. Op de koopvaardij wordt als vuitregel aangehouden minimaal 2 mtr afstand tot staal. Op een jacht is dat wat onpraktisch maar hoeverder hoebeter. Waarbij het wel zo is dat een fluxgate op grotere hoogte ook weer slechter werkt ivm de grotere versnellingen bij slingerend schip.
Onderdeks kan in een alu of polyester schip en dan moet je nog goed nadenken waar. weg van ijzer, stroom en magneten.
Op een stalen schip is de (RVS)hekpreekstoel vaak een redelijk compromis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 31 jan 2018 20:37 #913509

  • Erik12
  • Erik12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Heb even naar de prijs van dat true-heading-geval gekeken, ga nu toch maar eerst een beter plekkie zoeken voor die EV, zal niet meevallen. Uit mijn onderzoekje van destijds leek die EV vooral te rekenen op de gyro- en accelerosensors, praktijk blijkt toch dat de kompassensor het belangrijkst is.

Gr.

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 31 jan 2018 21:04 #913529

Het bepalen van de heading met twee gps ontvangers is echt niet zo eenvoudig hoor.
ook al omdat de satelliet signalen ook worden gereflecteerd door het omringende water en opnieuw binnekomen.

Ik heb overwogen om zoiets te bouwen, en het flink onderzocht. Maar dat werd allemaal veel te duur, met een onzekere uitkomst.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektronisch kompas en afwijkingen 03 feb 2018 23:34 #914371

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3229
Yellow Boat schreef :
Alleen zal dat ding vrij traag kunnen reageren omdat er immers op een GPS positie toch wel een fout zit van minimaal enkele meters die alleen met middelen over een bepaalde tijd kan worden opgeheven.
Zo'n GPS kompas zal daarom veel trager zijn als een normaal analoog of fluxgate kompas en dus waarschijnlijk niet kunnen werken met een stuurautomaat.
Ad

Nee, dat is niet zo. Je hebt alleen te maken met de verwerkingssnelheid van de GPS (GNSS) receiver die gebruikt wordt, en bij dit soort iets geavanceerdere units ligt die al gauw op 10 Hz of hoger (sommigen zelfs 50 Hz). meer dan snel genoeg.

De normale fout ("ruis) op GNSS ontvangst valt voor zeg 99% procent weg omdat beide antennes precies hetzelfde signaal ontvangen met precies dezelfde fouten. Bij het berekenen van het verschil ben je dus al die fouten kwijt en blijft alleen de electronische ruis in het apparaat over.

Multipath, ionosfeer, troposfeer, baan en klokfouten verdwijnen allemaal en zijn verreweg de grootste foutcomponenten.

Roozeboos> Het basisprincipe is heel eenvoudig, maar het werkt wel verreweg het beste als beide signalen (2 antennes) door het zelfde frontend en de zelfde tracking loop verwerkt worden. Het is niet handig om 2 losse complete GPS units te gebruiken en daarna de verschillen te nemen, je moet dat onmiddelijk doen zo gauw je de pseudo-range (afstand van jou tot de satelliet) geschat hebt.

Al met al heb je dus een dedicated apparaat nodig (veel-kanaals ontvanger) die signalen van 2 verschillende antenne's kan verwerken in parallel.
Laatst bewerkt: 03 feb 2018 23:37 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl