Tilikum schreef :
Ik had twee jaar geleden bij het installeren van mijn onderdekse stuurautomaat het GPS kompas aan de achterwand van mijn achterkajuit gemonteerd. Nog nagemeten of er voldoende afstand was tot de motor. Vaar voor de eerste keer de sluis van IJmuiden uit, zet hem op de zelfstuur en het schip maakt ineens een geweldige zwaai van negentig graden. Nog net op tijd een aanvaring met de houten aanlegsteiger daar voorkomen.
Rara, hoe kom ik aan een afwijking van negentig graden op mijn kompas? Na enig peinzen breekt het inzicht door. De gasbun zit achter het wandje - totaal niet aan gedacht. Een klomp ijzer van jewelste!
Heb de ijzeren gastank nu maar vervangen door een plastic exemplaar. Problemen voorbij.
Dat is niet de enige mogelijek oorzaak.
Ook stalen palen of walbeschoeiing of sluisdeuren of zels bruggen kunnen plotselinge afwijkingen van een fluxgatekompas want dat is dat ding ) veroorzaken net als van een normaal analoog compas.
Ook een voorbijvarend groot schip doet dat .
Zelfs onderwater kabels maar ook hoogspanningskabels kunenn je stuurautomaat beinvleden. Berucht zijn de eenfase gelijkspanningskabels in de Oostzee tussen Duitsland en Zweden. staat ook een waarschuwing voor op de kaart) En ja , alleen de plus gaat daar via de kabel , de min gaat... via het zeewater .Daar is het zo erg dat je soms een slangenweg gaat varen via die kabelroute als je de automaat aan laat staan.
Op zich allemaal niet zo erg mits je de stuurautomaat even uit zet totdat die invloed voorbij is.
Alleen een echt gyrokompas zou zoiets voorkomen amar dat is voor pleziervaarders niet echt weggelegd.
Wel is , zoals al egschreven , een GPS kompas een mogelijkheid.
O ja , en laat je door de benaming "Gyro"bij de Raymarine stuurautomaat niet misleiden want met een gyrokompas heeft dat helemaal niets te maken. Het gaat daarbij om een rategyro die de beweging in meerdere assen veel sneller meet als een fluxgate kompas. Maar zo'n ding is eigenlijk niets bijzonders want iets vergelijkbaars zit in elke smartphone of tablet.
Ad