Mooie plaatjes Sunday!
Sunday schreef :
je ziet wel de stroom heen en weer gaan en de cog dat volgen
Dat is duidelijk; ook dat je de stroom niet dood moet gaan varen (dat is standaard TKN leerstof). Maar wat nu als het windveld qua plaats minder constant zou zijn? Of de stroming in een bepaald gebied, op een bepaald moment (rondom een bank ofzo...) erg onhandig zou zijn?
In de praktijk gebruik je deze optimalisatie (tijd- EN plaatsvariabele wind en stroom) waarschijnlijk niet voor een tocht van net 100 mijl (of wel, tijdens de shorthanded mss?)
Vind het desondanks interessant om te zien hoe je (theoretisch, of het kan met kruisen van shipping lanes, precaution areas etc is een ander verhaal...) om kunt gaan hiermee.
Wat kun je (theoretisch, again...) bijvoorbeeld doen indien de stroming je naar een gebied met weinig (of niet bezeilde) wind zou doen verzeilen: kan me voorstellen dat je dan, ondanks de langere afstand door het water om je uit dat gebied te houden, daar netto profijt van hebt. Niet qua gevaren afstand, wel qua gevaren tijd...
Professionele routing tools houden ook rekening met de invloed van swell op brandstofverbruik etc. RAK houdt volgens mij ook rekening met de stroomvoorspelling op de Waddenzee tijdens die optimalisatie.
Ga vanavond eens verder prutsen. Herinner me nog
een eerder draadje, wat gaat over hoe het leebow-effect werkt bij niet bezeilde koersen. Je houdt er dus wel degelijk rekening mee:
Leerzaam draadje aan het worden dit (en toch wéér definitiekwesties)! Ik houd het maar even bij dezelfde termen als we eerder besproken hebben en ik in al mijn plaatjes/teksten hier heb gebruikt.
Hieronder nog even getekend wat er in de praktijk gebeurt als het bootje netjes 45 gr aan de (ware = geowind + stroomwind) blijft varen; volgens z'n polar dus die bij dit bootje aangeeft dat ie bij 45 gr TWA (=AWA - STW) het snelst gaat. Ik heb even 5 kn door het water aangehouden; in de praktijk zal ie iets sneller gaan door die ene knoop toegenomen TWS (dat geldt voor beide bootjes trouwens!)
Je ziet:
•Stroom op leiboeg: VTD = 4.6 kn
•Stroom op loefboeg: VTD = 1.9 kn
•Verschil is méér dan een factor twee!
•Merk ook op dat je (mét stroom zoals hier) op de juiste boeg genomen sneller aan de overkant bent dan wanneer het niet zou stromen. Het bootje zou dan namelijk een VTD hebben van 5/(Wortel(2)) = 3.5 knopen. Die hogere VTD komt dus niet door die ene knoop meer ware wind (die is niet meegenomen aangezien het bootje nog steeds 5 kn vaart), maar omdat het bootje op kan loeven in de richting waar ze heen wil! Continue in een "Lift" kan varen zoals BK dit terecht noemt!
PS: VMG (snelheid in de richting van de ware wind) ligt voor beide bootjes gelijk...