Ook naar mijn ervaring zijn op satelliet foto's gebaseerde kaarten vooral nuttig voor gebieden waar bestaande raster kaarten te oud en onnauwkeurig zijn omdat ten tijde van de survey plaatsbepaling (pre-GPS) niet accuraat genoeg was. Vector kaarten zijn meestal wel nauwkeurig omdat die veel recenter zijn. Het gaat met name om detail kaarten van baaien en bijv. nauwkeurige bepaling van de ingang van een lagune door een rif of een veilige ankerplaats met voldoende diepte. In veel gevallen is zo'n satelliet image onvoldoene omdat behalve misschien een grove indikatie door wat kleurverschillen weinig details bekend zijn over diepte en onderwater obstakels. In mijn produktieve leven maakte ik o.a. data loggers voor professionele marine surveyers en schippers van superjachten en "expedition vessels". Het gebruik van de data logger is vaak als volgt: Van het wachtende moederschip wordt een RIB uitgezet met bemanning voorzien van datalogger, dieptemeter en GPS voor een voorlopige survey. Van de opgenomen data kan automatisch een serie waypoints (route) en/of een bathymetric map gemaakt worden. De data kan later heel eenvoudig in een boordcomputer worden overgebracht. Vaak wordt in eerste instantie alleen een veilige route voor het moederschip bepaald. De automatisch gegenereerde waypoints hebben de diepte ter plekke als onderdeel van de waypoint naam zodat bij navigeren langs de route de dieptes in een oogopslag te controleren zijn. Later wordt dan meer uitgebreid gesurveyed om extra data punten te verkrijgen voor een contour kaart van de zeebodem (bathymetric map).
In de praktijk is het meestal het eenvoudigst om een GE screenshot van de betreffende baai, lagune of stukje kustlijn te maken en dan met een kaart-kalibratie programma van de .jpg of .bmt image een electronische raster kaart (kap-file) te maken. Dit werkt het snelste en de kap files kunnen door veel navigatie programma's incl. OpenCPN gebruikt worden voor navigatie.
De met de datalogger gemaakte waypoints kunnen dan in deze detailkaarten worden geplot voor navigatie van het moederschip. De datalogger data kan na terugkomst op het moederschip naar de computer worden gedownload, maar we hebben ook versies gemaakt waarbij we de data (waypoints) onmiddellijk via wifi over een paar honderd meter naar het moederschip versturen.
Als er later ook aan boord een bathymetric map gemaakt wordt, dan kan die afhankelijk van het programma ook als overlay op de jpg image geplaatst worden. Na conversie naar een kap file heb je dan een prima detailkaart met hoogtelijnen voor navigatie.
Er zijn diverse programma's voor het maken van bathymetric maps. Wij gebruikten Surfer van Golden Software (Windows), maar voor amateur gebruik misschien wat te duur. Er zijn ook goedkope alternatieven.
Hieronder een voorbeeld van een gedeeltelijk gesurveyde baai met hoogtekaart overlayed op de GE image die ik nog vond. Deze is dus nog niet naar kap geconverteerd voor naviagatie.
Groet, Walt