hnrts schreef :
3Noreen schreef :
Ooit lang geleden heb ik leren navigeren op zee. Dat was binnen aan een kaarten tafel. Het werd mij ten strengste verboden de kaart mee naar buiten te nemen. Op straffe van een behoorlijke reprimande. Inmiddels is de papieren kaart voor 90% door elektronica vervangen. Maar ik navigeer nog steeds binnen. Jong geleerd en oud gedaan. Ook solo is dat prima te doen.
Tijden veranderen. Een natte papieren kaart kan je weggooien. Een waterdichte plotter die de stuurman steeds voor z'n neus heeft en het blijft doen is niks mis mee. Vooral in een moeilijk vaargebied, zoals tussen de zandbanken door of bij een ingewikkelde aanloop van een haven, kan het handig zijn dat de stuur sneller zelf op de plotter (met actuele, correcte kaart) iets ziet dan dat die een schreeuw van de navigator uit de kajuit moet verstaan, begrijpen en interpreteren. Wanneer alles goed te zien is, wordt het al minder kritisch.
Ehm...
Ik denk dat meer dan ooit 'ouderwets' navigeren weer op de tafel moet.
Dit omdat ik met een 2 watt zendertje bij een sluis of haven 5km gps signaal blokkeren kan. En dan heb je geen GPS of accurate AIS of tijd meer.
Jamming and spoofing is hip en in.
Die dreiging is zo groot (even de rotterdamse haven platleggen dat men als back up weer naar ouderwetse radiosignalen kijkt icm met gsm.
Interessant leesvoer over eLoran dat weer uit de kast gehaald een geraffineerd wordt als back up.
Weten waar je, en anderen zijn zonder electronica is weer terug!