Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Navionics probleem.

Navionics probleem. 12 juli 2025 17:24 #1636519

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4742
Kwam deze waaarschuwing tegen op YT, bewijst maar weer eens dat een abonement bij
grote spelers (multinationals) niet altijd te vertrouwen is.
Waarom de kaarten verwijderen wanneer het abonement verlopen is? Zorgt voor
gevaarlijke situaties.



Om dezelfde reden gebruik ik voor mijn werk, pro audio, geen subscribtion based
software en tools meer, m'n hoofd te vaak gestoten.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 12 juli 2025 18:03 #1636529

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3021
Sinds ze de kaarten verwijderen, i.p.v. geen updates meer versterken na een jaar, heeft Navionics voor mij afgedaan. En ik was er best een fan van.

Sinds een paar maanden de (best steile) hobbel genomen om mezelf OpenCPN aan te leren en daar nu heel tevreden mee. De AIS-functionaliteit is veel beter dan in Navionics, de kaarten zijn gratis of betaalbaar. Leuk is de optie om bekende schepen herkenbaar af te beelden, bv. bij een clubtocht. Ik mis wel de haveninformatie, maar daarin kan de app Navily voorzien.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 14:06 #1636679

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
NV doet hetzelfde. Wij varen momenteel in Frankrijk maar na aankoop van de FR kaarten weigerde de ipad app toegang tot deze kaarten te geven. Dit was pas mogelijk na het wissen van 4 andere `verlopen' gebieden zodat alle kaarten een geldig abonnement hadden. Wat mij betreft nog erger dan de hierboven beschreven situatie omdat het bij Navionics om een uitzonderlijke situatie gaat (overgang naar een nieuw product) terwijl NV dit blijkbaar standaard doet.

Ik wil overigens geen van beide rechtpraten, oud kaartmateriaal zou gewoon beschikbaar moeten blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 15:44 #1636692

Ik vind het helemaal niet zo raar dat de kaarten niet meer beschikbaar zijn als het abonnement verlopen is. Zo werkt dat met de meeste software of “lees” abonnementen ook. Dat dit tot op heden misschien niet zo was, was handig. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat dit altijd zo blijft.

Een actieve waarschuwing vanuit de leverancier was misschien op zijn plaats. Maar om te stellen dat dit gevaarlijk is vind ik nog al wat. Ik denk dat als je 100% afhankelijk bent van 1 soort kaart voor je navigatie en je vaart in onbekend of lastig water, je misschien eens bij je zelf ten rade moet gaan, of dat wel zo verstandig is…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 16:42 #1636702

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
Commerciële bedrijven zijn er niet om ons van dienst te zijn, maar om winst te generen. Wij zijn enkel een middel.
Dat je geen updates meer krijgt na afloop OK logisch, maar onbruikbaar. :pinch: Je zal maar net een oversteek maken, of ergens in de stille zuidzee zitten zonder www. Ik vind het wel raar om iets essentieels zomaar te stoppen. Als je de elektra rekening niet op tijd betaald dan moet het energie bedrijf eerst ook tich waarschuwingen en aanmaningen sturen voordat ze mogen afsluiten.

[Reclame stand aan] Van O-charts weet ik dat ze geen deal maken met een hydrografische dienst als deze eisen dat kaarten onzichtbaar worden na afloop van de licentie [Reclame stand uit]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 17:33 #1636705

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Pelagic 28i schreef :
Ik vind het helemaal niet zo raar dat de kaarten niet meer beschikbaar zijn als het abonnement verlopen is. Zo werkt dat met de meeste software of “lees” abonnementen ook. Dat dit tot op heden misschien niet zo was, was handig. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat dit altijd zo blijft.

Een actieve waarschuwing vanuit de leverancier was misschien op zijn plaats. Maar om te stellen dat dit gevaarlijk is vind ik nog al wat. Ik denk dat als je 100% afhankelijk bent van 1 soort kaart voor je navigatie en je vaart in onbekend of lastig water, je misschien eens bij je zelf ten rade moet gaan, of dat wel zo verstandig is…

Een zeekaart is geen leesabonnement op de Weekend. Je behoort een kaart te kunnen kopen en eigenaar te zijn van de informatie. Dit model is niet handig maar noodzakelijk, voortvloeiend uit de toepassing.

In de VS bestaat overigens de zeer redelijke wet dat alles wat met overheidsmiddelen gefinancierd wordt in het publieke domein dient te komen, zo ook het werk van cartografische en hydrografische diensten. Een businessmodel gebaseerd op updates, presentatie en distributie is prima maar op het ontzeggen van toegang tot gekocht kaartmateriaal niet.

Zelf heb ik ook altijd meerdere kaartbronnen, 1 op de plotters en 1 op de ipad. Als die beiden dezelfde abonnementpolicy gaan hanteren is dat een voor de veiligheid slechte zaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 17:46 #1636707

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16676
Pas op reclame;

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 18:36 #1636712

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Marinusz schreef :
In de VS bestaat overigens de zeer redelijke wet dat alles wat met overheidsmiddelen gefinancierd wordt in het publieke domein dient te komen, zo ook het werk van cartografische en hydrografische diensten.

Ze voegen daar ook de daad bij het woord: de NOAA kaarten (ENC), die met het belastinggeld van Amerikaanse burgers zijn gemaakt, bevinden zich in het publieke domein. Je kunt ze (zelfs als niet-VS burger!) zonder verdere kosten downloaden. Hier in Nederland laat de Hydrografische Dienst (overheid) met allerlei smoesjes belastingbetalers via commerciële partijen nogmaals betalen voor de meeste kaarten.

Rijkswaterstaat is jaren geleden begonnen met het openbaar publiceren van ENC datasets van enkele regio’s, maar het lijkt erop dat dit initiatief niet echt van de grond komt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 juli 2025 18:37 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 18:40 #1636713

Marinusz schreef :
Pelagic 28i schreef :

Een actieve waarschuwing vanuit de leverancier was misschien op zijn plaats. Maar om te stellen dat dit gevaarlijk is vind ik nog al wat. Ik denk dat als je 100% afhankelijk bent van 1 soort kaart voor je navigatie en je vaart in onbekend of lastig water, je misschien eens bij je zelf ten rade moet gaan, of dat wel zo verstandig is…

Een zeekaart is geen leesabonnement op de Weekend. Je behoort een kaart te kunnen kopen en eigenaar te zijn van de informatie. Dit model is niet handig maar noodzakelijk, voortvloeiend uit de toepassing.

In de VS bestaat overigens de zeer redelijke wet dat alles wat met overheidsmiddelen gefinancierd wordt in het publieke domein dient te komen, zo ook het werk van cartografische en hydrografische diensten. Een businessmodel gebaseerd op updates, presentatie en distributie is prima maar op het ontzeggen van toegang tot gekocht kaartmateriaal niet.

Tsja dat kunnen wij wel vinden, maar het staat Navionics/Garmin helemaal vrij om dit zo te doen. Dat de data die zij gebruiken voor het maken van hun kaarten openbaar is doe daar niks aan af.
Openbare data die als zodanig bedoeld is, kan en mag worden hergebruikt. Ook als iemand daar dan een app voor ontwikkelt met een betaalmuur. Het staat namelijk ook iedereen vrij om die openbare data zelf te gebruiken.
Het is gewoon een keuze voor gemak en betalen of iets meer eigen moeite en niet of minder betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 18:59 #1636719

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Pelagic 28i schreef :
Het staat namelijk ook iedereen vrij om die openbare data zelf te gebruiken.
Het is gewoon een keuze voor gemak en betalen of iets meer eigen moeite en niet of minder betalen.

Misschien heb ik iets gemist, maar bij mijn weten is het niet mogelijk om als Nederlandse belastingbetaler zonder extra kosten de kaartdata van de Hydrografische Dienst te gebruiken. Dan is die data toch niet openbaar (in het publieke domein)?

Heb je een download link?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 juli 2025 19:18 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 19:22 #1636724

Hans V schreef :
Pelagic 28i schreef :
Het staat namelijk ook iedereen vrij om die openbare data zelf te gebruiken.
Het is gewoon een keuze voor gemak en betalen of iets meer eigen moeite en niet of minder betalen.

Misschien heb ik iets gemist, maar bij mijn weten is het niet mogelijk om als Nederlandse belastingbetaler zonder extra kosten de kaartdata van de Hydrografische Dienst te gebruiken. Dan is die data toch niet openbaar (in het publieke domein)?

Heb je een download link?

Ik bedoelde dat als er openbare data gebruikt wordt achter een betaalmuur, dat dit dan een keuze is van die aanbieder. Ik heb geen idee of kaart data openbaar is of niet. Ik nam aan van niet, maar wilde illustreren dat als dit openbare data was, dat Navionics daar dan mee kan doen wat ze willen.
Laatst bewerkt: 13 juli 2025 19:22 door Pelagic 28i.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 19:41 #1636728

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Pelagic 28i schreef :
Hans V schreef :
Pelagic 28i schreef :
Het staat namelijk ook iedereen vrij om die openbare data zelf te gebruiken.
Het is gewoon een keuze voor gemak en betalen of iets meer eigen moeite en niet of minder betalen.

Misschien heb ik iets gemist, maar bij mijn weten is het niet mogelijk om als Nederlandse belastingbetaler zonder extra kosten de kaartdata van de Hydrografische Dienst te gebruiken. Dan is die data toch niet openbaar (in het publieke domein)?

Heb je een download link?

Ik bedoelde dat als er openbare data gebruikt wordt achter een betaalmuur, dat dit dan een keuze is van die aanbieder. Ik heb geen idee of kaart data openbaar is of niet. Ik nam aan van niet, maar wilde illustreren dat als dit openbare data was, dat Navionics daar dan mee kan doen wat ze willen.

Ah, ok. Je had het in feite over de Amerikaanse kaarten in betaalde navigatie apps.
Hier in Europa hebben we een totaal andere situatie. Daar heb je geen keuze om het kaartmateriaal van de Nederlandse Hydrografische Dienst zelf te importeren in een - al dan niet open source - navigatie app. Zowel de Hydrografische Dienst als de commerciële partijen hebben er baat bij om dit materiaal niet publiek toegankelijk te maken. Dan is de houding van de Amerikaanse NOAA toch heel wat consequenter.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 21:58 #1636737

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Pelagic 28i schreef :
Tsja dat kunnen wij wel vinden, maar het staat Navionics/Garmin helemaal vrij om dit zo te doen.

Kijkend vanuit een beperkt kader van contractrecht is dat wellicht het geval maar je kunt hier breder naar kijken vanuit principes van verantwoordelijkheid en veiligheid en vanuit het beginsel dat de wet gekend moet kunnen worden. Het automatisch wissen van kaarten is niet in het belang van de zeiler en dat belang zou hier voorop moeten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 13 juli 2025 22:59 #1636740

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4742
Pelagic 28i schreef :
Ik vind het helemaal niet zo raar dat de kaarten niet meer beschikbaar zijn als het abonnement verlopen is. Zo werkt dat met de meeste software of “lees” abonnementen ook. Dat dit tot op heden misschien niet zo was, was handig. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat dit altijd zo blijft.

Een actieve waarschuwing vanuit de leverancier was misschien op zijn plaats. Maar om te stellen dat dit gevaarlijk is vind ik nog al wat. Ik denk dat als je 100% afhankelijk bent van 1 soort kaart voor je navigatie en je vaart in onbekend of lastig water, je misschien eens bij je zelf ten rade moet gaan, of dat wel zo verstandig is…

Ik vind dat wanneer je een kaartenset heb gekocht deze eeuwig op je device zouden moeten
blijven. Het is aan jou wanneer die kaartenset verwijderd wordt, niet aan de aanbieder.
Wat dat navigatie-technisch inhoud is aan jezelf om te beoordelen.

Het filmpje wat ik toonde in de openings-post gaat over een zeiler die in zuidoost Azië vaart,
voornamelijk Indonensië. Hij heeft papieren backup kaarten en een iPad met daarop nog een keer
dezelde Navionics kaartenset. Hij geeft aan dat er geen up to date papieren kaarten voor Indonensië te koop zijn. Kennelijk doen de instanties daar niet meer aan peilingen en BAZ bestaat niet daar.
Is deze zeiler dan onverantwoordelijk bezig? Hij heeft een backup van Navionics en papier.

Het verdienmodel van de grote leveranciers van software en soms hardware is aan het kantelen
naar subscription based only met alle gevolgen van dien, deze zeiler had ook zonder digitale kaarten ergens rond kunnen varen, alleen maar omdat Navionics het nodig vindt zijn kaarten te verwijderen. Alleen het feit dat zo'n leverancier toegang heeft tot je device is van de gekke.
Navionics brengt, naar mijn mening, zeilers in gevaar met zulk gedrag.
En ja, er is OpenCPN wat ik graag gebruik met O-Charts en de ENC kaarten van de Wadden, maar dat is niet voor iedereen qua bediening en leer-curve.

Het "right to repair" voor hardware en "right to own" voor software staat onder druk en het is de hoogste tijd dat we ons daar druk over gaan maken.
Grappig, ik vond een oude Samsung tablet in mijn computerdesk met daarop WinGPS Marine en DKW kaarten van 2018. Alles werkte nog inclusief harmonie grib updates, het kan dus wel.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 01:09 #1636744

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6265
Wat je dus kunt doen (wat de man op de video doet) is vlak voor de vernieuw datum van je abo op Navionics, zorgen dat het op een oudere iPad ‘staat’ en dan geen internet connectie meer maken met dat ding! Dan heb je en houd je de kaart ZONDER updates.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 07:43 #1636768

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3021
Ik heb (had) een aantal Navionics kaarten gekocht onder de oude regeling: kaart gekocht met updates voor een jaar. Deze kaarten bleef jaren op mijn tablet staan, zij het zonder updates. Nu is de kaart weg. Lijkt wat mijn betreft op diefstal en reden voor mij om Navionics in de ban te doen. Er zijn alternatieven.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 14 juli 2025 07:45 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 08:09 #1636774

AdB schreef :
Ik vind dat wanneer je een kaartenset heb gekocht deze eeuwig op je device zouden moeten
blijven. Het is aan jou wanneer die kaartenset verwijderd wordt, niet aan de aanbieder.
Wat dat navigatie-technisch inhoud is aan jezelf om te beoordelen.

Maar dat is dus de vraag waar ik het over heb. Heb je met een abonnement op een kaart in Navionics ook echt een kaart gekocht? Of koop je het gebruiksrecht op een kaart, in een specifieke app, voor een bepaalde tijd? Ik vermoed dat het dit laatste is en dat dit ook zo in de voorwaarden staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 09:20 #1636785

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Zal best zo zijn maar een abonnement is niet wat zeilers willen. Het brengt mensen in gevaar. Je ipad zal maar per ongeluk contact met internet maken (veel offshore zeilers hebben starlink) en opeens zijn je kaarten weg middenin een passage.

Tegenwoordig zijn er op veel plaatsen zo veel wijzigingen (verzanding, TSS'en, windparken, militaire oefengebieden etc.) dat mensen niet met verouderde kaarten gaan varen. In geval van nood moet dat echter wel kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 09:33 #1636786

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
1° Dat is een semantische discussie ofte woordspelletje. Buiten een zonderling leest niemand de voorwaarden in detail die vaak ook in een vreemde taal zijn opgesteld en kan er ook geen bijkomende informatie hierover aangevraagd worden. Het is de tactiek achter een theoretisch model om het de mensen zo moeilijk te maken.
De praktijk is dat we op de kaarten vertrouwen (ook al mag dat niet volgens de kleine lettertjes). Producenten van chloor hebben de verantwoordelijkheid om een kinderveilige dop op de fles te zetten en niet alleen de mededeling "niet drinkbaar. Dat is iig mijn mening over een leefbare samenleving.

2°Voor de overname van Navionics door Garmin was dit niet het geval dus niet alleen Navionics moet geboycot worden ook Garmin ziet me niet als klant.

2° Heeft iemand ervaring met het behoud van kaarten na einde abonnement indien er geen wifi is. Kan het zijn dat de software zo geprogrammeerd is dat ze toch verdwijnen of on bruikbaar worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 09:37 #1636788

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1743
Bij ons worden de benodigde jaarlijkse kosten gewoon automatisch via google play betaald. Nooit problemen en reken maar dat ik lang op de oceaan ben met oversteken van 26 dagen....,

Maar ja, als je nog in de gratis "bubble" zit, dan kan je inderdaad problemen krijgen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 09:46 #1636790

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 256
nepal schreef :


2° Heeft iemand ervaring met het behoud van kaarten na einde abonnement indien er geen wifi is. Kan het zijn dat de software zo geprogrammeerd is dat ze toch verdwijnen of on bruikbaar worden.

In Wingps kan je "oude" of "verouderde" kaarten blijven gebruiken, ongeacht verbinding naar het internet. Je hebt wel geen updates meer uiteraard. Idem voor Timezero Navigator. Weliswaar onder updates.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 09:52 #1636795

Marinusz schreef :
Zal best zo zijn maar een abonnement is niet wat zeilers willen. Het brengt mensen in gevaar. Je ipad zal maar per ongeluk contact met internet maken (veel offshore zeilers hebben starlink) en opeens zijn je kaarten weg middenin een passage.

Tegenwoordig zijn er op veel plaatsen zo veel wijzigingen (verzanding, TSS'en, windparken, militaire oefengebieden etc.) dat mensen niet met verouderde kaarten gaan varen. In geval van nood moet dat echter wel kunnen.

Daar doe je als je het mij vraagt nog al wat aannames. Wie zegt hier dat zeilers allemaal geen abonnement willen? En als je gewoon automatisch verlengen aan hebt staan, ontstaat dat probleem dat jij schetst helemaal niet. Daarnaast, voor een belangrijke oversteek check je toch even je abonnement als je dit gebruikt?

Als je in geval van nood oude kaarten beschikbaar wil hebben, moet je misschien gewoon voor een papieren kaart gaan of een download waarbij je expliciet eigenaar wordt van de kaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 10:01 #1636796

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 610
Ik had een oude versie van navionics op mijn plotter. Die maakt geen contact met het internet. Is dat dan vermoedelijk de reden dat ik er geen last van had? De vervaldatum was oktober en ik heb een nieuw abonnement in mei 2025 genomen. Als ik in de tussentijd toevallig de sd kaart zou hebben willen updaten, en niet door had gehad dat het abonnement was verlopen was het bij dus ook prijs geweest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 10:08 #1636798

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Pelagic 28i schreef :

Daar doe je als je het mij vraagt nog al wat aannames. Wie zegt hier dat zeilers allemaal geen abonnement willen? En als je gewoon automatisch verlengen aan hebt staan, ontstaat dat probleem dat jij schetst helemaal niet. Daarnaast, voor een belangrijke oversteek check je toch even je abonnement als je dit gebruikt?

Als je in geval van nood oude kaarten beschikbaar wil hebben, moet je misschien gewoon voor een papieren kaart gaan of een download waarbij je expliciet eigenaar wordt van de kaart.


De maker van de video had 'automatisch verlengen' aan staan en toch werden zijn kaarten gewist. Hij geeft ook aan dat papieren kaarten niet up to date zijn.

Ik zie (behalve jij) hierboven niemand die vraagt om het automatisch wissen van kaarten. Kun je het voordeel voor zeilers noemen van het automatisch wissen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics probleem. 14 juli 2025 10:10 #1636800

Er draait Navionics software op je plotter? Of bedoel je dat je Navionics kaartmateriaal op je plotter gebruikt?

Volgens mij gaan deze gewijzigde abonnement condities over de mobiele app…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl