Pelagic 28i schreef :
Ik vind het helemaal niet zo raar dat de kaarten niet meer beschikbaar zijn als het abonnement verlopen is. Zo werkt dat met de meeste software of “lees” abonnementen ook. Dat dit tot op heden misschien niet zo was, was handig. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat dit altijd zo blijft.
Een actieve waarschuwing vanuit de leverancier was misschien op zijn plaats. Maar om te stellen dat dit gevaarlijk is vind ik nog al wat. Ik denk dat als je 100% afhankelijk bent van 1 soort kaart voor je navigatie en je vaart in onbekend of lastig water, je misschien eens bij je zelf ten rade moet gaan, of dat wel zo verstandig is…
Ik vind dat wanneer je een kaartenset heb gekocht deze eeuwig op je device zouden moeten
blijven. Het is aan jou wanneer die kaartenset verwijderd wordt, niet aan de aanbieder.
Wat dat navigatie-technisch inhoud is aan jezelf om te beoordelen.
Het filmpje wat ik toonde in de openings-post gaat over een zeiler die in zuidoost Azië vaart,
voornamelijk Indonensië. Hij heeft papieren backup kaarten en een iPad met daarop nog een keer
dezelde Navionics kaartenset. Hij geeft aan dat er geen up to date papieren kaarten voor Indonensië te koop zijn. Kennelijk doen de instanties daar niet meer aan peilingen en BAZ bestaat niet daar.
Is deze zeiler dan onverantwoordelijk bezig? Hij heeft een backup van Navionics en papier.
Het verdienmodel van de grote leveranciers van software en soms hardware is aan het kantelen
naar subscription based only met alle gevolgen van dien, deze zeiler had ook zonder digitale kaarten ergens rond kunnen varen, alleen maar omdat Navionics het nodig vindt zijn kaarten te verwijderen. Alleen het feit dat zo'n leverancier toegang heeft tot je device is van de gekke.
Navionics brengt, naar mijn mening, zeilers in gevaar met zulk gedrag.
En ja, er is OpenCPN wat ik graag gebruik met O-Charts en de ENC kaarten van de Wadden, maar dat is niet voor iedereen qua bediening en leer-curve.
Het "right to repair" voor hardware en "right to own" voor software staat onder druk en het is de hoogste tijd dat we ons daar druk over gaan maken.
Grappig, ik vond een oude Samsung tablet in mijn computerdesk met daarop WinGPS Marine en DKW kaarten van 2018. Alles werkte nog inclusief harmonie grib updates, het kan dus wel.
A