Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Het kan, maar mag dit ook?

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 06:18 #1145782

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6744
Volgens mij mag het mits...
BPR Artikel 1.07
2 Een schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart indien door de wijze van belading de stabiliteit in gevaar wordt gebracht.

Tijdens de vaart mag de lading het vrije uitzicht niet meer beperken dan tot 350 m voor het schip of het samenstel.

In afwijking van de vorige volzin, mag het vrije uitzicht bij het gelijktijdige gebruik van radar en camera-installaties tot 500 m voor de boeg worden beperkt, indien

a. door bedoelde hulpmiddelen het uitzicht van 350 m tot 500 m voor de boeg wordt gewaarborgd,

b. aan de eisen van artikel 6.32, eerste lid, wordt voldaan,

c. de radarantennes en de camera’s aan de boeg van het schip zijn geïnstalleerd,

d. deze hulpmiddelen overeenkomstig artikel 7.02 van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn 1995 als geschikt erkend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 06:26 #1145785

Mogelijk een semantische discussie maar de zin dat het vrije uitzicht mag worden beperkt leent zich voor diverse uitleg.Er is hier namelijk mijns inziens geen sprake van beperking van uitzicht maar het geheel ontbreken van uitzicht. Dus ook voorbij de 500 meter heb je in deze situatie geen zicht vanuit het stuurhuis, schip lijkt me dus in overtreding. Correct me if I am wrong.
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 06:32 #1145787

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
even het verhaal omdraaien, denk je echt dat de schipper niks ziet en gewoon op de gok zo gaat varen?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 06:43 #1145789

Inderdaad, dat is het omgedraaide verhaal en een aanname waar je niet zoveel mee kunt.Ik kan me iets van roro-veerboten herinneren die de haven uitgingen met half open laadklep en een wat scherpe bocht maakten. De stuurman/kapitein van de Herald of Free Enterprise zal ook gedacht hebben dat dat bochtje uit Zeebrugge wel kon.Het gaat er niet om of het kan maar of dit wettelijk mag en of je dit zou moeten willen.Daarbij lijkt me dit in conflict met de eerder hierboven genoemde artikelen uit het BPR. Overigens heeft de Stornoway een stuurhut die hydraulisch omhoog kan worden gezet, dus de mogelijkheden voor beter zicht waren er wel degelijk. Dat lijkt me voor goed zeemanschip ook een mogelijk puntje.
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 06:53 door Martijn57. Reden: aangepast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 06:55 #1145791

Het is moeilijk te zien, maar zal er op de kop geen camera(s) zitten??
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 07:02 #1145793

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
rooiedirk schreef :
Volgens mij mag het mits...
BPR Artikel 1.07
2 Een schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart indien door de wijze van belading de stabiliteit in gevaar wordt gebracht.

Tijdens de vaart mag de lading het vrije uitzicht niet meer beperken dan tot 350 m voor het schip of het samenstel.

In afwijking van de vorige volzin, mag het vrije uitzicht bij het gelijktijdige gebruik van radar en camera-installaties tot 500 m voor de boeg worden beperkt, indien

a. door bedoelde hulpmiddelen het uitzicht van 350 m tot 500 m voor de boeg wordt gewaarborgd,

b. aan de eisen van artikel 6.32, eerste lid, wordt voldaan,

c. de radarantennes en de camera’s aan de boeg van het schip zijn geïnstalleerd,

d. deze hulpmiddelen overeenkomstig artikel 7.02 van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn 1995 als geschikt erkend zijn.

Precies!
Schip voldoet, met aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid, aan A, C en D

Dus het mag gewoon,

Optie zou ook nog kunnen zijn dat het hefmechanisme defect is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 07:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 07:04 #1145795

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Martijn57 schreef :
Mogelijk een semantische discussie maar de zin dat het vrije uitzicht mag worden beperkt leent zich voor diverse uitleg.Er is hier namelijk mijns inziens geen sprake van beperking van uitzicht maar het geheel ontbreken van uitzicht. Dus ook voorbij de 500 meter heb je in deze situatie geen zicht vanuit het stuurhuis, schip lijkt me dus in overtreding. Correct me if I am wrong.

Lees het BPR of RPR eerst!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 07:04 #1145797

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
FriendlySailor schreef :
Het is moeilijk te zien, maar zal er op de kop geen camera(s) zitten??

Vrijwel zeker Ja.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 07:05 #1145798

Op de kop zaten camera's en radar maar het BPR zegt dat daarmee van 350 tot 500 het zicht/waarneming gewaarborgd moet zijn. Mijn interpretatie van het BPR: voorbij die 500 meter moet er sowieso zicht zijn. Dat lijk me hier niet het geval.
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 07:10 #1145799

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Het zou ook kunnen zijn dat het schip net onder een brug vandaan komt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 07:14 #1145800

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
Martijn57 schreef :
Inderdaad, dat is het omgedraaide verhaal en een aanname waar je niet zoveel mee kunt.Ik kan me iets van roro-veerboten herinneren die de haven uitgingen met half open laadklep en een wat scherpe bocht maakten. De stuurman/kapitein van de Herald of Free Enterprise zal ook gedacht hebben dat dat bochtje uit Zeebrugge wel kon.Het gaat er niet om of het kan maar of dit wettelijk mag en of je dit zou moeten willen.Daarbij lijkt me dit in conflict met de eerder hierboven genoemde artikelen uit het BPR. Overigens heeft de Stornoway een stuurhut die hydraulisch omhoog kan worden gezet, dus de mogelijkheden voor beter zicht waren er wel degelijk. Dat lijkt me voor goed zeemanschip ook een mogelijk puntje.

misschien is het handig om je in te lezen in het verhaal van de harold of free enterpise, daar waren meerdere oorzaken die de ramp veroorzaakten, om heel zwart wit te stellen dat de stuurman/ kapitein "dacht"dat bochtje wel even te kunnen maken maken is wel heel erg simpel gedacht.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 07:59 #1145812

Martijn57 schreef :
Op de kop zaten camera's en radar maar het BPR zegt dat daarmee van 350 tot 500 het zicht/waarneming gewaarborgd moet zijn. Mijn interpretatie van het BPR: voorbij die 500 meter moet er sowieso zicht zijn. Dat lijk me hier niet het geval.

En de radar dan.....................hoeveel meter "zicht" geeft die???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 08:08 #1145816

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
b100 schreef :
Martijn57 schreef :
Inderdaad, dat is het omgedraaide verhaal en een aanname waar je niet zoveel mee kunt.Ik kan me iets van roro-veerboten herinneren die de haven uitgingen met half open laadklep en een wat scherpe bocht maakten. De stuurman/kapitein van de Herald of Free Enterprise zal ook gedacht hebben dat dat bochtje uit Zeebrugge wel kon.Het gaat er niet om of het kan maar of dit wettelijk mag en of je dit zou moeten willen.Daarbij lijkt me dit in conflict met de eerder hierboven genoemde artikelen uit het BPR. Overigens heeft de Stornoway een stuurhut die hydraulisch omhoog kan worden gezet, dus de mogelijkheden voor beter zicht waren er wel degelijk. Dat lijkt me voor goed zeemanschip ook een mogelijk puntje.

misschien is het handig om je in te lezen in het verhaal van de harold of free enterpise, daar waren meerdere oorzaken die de ramp veroorzaakten, om heel zwart wit te stellen dat de stuurman/ kapitein "dacht"dat bochtje wel even te kunnen maken maken is wel heel erg simpel gedacht.

Inderdaad, het was in ieder geval verboden op zee te gaan zonder dat de laaddeuren waterdicht gesloten waren. Er was een probleem met de deuren, en er werd aan gewerkt om dat op te lossen.
Waarom men besloot om toch buiten te varen voor de deuren volledig dicht waren zal wel altijd een raadsel blijven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 08:09 #1145818

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
FriendlySailor schreef :
Martijn57 schreef :
Op de kop zaten camera's en radar maar het BPR zegt dat daarmee van 350 tot 500 het zicht/waarneming gewaarborgd moet zijn. Mijn interpretatie van het BPR: voorbij die 500 meter moet er sowieso zicht zijn. Dat lijk me hier niet het geval.

En de radar dan.....................hoeveel meter "zicht" geeft die???
Dat is niet relevant, volgens het hierboven aangehaalde stukje uit het bpr mogen radar en camera alleen gebruikt worden om tot 500mtr geblokkeerd zicht te compenseren, daar voorbij moet er visueel zicht zijn.
Dat kan in dit geval m.i. alleen dmv een persoon voorop.
Of dit mag weet ik niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 08:11 #1145820

PvO schreef :
FriendlySailor schreef :
Martijn57 schreef :
Op de kop zaten camera's en radar maar het BPR zegt dat daarmee van 350 tot 500 het zicht/waarneming gewaarborgd moet zijn. Mijn interpretatie van het BPR: voorbij die 500 meter moet er sowieso zicht zijn. Dat lijk me hier niet het geval.

En de radar dan.....................hoeveel meter "zicht" geeft die???
Dat is niet relevant, volgens het hierboven aangehaalde stukje uit het bpr mogen radar en camera alleen gebruikt worden om tot 500mtr geblokkeerd zicht te compenseren, daar voorbij moet er visueel zicht zijn.
Dat kan in dit geval m.i. alleen dmv een persoon voorop.
Of dit mag weet ik niet.

Pieter,
Hoe wordt er dan met dichte mist gevaren?
Echt geen " Visueel" zicht na die 500 mtr hoor.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 08:17 #1145822

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
't Zou niet hebben kunnen gemogen, maar stel je voor dat in de volgende video alleen op RADAR en camera zou zijn gevaren.

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 08:35 #1145827

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
FriendlySailor schreef :
PvO schreef :
FriendlySailor schreef :
Martijn57 schreef :
Op de kop zaten camera's en radar maar het BPR zegt dat daarmee van 350 tot 500 het zicht/waarneming gewaarborgd moet zijn. Mijn interpretatie van het BPR: voorbij die 500 meter moet er sowieso zicht zijn. Dat lijk me hier niet het geval.

En de radar dan.....................hoeveel meter "zicht" geeft die???
Dat is niet relevant, volgens het hierboven aangehaalde stukje uit het bpr mogen radar en camera alleen gebruikt worden om tot 500mtr geblokkeerd zicht te compenseren, daar voorbij moet er visueel zicht zijn.
Dat kan in dit geval m.i. alleen dmv een persoon voorop.
Of dit mag weet ik niet.

Pieter,
Hoe wordt er dan met dichte mist gevaren?
Echt geen " Visueel" zicht na die 500 mtr hoor.

Andere situatie, ook niet relevant naar mijn idee.
In het aangehaalde gedeelte staat:
In afwijking van de vorige volzin, mag het vrije uitzicht bij het gelijktijdige gebruik van radar en camera-installaties tot 500 m voor de boeg worden beperkt
Dus: in principe mag de lading het vrije uitzicht niet beperken, onder voorwaarden mag dit uitzicht door de lading tot 500mtr wel beperkt worden.
Daarna mag het dus niet beperkt worden.
Zo lees ik het althans.
Over mist wordt in dit gedeelte niet gesproken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 08:36 #1145829

De dode hoek voor de boeg mag maximaal 250 m bedragen. Bij lading mag dit maximaal oplopen tot 350 m . Bij het invaren van sluizen of passeren van bruggen, moet bij containerschepen veelal het stuurhuis zakken en zal de dode hoek oplopen. Dit zichtverlies mag worden gecompenseerd door visuele hulpmiddelen, zoals spiegels, camera’s en radar. De Stornoway kwam van het Meppelerdiep en heeft de kajuit laten zakken bij het passeren van de brug in Zwartsluis. Niks aan de hand dus. En de containers zijn niet leeg.
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 08:44 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 14:27 #1145917

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
De stuurhut zal dadelijk wel weer omhoog gaan, de radar van tegenwoordig is zo goed dat daar echt goed op gevaren kan worden en met de camera’s erbij is er geen enkel probleem.
Men neemt echt geen risico!
Maar dit laat al wel zien waarom een radarreflector zo belangrijk is!!

Btw.
Waarom begint men de Harald of... hier bij te halen, hebben niets met elkaar te maken...
Kun je ook beginnen over de onzinkbare Titanic, die zag ook iets over het hoofd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 14:36 #1145923

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Rob10 schreef :
De dode hoek voor de boeg mag maximaal 250 m bedragen. Bij lading mag dit maximaal oplopen tot 350 m . Bij het invaren van sluizen of passeren van bruggen, moet bij containerschepen veelal het stuurhuis zakken en zal de dode hoek oplopen. Dit zichtverlies mag worden gecompenseerd door visuele hulpmiddelen, zoals spiegels, camera’s en radar. De Stornoway kwam van het Meppelerdiep en heeft de kajuit laten zakken bij het passeren van de brug in Zwartsluis. Niks aan de hand dus. En de containers zijn niet leeg.

Volgens mij vaart hij op de foto's op het Ketelmeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 15:08 #1145940

Het is zonder meer toegestaan om te varen met de stuurhut naar beneden, mits het radar goed zicht geeft. Camera's zijn extra hulpmiddelen.
Ook in dichte mist kan zo'n schip veilig op slechts het radarbeeld varen.
Er wordt dus geen enkele regel overtreden.
Vergis je niet: op een modern rivierradar zie je alles, zelfs kanovaarders. Er zijn schippers die bij tegenlicht helemaal gallisch worden van het turen tegen de zon, en dan de rolgordijnen sluiten en rustig op het radar verder varen.

Waarom het schip daar vaart met geblindeerde stuurhut? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals: een van de bemanningsleden krijgt een training om op radar te varen en om te voorkomen dattie vals speelt, is de stuurhut geblindeerd. Of het hefmechanisme van de hut is kapot. Of er is tegenlicht. Of de schipper wil gezellig bij zijn familie zijn.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 15:24 #1145947

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Altijd verstandig bij dit soort vragen jurisprudentie te onderzoeken. In geval van een ongeluk, die gebeuren nu een maal, niets is per slot onfeilbaar, weegt een rechter als je niet alles er aan gedaan hebt om het ongeluk te kunnen voorkomen mee bij het bepalen van de stafmaat?
Ja meneer de rechter ik wilde gezellig bij mijn familie zijn. Is een beroerde verdediging.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 apr 2020 15:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 15:26 #1145949

Sonador schreef :
Rob10 schreef :
De dode hoek voor de boeg mag maximaal 250 m bedragen. Bij lading mag dit maximaal oplopen tot 350 m . Bij het invaren van sluizen of passeren van bruggen, moet bij containerschepen veelal het stuurhuis zakken en zal de dode hoek oplopen. Dit zichtverlies mag worden gecompenseerd door visuele hulpmiddelen, zoals spiegels, camera’s en radar. De Stornoway kwam van het Meppelerdiep en heeft de kajuit laten zakken bij het passeren van de brug in Zwartsluis. Niks aan de hand dus. En de containers zijn niet leeg.

Volgens mij vaart hij op de foto's op het Ketelmeer.

Van Zwartsluis naar Ramspolbrug is een klein stukje. Misschien niet de moeite waard de stuurhut op en neer te laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 15:27 #1145950

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Minder windvang en dus minder brandstof en dus beter voor het milieu. :laugh:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kan, maar mag dit ook? 12 apr 2020 21:02 #1146099

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Rob10 schreef :
Sonador schreef :
Rob10 schreef :
De dode hoek voor de boeg mag maximaal 250 m bedragen. Bij lading mag dit maximaal oplopen tot 350 m . Bij het invaren van sluizen of passeren van bruggen, moet bij containerschepen veelal het stuurhuis zakken en zal de dode hoek oplopen. Dit zichtverlies mag worden gecompenseerd door visuele hulpmiddelen, zoals spiegels, camera’s en radar. De Stornoway kwam van het Meppelerdiep en heeft de kajuit laten zakken bij het passeren van de brug in Zwartsluis. Niks aan de hand dus. En de containers zijn niet leeg.

Volgens mij vaart hij op de foto's op het Ketelmeer.

Van Zwartsluis naar Ramspolbrug is een klein stukje. Misschien niet de moeite waard de stuurhut op en neer te laten.

Meppelerdiepbrug is 6 meter, de Ramspol is 14 (dacht ik)
Als je net onder de Meppelerdiepbrug past zo, wat mij stug lijkt.
Dan pas je makkelijk onder de Ramspol.

Ik denk dat er gewoon geoefend werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl