Ahhhh, je bedoelt de discussie over het natuurlijke NH3 uit de landbouw en het giftige NOx uit verkeer en industrie. Maar laten we dat voor het gemak maar op één hoop gooien onder de noemer stikstof ja. Dan kun je het namelijk ook tegen elkaar uitruilen en dat past de bouw en industrie wel.
Het enige dat de rechter daarover gezegd heeft is dat de PAS systematiek niet meer toegepast mag worden. Dat was de regel dat boeren mochten uitbreiden als ze aannemelijk konden maken dat hun uitstoot op termijn ging dalen. Dat mag dus niet meer.
Verder gaan er nog heel veel rechtzaken over stikstof komen hoor voordat een en ander echt duidelijk is.
Bijvoorbeeld over de Kritische depositie waarde, de hoeveelheid stikstof die uit de lucht neerslaat, die een bepaald natuurgebied aan zou kunnen. Die is op heel veel plaatsen namelijk zo laag gesteld dat we als we alle boeren, inwoners, industrie en verkeer uit Nederland verwijderen we die nog steeds niet halen.. en als dat eindelijk gelukt zou zijn hoeft er maar één hond of zwaan op een hectare van zo'n gebied te schijten en er is alweer een overschrijding. Daar gaan dus zeker rechtzaken over komen.
Net als dat er nog rechtzaken gaan komen over het feit dat het geheel van maatregelen gebaseerd is op modellen. Modellen van het RIVM waarvan we weten dat die modellen makers best hun best doen, maar dat ze er soms ook stevig naast zitten. Zo heeft het Aerius model, de basis voor het stikstofbeleid, een nauwkeurigheid van maar 50% en is het volgens diverse ingestelde commissies niet geschikt voor het doel waarvoor het nu gebruikt wordt.
Het ergste van dat model is echter dat het nooit gevalideerd is met metingen. Er is in Nederland nog nooit gemeten hoe veel stikstof er uit de lucht komt vallen (de depositie). Dat is ook lastig te meten. Het enige dat tot nu toe gemeten is zijn emissies van bepaalde bronnen. Daaruit berekend dat niet gevalideerde model dan hoeveel stikstof ergens terecht komt.
Maar meer nog is dat een politieke keuze. Zo telde tot een jaar geleden stikstof van het verkeer maar mee tot 5 kilometer van de bron terwijl dat voor de landbouw oneindig was. Zo had op papier een veehouderij uit Limburg dus invloed op de Weerribben, terwijl de a32, die er 6 kilometer bij vandaan ligt, geen enkele invloed zou hebben. Dat is natuurlijk raar. Aangezien het ministerie dat ook vond hebben de ambtenaren dat nu gelijk getrokken. Alle emissies tellen nu maar tot 25 kilometer mee. Is dat reëel? Niemand die het weet want we meten niet. Misschien waait de NOx van die snelweg wel 80 kilometer, of 8.... Net als de NH3 van dat Limburgse melkveebedrijf.
Daarom is de universiteit van Amsterdam nu in opdracht van het Mesdagfonds nu al 1,5 jaar aan het meten bij enkele boerderijen op welke afstand de stikstof daadwerkelijk neer slaat en hoeveel procent dat van de emissie is. Een gedeelte van de stikstof stijgt namelijk op in hogere luchtlagen en dan telt het niet meer mee.( Daarom telt van vliegtuigen de uitstoot boven de 900 meter ook niet meer mee. )
Pas als dat bekend is kun je echt beleid gaan maken en 25 miljard uit gaan geven zonder dat je het over de balk smijt..
Zo, weer een heel verhaal, maar denk dat het je duidelijk is dat het hele stikstofverhaal nog lang niet afgelopen is en allerminst bepaald is hoe dat afloopt.
Provincies helpen trouwens ook niet echt mee de rust te herstellen. Zo vergunde Brabant de stikstofuitstoot van een energiecentrale op basis van historische gegevens. Die historische uitstoot was echter meer dan drie keer zoveel dan de huidige. Dan heb je als energiebedrijf wel mooi wat vergunde stikstofruimte die je dan aan bouw en industrie kunt verkopen. Dat er dan per saldo juist meer dan minder stikstofuitstoot komt dat telt in een papieren werkelijkheid niet ....