Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wie heeft hier voorrang?

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 08:22 #1391546

Wie heeft voorrang, beroeps- of pleziervaart? Een paar dagen terug een lege duwbak zien indraaien naar Schokkerhaven om het Ramsdiep op te gaan. Tegelijkertijd had een jachtje hetzelfde plan en wou graag om de (nieuwe) zuid-kardinaal heen, dat leek best krap. Had het jachtje niet even moeten wachten volgens het BPR?







Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 08:25 #1391548

Er is ruimte, de duwbak hoeft (denk ik) niet te wijken, dus het mag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 08:25 #1391549

Nog even los van had gemoeten (in dit geval had het zeiljacht voorrang moeten verlenen): als zeilboot zoek je deze situatie toch niet op? Niet verstandig, geen goed zeemanschap wat mij betreft..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 08:43 #1391554

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Over een dergelijk situatie is wel jurisprudentie. Iets van verlaten hoofd vaarwater. Zie ook bpr artikel 6.16.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 08:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 08:51 #1391559

Mijn boeren verstand zegt dat Ik helemaal niet hoef te weten wie hier voorrang heeft. Ik zou gewoon even wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 08:54 #1391562

Die duwbak vaart veel sneller dan het jacht. Het jacht was er al toen de duwbak eraan kwam gescheurd.

De draaihoek is beperkt, na de draai naar bakboord moet de duwbak meteen daarna een net zo krappe draai naar stuurboord maken. Als jachtje kan je daar het beste wachten. Ongeacht wat de BPR wil.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 08:55 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:08 #1391568

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Het grote schip mag niet voorbijlopen als daar geen ruimte voor is:
Artikel 6.03. Algemene beginselen

1 Schepen mogen slechts elkaar voorbijvaren op tegengestelde koersen dan wel elkaar voorbijlopen, indien het vaarwater voldoende ruimte biedt voor gelijktijdige doorvaart, de plaatselijke omstandigheden en de bewegingen van andere schepen daarbij in aanmerking genomen.


Als er wel ruimte voor is moet het kleine schip dat voorbijgelopen wordt zo nodig snelheid verminderen:
Artikel 6.09. Voorbijlopen; algemene bepalingen
1 Een schip mag een ander schip slechts voorbijlopen, nadat het zich er van heeft vergewist, dat dit zonder gevaar kan geschieden.

2 Een groot schip dat wordt opgelopen door een groot schip en elk klein schip dat wordt opgelopen moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk, vergemakkelijken. Het moet snelheid verminderen, indien dit nodig is om het voorbijlopen zonder gevaar en in zo korte tijd te doen geschieden, dat de andere scheepvaart daardoor niet wordt gehinderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:10 #1391570

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
Dit zijn de gevallen dat als goed zeemanschap je marifoon communicatie gaat voeren als je dit ziet aankomen, zowel de duwbak als het jachtje.
We weten niet water gecommuniceerd is en óf er communicatie geweest is. Maar erg vaak laten jachten verstek gaan om adequate communicatie te voeren op de marifoon.
Als je een dergelijke situatie ziet aankomen, ga je actief contact opnemen, tenminste dat zou ik doen. Je laat het er niet op aan komen met je polyester schip.

Of het allemaal netjes is,blijft de vraag. In principe is de duwbak oploper en blijft oploper totdat de gehele manoeuvre voorbij is.

Lijkt me een BPR gevalletje 6.09 en 6.10 .
Niet dat dit 100% duidelijkheid geeft.

Edit: menno was me voor
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 09:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:10 #1391571

@Menno,

Er was lig voldoende ruimte om voorbij te lopen... Het is natuurlijk op basis van de foto's de vraag wat het moment is geweest om deze vaststelling te doen. Wanneer is het voorbijlopen gestart?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:11 #1391572

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Formeel zou ik het niet weten, al neig ik sterk naar "beroepsvaart heeft voorrang".

Met m'n schipperspet op is het een non-issue: die grote bak mag met alle plezier vóór en ik zwaai even naar de persoon-met-het-roer-in-handen-op-die-grote-boot.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:18 #1391577

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 796
1. Beroepsvaart gaat voor (groot gaat meestal voor klein).

Dit zijn meestal schepen langer dan 20 meter. Deze schepen zijn beperkt in hun manoeuvres en kunnen hun schip vaak niet snel stilleggen. Blijf uit hun buurt en ga er vooral niet voor varen. Een dergelijk schip heeft voor de boeg vaak een dode hoek, waar de schipper je niet (goed) meer kan zien. Als je zelf de stuurhut niet kunt zien, ziet de schipper je ook niet!

Escapades bpr is simpel: staal gaat voor plastic. En zo niet dan moet je het zelf maar weten.

Maar even serieus over dit voorval hoef je toch geen discussie vuil te maken. Zo’n tupperware bakje moet gewoon uit de buurt blijven van zo’n duwbak.
De een is slecht te manoeuvreren en is aan het werk en de andere, zou je denken, vaart daar voor zijn plezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:21 #1391578

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
DeBommel schreef :
Formeel zou ik het niet weten, al neig ik sterk naar "beroepsvaart heeft voorrang".

beroepvaart bestaat niet, alleen grote schepen. Een woonklipper is geen beroepsvaart, maar wel groot schip.
Maar dat ter zijde.

Dat kleine schepen moeten wijken voor grote schepen, wil nog niet zeggen dat een groot schip een klein schip rücksichtslos in de problemen mag brengen.
Tijdige communicatie is alles in een dergelijke situatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:25 #1391580

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3585
is er wel sprake dat de duwbak oploopt?
foto;s van boven naar beneden laten zien dat het jacht oploopt tov de duwbak...Of de duwbak verliest vaart door de draai, waar die eerder ( voordat de fotos genomen werden) het zeiljacht op stuurboord voorbij liep.

Zoals Calidris al zei: pak de marifoon en communiceer...zo eenvoudig soms..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:33 #1391583

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3574
Als ik betreffende jachtschipper geweest zou zijn zou ik even langs de "verkeerde " kant van de betreffende boei gegaan zijn. En verder geen discussie mogelijk. Klein wijkt voor groot. Zelfs als dat niet de regel geweest zou zijn zou ik die duwbak de ruimte gegeven hebben ;)
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 09:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:41 #1391585

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Ik denk dat hier sprake is van;
artikel 6.16 Uitvaren en invaren van havens en nevenvaarwateren en het daarbij invaren of oversteken van een hoofdvaarwater.

Met name 6.16.2
Een groot schip mag bij het uitvaren van een haven of een nevenvaarwater en het daarbij invaren of oversteken van een hoofdvaarwater dan wel bij het invaren van een haven of een nevenvaarwater medewerking verlangen van een ander schip.

Wel dient het grote schip te voldoen aan 6.16.1
Een schip mag slechts een haven of een nevenvaarwater uitvaren en daarbij een hoofdvaarwater invaren of oversteken dan wel een haven of een nevenvaarwater invaren, nadat het zich er van heeft vergewist dat dit zonder gevaar kan geschieden.

Daarbij is het van belang dat hij zijn intenties duidelijk maakt.
Communicatie kan bij voorkeur door het geven van een geluidssein van twee korte stoten. Geen marifoon voor nodig.

Het klein schip vaart niet aan stuurboord zijde van het hoofdvaarwater. Dus 6.16.5 geld niet.
In afwijking van het tweede, derde en vierde lid moet een schip dat een lateraal gemarkeerd hoofdvaarwater binnenvaart, anders dan vanuit een daarop uitmondend lateraal gemarkeerd nevenvaarwater, voorrang verlenen aan een schip dat in dat hoofdvaarwater langs de laterale markering de stuurboordszijde volgt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 09:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:41 #1391586

Wat een gedoe allemaal....

Als ik het jachtje was geweest en haast had dan had ik het precies zo gedaan.
Meer dan genoeg ruimte. Er kan nog een jacht tussen.
En stoppen bij de kardinaal had ook altijd nog gekund.
Niets aan de hand.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 09:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:51 #1391589

Baasklusje schreef :
Wat een gedoe allemaal....

Als ik het jachtje was geweest en haast had dan had ik het precies zo gedaan.
Meer dan genoeg ruimte. Er kan nog een jacht tussen.
En stopppen bij de kardinaal had ook altijd nog gekund.
Niets aan de hand.

Mee eens. Ik zie geen problemen, mits de schippers van elkaars intenties op de hoogte zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 09:54 #1391590

Dit is de kaart:



de lijn kardinaal-rood licht is ca noordwest.
Het grote schip vaart ongeveer noord en moet nog meer dan 90 graden rechtsaf.
Dat zal hij langzaam doen, kan niet anders,en dan strak om het groene licht heen.
Het jachie ging misschien wel linksaf naar Schokkerhaven (het heeft niets te zoeken op het Ramsdiep, dat gaat nergens heen).

Er is geen sprake van hoofd- en neven: op het Ketelmeer is hier geen vaargeul.

Het jacht loopt in op de grote, die moet immers remmen voor de bocht.
En dus is het jachtje al weg, linksaf naar de marina, voor het grote schip aan zijn bocht kan beginnen (hij moet met zijn achterschip ook vrijblijven van de kardinaal.)

Niets aan de hand, druktemakers ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 09:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 10:01 #1391592

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Als ik op dat jachtje had gezeten, had ik me niet zozeer zorgen gemaakt over de bocht rond de kardinaal, als wel daarna wanneer het binnenschip scherp stuurboord uit gaat. Dan zou ik hem toch graag de ruimte geven om naar bakboord uit te zwenken, en zorgen dat ik op dat moment niet tussen de duwboot en de ondiepte zit.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 10:04 #1391594

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Baasklusje schreef :
Er is geen sprake van hoofd- en neven: op het Ketelmeer is hier geen vaargeul.

Het BPR spreekt over vaarwater niet over vaargeul. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 10:07 #1391596

Even de bak op schaal in de kaart gezet, ca 100 meter lang.
Blauwe streepje.

Het jachie heeft 4 zalingen, is dus pakweg 11 meter.
De combinatie is 9 a 10 keer zo lang. Zeg 100 meter.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 10:08 #1391597

3Noreen schreef :

Het BPR spreekt over vaarwater niet over vaargeul. ;)

Over vaarweg en vaarwater. Ik schreef geul omdat de mensen dat begrijpen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 10:34 #1391603

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
In dit geval is het vrij simpel. Jacht kan gas terugnemen en wachten tot duwcombinatie de bocht heeft gemaakt. (of gas geven en wegwezen zoals baanklus schrijft.) Communicatie tussen de schippers (marifoon) op is wel zo prettig. Maar iedereen kan gecontroleerd zijn ding doen.

Maar wat nu als je voor de wind zeilt over SB, aan SB kant vaarwater en zo'n duwcombi loopt je met ½ knoop snelheidsverschil op (dat duurde dus 20 minuten, om vervolgens nadat hij je net gepasseerd heeft, alsnog SB uit te willen een haven in.

Dit heb ik op de Nieuwe Waterweg meegemaakt, zonder dat de binnenschipper ook maar één signaal gaf (marifoon of hoorn) dat hij dit van plan was. Resultaat was dat hij ons bijna klem voer op de keien. Ik kon een aanvaring slechts voorkomen door op de motor (onder zeil) voluit achteruit te slaan, waardoor de boot eigenlijk niet meer controleerbaar werd (zeilen, voor de wind en remmen op motor, probeer maar eens.) Stel dat dit mis was gegaan wie was dan aansprakelijk?
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 10:37 #1391606

Mischief schreef :
In dit geval is het vrij simpel. Jacht kan gas terugnemen en wachten tot duwcombinatie de bocht heeft gemaakt. (of gas geven en wegwezen zoals baanklus schrijft.) Communicatie tussen de schippers (marifoon) op is wel zo prettig. Maar iedereen kan gecontroleerd zijn ding doen.

Maar wat nu als je voor de wind zeilt over SB, aan SB kant vaarwater en zo'n duwcombi loopt je met ½ knoop snelheidsverschil op (dat duurde dus 20 minuten, om vervolgens nadat hij je net gepasseerd heeft, alsnog SB uit te willen een haven in.

Dit heb ik op de Nieuwe Waterweg meegemaakt, zonder dat de binnenschipper ook maar één signaal gaf (marifoon of hoorn) dat hij dit van plan was. Resultaat was dat hij ons bijna klem voer op de keien. Ik kon een aanvaring slechts voorkomen door op de motor (onder zeil) voluit achteruit te slaan, waardoor de boot eigenlijk niet meer controleerbaar werd (zeilen, voor de wind en remmen op motor, probeer maar eens.) Stel dat dit mis was gegaan wie was dan aansprakelijk?

Idem vorige zomer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie heeft hier voorrang? 17 mei 2022 11:11 #1391614

Ik vind ook wel dat er ruimte is, je ziet ook aan het 'zog' achter het jacht dat deze vertraagt, waarschijnlijk/misschien om in te schatten wat de punt van de duwbak gaat doen tov de kardinaal, en dan binnendoor te steken en inderdaad al vast te liggen voordat de bak de andere bocht neemt.
Wel zo netjes om het even te melden/vragen, maar ik zou er als beroepsschipper zelf niet van schrikken.
Enige puntje: er moeten natuurlijk geen "zich-niet gemeldde" jachtjes uit de andere richting hetzelfde denken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl