Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schoorsteen alternatief?

Schoorsteen alternatief? 11 mrt 2016 19:12 #714694

Bootjessloperij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 11 mrt 2016 19:18 #714697

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
Anjo schreef :
Ik heb op de wintermeet een kacheltje gescoord en dat wil ik tzt inbouwen.
( moet m nog testen)
Maar daar moet een schoorsteen op, die zat er niet bij.
Betreft een Wallas 1400.

Bij kniest betaal je meer dan €200 voor een dakdoorvoer, kan dat niet goedkoper?
Ding moet in de kajuit, de 1400 heeft geen aansluitingen voor een slang en een rooster.

Zal ik eens kijken? Misschien heb ik nog iets wat je kunt gebruiken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 11 mrt 2016 19:56 #714709

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Graag Jugo.

Bas, je jaagt t schaamrood naar de kaken want wáár was ik gister samen met iemand die er nog nooit geweest was...juist bij Bram.
Is me totaal ontschoten.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 11 mrt 2016 21:16 #714727

Ach ook eens leuk, alleen rode kaken. De meesten lopen geheel rood aan als ze mn posts lezen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 11 mrt 2016 23:00 #714759

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Bij de caravanhandel hebben ze veel van dit soort spullen (buizen en aansluitmaterialen) voor vaak (veel) lagere prijzen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 11 mrt 2016 23:42 #714764

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13622
op de Helios; dekdoorvoer zelf getekend en bij de lokale RVS boer laten maken; 45e, RVS pijp dia 80, 19e per meter bij de gewone kachelboer.
Dat is al met al 1/3 van GB Trading en consorten
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 12 mrt 2016 08:20 #714795

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Dank heren zal er eens op gaan jagen.
Wacht eerst Jugo af.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 31 okt 2018 16:17 #992769

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
handig dat forum. moet ook een schoorsteentje hebben, van het kachel merk trumatic of truma hebben ze ook slangen en roosters e.d inwendige maat is 80 mm en wallas is bij mij 75mm, dus dat is wel aan te sluiten op de kachel..de rest is dan gewoon 80mm en past op de slang.

bij obelink zelfs speciale 75 mm slang voor warme lucht transport (past exact) en goedkoop
scheelt veel geld met wallas
gewoon bij de caravan handel
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 31 okt 2018 17:04 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 31 okt 2018 16:39 #992771

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7378
Zo'n schoorsteen, ik weet het niet hoor, zou toch eerder voor een rookgasafvoer kiezen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 31 okt 2018 16:46 #992772

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6240
zit het gemaal bij lemmer nu zonder schoorsteen?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 31 okt 2018 17:06 #992775

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Ik weet niet hoe de Wallas er uit ziet maar bij de Trumatic is de rookgasafvoer 40 mm en deze zit in de aanzuigslang van 80mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 31 okt 2018 17:21 #992779

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
erg leuk ! vind ze grappig.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 31 okt 2018 17:25 #992780

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
de warme lucht slang van 75 mm met verstelbare roostertjes van truma is voor de warme lucht transport, de dubbele rookgas afvoerslang van rvs zit er bij mij netjes bij, en die is idd 40mm, daar moet ik nog een afvoertje voor hebben naar buiten toe, maar best dat ik die laat maken
Aswin schreef :
Ik weet niet hoe de Wallas er uit ziet maar bij de Trumatic is de rookgasafvoer 40 mm en deze zit in de aanzuigslang van 80mm.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 31 okt 2018 17:34 #992782

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
JeePee schreef :
Zo'n schoorsteen, ik weet het niet hoor, zou toch eerder voor een rookgasafvoer kiezen.

Met zo'n schoorsteen krijg je gegarandeerd wat in je schoentje. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 31 okt 2018 18:13 #992790

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
schoentje ?

zeillaarsje bedoel je natuurlijk, en dan een piet in de kleuren van een Engels gastenvlaggetje .
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 31 okt 2018 18:44 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 16 nov 2018 17:01 #997479

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Kijk uit met die caravan buizen e.d …...de maatgeving is vreemd, ik had 75 mm buis besteld bij obelink en bij aankomst bleek dat 72 mm te zijn inwendig en met meten kwam ik er achter dat ze 75 mm uitwendig bedoelen, ik ging er vanzelf van uit dat daar de binnen maat mee werd bedoeld en dat is dus niet zo, kan het wel retour sturen maar is toch lastig.

Het rooster van 75 mm paste ook niet....het roostertje is rond van de voorkant wel 75mm maar de slang aansluiting weer 60mm........roostertje wordt verkocht als een 75 mm roostertje.

effin we zien wel, het allerlastigste is het schoorsteentje, hoe kan ik daar nu aan..?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 16 nov 2018 17:36 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 16 nov 2018 23:12 #997548

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Turks schoorsteentje misschien? Voor ~ 50EU kun je het niet voor maken en gratis verzenden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 16 nov 2018 23:17 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 17 nov 2018 08:01 #997564

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Dat is geen schoorsteentje maar een doorvoer.
37south schreef :
Turks schoorsteentje misschien? Voor ~ 50EU kun je het niet voor maken en gratis verzenden.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 17 nov 2018 09:31 #997590

Vanaf de foto is het niet met zekerheid vast te stellen, maar het lijkt me toe dat er TWEE slangen in elkaar op passen.
Dan heb je toch een goede zaak om de verbrandingslucht rondom de uitlaat aan te zuigen.
Een koppelstuk voor kachels als de Webasto met in en uit van verbranding circuit is dan wel te maken.

Geen tè hete slange meer in de bakskist of elders in de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 17 nov 2018 10:13 #997603

Saeftinghe schreef :
Vanaf de foto is het niet met zekerheid vast te stellen, maar het lijkt me toe dat er TWEE slangen in elkaar op passen.
Dan heb je toch een goede zaak om de verbrandingslucht rondom de uitlaat aan te zuigen.

Dat kan inderdaad zelfs wel tot 20% schelen in het dieselverbruik.
Alleen moet je dan wel beseffen dat er vrijwel zeker condensatie van water zal optreden in de uitlaatslang dus ó die moet vanaf de kachel helemaal "bergaf"lopen óf je moet het diepste punt zover mogelijk aan het eind maken en daar het condensaat opvangen .Want de kachel kan beslist niet tegen water als dat terug loopt. Ik neem aan dat daar ook wel wat over in de handleiding staat.
Om dezelfde reden heeft ook elke moderne HHR CV ketel een afvoer voor condensaatwater nodig en dat is best veel hoor. Bij diesel ontstaat immers per liter diesel maar liefst bijna 1,5 liter water :ohmy: , (bij aardgas iets van dik 1 liter per m3 ) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 17 nov 2018 17:52 #997718

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
zo een waalas 1300 verbruikt 0,12 liter per uur, dus hij brand ruim 8 uur op 1 liter
zou het niet zo zijn dat in 8 uur hete lucht dat water gewoon verdampt onderweg in de uitlaatslang.

een hr ketel is vaak 25 kw en dan heb je in 1 meter uitlaat natuurlijk heel veel water per uur.
Yellow Boat schreef :
Saeftinghe schreef :
Vanaf de foto is het niet met zekerheid vast te stellen, maar het lijkt me toe dat er TWEE slangen in elkaar op passen.
Dan heb je toch een goede zaak om de verbrandingslucht rondom de uitlaat aan te zuigen.

Dat kan inderdaad zelfs wel tot 20% schelen in het dieselverbruik.
Alleen moet je dan wel beseffen dat er vrijwel zeker condensatie van water zal optreden in de uitlaatslang dus ó die moet vanaf de kachel helemaal "bergaf"lopen óf je moet het diepste punt zover mogelijk aan het eind maken en daar het condensaat opvangen .Want de kachel kan beslist niet tegen water als dat terug loopt. Ik neem aan dat daar ook wel wat over in de handleiding staat.
Om dezelfde reden heeft ook elke moderne HHR CV ketel een afvoer voor condensaatwater nodig en dat is best veel hoor. Bij diesel ontstaat immers per liter diesel maar liefst bijna 1,5 liter water :ohmy: , (bij aardgas iets van dik 1 liter per m3 ) .
Ad
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 17 nov 2018 17:53 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 17 nov 2018 18:39 #997731

Mijn (nog niet werkende..) 1600 heeft alleen een uitlaat.
Daar heb ik een CV leiding voor genomen, precies de goede diameter.
De schoorsteen is geschikt voor aanvoer ook, wat zou de meerwaarde zijn om om de afvoer nog een aanvoer te maken? Scheelt dat in rendement?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 17 nov 2018 22:14 #997797

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Zeker, je duur verwarmde lucht in de boot stook jij direct weer naar buiten. De gecombineerde inlaat-uitlaat heeft dat nadeel niet plus:
- het verbrandingsproces is 100% gescheiden van het verwarmingsproces. Geen zorgen of er wel voldoende aanvoer beschikbaar is;
- de uitlaat zit verpakt in een koele inlaat waardoor er geen hete delen zijn die je kan aanraken of brandgevaar kunnen geven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 nov 2018 22:14 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 17 nov 2018 22:44 #997800

Ik denk dat er geen condensatie optreedt IN de schoorsteen.
Lucht uit de kachel heeft een temp. van 80º ?
de kachel dus hoger, de body van de kachel 160º?
De uitlaat 200º?

Waar ligt het douwpunt? naar mijn mening ver buiten de uitlaat.

Ik stelde vroeger m´n CV (een ouderwetse) zodanig af dat er ruim een handbreedte boven de schoorsteen condens zichtbaar werd, dus niets IN de schoorsteen.
Moderne HR ketels onttrekken ook warmte uit de schoorsteen, daar ligt het douwpunt dus wèl in de schoorsteen.

Wallas koelt de uitlaat, maar daarmee komt het douwpunt niet IN de schoorsteen te liggen, daarvoor is die uitlaat/inlaat combinatie te kort.

Webasdto komt oorspronkelijk uit de vrachtwagens, waar altijd meer dan genoeg diesel en stroom voorhanden is.
Ze waren destijds niet zuinig, is dat beter tegenwoordig.

Dat was destijds, samen met de hete uitlaatslang binnen de boot, m´n bezwaar tegen Webasto.

Waarom moet die uitlaat onderaan zitten?
Kan die niet gewoon bovenaan zitten?
Dat lijkt me veel meer de natuurlijke gang volgen van de luchtstromen.
Een stukje omhoog en dan aflopend zodat er geen regen in kan komen. En natuurlijk de verbrandingslucht inlaat OM de uitlaatslang.

Mijn wallas, net gemeten 0,64A op minimaal (184Wh) en 20 ltr in een week op minimaal dat is 0,1 ltr per uur.
Wat doet de huidige Webasto?
Bij mij telt vooral het stroomverbruik.
Warm water door zon is in de winter krap, dus via de kachel.
Dat maakt dat die op minimaal permanent kan draaien. Is een beetje warm voor hier, maar ik heb een gruwelijke hekel aan kou, dus laat ik maar permanent de kachel aan.
Het verbruik gedurende de donkere uren is dan alleszins acceptabel, 2,5A.
De kachel, een paar pompjes voor circulatie en een heleboel signaal ledjes die allerlei dingen aangeven.
In ´t donker komt daar dan verlichting bij en overdag de koelkast die alleen op de zonpanelen draait. Geregeld door de loadspanning settings op een regelaar.
Met meerdere Victron MPPT regelaars z kan ik diverse dingen instellen. Op de ene de koelkast op een andere de ventilator die de regelaars koel houdt.
Ze regelen op verschillende spanningen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 18 nov 2018 08:11 #997820

peter1 schreef :
zo een waalas 1300 verbruikt 0,12 liter per uur, dus hij brand ruim 8 uur op 1 liter
zou het niet zo zijn dat in 8 uur hete lucht dat water gewoon verdampt onderweg in de uitlaatslang.

een hr ketel is vaak 25 kw en dan heb je in 1 meter uitlaat natuurlijk heel veel water per uur.


Nee , dat water kan juist niet meer verdampen omdat het uitlaatgas door dat condenseren zijn dauwpunt heeft bereikt ( pas dan condenseert er überhaupt water) en dan dus uiteraard is verzadigd met water . Er kan dus simpelweg geen water meer verdampt worden dan er in dat uitlaatgas nog zit .
het gecondenseerde water moet dus ergens heen kunnen anders zamelt het gewoon op in de uitlaatslang en kan zelfs op den duur teruglopen in de kachel , zeker als die naar een lager vermogen regelt of afslaat.

Overigens zit in een VHR ketel geen dubbele pijp maar een echte warmtewisselaar die warmte terugwint uit het verbrandingsgas en daardoor ook condenseert . Een dubbelwandige schoorsteen zou veel te lang moeten worden. Dat condenseren levert overigens ook veel teruggewonnen warmte op omdat de condensatiewarmte van water maar liefst zo'n 25 keer groter is per liter water dan het afkoelen met 100 graden van één m3 verbrandingsgas. Vandaar dat een VHR zelfs een verbrandingsefficientie kan hebben van boven de 100%.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl