Nachtvlinder schreef :
Die krul zal een waterslot moeten vormen? Wat gebeurt er als dat water door de hoge temperaturen daar verdampt? Dan heb je een lek in het uitlaatsysteem volgens mij.
Verdampen door de temperatuur van de uitlaatslang kan natuurlijk niet. Als er al water condenseert ( wat dus bij een hete pijp zeer onwaarschijnlijk is) betekent dat altijd dat het rookgas verzadigd is met water en dus niet meer water kan verdampen. Vergelijk maar met proberen kleding te drogen onder je buiskap terwijl het buiten regent, dat kan ook niet.
Inderdaad kan , sterker nog zal er wat water condenseren kort na het starten maar dat zal heel snel daarna verdampen omdat dat maar erg weinig kan zijn. Er ontstaat bijv. bij een 2KW kachel maar ongeveer 300 gram water per uur wat ook maar gedeeltelijk kan condenseren. In de 5 minuten dat het duurt om de uitlaatslang heet et stoken dus maar zo'n 25 milliliter en dat betekent een laagje van minder dan 0,5 mm op de binnenwand van één meter lange pijp . Dat blijft rustig in die ribbels zitten en loopt echt niet terug tegen de rookgasstroom in .
@Scope ; Wat anders is natuurlijk een verticale schoorsteen , daar kan dat water wel naar beneden "vallen" wat bij een vrijwel horizontale leiding simpelweg niet kan.
Gebeurt bij een moderne HR 104 of 107 ketel tenslotte ook , vandaar dat die ook een condensaatafvoer moeten hebben
Die hebben juist dat hoge rendement vanwege dat condenserende water. Daarbij komt nl. veel warmte vrij ( zo'n 2500 kilojoule per liter condensaat ) wat weer ten gunste komt van de efficiency . Alleen wordt daarbij de schoorsteen nog maar zo'n maximaal 40 graden .
V.w.b. dat op afschoit lopen; dat heeft ook te maken met het uitsluiten van het risico dat er regenwater of buiswater terug de kachel in kan lopen wat bij een boot i.t.t. een auto natuurlijk een reéel risico is.
Ik maak daarom aan het eind een soort zwanenhals , net als bij de uitlaat van je motor .
Ik bedenk met net; als je de demper zo dicht mogelijk bij de kachel zet ( wat sowieso nodig is om er het beste dempresultaat van te hebben) kan die meteen mooi dienen om in het begin dat beetje condensaat op te vangen
Beste dus op zijn kant en niet plat.
Ad