Iedereen bedankt voor het advies! Mooie boot trouwens de O&O!
Soms is het koffie dik kijken en moet je uiteindelijk gewoon keuzes gaan maken. Dus heb ik bij een van de partijen maar de winterstalling geregeld. Gister was als een van de eerste mijn bootje het water uit gegaan. Komt omdat deze pas weer de haven uit kan met de zomer waterstand ivm de diepgang
Uiteindelijk komt de parkeerplaats vol te staan en valt er niets meer te liften.
Wel heb ik de mogelijkheid om aan het begin van het zomerseizoen, als de andere boten het water in gaan de boot op de bok te laten verplaatsen maar dan moet ik wel voor het liften betalen. Heb nu nog niet naar de prijs gevraagd. Dat doe ik wel als het nodig is en ik die mannen een beetje heb leren kennen
Normale prijs voor liften ligt tussen de 90 en de 150 euro volgens mij. Als de prijs aan de onderkant zit ga ik ipc geen risico nemen en tijdrovend aankl*ten. Ik heb nu voor mijn standaard winterstalling inclusief bok huur en afspuiten 600 euro betaald. Dus ik vermoed dat ze met liften ook niet heel duur zullen zijn.
Mochten de stempels erg los zitten dan kan ik altijd nog stiekem tussendoor met wat ondersteuningen dit oplossen. Ben alleen wel bang dat dit gelijk opvalt als de boot weer te water gaat
De romp lijkt snoei hard maar de verf laag is echt aan vervanging toe. Ik vermoed dat er een grondverf is gebruikt die hier eigenlijk niet heel geschikt voor was. De hechting is erg slecht. Of mogelijk zijn dit oudere lagen harde AF die onder de zachte AF hebben gezeten? Wie zal het zeggen. Op veel plekken heeft het los gelaten of laat het los en sommige plekken staan bol! Ondanks dat het niet lijkt dat er een laag polyester onder zit lijkt het toch het meest op osmose. Zal wel duidelijk worden als ik ga schuren. Top laag van de romp zal dus goed geschuurd / verwijderd moeten worden. De kiel heeft wat vliegroest. Dus niet echt spannend
Ben er nog niet uit welke verf ik ga gebruiken. Verf soorten voor het onderwaterschip beweren meestal "goed" waterbestendig te zijn. Met een houten boot lijkt het me dat je een 100% waterdichte laag wilt hebben. Goed waterbestendig klinkt niet echt gerust stellend.
Zat zelf te denken aan Jotaguard of Jotamastic omdat ik dit voor een zeer goede prijs kan krijgen. Echter nergens in de product omschrijving staat dat het een 100% waterdichte laag creëert. Alleen dat het corrosie voorkomt en zeer robuust is. Mijn boeren verstand zegt dat als het duurzaam corrosie op stalen schepen voorkomt het dus ipc geen vocht mag doorlaten?
Als iemand weet of dit wel of niet prima te gebruiken is dan hoor ik het graag?
Krijg zelf een beetje het idee dat je dan eigenlijk epoxy moet gebruiken. Maar dat zie ik niet zitten ondanks dat dit het meest duurzame is. Heb veel ervaring met epoxy en dit krijg je alleen goed als je ook een laag glasweefsel gaat gebruiken. Dit kost veel meer tijd dan twee of drie keer met een roller een verflaag aanbrengen en is ook aardig kostbaar. Gezien de vele werkzaamheden die nu al op mijn lijstje staan wil ik dit niet gaan doen.
Originele coppercoat vind ik te duur en van de resultaten van imitaties, na het lezen van de vele topics op dit forum, ben ik zeker nog niet om. Geef mij nog steeds maar een zachte zelf slijpende AF.