Watermaat schreef :
NB: ik heb overigens niks tegen Coppercoat en lees ook goede resultaten, maar heb niet zoveel zin in de kosten en alle gedoe bij het opbrengen....en het is niet toegelaten.
Er is jammergenoeng een nogal stevige "lobby" op ZF die steeds hun (duurbetaalde) product promoten en daarmee alle alternatieven proberen te overrulen of ridiculiseren. Dat maakt het zoeken naar goede andere alternatieven wat lastig hier.
Weet je wat het is?
Ik had me voorgenomen hier nooit meer de lof te zingen over Coppercoat. Wat het is en dat het prima werkt is voldoende duidelijk. Ook dat het nooit echt goedkoop is geweest, maar als diepte-investering wel prima te verantwoorden.
Maar jij, Watermaat, zit hier eindeloos te plussen en te minnen over iets vrij basaals en simpels als antifouling, alsof het wiel wat dit betreft nog moet worden uitgevonden.
Terwijl de keus feitelijk heel beperkt is en er bij de goedgekeurde AF's niet één echt uitspringt als beter dan de rest.
Dan kom je toch op zeker moment weer met een onderzoek naar de eigenschappen van Coppercoat op de proppen, terwijl je zelf al lang geleden hebt aangegeven dat het voor jou geen alternatief was. Kennelijk is er toch nog steeds twijfel.
Naar aanleiding van dat onderzoek roep je dan weer wat over de onzekerheden, die aan het onderzoek kleven, waarbij ik me dan weer geroepen voel om nog één keer te wijzen op het grootste voordeel van Coppercoat.
Dat is het gegeven dat het onderhoudstechnisch een zegen is voor de bootbezitter, die na jaren van elke één of twee jaar onder boot kruipen om de zaak een beetje op te ruwen en vervolgens weer één of twee lagen AF eronder te smeren, eindelijk van dat scenario is verlost.
Om maar te zwijgen van het gegeven dat je ook nooit meer de oude AF van de boot hoeft te krabben, omdat die los begin te te raken en er af moet voordat er met goed gevolg nieuw AF op kan.
Als ik jou was zou ik er gewoon een willekeurige zelfslijpende AF onder smeren en daarna zelf voor eeuwig ophouden met dat gezeur over antifouling. Wel na een paar jaar smeren de boot verkopen, dan hoef je de oude rommel er ook nooit af te krabben.