Plaagstootje om een andere discussie op gang te brengen.
We zijn zo bezig om schepen tegen bliksem te beveiligingen, dat we wel eens vergeten dat het wel eens andersom kan werken.
Wat we doen is in onweer de bliksem inslag te geleiden via een plaat in het water en er zo zelf levend van af te brengen.
Maar maken we nu niet een een prachtige geleider?
Nemen we een polyester schip, en is in principe redelijk geïsoleerd.
Polyester of mylar, 600-900 ppm/C dus spreekt voor zich.
De elektrische installatie zit vast aan de motor die een schroefas naar buiten heeft en contact met het water, dus een zeer goede geleider.
Stel de bliksen slaat in de top van de mast.
Deze zoekt de minste weerstand dus stagen en mast.
Deze zoekt een weg naar het water dus dwars door je boot via de kiel.
Of via een plaat met een dikke kabel aan de verstaging.
Vervolgens door de grote elektrische ontlading gaan er ook hoge spanningen lopen door alle kabels en elektrische apparaten.
Inductie is een natuurkundig verschijnsel dat ontstaat wanneer een geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld.
Dus lig je met je boot op 500 meter afstand en de bliksem slaat im dan is een hele grote kans dat je apparatuur ook defect is.
Voor de zekerheid zet ik alle hoofd schakelaars uit.
Blijf je nog steeds de inductie houden, maar dan heb ik er alles aan gedaan om de schade zo veel mogelijk te beperken.
Een ander gevolg van een bliksemstroom en dus van een inslag, is dat er een magnetisch veld ontstaat. Dit magnetisch veld is erg groot (kan een reikwijdte van 1 tot 1,5 km hebben), omdat de bliksemstroom in een hele korte tijd, namelijk binnen 10 microseconden op zijn hoogste punt komt. Wanneer zich ook in dit gebied weer veel leidingen bevinden, wordt in deze leidingen een zogenaamde inductiespanning opgewekt, wat zorgt voor schade aan elektrische apparatuur. Inductie is een natuurkundig verschijnsel dat ontstaat wanneer een geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld.
Er onstaat na de blikseminslag een magnetisch veld. De grootte van dit veld is afhankelijk van de stroomverandering. Hoe sneller de verandering hoe groter het magnetisch veld. (Andersom geldt dit ook.) Als een leiding in een gebied ligt, waar het magnetisch veld verandert, wordt er een stroom opgewekt. Aan het uiteinde van deze leiding ontstaat in dit geval een inductiespanning. Deze inductiespanning kan nog eens extra hoog worden als de leiding, of meerdere leidingen, in een lus lopen. Over het algemeen is het zo dat de aansluitingen van elektische apparaten het 'open einde' van de lus zijn en dat daar dus de zwakke schakel zit.
Een polyester boot bekeken waar de bliksem vol in was gegaan en de bodem zat vol kleine gaatjes.
Diverse polyester schepen zijn uitgerust met een metalen frame waar stagen kiel en mast aan vast zitten.