Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: onweer op de boot

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 06:22 #293411

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Pjetrow schreef :
Mooi verhaal: vroeger op zeilkamp in Friesland wel eens overvallen door onweer in een polyvalkje. Onze instructeur maakte een dweil nat, knoopte die in de verstaging en liet hem in het water hangen. Nu waren we geaard en kon ons niets meer gebeuren. Ik weet nog dat ik dat een heel logisch en veilig verhaal vond (ik was 10 ofzo denk ik). De grote vraag achteraf is: dacht deze instructeur dit echt of had hij geweldige pedagogische inzichten?
Psychologisch een geweldige aanpak, bange cursisten zijn gerustgesteld en hij kan ondertussen zoeken naar een veilige haven.

Fysisch niet helemaal onwaar, maar of het ook echt helpt...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 juni 2012 06:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 07:02 #293424

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het helpt in ieder geval tegen het potentiaalverschil tussen mast en water... én idd tegen de zenuwen van de cursisten... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 07:05 #293426

beewee schreef :
Het helpt in ieder geval tegen het potentiaalverschil tussen mast en water... én idd tegen de zenuwen van de cursisten... :)

zoals alle spanjaarden een bedeltje van een heilge aan de spiegel in de auto hebben hangen. ze gaan niet meer naar de kerk, maar toch wie weet. ;)
Laatst bewerkt: 12 juni 2012 07:06 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 07:08 #293427

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
:laugh: :laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 07:11 #293429

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je zou natuurlijk een geleidend engeltje aan de achterstag kunnen hangen, met de voetjes in het water. Dan doe je alsof je de hulp van boven inroept, maar eigenlijk roep je de techniek in.

Voor beide geldt: hard bidden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 07:36 #293437

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
It Paradyske schreef :
Die instructeur heeft dus opgelet bij natuurkunde.
(Jij niet blijkbaar :-) )
En hij heeft later dus ook nog eens de pabo gedaan.

Wel een beetje: ik begrijp het verhaal over het potentiaalverschil, maar of zo'n dweiltje afdoende is?

Deze aanpak verschilde overigens totaal van die van de zeilmaat van mijn vader. Als wij met de valk langs de pont bij de Kaag moesten dan begon hij al een half uur van te voren uitgebreid de fatale gevolgen van de minste aanraking met de pont te beschrijven. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 08:25 #293453

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Pjetrow schreef :
de fatale gevolgen van de minste aanraking met de pont

zo hadden wij op de zeilschool lang geleden een instructeur die de kinderen wijsmaakte dat het erg gevaarlijk was om als eerste van de boot (16m2, valk) op de steiger te stappen, want de boot was opgeladen geraakt door het varen in een magnetisch veld, en als je dan als eerste met 1 voet op de boot en 1 voet op de steiger zou staan zou de volle lading door jou heen gaan!
Eigenlijk wel gemeen, nog gemener dan om te vragen het lichtje in het vooronder even uit te doen :evil:

groet
t
Laatst bewerkt: 12 juni 2012 08:32 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 08:28 #293456

ilCigno schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Stoppen kan trouwens altijd door de inlaat dicht te houden.
yeah, right, dan moet ik eerst overboord springen. Ik zet dan liever gewoon binnen de kogelkraan in de brandstofleiding dicht als je het niet erg vindt.

Ehhh er staat INLAAT hoor!
Of heb je die soms buiten zitten?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 09:04 #293476

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Capolavoro schreef :
Pjetrow schreef :
de fatale gevolgen van de minste aanraking met de pont

zo hadden wij op de zeilschool lang geleden een instructeur die de kinderen wijsmaakte dat het erg gevaarlijk was om als eerste van de boot (16m2, valk) op de steiger te stappen, want de boot was opgeladen geraakt door het varen in een magnetisch veld, en als je dan als eerste met 1 voet op de boot en 1 voet op de steiger zou staan zou de volle lading door jou heen gaan!
Eigenlijk wel gemeen, nog gemener dan om te vragen het lichtje in het vooronder even uit te doen :evil:

groet
t

We gaan off-topic maar: op zeilvakantie in Friesland heeft een vriend van mij die nog nooit gezeild had tijden lang de "kielschoot" vastgehouden die onder de boot door naar de kikker aan de andere kant liep :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 10:21 #293498

  • Joostg
  • Joostg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 792
Capolavoro schreef :
Pjetrow schreef :
de fatale gevolgen van de minste aanraking met de pont

zo hadden wij op de zeilschool lang geleden een instructeur die de kinderen wijsmaakte dat het erg gevaarlijk was om als eerste van de boot (16m2, valk) op de steiger te stappen, want de boot was opgeladen geraakt door het varen in een magnetisch veld, en als je dan als eerste met 1 voet op de boot en 1 voet op de steiger zou staan zou de volle lading door jou heen gaan!
Eigenlijk wel gemeen, nog gemener dan om te vragen het lichtje in het vooronder even uit te doen :evil:

groet
t

OF snel het vooronder in te duiken om aan het lijntje te trekken zodat de kiel haaks op de boot kwam te staan en we een noodstop konden maken...

Overigens was door de wat oudere dames de "mast laten urberen" (mast opwrijven met twee handen om wrijving te voorkomen :P) er ook altijd een voor veel vermaak ;)
Laatst bewerkt: 12 juni 2012 10:22 door Joostg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 10:36 #293499

Pjetrow schreef :
De grote vraag achteraf is: dacht deze instructeur dit echt of had hij geweldige pedagogische inzichten?

hij had beter kunnen bedenken om niet in die situatie te komen, zeker niet met 10 jarige bemanning, en in een zeilkamp!! Beetje onverantwoord vind ik dat wel.
Weg wezen van het water voordat het uitbarst, je ziet het echt wel aankomen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 11:17 #293503

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
roozeboos schreef :
Pjetrow schreef :
De grote vraag achteraf is: dacht deze instructeur dit echt of had hij geweldige pedagogische inzichten?

hij had beter kunnen bedenken om niet in die situatie te komen, zeker niet met 10 jarige bemanning, en in een zeilkamp!! Beetje onverantwoord vind ik dat wel.
Weg wezen van het water voordat het uitbarst, je ziet het echt wel aankomen!

Klopt, we hingen al achter een RIB en waren bijna in de haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 11:42 #293510

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7989
dehler schreef :
Spontane overslag van spanning word gerekend als volgt:
1000 volt per mm.
dat betekent dus dat 15cm x 1000 volt dat er 15000 volt geweest.

De doorslagspanning van lucht is namelijk niet minder dan 3 miljoen volt per meter!

Dus verhoudingsgewijs niet zo veel ;)

Rekenen is ook een vak....
15cm is 150mm
150x1000 = 150000V
Toch effe 10x zoveel!
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 13:13 #293543

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
Je heb gelijk :P

Maar doet net zo zeer.
Laatst bewerkt: 12 juni 2012 13:14 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 17:51 #293612

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27060
YELLOW BOAT schreef :
fsd schreef :
Balance schreef :
fsd schreef :
Beperkt en meestal niet waar: de meeste dieselmotoren aan boord slaan af doordat er een elektrisch klepje terugvalt (solenoid). je motor stopt dus vanzelf bij inslag. dat geld voor iedereen die de motor stopt met de contactsleutel.
Alleen de mensen die de motor moeten stoppen met een trekkabel naar de brandstofpomp lopen door
Bij mijn Yanmar heb ik wel een (soort) contactsleutel maar die wordt alleen gebruikt om de motor te starten. Stoppen moet je doen door een knop een paar seconden ingedrukt te houden. In welke categorie valt dat?

Dat is een elektrisch klepje, een z.g. solenoid. Dat wordt bekrachtigd als de motor gestart wordt en gedurende het lopen. Bij bliksem gaat hij vanzelf uit :)

Bij de Vetus Mitsubishi motoren , dus waarschijnlijk ook bij de o.a. de Sole wordt de stopsolenoid toch echt pas bekrachtigd als de motor wordt gestopt door de sleutel in de stopstand te draaien. Als de motor draait is hij niet bekrachtigd. Ik heb het zojuist nagekeken op het electrisch schema.
Overigens wordt een solenoid ook bij voorkeur niet continue bekrachtigd want dat komt vaak de levenduur niet ten goede.
Meestal zit er trouwens op de solenoit een drukknop om de motor te stoppen bij stroomuitval.
Stoppen kan trouwens altijd door de inlaat dicht te houden. Maar bij een plastic luchtfilter deze beter eerst verwijderen.
Ad

Volgens jouw beschrijving "sleutel in de stopstand " zou de solenoid dus altijd bekrachtigd staan als het contact uit staat. Dat lijkt me een hoop stroomverbruik dag en nacht.
Bij Rugerini en Deutz is het juist dat de solenoid bekrachtigd is tijdens bedrijf. Elk alarm is dus automatisch in staat om de solenoid af te laten vallen en de motor te stoppen.
Veel motor-controle systemen werken zo; temp-alarm is klepje uit en motor stop, idem met oliedruk, etc.
Als ik de solenoid los trek stopt mijn motor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 juni 2012 18:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 18:49 #293640

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Het is een magneetcontact, sluit zonder spanning.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 18:59 #293644

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
We zijn vaak banger voor de donder dan voor de bliksem.

Uit Wikipedia: ,,Het gevaar om persoonlijk door de bliksem getroffen te worden is relatief gering, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Gemiddeld worden in Nederland vijf mensen per jaar dodelijk door de bliksem getroffen. Vroeger lag dit aantal nog veel hoger: er werden honderd jaar geleden gemiddeld zo'n 20 mensen per jaar dodelijk getroffen in Nederland.''

Ik woon vrijwel midden in het veld. Als het onweert, zit ik onder de veranda met een goed glas en geniet. En op de boot is het me opgevallen dat onweersbuien meestal om het water heen trekken. Ik heb al een hele tijd in de gaten dat ik eerder de jackpot win in de Staatsloterij dan dat ik getroffen wordt door de bliksem...
Laatst bewerkt: 12 juni 2012 19:01 door Seabird.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 19:15 #293649

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Seabird schreef :
Ik heb al een hele tijd in de gaten dat ik eerder de jackpot win in de Staatsloterij dan dat ik getroffen wordt door de bliksem...
Dat komt vast mooi uit, je wilde toch al met het eerste beginnen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 12 juni 2012 20:10 #293655

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Dat lijkt me wel wat. Eerst multimiljonair worden en daarna er met een knal uit (die je zelf niet hoort);)
Laatst bewerkt: 12 juni 2012 20:11 door Seabird.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 13 juni 2012 13:32 #293828

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7989
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: onweer op de boot 13 juni 2012 19:43 #293919

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27060
Windbuddy schreef :
Ja, sneu en verdraait lastig.
Ik had Bart in de Marcom-A klas en wat SSB apparatuur voorzien.
Was ook een indringend verhaal toen hij terug was....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 juni 2012 19:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl