Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:25 #1079828

Iedereen die wel eens met koud weer en hoge luchtdruk heeft gezeild met meer wind zal verbaasd zijn geweest over de kracht van de wind. Windkracht 6 lijkt ruim 7 bij 5 graden en 1020 hPa.

Leuk artikel bij KNMI daarover. www.knmi.nl/over-het-knmi/nieu...te-lucht-zware-lucht

Twee prenten eruit:



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2019 19:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:26 #1079829

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Had er met ZZZ op Texel een kort gesprek over dat ze bij de 'echte' jongens en meisjes ook een parameter op hun 'iPad' hebben die heet 'Wind Weight'. Zal daar wel mee te maken hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:29 #1079830

Ha, dan ben ik ook een echte jongen! Heb die parameter in mijn hoofd, bij gebrek aan aaipet. :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:30 #1079831

nou als je dan je snertpan aan boord flink opstookt hoef je niet te reven. Dat scheelt dan weer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:30 #1079832

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Nu nog in RAK! :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:34 #1079835

Interessant! Had echter een veel sterkere correlatie tussen druk en dichtheid verwacht! Weet iemand waardoor deze zo verstoord is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:49 #1079841

Door temp.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:52 #1079842

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Nachtvlinder schreef :
Interessant! Had echter een veel sterkere correlatie tussen druk en dichtheid verwacht! Weet iemand waardoor deze zo verstoord is?

"De luchtdichtheid neemt gemiddeld weliswaar toe met toenemende luchtdruk, maar we zien ook dat de laagste luchtdichtheid niet optreedt bij de laagste druk maar bij een tamelijk gemiddelde druk! Kennelijk is het bij extreem lage druk nooit extreem warm, en daardoor de luchtdichtheid nooit extreem laag."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 19:57 #1079847

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Baasklusje schreef :
Ha, dan ben ik ook een echte jongen! Heb die parameter in mijn hoofd, bij gebrek aan aaipet. :woohoo:

Gelukkig! Anders gaat iemand op het (koele) wad er nog met de eerste prijs vandoor. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 20:00 #1079848

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
windsnelheid en windkracht worden eigenlijk vaak door elkaar gebruikt. De snelheid is maar een deel van het verhaal, de energie die uit de wind komt heeft ook met de dichtheid te maken.
De wind aangeven met alleen de snelheid in knopen of beaufort heeft dan ook maar beperkt nut. Winterstormen zijn dan ook veel heftiger dan zomerstormen met de zelfde windsnelheid.
Toen ik nog tijd had om 's winters te zeilen gebruikten we dan ook de trimtabellen iets anders, meestal een stap of 2 er bij afhankelijk van de temperatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 20:02 #1079849

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Hebben piloten niet ook een correctie tabel om met een veranderende luchtdruk, temperatuur en hoogte van de startbaan uit te rekenen wat hun take off speed is om voldoende lift te hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 20:05 #1079851

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Grappig, ik heb het er net met mijn eega over en omschreven het fenomeen als dunne en dikke wind.
Dat er een aanmerkelijk verschil is tussen de gemeten windsnelheden en de echte windkracht.
Laatst bewerkt: 03 sept 2019 20:06 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 20:14 #1079856

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6924
auto,s hebben niet voor niks een luchtmassameter :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 03 sept 2019 20:49 #1079864

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Ik mis luchtvochtigheid in deze vergelijking.
Volgens mij zou deze een veel grotere invloed hebben als alleen temperatuur en druk.

Herinner mij dat bij het berekenen van de elevatie van het boordkanon temperatuur druk en luchtvochtigheid als zeer belangrijke parameters werden beschouwd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 05:26 #1079891

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Voor alle gassen geldt: P x V/T = m x R. (T in Kelvin)

Omrekenend naar ons geval, gaat t om de volume stroom. Daar mag je dus snelheid invullen, voor een bepaald tuig en koers.

Neem 4bft, 15 kn

Zomers 32c = 305K
Luchtdruk 990 mbar

Dus constante= 48

Winter 0c, 273K
1024 mbar

Constante = 56.

Scheelt bijna 20% in massastroom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 06:36 #1079899

De KNMI plotjes in 3D uitzetten zal het vast duidelijker maken! In hoeverre lucht zich aan de oideale gaswet houdt weet ik niet; bij deze drukken en temperaturen voor een groot deel wel denk ik (gevoelsmatig)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 07:30 #1079916

Dat voel je goed.Mits die lucht tenminste niet te heet wordt zoals bijv. in een dieselmotor.
Hier staat er wel meer over , ook v.w.b. de toepasbaarheid bij lucht.
nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet

Jaja , alweer een linkje , overschrijven doen de linkofoben hier maar zelf :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 07:55 #1079925

Joop66 schreef :
Voor alle gassen geldt: P x V/T = m x R. (T in Kelvin)

Omrekenend naar ons geval, gaat t om de volume stroom. Daar mag je dus snelheid invullen, voor een bepaald tuig en koers.

Neem 4bft, 15 kn

Zomers 32c = 305K
Luchtdruk 990 mbar

Dus constante= 48

Winter 0c, 273K
1024 mbar

Constante = 56.

Scheelt bijna 20% in massastroom

Joop, ik snap het niet. Wat is de constante die je berekent?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 08:15 #1079930

Het is zelfs maar een klein deel van het verhaal, je moet namelijk de viscositeit berekenen. In de berekening van lift vul je enkel de viscositeit van het medium in.

Dan komen o.a. luchtvochtigheid en temperatuur (voor de tweede keer!) al extra factor over de wortel van het resultaat van Joop. Maar ook de samenstelling van lucht is niet overal gelijk.
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 08:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 08:55 #1079936

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Huh? Lift is 0,5 * dichtheid* snelheid in het kwadraat* oppervlak* liftcoefficient van het profiel. Waar komt de viscositeit vandaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 09:36 #1079943

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
bedankt voor de link, interessant. Dit effect merk je ook in golfhoogtes, in de winter en voorjaar hogere golven (bij gelijke fetch) dan in de zomer en herfst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 10:01 #1079950

JRomkes schreef :
Huh? Lift is 0,5 * dichtheid* snelheid in het kwadraat* oppervlak* liftcoefficient van het profiel. Waar komt de viscositeit vandaan?


www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/liftco.html

> The lift coefficient also contains the effects of air viscosity and compressibility.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 10:50 #1079959

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Geen viscositeit, geen lift. Een vleugelprofiel in Super Cooled Helium bijvoorbeeld. (Arverl Gentry).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 11:23 #1079969

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Aah, daar is die verstopt. Nooit mee te maken gehad, bestaan mooie tabellen voor met de gangbare profielen :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtdruk, temperatuur en dichtheid van de lucht. 04 sept 2019 11:35 #1079974

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Beauty schreef :
Geen viscositeit, geen lift. Een vleugelprofiel in Super Cooled Helium bijvoorbeeld. (Arverl Gentry).
Of, zoals John D. Anderson het uiteenzet in zijn boek "Fundamentals of aerodynamics":
Without Friction Could We Have Lift?

In Section 1.5 we emphasized that the resultant aerodynamic force on a body immersed in a flow is due to the net integrated effect of the pressure and shear stress distributions over the body surface. Moreover, in Section 4.1 we noted that lift on an airfoil is primarily due to the surface pressure distribution, and that shear stress has virtually no effect on lift. It is easy to see why.
Look at the airfoil shapes in Figures 4.17 and 4.18, for example. Recall that pressure acts normal to the surface, and for these airfoils the direction of this normal pressure is essentially in the vertical direction, that is, the lift direction. In contrast, the shear stress acts tangential to the surface, and for these airfoils the direction of this tangential shear stress is mainly in the horizontal direction, that is, the drag direction. Hence, pressure is the dominant player in the generation of lift, and shear stress has a negligible effect on lift. It is for this reason that the lift on an airfoil below the stall can be accurately predicted by inviscid theories such as that discussed in this chapter.

However, if we lived in a perfectly inviscid world, an airfoil could not produce lift. Indeed, the presence of friction is the very reason why we have lift. These sound like strange, even contradictory statements to our discussion in the preceding paragraph. What is going on here? The answer is that in real life, the way that nature insures that the flow will leave smoothly at the trailing edge, that is, the mechanism that nature uses to choose the flow shown in Figure 4.18c, is that the viscous boundary layer remains attached to the surface all the way to the trailing edge. Nature enforces the Kutta condition by means of friction. If there were no boundary layer (i.e., no friction), there would be no physical mechanism in the real world to achieve the Kutta condition.

So we are led to the most ironic situation that lift, which is created by the surface pressure distribution — an inviscid phenomenon, would not exist in a frictionless (inviscid) world. In this regard, we can say that without friction we could not have lift. However, we say this in the informed manner as discussed above.

Bas van Dijk schreef :
JRomkes schreef :
Huh? Lift is 0,5 * dichtheid* snelheid in het kwadraat* oppervlak* liftcoefficient van het profiel. Waar komt de viscositeit vandaan?


www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/liftco.html

> The lift coefficient also contains the effects of air viscosity and compressibility.

Volg de link en wat staat daar dan?
Aerodynamic forces depend in a complex way on the viscosity of the gas. As an object moves through a gas, the gas molecules stick to the surface. This creates a layer of air near the surface, called a boundary layer, which, in effect, changes the shape of the object.
Viscositeit heeft dus invloed op de lift doordat het de schijnbare vorm van het vleugelprofiel beïnvloedt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl