Dag Fer, Arjen en overige lezers
interessante materie
ik heb het advies van Volvo opgevolgd, omdat bij hogere temperatuur deze motoren vast kunnen lopen
het bijgeleverde elektrische pompje wilde ik absoluut niet gebruiken,omdat als een diesel eenmaal loopt hij geen "stroom" nodig heeft en dat wil ik zo houden
heb bij Brezan een externe circulatiepomp gezocht (Mazda)
deze met een zware hoeksteun op 2 iets langere uitlaatspruitstukbouten gemonteerd
hieraan de pomp met een spanner net als bij de dynamo
de riem loopt op het midden van het vliegwiel, wel heel goed uitgelijnd
dit zit al zeker 8 jaar zo en hij is er nog nooit afgelopen
(anders had ik een groef in vliegwiel geslepen)
let wel de originele Volvo set kon bij mij i.v.m. de ruimte niet geplaatst worden !!
op de motor heb ik ook een extra temperatuurmeter (van CV) geplaatst
als hij volledig op temperatuur is staat deze op ca. 81 gr.
hoger mag echt niet i.v.m. kans op vastlopen
op kruissnelheid 5 á 6 knoop draai ik 1800 á 1900 rpm
top op max.2500 rpm ca. 7,5 knoop
ook heb ik de 3 luchtinlaten aangepast
deze zuigen nu rechtstreeks uit de buitenlucht via een filter, i.p.v. uit de hete motorruimte
deze lucht bevat meer zuursof, dus betere verbranding
de motorruimte heb ik voorzien van een afzuigblower
nog een voordeel is, dat het buitenwater NIET meer via de thermostaat loopt maar 100% de uitlaat in gaat
deze wordt zo ook beter gekoeld en geeft minder geluid
het heeft zeker denk/knutselwerk gekost, maar ik ben er blij mee
aanvulling;
even in m'n "magazijn" gedoken en deze foto gemaakt van reserve pomp
de pomp is zwaar genoeg om OOK de gekoppelde CV installatie door te pompen
mvg. Hanno