Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 10 mrt 2011 19:54 #182023

Dag Fer,

Hartelijk bedankt voor je reactie. Die is duidelijk.
Bij mij was gelijktijdig door een VP dealer de motor gereviseerd. Dus de koelkanalen waren schoongemaakt.
Ook had ik Martec gevraagd of het electrisch pompje periodiek gecontroleerd moest worden. Het is een centrifugaalpompje. Hun reactie was dat dat niet nodig was. Daarom aardig om jouw reactie te lezen dat je meegemaakt had dat het pompje door vuil versleten was. Het liefst had ik ook een mechanisch aangedreven pomp, maar het lijkt mij een hele klus. Vooral om de tweede v-snaar aan te kunnen brengen.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 10 mrt 2011 20:02 #182026

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Is het ook maar de vraag is het nodig of niet, dit kan ik niet achter mijn pc scherm beoordelen het enig wat ik je kan vertellen dat ik wisselde resultaten heb gezien met dit systeem en als het niet werkte was en niet altijd een duidelijke oorzaak

Mijn menig is dat het systeem niet veel reservecapaciteit heeft dus niet is over bemeten zoal originelen systemen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 10 mrt 2011 20:14 #182033

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto

Dag Fer, Arjen en overige lezers

interessante materie

ik heb het advies van Volvo opgevolgd, omdat bij hogere temperatuur deze motoren vast kunnen lopen

het bijgeleverde elektrische pompje wilde ik absoluut niet gebruiken,omdat als een diesel eenmaal loopt hij geen "stroom" nodig heeft en dat wil ik zo houden
heb bij Brezan een externe circulatiepomp gezocht (Mazda)
deze met een zware hoeksteun op 2 iets langere uitlaatspruitstukbouten gemonteerd
hieraan de pomp met een spanner net als bij de dynamo
de riem loopt op het midden van het vliegwiel, wel heel goed uitgelijnd
dit zit al zeker 8 jaar zo en hij is er nog nooit afgelopen
(anders had ik een groef in vliegwiel geslepen)

let wel de originele Volvo set kon bij mij i.v.m. de ruimte niet geplaatst worden !!

op de motor heb ik ook een extra temperatuurmeter (van CV) geplaatst
als hij volledig op temperatuur is staat deze op ca. 81 gr.
hoger mag echt niet i.v.m. kans op vastlopen

op kruissnelheid 5 á 6 knoop draai ik 1800 á 1900 rpm
top op max.2500 rpm ca. 7,5 knoop

ook heb ik de 3 luchtinlaten aangepast
deze zuigen nu rechtstreeks uit de buitenlucht via een filter, i.p.v. uit de hete motorruimte
deze lucht bevat meer zuursof, dus betere verbranding

de motorruimte heb ik voorzien van een afzuigblower

nog een voordeel is, dat het buitenwater NIET meer via de thermostaat loopt maar 100% de uitlaat in gaat
deze wordt zo ook beter gekoeld en geeft minder geluid


het heeft zeker denk/knutselwerk gekost, maar ik ben er blij mee

aanvulling;
even in m'n "magazijn" gedoken en deze foto gemaakt van reserve pomp
de pomp is zwaar genoeg om OOK de gekoppelde CV installatie door te pompen

mvg. Hanno
Laatst bewerkt: 10 mrt 2011 20:57 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 11 mrt 2011 06:40 #182071

Indrukwekkend hoe je de mechanische waterpomp geplaatst hebt. Heb je daar ook detailfoto's van. Met name de uitlijning van de v-snaar op het vliegwiel zonder groef lijkt mij moeilijk. Je moet dan ook maar net over een pomp met poelie kunnen beschikken.
Wat mij wel blijft intrigeren is jouw opmerkingen over de maximale temperatuur. Want ook jouw bevinding van 81 gr.C. bij normaal gebruik is niet in lijn met de opmerking dat de thermostaat max. 72 graden is. Die 81 graden geeft naar mijn mening aan dat je thermostaat hebt die opent bij 70 graden! Wanneer je in de gelegenheid bent, zou het aardig zijn om te meten bij welke temperaturen de thermostaat opent en maximaal open staat. Ik ben heel benieuwd.
PM: mocht iemand belangstelling hebben voor de ijkgrafiek van VP- en RAID-sensor, laat het weten. Dan zet ik ze wel in dit draadje.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 11 mrt 2011 07:17 #182080

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Ik heb op mijn yanmar 3gm30 met martec ook een mechanische (jonhson) pomp zitten. Als jullie willen, kan ik wel eens foto's maken van hoe dat zit met uitlijning en beugel.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2011 13:00 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 11 mrt 2011 08:09 #182101

Dat zou best aardig zijn om te zien hoe je dat gedaan hebt.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 11 mrt 2011 08:11 #182103

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Ik heb het niet zelf gedaan, het zat al zo maar met een vrij simpele beugel en een extra poelie voor de V-snaar. Het kan wel weer even duren vorodat ik op de boot ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 11 mrt 2011 09:48 #182151

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
hoi allen,

ik heb er verder geen foto's van
weet ook niet wanneer ik ze kan maken

bij 72 gr. zal hij open gaan (ga hem er NIET uithalen om te testen), daarna loopt de temperatuur nog iets op tot de ca. 81 gr.
wel het advies om het kleine gaatje (wat boven hoort) tot 4mm op te boren i.v.m. betere ontluchting
als er bv. een 85 gr. in zou zitten loop hij nog hoger op en KAN dit type motor vastlopen
de speling tussen de zuigers en cilinder is minimaal en alluminium zuigers zetten behoorlijk uit (info Volvo ned.)
met de 72 komt hij al veel beter op temperatuur
hij rookt en roet aanzienlijk minder en levert ook meer vermogen

mvg. Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 11 mrt 2011 12:52 #182168

Hanno,

Dan zijn we er nu uit. We spreken dan over dezelfde thermostaat nl. die opent bij omstreeks 70 graden C. En waardoor hij regelt op ca. 80 graden.
Ben je nog eens in de gelegenheid om een foto te laten zien van je waterpompopstelling?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 12 mrt 2011 07:59 #182302

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto


Hi,

even wat speurwerk in m'n foto's gedaan
deze van de pomp gevonden
eerst gescand (kleine)
detail foto van foto (grote)
boven het draaipunt aan de beugel op het spruitstuk
onder de spanner, bout draaipunt is op bout startmotor gelast
er boven zit de extra temperatuurmeter op het thermostaathuis
links hiervan is nog net de cooler te zien

mvg. Hanno
Laatst bewerkt: 12 mrt 2011 08:17 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 07 dec 2011 14:21 #246393

  • Westhoek
  • Westhoek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Hoi Hanno,

Ik heb mijn MD 11 C nu gereviceerd en een Martec Warmtewisselaar gekocht. Nu wil ik van dat elektro pompje af en een mechanisch pompje hebben aangedreven voor V riem. Ik las dat jij dat ook gedaan hebt. Kun je mij vertellen wat voor pompje jij er voor gebruikt hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 07 dec 2011 15:51 #246429

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Westhoek schreef :
Hoi Hanno,

Ik heb mijn MD 11 C nu gereviceerd en een Martec Warmtewisselaar gekocht. Nu wil ik van dat elektro pompje af en een mechanisch pompje hebben aangedreven voor V riem. Ik las dat jij dat ook gedaan hebt. Kun je mij vertellen wat voor pompje jij er voor gebruikt hebt.

Kun je i.p.v. een dure Martec, waarvan je vervolgens de pomp niet gebruikt, niet beter een "losse" warmte wisselaar kopen of zijn die net zo duur?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 07 dec 2011 17:18 #246449

  • Westhoek
  • Westhoek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Die martec W Wisselaar viel wel mee. Gekocht via marktplaats. Zoek nu mechanisch centrifugaal pompje. met poulie. Wil niet van stroom afhankleijk zijn. Wie heeft er wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 07 dec 2011 18:09 #246473

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Zoals gezegd zit er bij mij een Johnson mechanisch centrifugaal pompje met een V-snaartje op een extra poulie. Maar wat de opbrengt moet zijn hangt af van je poulie grootte: als ik het vliegwiel van Hanno zie die gebruikt wordt als poulie, is die heel wat factortjes kleiner dan mijn poulie. Dus maakt mijn pompje heel wat omwentelingen minder dus heb je aan mijn type niet zo veel denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 07 dec 2011 20:08 #246513

  • Westhoek
  • Westhoek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Ik weet niet wat voor pompje je hebt. Maar op het elktro pompje staat dat deze 23 l/ min levert. het is maar een klein interncircuit bij een Volvo Penta MD 11 C. Heb je misschien een fot van je pompje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 07 dec 2011 20:14 #246518

  • Westhoek
  • Westhoek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Zou je mij de handleiding van de Martec W Wisselaar kunnen sturen. Heb er net een via Marktplaats gekocht. Mijn e-mail is Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 07 dec 2011 20:43 #246526

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Handleidingen kun je hier downloaden:
www.martec.se/html/Farskvattensatser.htm#Penta

Maar als de opbrengst zo gering is, kun je elk pompje nemen dat er is lijkt me. Dan zou ik eerder naar de monteerbaarheid kijken. Ik kan morgen wel even een foto maken van mijn motor (een yanmar, geen volvo) maar ik weet niet of je dat veel verder helpt. Stuur anders Hanno een berichtje, die heeft dezelfde motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 31 mei 2012 18:11 #289870

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
Hoi allen,

We zitten inmiddels dik in 2012.
Ik heb zeer weinig met het forum gedaan, maar toch even een berichtje.
Onze MD17C draait nogsteeds als een zonnetje, het is een echt werkpaard met de 40 cm 3 blad schroef.
De boiler / CV installatie werken ook prima.
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

mvg. Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 31 mei 2012 18:34 #289881

Zelf heb ik bij een MD11C een Martec Intercooler ingebouwd. En ben daar heel tevreden over. Wel valt mij op dat bij een laag toerental bijv. 1500 rpm de temperatuur laag blijft ca. 50 gr. Terwijl bij 2000 rpm de temperatuur op ca. 78 gr. geregeld wordt. De thermostaat is een paar keer getest en is goed.
Ik heb nu het idee dat het electrisch pompje zo sterk is, dat hij de thermostaat iets open drukt en de thermostaat niet kan regelen. Waardoor bij laag motorvermogen de temperatuur laag blijft. Dit opendrukken vindt niet plaats bij 78 gr., want dan staat de thermstaat al open.
De bypass van de motor is afgeblokt, dus de volle pompdruk staat tegen het thermostaatklepje. Gezien de constructie van de 70 graden thermostaat kan deze de bypass niet meer dicht regelen, ook al zou ik de bypass weer open zetten
Hebben meer mensen deze ervaring?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 2GM20 - zelf intercooler inbouwen 02 juni 2012 17:46 #290427

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zou niet weten wat het is maar een thermostaat laad zich niet zo maar opendrukken, misschien is de bypass wat vernauwd door een of ander andere rede.

Het systeem werk en zou daar ik al erg blij mee zijn want het is niet altijd een succes om zo’n system toe te passen op een oude motor.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl