Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor als lenspomp.

Motor als lenspomp. 12 jan 2010 08:57 #108931

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Is dit een goed of slecht idee.

Ik wil bij mijn aanzuiging van de waterpomp een drieweg kraan maken, die ik aansluit op een slang die onder in de boot komt.
Zodat als er onverhoopt water in de boot komt de motor het eruit pompt. :pompom:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 09:03 #108934

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Hmmm is het overwegen waard. Maar natuurlijk wel een flinke korf/filter plaatsen. Een uitvallende motor in een dergelijke situatie is natuurlijk het laatste wat je wilt en er zwerft al snel veel zooi rond in een boot als het water eenmaal boven de vlonders staat.
En dan ook nog eens goed in de gaten houden dat je pomp niet gaat drooglopen als je bilge leeg is. Ik kan me voorstellen dat met een lek onderweg op weg naar de haven dit alles behalve foolproof is. En kun je voor de aanschaf van de driewegkraan, filtet etc niet een bilgepomp kopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor als lenspomp. 12 jan 2010 09:13 #108938

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik zou dan eerder een centrifugaalpompje laten aandrijven door de motor, met een koppeling ertussen.

Of idd een elektrisch pompje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 09:20 #108942

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7070
Grappig, ik had dit idee net gelezen op een één of andere site in de USA.
Je hebt overigens geen drieweg kraan nodig: ik neem aan dat je al een afsluiter hebt op de koelwater aanvoer. Als je na die kraan een drieweg koppeling zet en aan de derde poot een slang met een afsluiter erin, kan je simpelweg de tweede afsluiter openen, dan de eerste sluiten en je zuigt opeens uit de tweede slang.

Zeven is op deze manier automatisch geregeld, omdat het water eerst door een wierfilter loopt voordat het de koelwaterpomp in gaat.

Je moet denk ik wel zorgvuldig zijn geen lucht aan te zuigen. Mijn koelwaterpomp gaat wel weer water zuigen nadat hij lucht heeft gezogen, maar ik denk dat als je langer zonder water in de pomp draait, de impellor heet wordt en kapot gaat.

Voor nood lijkt het me wel een goed idee, alhoewel een simpel bilge pompje ook niet zoveel kost.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 10:09 #108950

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@Erik,
Dat je het op een site uit de USA gelezen hebt is leuk. zover kom ik niet.

Deze toepassing is al lang bekend. Maar de meeste mensen denken er niet aan omdat ze niet beseffen dat er nog een pomp aan boord is. Daarnaast is er natuurlijk een groep die angstvallig afblijft van alles wat met de motor te maken heeft.

En denk er aan , alleen maar in noodgevallen gebruiken wanneer je geen andere mogelijkheid meer hebt. De capaciteit is ook niet enorm he!.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 10:25 #108952

Ik heb zo'n systeem die eventueel water wat onder de motor zou kunnen staan wegzuigd echter heb ik geen idee hoe het precies in elkaar zit anders dan aannames. Volgens mij heb ik een dubbele waterpomp aangedreven door de impeller (1) zoals gezegd de exacte werking moet ik jullie schuldig blijven. Voor de tewaterlating eind april loop ik de hele motor nog na en controleer ik alle systemen qua opzet en degelijkheid (slangen vernieuwen etc). Zo ver ik weet werkt dit op mijn boot al 20 jaar zo dus ik neem aan dat dit redelijk betrouwbaar is.

Meer details en eventuele foto's volgen later....
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 10:30 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 13:23 #108975

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Prima idee maar hou wel rekening met de combinatie rubber impeller en olie in de bilge. Dat kan lelijk mis gaan... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 13:36 #108979

Ik neem aan dat je zeker weet dat de motor met buitenboordwater koelt en niet met een warmtewisselaar werkt, anders gaat 't feest niet door.... :huh: (niet om 't een of ander,maar wat ouderwets, buitenboordkoeling, ik dacht dat de meeste motoren tegenwoordig met een warmtewisselaar werken.... )
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 13:38 #108980

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Warmtewisselaar?? Moderne fratsen.. :P

Waarom zou het trouwens met een warmtewisselaar niet goed gaan? Zit toch ook een pomp op voor het buitenwater?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 13:40 #108981

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Ja de mijne werkt gewoon met buiten water door de motor.
Maar ook met warmte wisselaar zit er een pomp op die de warmte wisselaar koelt,
met buiten water. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 13:44 #108982

Hangt een beetje af van het soort systeem dat je hebt.. Je hebt ook systemen die werken met koelleidingen die in een beun zitten of buiten op de romp.En je moet bij systemen waar er wel buitenboordwater door een warmtewisselaar gepompt wordt wel de juist pomp nemen, anders probeer je een gesloten systeem nog voller te pompen :P
Maar als je een wierpot hebt en je takt voor de wierpot af zou het heel best een mooi systeem kunnen zijn....
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 13:45 door Zeilbeest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 14:00 #108989

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Mijn ramen lekken een beetje, door de hoge waterstand lag de boot aardig scheef. Ik heb de aanvoerslang van mijn wc eraf gehaald en daarmee de bilge leeggepompt :P Werkt ook wel voor een keertje.
Overigens er zat geen olie in, dat geeft zo'n mooi kleurtje in de haven :woohoo: En dat mag weer niet van mijn milieugevoel enzo :unsure:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 17:49 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 14:59 #109000

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Vooraf een beetje afwasmiddel in de bilge... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 15:14 #109004

Ik heb ook een keuze mogelijkheid ingebouwd om watere uit de bilge of van buiten af te zuigen. Hetzelfde princiepe op mijn dekwaspomp toegepast. Ik heb eens bij wijze van test 100 ltr water in de bilge gezet. In enkele seconden was het verdwenen. Het lijkt dus goed te werken. Verder (gelukkig) nog geen praktijk ervaring mee.

gr

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 15:20 #109005

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ben benieuwd hoeveel zeilers een motor met interkoeling hebben. Dat zie je dacht ik hoofdzakelijk op motorjachten. In zo'n geval kan je natuurlijk niet de koelwaterpomp hier voor gebruiken. Heeft een dubbele poelie hier mogelijkheden voor
A; extra pomp?
B: extra dynamo?
Kan natuurlijk ook voor de andere types.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 15:20 #109006

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Erikdejong schrijft:
Ik heb eens bij wijze van test 100 ltr water in de bilge gezet. In enkele seconden was het verdwenen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 15:36 #109009



kon zo gauw even geen foto vinden dat het monster is ingebouwd.... (is een 6 ltr diesel, zo'n oude bull van 50 jaar geleden)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 15:38 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 15:40 #109010

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Proost schrijft:
Ben benieuwd hoeveel zeilers een motor met interkoeling hebben. Dat zie je dacht ik hoofdzakelijk op motorjachten. In zo'n geval kan je natuurlijk niet de koelwaterpomp hier voor gebruiken. Heeft een dubbele poelie hier mogelijkheden voor
A; extra pomp?
B: extra dynamo?
Kan natuurlijk ook voor de andere types.
Waarom zou dat niet kunnen? Dan pomp je je bilgewater door de warmtewisselaar naar buiten ipv door het motorblok zelf. Joe Persoonlijk zou ik liever zelfs het bilgewater door alleen m'n warmte wisselaar heen willen dan door de hele motor. je meoet dan wel zoals eerder beschreven in deze draad de goede pomp gebruiken: de zoutwaterpomp.
Nagenoeg alle nieuwe motoren hebben overigens een warmtewisselaar / interkoeler. Dus iedereen met een vrij nieuwe boot dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 15:47 #109014

Bij mij wordt idd niet mijn motor met dit water gekoeld, alleen mijn uitlaat wordt nat gehouden met buitenwater. De koeling van het blok zelf gebeurt met een koelvlak op de huid waar koelvloeistof in circuleerd. Het water dat dus eventueel vanuit de bilge angezogen wordt koelt eerst de uitlaat af en wordt dan zo overboord gespuugd. (Wel zaak dus om je bilge een beetje schoon te houden)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 16:04 #109017

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Even ter verduidelijking, het systeem wat ik aanhaalde heeft geen buitenboordwaterkoeling maar een intern koelsysteem.
Als je eerst je koelwatersysteem behoorlijk moet aanpassen voor je kunt pompen in geval van nood zie ik dat niet als een mogelijkheid. Wanneer je het water weg wil pompen met interkoeling moet je wel een verbinding naar binnen- en naar buitenboord tot stand brengen. Dit is met een indirect met buitenwater gekoelde motor toch wel eenvoudig te doen.
Uiteraard wanneer je de installatie van te voren er op aanpast kan het wel. Maar om in een noodsituatie over een hete motor hangend wijzigingen aanbrengen lijkt me niet gewenst.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 16:08 #109018

@ proost: mee eens, meer dan een kraan omzetten mag het naar mijn idee niet zijn om het systeem om te schakelen. Die kraan moet ook makkelijk bereikbaar zijn. En houd ook het niveau in de bilge in de gaten, als je motor te warm wordt omdat de motor geen water meer aan kan zuigen is toch ook jammer :(
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 17:52 #109030

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
sigdock schrijft:
Vooraf een beetje afwasmiddel in de bilge... ;)

Ik vraag me toch af wat jullie doen met vet en olie dat in meerdere of mindere mate onder de motor op het water drijft. Pomp je dat zonder scrupules overboord :woohoo:

Of neem zet je ook een driewegkraan in de afvoer zodat je het in een bilgetank kunt opvangen?

Zeep lijkt me niet echt dé oplossing.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 17:58 #109032

Mijn motor zit in een waterdichte kast, lek olie drijft dus in de motorruimte en niet in de bilge. Op de meeste boten zit er ook wel iets van een scheiding tussen bilge en de motor fundatie. juist om het probleem van olie door je hele boot te voorkomen. Zolang hat water niet over deze water kereing heen komt is er geen probleem wat betreft olie "dumpen". Als het water er wel overheen komt heb je een groot probleem en gaat je boot misschien wel zinken. Dat is een groter probleem voor het milieu dan een paar drupjes olie die je eventueel over boord zou gooien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 18:55 #109041

Ik geloof dat het als noodoplossing zou kunnen werken. Echter je moet nogal wat water hebben staan in je bolge want je wilt je motor toch zeker niet minutenlang laten droog draaien. Ook de olie en troep in de bilge kan een potentieel gevaar voor je waterpomp zijn. Denk wel aan de aanzuigdruk (vacuum) wat je waterpomp kan opleveren en de afstand die je wilt gaan overbruggen. Meters lange afstanden aanzuigslang lijkt me een complicerende factor. Met beleid en nuchter denken zal het heus wel mogelijk zijn. Of het ok wenselijk is moet een ieder voor zich beantwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor als lenspomp. 12 jan 2010 19:41 #109057

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het gaat om noodgevallen wanneer je dit systeem gebruikt. Niet als standaard iets om je bilge leeg te pompen. En als een in nood verkerend schip een druppeltje olie loost op welk water dan ook gebeurt dat niet expres.
Wel alles in de goede context zien...
Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 19:41 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl