Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Albin O22

Re:Albin O22 18 mrt 2010 19:31 #119486

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Dank voor de tips, het is een benzine motor en uit m,n brommertjes tijd weet ik nog dat het van alles kan zijn maar wat ?

Morgen ga ik zoeken, schoonmaken hopelijk em aan de praat krijgen en natuurlijk ff zeilen :)

WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 18 mrt 2010 20:04 #119497

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Witte,

als je morgen toch aan de slag gaat.. neem even een beetje diesel mee ;)
Aan jouw problemen te horen is inderdaad de carburateur de boosdoener.
Probeer die er tussenuit te halen en helemaal schoon te maken, als je het dekseltje aan de onderkant weghaalt zou je bij de belangrijkste onderdelen moeten kunnen komen (raak het naaldje vd vlotter niet kwijt)
De 1/2/3 sproeiers eruit draaien en even laten weken in de diesel. Daarna doorblazen. Overige rommel met een kwast met diesel wegpoetsen.

Ik verwacht dat er wat 'snot' in zit t.g.v. condenswater (lijkt op snot/kauwgom).

Voor het weer aansluiten ook controleren of je geen water in je tank hebt, bakje onder de benzineslang (die normaal naar carb gaat) en wat weg laten lopen.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 18 mrt 2010 20:25 #119502

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Dank je Marcel ik ga je volgorde zeker even proberen , wat je zegt er liggen al twee ringsleutels ergens onderin de bilge :)

Vermoed zelf ook water, er zit een ouderwets gegalvaniseerde benzinetank in en ik lees her en der dat kuntstof beter is ivm condens alleen hoe krijg ik dat eruit ?

WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 19 mrt 2010 08:11 #119549

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Dan zou ik er in ieder geval een brandstoffilter met waterafscheider tussen bouwen.
Als je brandstoftank netjes is gebouwd, heb je een aftap helemaal onderaan en kan je de oude benzine eruit halen (kan je met kleine beetjes wel opstoken in je auto). Sowieso is benzine van vorig jaar niet erg vertrouwd meer, dus in ieder geval verse toevoegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 19 mrt 2010 08:26 #119550

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Benzine drijft op water, dus aftappen via de slang die naar je carburateur gaat. (Die pakt immers de benzine van het laagste punt).

Mag ik je verder aanraden om rucksichtlos alle filters en olie te vernieuwen voor je op pad gaat. Let ook op uitgedroogde slangen, (haar)scheurtjes en dergelijke. Denk ook aan kontactpunten, bougiekabels en dergelijke. Dan kun je het aantal vaaruren voor deze onderdelen op nul zetten.
Zo maak je een frisse start en weet je gewoon zeker dat alles gedaan is. Voor de kosten hoef je het niet te laten, reparatie is duurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 19 mrt 2010 09:28 #119557

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
ik ken de albin niet, dus misschien zeg ik nu iets doms ;)

Als er 2 carburateurs op zitten dan kan het ook zijn dat je ze synchroon moet stellen. Nogmaals, geen idee of dit het geval is en ik zou eerst met schoonmaken beginnen.
Zitten er 2 op dan heb ik wel een synchroonset te leen zodat je ze synchroon kunt zetten.

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 19 mrt 2010 09:48 #119562

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Albin een beetje kennende verwacht ik een simpele, enkelvoudige carburateur op deze tweecilinder.
Ik kom er net achter, dat de nederlandse importeur voor Albin ook in de buurt zit: De Haan Jachttechniek in Heerenveen. Volgens hun site leveren ze nog alle pakkingen ed voor de O22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 20 mrt 2010 15:39 #119725

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Hoi

De site van de Haan uit Heerenveen ken ik, daar komt m,n impellor vandaan. Vandaag opnieuw zelfde euvel starten no problem stationair ook wel redelijk maar gas geven houd ie nog niet van, ploft en kapt ermee. Weer carburateur eraf en weer mee naar huis, nog eens alles schoonmaken en zien of het dit keer beter gaat.

Benzine afgetapt, bezine opvoerpomp geopend, geen flters dus die weer dicht. Bougies eruit gehaald ( waren wel vettig ) dus ook die weer schoon en naja ben er even klaar mee, ik wil zeilen en helemaal niet sleutelen .....

goed weekend zoiezo too u all

Wittede nogal zwarte inmiddels :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 20 mrt 2010 16:35 #119727

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zit er naast de naald van de vlotter nog niet een naald in een kanaaltje in de carburator ? Vorig jaar had ons bbmotortje ook zo'n zin om te stoppen bij gasgeven. Na schoonmaken van deze naald kreeg de carburator weer voldoende brandstoftoevoer.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 20 mrt 2010 17:18 #119728

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
mm eerlijk gezegd geen idee ligt hier uit elkaar met de onderdelen tekening erbij maar zie geen naald( jes ) ..

de vlotter bestaat uit 2 halve delen die op een dwars-asje op en neer beweegt en dat werkt allemaal

wel " stinkt " het luchtfilter behoorlijk naar de benzine dus die ligt uit te wassemen en te drogen vandaag ben ik er flauw van en zie of de dag des heren me morgen zegen brengt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 20 mrt 2010 19:08 #119740

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vanaf de benzineaansluiting de weg volgen die de benzine af moet leggen. Kan zijn dat je een koperen schroefje moet losdraaien waaronder een naaldje zit in verticale positie bij rechtopstaande motor.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 20 mrt 2010 19:11 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 21 mrt 2010 15:53 #119801

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
En zegen bracht de dag des heren, hij doet het :) De hele boot doet het trouwens geweldig we hebben vandaag heerlijk gezeild.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 22 mrt 2010 11:22 #119964

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mooi, veel plezier.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 22 mrt 2010 19:17 #120017

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Witte,

zou je nog even kunnen vermelden wat je gedaan hebt en wat je tegen gekomen bent? Ik ben met name benieuwd naar jouw werkzaamheden aan de carburateur.. Kwam je 'kauwgom' tegen of was het redelijk schoon?

Thx,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 22 mrt 2010 22:09 #120048

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
@ MarcelM

Ja hoor no problem, nog eens goed schoongemaakt maar kwam er later achter :blush: wat hét echte probleem was. De verdelerkap hangt zo,n beetje boven de bilge. Die eraf gehaald en jawel minimaal een halve borrel aan natigheid kwam eruit. Dus goed drooggemaakt en direct even een stukkie tape over de rand / klemmen van die verdelerkap getaped.

Toen starten en lopen als een naaimachientje geen problemen meer gehad, wel is het zaak voor me om dus tijdig die bilge te legen ;)

Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 28 mrt 2010 15:53 #120901

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Sinds de vorige breakdown ( afgebroken impellorschoep ) en de vervolgens versmolten waterlock doet zich het volgende voor ;

Er is natuurlijk een nieuwe waterlock geplaatst en ook heb ik alle slangklemmen direct vervangen voor extra brede rvs klemmen.

Ondanks dat en een mijn inziens goede montage lekt er behoorlijk veel uitlaatgas de motorruimte / kajuit in vooral bij meer gas geven, ik verlies niet veel water want ik check steeds de bilge. Strakker kan ik de klemmen niet aandraaien anders vervormen de aanstluitingen van het waterlock terwijl de vetus uitlaatgasslangen toch redelijk onregelmatig zijn vanwege wapeningsringen in de slang.

Hoe dicht ik dit goed af ? Welke mogelijkheden zijn daarvoor ? Iemand ervaring(en) en of tips hiervoor / mee.

Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 10:21 #121065

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Niemand een idee ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 10:45 #121073

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Volgens mij hoef je bij goed passende slangen bijna geen slangklem te gebruiken. Alleen om losgaan door jutteren/trillen te voorkomen.


Ik denk dat je misschien wel een te grote slang op het waterlock hebt zitten.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 10:50 #121074

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Eemm nou de aansluitingen zijn 40 mm en de slang is dat ook, dwz binnenmaat. Maar vanwege wapening in de slangmantel ( twee stalen spiralen ) is de slang dus onregelmatig aan de buitenzijde.

Geen slangklemmen Trotti meen je dat ... Dat zou ik niet aandurven eerlijk gezegd, er zaten gegalvaniseerde klemmen op, brede ( ongeveer 20 mm en maat 41 tm 57 mm )

Zonder die klemmen zouden de slangen geheid losschieten en dus alle uitlaatgassen én nog minder prettig alle koelwater onder in de boot pompen.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2010 10:52 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 11:20 #121077

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Kan je met draaiende motor bepalen waar de uitlaatgassen vandaan komen? Misschien zit je op helemaal de verkeerde plek naar een oorzaak te zoeken.
Weet ej de leeftijd van de uitlaatslangen? Zijn die mogelijk verouderd of zelfs ergens lek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 11:21 #121078

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Nee nee, ik zeg niet dat ik geen slangklemmen zou gebruiken, maar de slang zou zo moeten passen dat de slangklemmen alleen nodig zijn voor het voorkomen van afglijden door jutteren.

de echte afdichting zou vanuit de slang zelf moeten komen.

Wat je ook nog kunt proberen is er twee slangklemmen opzetten gelijk naast elkaar. Dan kan je alles nog wat stakker zetten...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 12:31 #121087

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik ga ff met Apae mee: zijn het idd de slangen of heeft wellicht een van de pakkingen in het uitlaatspruitsuk het begeven? Hoeft maar een beetje scheur in te zitten en je krijgt een gaslekkage is mijn ervaring. En dat klopt met het feit dat je geen koelwater verliest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 12:45 #121091

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
@ Trotti

Okee dan bgreep ik je verkeerd, wat de passing van de slangen betreft, ik had zelfs moeite ze op de aansluitingen te krijgen dus da zit snor, wel heb ik er dus die zware klemmen extra opgezet.

@ Apea Wat je zegt is logisch, ik heb die slangen nagelopen en de aansluitigen ook daar kan et em niet in zitten.

@ Sigdock vermoed dat jouw redenatie de juiste is in dit geval, punt is alleen dat de aansluiting zo vast geroest zit dat ik zomaar vermoed ( zelfs met kruipolie ) de zaak afbreekt zodra ik er een sleutel opzet ...

zal er nog eens over denken toch een poging die kant op te wagen, bedankt voor het meedenken

WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 12:53 #121093

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Kruipolie is wonderbaarlijk spul. Als de lekkage tijdelijk leefbaar is, een paar maal inspuiten, redelijk wat dagen de tijd geven om in te werken, daarna met beleid losdraaien, en zelfs deels weggerotte moeren hebben nog een redelijke kans om los te komen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 13:36 #121099

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
WittedeWit schrijft:

@ Sigdock vermoed dat jouw redenatie de juiste is in dit geval, punt is alleen dat de aansluiting zo vast geroest zit dat ik zomaar vermoed ( zelfs met kruipolie ) de zaak afbreekt zodra ik er een sleutel opzet ...

WittedeWit

WD40, Imal, cola, ander spul?? Je kan het overigens vooraf controleren op lekkage door bij een draaiende motor met wat sigarettenvloeitjes hier en daar rond het spruitstuk te voelen. Geleerd van Edd China van Wheeler Dealers... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl