Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Albin O22

Re:Albin O22 29 mrt 2010 13:53 #121105

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Als de leidingen inderdaad net pas zitten zal het daar niet lekken.

Succes met het lek vinden (daar hebben we hier trouwens nog wel meer specialisten in rondlopen! ;) )

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 15:28 #121115

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Goed idee van die vloeitjes zal dat zeker eens proberen.

Thx WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 29 mrt 2010 16:34 #121126

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Slangeklemmen kunnen bij het aandraaien ook wel eens de slang eeuhhh, hoe zeg je dat.....opstropen. Het te hard aandraaien drukt dan de slang uit vorm en zo de afdichting. Dat heb je eerder met wat zachter materiaal slangen, maar het is een tip. Groter of breder is dus niet per definitie dichter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 04 apr 2010 07:33 #121951

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
n.a.v. wat ik eerder schreef in " Duizend Bommen en Granaten "
antwoord op m,n vraag wat is er mis en wat is er aan te doen dit antwoord ->

Er is inderdaad wat mis met je keerkoppeling. De frictiekoppeling van een O22 is als het werkt een handig en compact stukje techniek, maar niet erg robuust en duur als er onderdelen vervangen moeten worden.

Een complete revisie van de keerkoppeling kost je veel geld, ik schat 1000 - 2000 euro. Maar vaak is het alleen het de commandeur (schakelmechanisme) of 1 van de 2 frictieveren die stuk gaan. Om dit te kunnen beoordelen zul je de koppeling inclusief commandeur langs moeten brengen , dan kan ik ernaar kijken. Ik weet dat ik in ieder geval een ruil commandeur en een kleine (er zit ook nog een grote in) ruil frictieveer heb liggen.

Een geheel gereviseerde O22 kost je tussen de 2000 en 3000 euro, afhankelijk of er ruildelen in de keerkoppeling zitten. Maar op het moment heb ik zelf geen O22 meer staan, dus komt het neer op een revisie van je oude blok (wat overigens prijstechnisch niets uitmaakt).

Als je besluit om eea langs te brengen, raad ik je aan om de hele motor uit te bouwen en langs te brengen , de koppeling van de O22 is alleen met draaiende motor op goede werking te controleren. Afhankelijk van hoe je motor in de boot gebouwd zit denk ik dat de motor uitbouwen minder werk is dan alleen de koppeling demonteren.

Tot zover voorlopig ons vaarseizoen ...
Goede vaart en mooie dagen gewenst WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 04 apr 2010 07:44 #121953

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat is geen kattepis. Wanneer er zo'n bedrag komt kijken moet je 3x op je tellen passen. En overwegen of je niet wat meer moet gaan uitgeven en dan een compleet nieuwe motor in moet bouwen. De helft van dat geld ben je immers al aan een gereviseerde kwijt met de kans dat niet alles gereviseerd is en je binnenkort weer de la open moet trekken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 05 apr 2010 08:48 #122109

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Meer uitgeven is niet haalbaar, ik hoop maar dat het een van de genoemde veren is anders houdt het gewoon op. Zeker met dit weer zwaar balen ... inmiddels komt het erop neer dat ik meer tijd heb besteed aan het sleutelen dan aan het zeilen.

WittedeWit

Zojuist na weer een uurtje sleutelen de motor met keerkoppeling zo goed als los, alleen nog de 2 bouten waarmee de flens aan de schroefas zit en het vliegwiel er nog af. Gelukkig ging dit alles redelijk soepel, hopelijk de rest / reparatie ook.

:unsure:
Laatst bewerkt: 05 apr 2010 10:27 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 06 apr 2010 10:35 #122285

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Glorie hij is er bijna uit, ik kon het blok met de grootzeil schoot hijsen. Alleen zit ik met het vliegwiel dat moet eraf, iemand een idee hoe ?

Bvd WittedeWt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 06 apr 2010 17:58 #122350

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
heb je geen foto's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 06 apr 2010 21:10 #122417

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
tondini schrijft:
heb je geen foto's?

Hoi jawel een post of wat geleden heb ik die erbj gezet. De ontwikkeling nu is als volgt, mijn zoon is erbij geweest en ook Sietse de Haan van de gelijknamige Jachttechniek uit Heerenveen.

Zeker is dat de keerkoppeling kadeuk is, zeker is ook dat het blok en de koppeling eruit moeten voor reparatie :blink: er is simpelweg géén ruimte naast te motor om te kunnen werken. Zeker is ook dat er een nieuwe kuip over de motor is heengelast en dat het geheel er alleen uit te kranen is nadat ik een deel van de kuipvloer eruit gezaagd of geslepen heb.

Er is géén andere mogelijkheid zo hebben we gedrieen geconstateerd. Het is een drama in een drama aan het worden. Zeilen kan ik ( op eigen boot ) voorlopig op mijn buik schrijven.

De kosten gaan oplopen en mijn vakantiegeld gaat er zoiezo wel aan gespendeerd moeten worden :( We hebben het wel geprobeerd, het apparaat de kajuit in te hijsen maar het ding is zo looig 120kg en zit in zo,n krappe ruimte dat het bij het van z,n fundatie sjorren en trekken is gebleven. Hij staat nu min of meer rechtop ( vliegwiel naar de hemel wijzend ).

Dus ik ga eerst trachten om een deel ( moet " vlees " ) overhouden van de kuipvloer eruit te zagen gaat dat niet dan wordt het slijpen. Intussen werk zat aan boord dus vermaken doe ik me wel ... ppfft Blij dat ik niet graag opgeef ...

Wish me Luck ;) groetjes WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 06 apr 2010 21:19 #122422

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jeroen, dat is wel heel erg pech allemaal. Ik leef met je mee, wat ik zo lees.
De vraag dient zich op: Is het geen goed geld naar kwaad geld gooien? (Hoe hard het ook klinkt)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 06 apr 2010 21:21 #122423

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Het is misschien een beetje vloeken in de kerk maar kun je niet desnoods tijdelijk een buitenboord motortje er aan hangen? Misschien niet de meest fraaie en beste oplossing maar wel goedkoper, minder werk en je kunt zo weer zeilen. De binnenboord koffiemolen kun je dan eventueel ook nog ff laten staan tot het einde van het seizoen of zo.

Bovendien zou ik meteen voor dat geld dat je in eerdere posts noemt een klein dieseltje nemen en niet veel meer uitgeven aan die albin. Een gerbuikte yanmar 1gm10 ofzo vind je wel voor dat geld. Als het past natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 06 apr 2010 21:25 #122424

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Intruder

Automatisch want wilde dit zoiezo niet maarja hoop uiteindelijk en een weer draaiend motortje te hebben, kan intussen de bilge uitmesten en schilderen enne een oefening in geduld hebben ( weer eens ) :)

De Haan ( reclame ? ) Is de beroerste niet hij schatte mij en de situatie goed in, rekende niets voor het meekijken / meedenken en kan eventueel als ik budgetmatig vastloop " nog wel iets doen "

Had echt wel sympathie en niet direct € tekens in de ogen en dat mag ik wel in een mens.

Thx voor je sympathie alle beetjes helpen :)

WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 06 apr 2010 21:27 #122425

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Philip schrijft:
Het is misschien een beetje vloeken in de kerk maar kun je niet desnoods tijdelijk een buitenboord motortje er aan hangen? Misschien niet de meest fraaie en beste oplossing maar wel goedkoper, minder werk en je kunt zo weer zeilen. De binnenboord koffiemolen kun je dan eventueel ook nog ff laten staan tot het einde van het seizoen of zo.

Bovendien zou ik meteen voor dat geld dat je in eerdere posts noemt een klein dieseltje nemen en niet veel meer uitgeven aan die albin. Een gerbuikte yanmar 1gm10 ofzo vind je wel voor dat geld. Als het past natuurlijk.

Heb ik ook overwogen ik heb alleen een negatieve en ook nog bol lopende spiegel .. daar moet dus een op maat gemaakte steun aan gelast worden ( wat ik erg zonde van die mooie en aparte kont vindt ) de kosten nog niet gerekend ...

Dus die optie heb ik laten varen.

Edit ; Ook heb ik aan een ander ( dieseltje gedacht ) daar komt behalve het van de huidige motor geraken bij o.a. de aanschaf, maar ook het op maat maken van de motorsteun, het vervangen van de bediening, nu éénhandels, etc etc. Ook zal mogelijk een andere schroefas erop / erin moeten dus het geheel moet het drogen ook nog eens op .. vandaar het vasthouden aan deze motor dan blijft het bij een reparatie en wat werk eromheen. Het blok is ouderwets maar op zich heel degelijk.

Gr WittedeWit
Gr WittedeWit
Laatst bewerkt: 06 apr 2010 21:50 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 07 apr 2010 07:44 #122455

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Das goed balen zeg......Wie bouwt er nou toch een kleine kap over een grote motor.......

Bij een vriend van me hebben we met draadeindes een alternatieve motorsteun gemaakt. Hiervoor hebben we vier gaten in de spiegel moeten boren, maar konden daarna de buitenboord motor helemaal op zijn plek stellen met behulp van de moeren. De draadeindes konden we buigen om de vorm van de spiegel te compenseren. Uiteraard word je niet heel blij van 4 gaten in minimaal 12, maar liever nog 16mm. Het is wel weer makkelijk af te sluiten als je het niet meer nodig hebt en minder rigoreus als lassen.
succes in ieder geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 07 apr 2010 10:33 #122485

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Bezinksels

thx voor de succeswensen, ik ga ze nog hard nodig hebben. tijdens het trekken en sjorren aan de motor gisteren kantelde hij met een knal achterover. daarbij heeft ie een gat in de bilge gemaakt. ik was daar al bang voor en vandaar dat ik vanmorgen vroeg ben gaan kijken.

en jawel de boot lag iets dieper, de bilge en de ruimte daarboven vol met water, de boot zinkende .... :(

direct de haven meester gebeld en het gevaarte in de singels gehangen ( een paar uur later en het geheel had op de bodem van de haven gelegen.

Nu gaat de boot eruit en wordt het deze zomer waarschijnlijk opknappen i.p.v. varen maar geluk is met de domme, een ietsje groter gat en we waren definitief het haasje geweest. dit is ook een zware domper :dry: domp leeft nog en wij met de schrik vrij.

als je iets wilt kost het je wat, je kunt ook als een heilige sjamaan onder een boom gaan zitten en wachten tot de vogels een nest in je haar hebben gebouwd, intussen niets en niemand inclusief jezelf verstorende. niet mijn stiel dan maar ik worstel en ( blijf ) kom boven.

Gr WittedeWit
Laatst bewerkt: 07 apr 2010 10:35 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 07 apr 2010 10:55 #122488

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Oei! Maar gelukkig was je op tijd. Sterkte met het klussen, het zal nog heel wat moeite gaan kosten zo te horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 07 apr 2010 11:47 #122493

Het zit je wel mee (not) :S Kun je niet een deel van de kosten op de makelaar/vorige eigenaar verhalen? Lijkt me toch sterk dat de keerkoppeling zo onggeveer de eerste keer dat je hem gebruikt kapot gaat ... m.a.w. misschien was er al een defect aan?
Sterkte ermee.

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 07 apr 2010 18:30 #122562

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Stockpaert ( mooie naam :) )

Ik snap je redenatie en heb dat ook overwogen, echter mm ik had garantie tot het moment van losmaken van de steiger en wist dat ook wel voor de prijs die ik voor de boot heb betaald is er weinig verhaal te halen vermoed ik. Wel ga ik een poging wagen maar al te veel erop rekenen doe ik maar niet.

Het is eenmaal uit het water gebleken dat de schade meevalt, er is geen gat in de bilge er is wel teveel ruimte op eem weet niet hoe dat heet het lager waaruit de schroefas komt. Die zit dus om de schroefas en boven en onder met twee moeren vast. Die zaten handvast en niet geborgd terwijl daar wel een borg in hoort. Er zitten gaatjes in de kop van die bouten waar bijvoorbeeld een splitpen in past. Ook de schroef is niet geborgd. Dat kan ik dus nu naast alles wat ik zoiezo wil gaan aanpakken alsnog gaan doen.

De boot staat nu in een bok en het water loopt er dus via die bus ( weet iemand hoe dat heet ? )er weer uit. Tijdens het hijsen is de pelikaanhaak van het voorstag geknapt verder ging het snel en goed. Nu kan ik de romp gaan schilderen, het onderwaterschip gaan doen en nog tal van klusjes die in het water niet te doen zijn. Intussen kan de motor eruit en naar de reparatie dus het valt al met al wel mee.

In de haven ligt een boot die er afgelopen weekend ( geschilderd en al ) in is gegaan. Tijdens het hijsen van de mast is er een zaling ergens in de hijskop van de kraan verstrikt geraakt en dat heeft men te laat gezien. de zaling heeft een scheur in de aluminium mast getrokken, schade 10 mil.

Kijk dat verzacht m,n pijn dan weer een beetje maar hoop uiteraard wel dat die schipper goed verzekerd is ....

Ga het vervolg maar achter Bert,s topic opknappen domp 7.40 plakken, er is werk aan de winkel dat verder rijkt dan even een koppelingsprobleem aan m,n Albin motor verhelpen.

Groet WittedeWit
Laatst bewerkt: 07 apr 2010 18:34 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 07 apr 2010 19:29 #122578

WittedeWit schrijft:
Stockpaert ( mooie naam :) )

Tsja, dat was het merk/type van mijn vorige bootje en die forumnaam heb ik maar zo gelaten :P

Mooi dat het mee lijkt te vallen en er niet een gat in je boot zit. Leek me al sterk, staal is toch best taai dus er zit niet zomaar een gat in lijkt me (dan eerst een deuk). Staal bezwijkt dacht ik pas bros bij behoorlijk lage temperaturen (en gelukkig is het eindelijk een beetje lente :)), t.g.v. hoge plaatselijke spanningen agv bijv. lassen, bij koudvervormd staal of bij hoge belastingsnelheid. Nouja dat laatste zou misschien kunnen of het had doorgeroest moeten zijn maargoed, dat doet er ook allemaal eigenlijk niet toe hu het meevalt:) Nogmaals succes met de hele operatie ...

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 07 apr 2010 21:45 #122652

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Ik vondt het ook wat sterk maar zoals dat motorblok ineens wegkantelde was zeg maar niet lekker om te horen of zien :)

heb wel wat minder fraaie plekjes ontdekt ( kaale roest onder de waterlijn ) dus dat ie op de wal beland is heeft ook weer het voordeel dat dat ook aangepakt kan gaan worden.

Weet iemand ( vast wel :) ) hoe het onderdeel rond de schroefas heet ?

[img size=schroefas ] [/img]

WittedeWit
Laatst bewerkt: 07 apr 2010 21:56 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 08 apr 2010 10:22 #122746

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
WittedeWit schrijft:
Tijdens het hijsen van de mast is er een zaling ergens in de hijskop van de kraan verstrikt geraakt en dat heeft men te laat gezien. de zaling heeft een scheur in de aluminium mast getrokken, schade 10 mil.

Kijk dat verzacht m,n pijn dan weer een beetje maar hoop uiteraard wel dat die schipper goed verzekerd is ....
Dat zie je even verkeerd: in dit geval is het degene die de kraanwerkzaamheden heeft uitgevoerd die voor de schade opdraait. En uiteraard heeft elke werf/haven een WA-verzekering voor dit soort gevallen.

Overigens, nu je Domp toch uit het water is, zou ik gelijk even de valkdikte controleren her en der. Vooral rond het toiletje is vaak wel een aandachtspunt. Mocht er nu een stukje gedubbeld moeten worden, dan is dat makkelijk te doen.

Oh, en maak een eigen project-topic aan, dat is makkelijker te volgen voor alle meelezers dan twee Dompen in een draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 08 apr 2010 11:01 #122749

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
En nu je boot uit het water is vervallen er ook diverse argumenten om er een nieuw/tweedehands dieseltje in te zetten!

Ik zou er nog eens goed over nadenken en eea laten bezinken voordat je ergens de zaag in gaat zetten!

Sterkte en groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin O22 08 apr 2010 13:19 #122779

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Hoi Trotti

Er moet een gat in ... andere optie is er niet. Ooit is er een nieuwe kuip ingelast over de al geplaatste mtor heen. Er is a- te weinig ruimte om te kunnen weken, nu en dus ook in de toekomst als het blok er uit is zal er toch weer eens een ander of dezelfde in moeten en dat gaat niet door een gat van hoog 50 en breed 35 .... tenzij het blok ter plekken in onderdelen erin gebouwd wordt geen goed plan.

Geld voor een andere motor en de daar nog bijkomende kosten is er niet en zal er ook niet komen. Ik moet het doen van wat vakantiegeld en een niet te ruim maandelijks budget.

Ik ga verder ( goed idee een eigen toppic te maken Apae ) met het verhaal bij projecten want dat is het inmiddels.

Thx voor het meedenken.
Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl