Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: na zeilen geen koelwater

na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 18:06 #124805

Beste collega's,

Vandaag wezen zeilen (heerlijk weer, prima wind).
Na afloop bij starten van de motor een ander uitlaatgeluid: geen koelwater!!!

Motor gestopt, wierpot open en dicht gedraaid, motor gestart, ja hoor, koelwater weer terug.

Hoe komt dit nu? Neem zelf aan dat wierpot is leeggezogen door varen onder helling o.i.d., maar dan zou de pomp toch gewoon weer water moeten opzuigen bij starten? Zou er lucht inkomen door zeilen onder helling?

In het vervolg na stoppen van de motor onder zeil maar de kraan sluiten en bij starten weer openen?

Zijn er meer zeilers die dit verschijnsel kennen?

Stefan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 18:30 #124808

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dat zal inderdaad wel te maken hebben met de plek van de koelwaterinlaat. Afsluiter dicht tijdens het zeilen is dan een oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 18:33 #124811

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hoe ziet de aanzuigbuis er onder water uit?
Als het goed is zit er zo'n 'schelpje' onder de doorvoer, en dat moet op een zeilboot met de openingen (gleuven) naar voren zitten. Motorboten hebben het vaak andersom (minder kans op rommel opzuigen).

groet
t
Laatst bewerkt: 20 apr 2010 18:34 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 19:31 #124842

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Als het goed is zit er zo'n 'schelpje' onder de doorvoer, en dat moet op een zeilboot met de openingen (gleuven) naar voren zitten. Motorboten hebben het vaak andersom (minder kans op rommel opzuigen).

Schepje juist niet met de sleuven naar voren plaatsen. Je bouwt dan tijdens het zeilen druk op in je buitenwatersysteem waardoor de wierpot inderdaad lekker vol blijft, maar dit water kan zich via een vrijwel nooit 100% afsluitende impellorpomp naar de uitlaatbocht begeven, het waterslot en de uitlaatslang vullen en zo uiteindelijk in de cilinders terecht komen.

Motorboten hebben het juist vaak wel met de gleuven naar voren (scheppend) zodat ze wanneer ze varen het koelwater gemakkelijk binnenzuigen. Risico daar is dan wanneer je gaat slepen bij motorpech dat je hetzelfde krijgt als zeilend met een zeiljacht: kans op water op de cilinders.

Dus aanzuigschepjes met de bolle dichte kant naar voren, met de sleuven naar achteren, niet scheppend gemonteerd.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 19:41 #124849

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Beste collega's,

Vandaag wezen zeilen (heerlijk weer, prima wind).
Na afloop bij starten van de motor een ander uitlaatgeluid: geen koelwater!!!

Motor gestopt, wierpot open en dicht gedraaid, motor gestart, ja hoor, koelwater weer terug.

Hoe komt dit nu? Neem zelf aan dat wierpot is leeggezogen door varen onder helling o.i.d., maar dan zou de pomp toch gewoon weer water moeten opzuigen bij starten? Zou er lucht inkomen door zeilen onder helling?
Stefan

Heb je dit probleem vaker gehad of heb je de boot net? Het niet kunnen aanzuigen van koelwater ontstaat meestal omdat er ergens een luchtlek zit (bijvoorbeeld de pakking in het wierpotdeksel geeft valse lucht) of omdat de impellor versleten is en de wierpot mer de onderzijde boven de waterlijn is gemonteerd. De impellor moet dan het water eerst omhoog de wierpot inzuigen, en bij een wat versleten impellorpomp wil dit weleens te zwaar zijn.

Ik ga er vanuit dat je voor het zeilen op de motor hebt gevaren. Dan is dus tijdens het zeilen de wierpot leeggelopen, hetzij naar buiten via de aanzuigleiding, hetzij via de andere route naar je waterslot. In beide gevallen lijkt het me een gevalletje luchtlek of versleten impellorpomp (waardoor het water dus kan wegstromen), of nog mooier een combi hiervan ;) Zit er overigens een beluchter in het buitenwatersysteem? Dat zou het wegstromen via een versleten impellor nog wat gemakkelijker maken.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 19:43 #124851

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Of toch een lek deksel op je wierpot gehad.
Als je na de winterstalling je motor aan doet zuigt de pomp ook gewoon water aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 20:13 #124862

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Het klinkt mij bekend in de oren.
Vorig jaar hebben we het twee keer gehad. De eerste keer was ik er niet op verdacht, we voeren voor het eerst met de schouw, dat kost me een waterslot :S
Waterslot vervangen, de volgende dag hetzelfde probleem. Als de pomp water had liep het koelwater gewoon door, zat er een luchtbel in de slang, dan was het muizen.
Ik heb de impeller in de waterpomp vervangen, daarna de hele zomer geen centje pijn meer.
De oude impeller is een stuk soeler dan de nieuwe, verder zag ik er niets aan. Ik heb nu een reserve aan boord, als ik de andere draadjes doorlees dan moet je de impeller eens in de één a twee jaar vervangen.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 21:05 #124870

Bedankt voor de antwoorden heren.

De waterschep zit goed, de impeller is deze winter vervangen, ik heb de boot net een aantal maanden.
Als ik het zo lees is het meest waarschijnlijk inderdaad een luchtlek via de wierpot. Is al een oude van Vetus, met zo'n losse ring.
Ik zal deze ring vervangen.

Groet,

Stefan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 20 apr 2010 21:13 #124872

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als er niet echt een breuk in zit, een beetje vaseline eraan.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 21 apr 2010 05:32 #124881

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Olav schrijft:


Schepje juist niet met de sleuven naar voren plaatsen.

Olav je hebt natuurlijk groot gelijk.
Ik was ff in de bonen, bij mijn boot zit ie ook sleuven naar achteren. Dank voor het corrigeren.
groet
t
Laatst bewerkt: 21 apr 2010 05:32 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 21 apr 2010 07:32 #124907

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Blij te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Ik ken ondertussen heel mijn koelwatercircuit rats van buiten.

Bij mij bleek het een "verstopte" warmtewisselaar te zijn (in het buitencircuit). Of die volledig verstopt was zal ik nooit weten tot ik hem demonteer, maar na het doorblazen ervan en opnieuw vullen met water heb ik (op motor althans) geen probleem meer.

Dit weekend volgt dus de zeiltest daarna weten we dus meer.
Vaseline aan de wierpot is natuurlijk altijd een goed idee. Heeft mij ook al meermaals uit de penarie geholpen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 22 apr 2010 17:12 #125168

Als er toch geen vaseline was.... :) Toch ook maar de ring vervangen en blij te horen dat ik niet de enige ben met deze perikelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 22 apr 2010 21:24 #125205

Beste mensen,

vaseline is een goed idee, ik heb zelf heel erg goede ervaringen met vloeibare pakking. Lijkt me iets bedrijfszekerder dan vaseline welke uitspoelt met water.

Ieder heeft zo z'n voorkeuren. Vloeibare pakking verkrijgbaar bij de autohandelaar? Ik heb het zelf nooit gekocht, kwam bij de boot.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 07:10 #125240

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
De vaseline zit niet zozeer op het rubber als afdichting, als wel om het geheel later weer los te kunnen krijgen bij de huidige generatie wierpotten met schroefdeksel, en om het rubber (kunststof)lekker soepel te houden. Maar het is het rubber zelf dat uiteindelijk voor de afdichting moet zorgen.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 08:50 #125255

Als je vaseline voor dit soort dingen gebruikt, zorg dan dat je vaseline koopt die NIET op petroleum basis is. Veel soorten rubber zijn niet olie bestendig en zullen "verzepen" na een tijdje in oliehoudend vet te zijn gesmeerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 09:53 #125259

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Vrijwel zeker lekkage van je wierfilterdeksel zoals al vaker gemeld hier. Bij het zeilen onder helling belucht dit lek je koelwatercircuit en dit loopt dan leeg. Bij terug op de motor zonder helling belucht het lek eveneens en zo trek je onvoldoende onderdruk om het circuit weer vol te zuigen. Ik ga er vanuit dat je wierpot juist op of iets boven de waterlijn zit. Overigens zit er bij nieuwe impellors van Johnson standaart een beetje glyzerine bijgeleverd en dat kun je ook gebruiken voor de dekselpakking.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 10:11 #125261

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Glycerine is goed voor rubber inderdaad ja. Kan je ook raamrubbers en zo af en toe mee insmeren. Wat ik meestal gebruik ipv vaseline is siliconenvet, vind ik nog wat prettiger werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 11:08 #125269

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
en wat denken jullie van deze uitleg?
Marc Auslander wrote in
:

(Trai) writes:

The pump on this
boat will work any time, for as long as I want it to run, its only
after sailing (motor off) and the boat being heeled over for a long
period that it gives trouble. After about a hour of sitting at the
slip its all ready to go again. I am stumped

Sounds like the pump is loosing its prime. The pump is not good at
pumping air.

You might try priming it manually the next time it happens to see if
that fixes it. On my boat, I would do that by pulling the intake hose
off the thru-hull, poring water down it, then reattaching it.

I wanna look at his anti-siphon break in the exhaust hose and the position
of the hose's loop above the waterline when he's heeled over hard. When
he's heeled over, so is the loop. I agree the pump is coming unprimed, but
should prime again as soon as the boat goes upright. But, alas, if there
is water standing in the exhaust hose pushing back into the engine, the
bubble of air has no place to go out of the water pump impeller when it
starts turning. So, the engine is "vaporlocked" with that bubble of air
stuck in the pump. Normally, when the impeller starts to turn, the water
pressure from the seacock simply pushes the bubble out of the pump as the
impeller turns because the impeller is under the waterline so the bubble
moves on. If there is water in the exhaust pushing backwards on the
impeller, the air bubble in the pump is trapped and cannot let the impeller
prime. This will happen if the loop every gets so flat it allows water to
go over the loop to the engine side. Stand the loop back up and there's
now a water column trapped on the engine side of the loop. If there's no
leaks, the column is blocked by the stopped impeller acting as a valve.
(water doesn't flow by a good impeller in either direction unless it
turns). OF course, he COULD have a bigger problem if this is happening and
it shoves water in those exhaust ports into the cylinders. Been there,
recently, done that.....not pretty....

komt hieruit: www.boatbanter.com/showthread.php?t=10131

zal bij dit weekend dus zeker eens onderzocht worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 11:17 #125270

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het klinkt zeker als een mogelijke oorzaak.
ik herinner me nu dat ik de wierpot in mijn boot zo hoog (laag eigenlijk) heb gezet dat hij, met de deksel eraf, net niet overloopt. Dit na overleg met de werf. Er loopt (bij horizontale boot) dus wel water door het wierfilter naar de impeller (die een stuk lager zit).
Met deze montagehoogte heb je geen lek als het deksel stuk is maar wel de impellerpomp altijd vol water, dus geen vapour lock. (behalve bij verkeerde kant helling en een lek deksel).
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 12:00 #125275

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Capolavoro schrijft:
Met deze montagehoogte heb je geen lek als het deksel stuk is maar wel de impellerpomp altijd vol water, dus geen vapour lock. (behalve bij verkeerde kant helling en een lek deksel).
groet
t

yep maar bij iets of wat zeiltocht heb je altijd alle 2 de kanten dus wel gehad en blijf je met 't probleem zitten, of zie ik dat verkeerd?

Volgens die note schrijven ze dat je "genoeg terugloop uit de uitlaat" moet hebben om te vermijden dat je impeller in de lucht komt te zitten. Of heb ik dat verkeerd verstaan uit dat artikeltje?

Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat de (mijn) problemen begonnen zijn na het vergroten van de buis van de uitlaat en andere waterlock te zetten. Laat daarbij nog komen dat na het doorblazen van mijn warmtewisselaar en opnieuw opgieten ervan ik terug koelwater heb. (nog geen zeiltest kunnen doen, maar goed).
Voor mijn individuele situatie gesproken denk ik dat ik dan langs de andere kant zou moeten gaan zoeken, niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 12:21 #125278

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
vanpupi schrijft:
Capolavoro schrijft:
Met deze montagehoogte heb je geen lek als het deksel stuk is maar wel de impellerpomp altijd vol water, dus geen vapour lock. (behalve bij verkeerde kant helling en een lek deksel).
groet
t

yep maar bij iets of wat zeiltocht heb je altijd alle 2 de kanten dus wel gehad en blijf je met 't probleem zitten, of zie ik dat verkeerd?

Volgens die note schrijven ze dat je "genoeg terugloop uit de uitlaat" moet hebben om te vermijden dat je impeller in de lucht komt te zitten. Of heb ik dat verkeerd verstaan uit dat artikeltje?

Wat er staat is dat de watermassa in de uitlaat zoveel tegendruk geeft dat een unprimed pump (dus zonder werkende aanvoer, omdat de impeller in de lucht draait) niet in staat is om die watermassa uit de uitlaat weg te duwen. Daardoor blijft de pomp in de lucht draaien.
Het is dus zaak om te zorgen dat de pomp niet 'unprimed' is door er altijd water heen te laten lopen, en dat kan alleen als er een punt (wierpot) op de juiste hoogte ligt. Je kan natuurlijk ook direct van de invoerkraan naar de impellerpomp met je invoerslang, dan heb je zeker waterdruk op de impeller.

Overigens denk ik dat als je gaat motoren je meestal rechtop ligt en dan 'primet' de pomp vanzelf weer, ondans helling twee kanten op , eerder.

Misschien heb je nu inderdaad teveel watermassa in je nieuwe uitlaatsysteem....(en een vapour locked unprimed pump)

Zou best eens kunnen dat wierpotten meer ellende veroorzaken dan dat ze oplossen ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 23 apr 2010 12:22 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 23 apr 2010 12:33 #125279

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
zoiets begin ik dus ook al te denken.

nog een hypothese. kan zijn dat ik hier de bal volledig missla.
maar zou het kunnen dat door grote helling de waterlock boven de wierpot komt en daardoor heel het systeem het water laat weglopen met luchtbel als gevolg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 25 apr 2010 08:16 #125414

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Met een net boven de waterlijn gemonteerde wierpot heb je boven in de pot een beetje lucht wanneer de motor gestopt is. Zelfs tijdens draaien van de motor verdwijnt niet alle lucht. Tussen de uitlaat van de wierpot en de pompingang zit een stuk slang met een bocht waarin ook koelwater blijft staan. Het lijkt me stug dat ook die slang, hangend in een bocht, helemaal leeg kan lopen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 26 apr 2010 10:11 #125557

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Proost schrijft:
Het lijkt me stug dat ook die slang, hangend in een bocht, helemaal leeg kan lopen.

iets heel dom.
De slang die van de wierpot naar de koelwaterpomp gaat, moet die boven of onder de waterlijn zitten om goed te zijn of moet daar een soort siphonlus in zitten of liefst zo vlak mogelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:na zeilen geen koelwater 26 apr 2010 10:18 #125560

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
vanpupi schrijft:
Proost schrijft:
Het lijkt me stug dat ook die slang, hangend in een bocht, helemaal leeg kan lopen.

iets heel dom.
De slang die van de wierpot naar de koelwaterpomp gaat, moet die boven of onder de waterlijn zitten om goed te zijn of moet daar een soort siphonlus in zitten of liefst zo vlak mogelijk?

volgens mij zit die haast vanzelf geheel onder de waterlijn:
- de uitgang aan de wierpot zit meestal onderaan
- en de ingang van de impellerpomp ook.
Dus die slang wordt haast vanzelf een U-vorm naar beneden.

Zwanehals is hier niet nodig.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl