Hallo,
heb sinds enige weken de boot, m.n. een Furia 37 van 1985, te water gelaten en reeds toen had ik motorpech. Mijn lokale technieker is aan boord gekomen en heeft één of andere regelingsklep m.b.t. de brandstoftoevoer los moeten maken waarna het euvel verholpen was.
Tijdens onze laatste tocht de de motor het perfect bij het buitenvaren doch bij het binnenlopen was het weer zover. Ik kon de motor starten, doch na enkele minuten sputterde hij om dan stil te vallen. Ik vermoed dat het opnieuw een probleem was van branstoftoevoer, maar heb nog geen tijd gehad om het verder uit te zoeken of uit te laten zoeken. Was vorige week een uurtje aan boord, heb de motor opgestart met weinig problemen.....
In 2008 heb ik problemen gehad i.v.m. bacterieën in de tank. Tijdens de winterstop de tank uitgehaald en volledig gereinigd alsook de brandstofpomp vernieuwd.
Vorig jaar heb ik tot 2 maal toe motorpech gehad. Brandstoffilters vervangen, ontlucht en daar gingen we weer.
Daar ik gezien had dat indicator van de temperatuur van het koelwater hele bruuske bewegingen maakte, van uiterst groen naar bijna rood en terug heeft de technieker sinds 2008 de thermostaat eruit gehaald om voldoende koelwater te laten doorstromen. Sindsdien blijft de de temperatuur van het koelwater benden het groen. De technieker merkte ook op dat door roest het koelwatersysteem dichtgeslibd is.
Sinds vorig jaar staat er ook constant wat water in het motorcompartiment, wat voordien geenzins het geval was.
Om het verder oplopen van kosten te vermijden, heb sinds de aankoop van de boot reeds één en ander aan de motor moeten laten doen zonder de bergingskosten te rekenen, en om meer "vaarzekerheid" te hebben ( in 2008 een 3-tal dagen in Calais vast gelegen voor herstelling ) denk ik eraan de motor te vernieuwen.
Mijn huidige motor is een Volvo Penta 34 pk. Men stelt mij 2 mogelijkheden voor, een Volvo Pent D2-40 van 40pk of een Solé Mini 44pk. De Volvo zou mij een 3 000 € meer kosten dan de Solé. Naast de naambekendheid, met daarbij horend waarschijnlijk de gemakkelijkere Europese service van de Volvo motor heeft deze motor een zwaardere alternator ( 35/115A) dan de Solé. Tenslotte denk ik dat bij verkoop van de boot met een Volvo motor het vlotter zal verlopen zonder daarbij een hogere prijs te verhopen.
Kunnen jullie mij helpen om de knoop door te hakken?
Christoph