Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vernieuwen motor

vernieuwen motor 14 mei 2010 06:45 #127443

Hallo,

heb sinds enige weken de boot, m.n. een Furia 37 van 1985, te water gelaten en reeds toen had ik motorpech. Mijn lokale technieker is aan boord gekomen en heeft één of andere regelingsklep m.b.t. de brandstoftoevoer los moeten maken waarna het euvel verholpen was.
Tijdens onze laatste tocht de de motor het perfect bij het buitenvaren doch bij het binnenlopen was het weer zover. Ik kon de motor starten, doch na enkele minuten sputterde hij om dan stil te vallen. Ik vermoed dat het opnieuw een probleem was van branstoftoevoer, maar heb nog geen tijd gehad om het verder uit te zoeken of uit te laten zoeken. Was vorige week een uurtje aan boord, heb de motor opgestart met weinig problemen.....

In 2008 heb ik problemen gehad i.v.m. bacterieën in de tank. Tijdens de winterstop de tank uitgehaald en volledig gereinigd alsook de brandstofpomp vernieuwd.
Vorig jaar heb ik tot 2 maal toe motorpech gehad. Brandstoffilters vervangen, ontlucht en daar gingen we weer.

Daar ik gezien had dat indicator van de temperatuur van het koelwater hele bruuske bewegingen maakte, van uiterst groen naar bijna rood en terug heeft de technieker sinds 2008 de thermostaat eruit gehaald om voldoende koelwater te laten doorstromen. Sindsdien blijft de de temperatuur van het koelwater benden het groen. De technieker merkte ook op dat door roest het koelwatersysteem dichtgeslibd is.

Sinds vorig jaar staat er ook constant wat water in het motorcompartiment, wat voordien geenzins het geval was.

Om het verder oplopen van kosten te vermijden, heb sinds de aankoop van de boot reeds één en ander aan de motor moeten laten doen zonder de bergingskosten te rekenen, en om meer "vaarzekerheid" te hebben ( in 2008 een 3-tal dagen in Calais vast gelegen voor herstelling ) denk ik eraan de motor te vernieuwen.

Mijn huidige motor is een Volvo Penta 34 pk. Men stelt mij 2 mogelijkheden voor, een Volvo Pent D2-40 van 40pk of een Solé Mini 44pk. De Volvo zou mij een 3 000 € meer kosten dan de Solé. Naast de naambekendheid, met daarbij horend waarschijnlijk de gemakkelijkere Europese service van de Volvo motor heeft deze motor een zwaardere alternator ( 35/115A) dan de Solé. Tenslotte denk ik dat bij verkoop van de boot met een Volvo motor het vlotter zal verlopen zonder daarbij een hogere prijs te verhopen.

Kunnen jullie mij helpen om de knoop door te hakken?

Christoph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 14 mei 2010 08:31 #127459

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Misschien is de basis van de motor wel goed en nog niet versleten, maar zitten de problemen in de aanhangende componenten. Een versleten motor zal meestal lopen als brandstof toevoer ,koelwater voorziening enz. in orde zijn. Een goede nieuwe motor zal het niet doen als er problemen zijn met al die zaken. Dus bezint voordat je overgaat tot de aanschaf van een hele nieuwe motor.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 14 mei 2010 08:40 #127461

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Ook Sole is een goed bekend staand merk: minder groot dan Volvo-Penta, maar waarschijnlijk wel van dezelfde kwaliteitsklasse.
Voor een Volvo-Penta zullen de onderdelen nog lang leverbaar zijn, hetgeen de verkoopsnelheid van een boot met zo'n motor positief beinvloed, aan de andere kant hebben de onderdelen zeker ook hun prijs, en die naam van dure onderdelen heeft Sole niet.
Zelf zou ik, bij vergelijkbare motoren, geneigd zijn om de Sole te kiezen en daarmee 3000 euro te besparen. Een zwaardere dynamo op de Sole, mocht je die zelf inderdaad nodig hebben, kost niet meer dan een paar 100 euro. Een boot met nieuwe motor verkoopt sowieso gemakkelijker.

Laatste optie die je hebt, is uiteraard een goede, complete revisie van je bestaande Volvo-blok. Afhankelijke van leeftijd en type is dat misschien nog het overwegen waard door een veel lagere investering.
Houd er rekening mee dat er ook in je appendages problemen kunnen zitten: waterlekkage kan van afsluiters komen, brandstoftank etc worden niet standaard vervangen bij motorwissel, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 14 mei 2010 09:04 #127465

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Een nieuwe motor betekent ook nieuwe motorfundatie, nieuwe motorsteunen, nieuwe schroefasbevestiging, nieuwe slangen, nieuwe filters, nieuw paneel, etc, etc, etc.

Ik zou eerst eens kijken of je het huidige blok niet kunt reviseren en alle appendages kunt nalopen/onderhouden/vervangen.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 14 mei 2010 09:48 #127467

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Zou zelf ook een revisie overwegen. Het is een zeilboot zoveel draaiuren zal de motor niet gemaakt hebben. toch ;)
Motorretje helemaal reviseren geeft ook een nagenoeg nieuwe motor. Alleen de thermostaat verwijderen is een noodgreep ga op zoek naar de oorzaak. Ik snap dat het vertrouwen in de motor tot een zeer bedenkelijk nivi is gedaald maar de kans is aanwezig dat het niet het blok is maar de aanverwante onderdelen. En dan is de nieuwe motor we een hele dure optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 14 mei 2010 09:53 #127468

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Bovendien haal je over het algemeen de investeringen toch niet uit je boot... Alleen als je je zeilplezier erin meeneemt. Maar financieel gezien ga je er nooit op vooruit, dus doe het vooral niet om die reden specifiek.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 14 mei 2010 12:49 #127487

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Om die opmerkingen over revisie te nuanceren: als de koelkanalen in het blok zelf zijn dichtgeroest, wordt revisie mogelijk toch lastig. Door de thermostaat te verwijderen wordt de flow tijdelijk wel groter, maar daalt de bedrijfstemperatuur, met als gevolg een nog sneller dichtslibben...dat had zeker niet gemogen, eventueel had een andere thermostaat (lagere temperatuur) nog wel gekund. In dit geval vraag ik me serieus af, of het blok nog revisie-waardig is. Dat zou ik aan een goed motorrevisiebedrijf voorleggen (sowieso zou ik een nieuwe inbouw daar ook neerleggen).
Overigens heb je een redelijke kans, dat het plaatsen van de Volvo iets goedkoper uitvalt doordat de motorfundatie niet gewijzigd hoeft te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 14 mei 2010 13:38 #127501

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Apae schrijft:
Door de thermostaat te verwijderen wordt de flow tijdelijk wel groter, maar daalt de bedrijfstemperatuur, met als gevolg een nog sneller dichtslibben

Apae kan je dit toelichten? Ik snap dit namelijk niet. Meestal is het juist zo dat bij direct gekoelde blokken een lagere temperatuur het dichtslibben door kalkafzetting voorkomen wordt. Ik vermoed overigens dat de genoemde motor indrect gekoeld wordt, geldt dat dan nog steeds???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 15 mei 2010 18:22 #127583

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Veel visserscheepjes rondom Italië hebben een Sóle motor. Oersterk. Basis is een Mitsubishi motor. Oerdegelijk. Draait ook in veel generatorsetjes.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 17 mei 2010 06:33 #127784

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De huidige motor.. is dat een MD3 of een MD17? Je zou als eerste eens kunnen proberen om het koelsysteem door te spoelen met azijn o.i.d. om kalksteen weg te krijgen. Het kan ook geen kwaad om de thermostaat te testen op een goede werking, als het een direct gekoelde motor is dan moet 'ie bij 55 graden opengaan. Bij hogere temperaturen krijg je kalkafzetting en dat wil je bij een direct gekoelde motor niet.
Gezien de nieuwprijzen van motoren en alle bijkomende kosten zou ik serieus overwegen om de oude motor te laten staan. Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van de oude beestjes, ze zin ontzettend robuust en ik heb er zelf nog nooit echt onoplosbare problemen mee gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 17 mei 2010 08:11 #127807

Ik heb vorig jaar dezelfde problemen gehad met m'n Volvo Penta.. Vervangen is een optie maar erg duur. Ik heb de motor eruit gehaald en deze bij een revisiebedrijf van de "oude stempel" gebracht. Je moet even geduld hebben maar als het eenmaal zover is loopt het motortje weer als een echte!! Prijs viel alles mee, ik was incl. BTW € 1700,00 kwijt en daarvoor is het complete blok gereinigd, zijn de kleppen etc. vervangen, zuigers en bussen gehoond, nieuwe pakkingen en nog wat ander geneuzel. Ook is er een pakking in de keerkoppeling vernieuwd. Ik vond het niet duur!
Het betreft de firma Van Oosterhout in Bosschenhoofd. Telefoonnummer 0165-313677. Zeer goed en betaalbaar adres!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 17 mei 2010 09:26 #127836

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Kijk, daar heb je wat aan!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 19 mei 2010 09:30 #128315

Hallo iedereen, bedankt voor de info!

Onder aanmoediging van trotti heb ik telefonisch contact opgenomen met de firma Van Oosterhout mij opgegeven door Lucky Lion.

Zij spreken vol lof over die "oerdegelijke motoortjes". Het is natuurlijk moeilijk om via de telefoon een advies te geven over de motor zelf, maar de man bleek nogal overtuigd dat hij ook deze Penta als nieuw zou kunnen reviseren.
Zijn voorstel was dan ook "...haal die motor eruit, breng hem tot bij ons en dan zien we wel. In het geval de motor er te erg aan toe is, dan is ie er dan ook uit en kun je onmiddellijk een nieuwe plaatsen."
Het lijkt me een plausibel voorstel. Nu enkel zien wanneer ik die motor los kan schroeven en hoe ik hem uit de boot kan tillen. Dan nog het transport van Nieuwpoort naar Bosschenhoofd organiseren.

Wanneer het zover is laat ik wel iets weten. Het is inderdaad het proberen waard.

Amicale zeilgroeten

Christoph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 19 mei 2010 10:00 #128325

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Kijk, weer een bevestiging van de waarde van dit forum!

zo met z'n allen komen we er altijd wel weer uit en leren we allmeaal bij! hou ons vooral op de hoogte van de vorderingen en de eventuele revisie!

Groeten en succes,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 27 dec 2010 12:02 #167291

Hoi iedereen, de motor is uit de boot gehaald een aangevoerd bij Van Oosterhout. Die was toen bijna klaar met een Volvo Penta 2cilindertje en zou dan onmiddellijk erna de mijnen onder handen nemen.
Heb vorige week bericht gekregen dat er één cilinder was die problemen gaf naast de alomgekende versteende koelkanalen. Hij zag er geen graten in om er weer een "nieuwe" van te maken voor een redelijke prijs, schatting 2500€.

Had graag de foto's die ik genomen had van de motor zoals die eruit zag hier gepost, echter weet niet hoe het moet. Anderen kunnen blijkbaar bij hun posts foto's opladen?????

Come and see next......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 27 dec 2010 13:10 #167304

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Je kan dit simpel doen door deze site te gebruiken:

tinypic.com/?t=postupload

Als de upload gedaan is kan op de forum link klikken en het adres copieren en in de post hier zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 28 dec 2010 13:59 #167433

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 28 dec 2010 14:01 #167434

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 28 dec 2010 14:02 #167435

i1189.photobucket.com/albums/z437/lonesomesailor/IMAGE_049.jpg[/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 28 dec 2010 14:03 #167436

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 28 dec 2010 14:30 #167439

het ging me niet zo goed af om de foto's up te loaden.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 28 dec 2010 14:39 #167440

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Je kan de postings gewoon bijwerken met de 'Edit' knop en even aanpassen dat ze wel goed zijn. Oefening baart kunst... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 28 dec 2010 16:08 #167453

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat gaat er nu met de motor gebeuren?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 28 dec 2010 16:27 #167456

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je een andere zoekt in de richting van een Sole , kijk dan ook naar Vetus, die zijn net als Sole op basis van Mitsubishi. Tijdens beursdagen van Hiswa en Bootholland heb je vaak aanbiedingen die behoorlijke kortingen laten zien, 25 tot 30 procent wel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vernieuwen motor 29 dec 2010 07:56 #167519

fer schrijft:
Wat gaat er nu met de motor gebeuren?

Mvg Fer

De motor is dus compleet uit elkaar gehaald. Er zouden foto's van voorhanden zijn. De ene cilinder zou hij bijwerken, ik geloof dat ie wat uitgesleten was en alles vernieuwen wat vernieuwd moet worden voor het vermelde prijskaartje, dus een volledig gereviseerde motor.
Startmotor en alternator worden ook nagezien en indien nodig vernieuwd.
Ik moet nog eens navragen of ze ook de keerkoppeling willen nazien.

Gr.

Christoph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl