Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: te schone diesel

Re:te schone diesel 08 juni 2010 11:47 #131742

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Apae schrijft:
fer schrijft:
Zorg er voor dat alle slangenklemmen op de brandstofslangen dubbel zijn uitgevoerd
Dat advies heb ik nooit begrepen. Is in de autowereld ook neit van toepassing, en het lijkt me dat zowel de brandstofdruk als de bewegingen aan boord niet hoger zullen zijn dan in een auto.
Bij brandstofleidingen in het hogedruk-gedeelte van een diesel zou ik overigens liever helemaal geen slangklemmen maar aangeperste koppelingen zien.

Geperste koppeling zijn natuurlijk het beste maar als je die niet heb dan dubbele slangenklemmen zijn er voor om als de en niet goed klemt dat de ander dit weldoet ivm lucht in de leidingen

Let op lucht is veeldunner dan diesel dus een koppeling kan lucht lekken maar hoeft niet diesel te lekken dat geld natuurlijk allen voor de slangen voor de opvoerpomp.

En nog iets een auto die er mee stop kan je nog nar de kant steuren of duwen, een boot op het IJzelmeer of Amsterdam-Rijnkanaal kan dit niet en ik wil toch echt niet op die plekken ziiten met een motor die niet werkt op betrouwbaar is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 11:49 #131744

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Capolavoro schrijft:
Apae schrijft:
fer schrijft:
Zorg er voor dat alle slangenklemmen op de brandstofslangen dubbel zijn uitgevoerd
Dat advies heb ik nooit begrepen. Is in de autowereld ook neit van toepassing, en het lijkt me dat zowel de brandstofdruk als de bewegingen aan boord niet hoger zullen zijn dan in een auto.
Bij brandstofleidingen in het hogedruk-gedeelte van een diesel zou ik overigens liever helemaal geen slangklemmen maar aangeperste koppelingen zien.

voor brandstof misschien niet, maar wel voor alles wat onder water zit op een aan/afvoerleiding naar de afsluiters, toch?

groet
t

Dubbele slangen klemmen geld ook voor de afsluiter van de buitenboord kranen en huiddoorvoeren.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 12:27 #131751

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
fer schrijft:En nog iets een auto die er mee stop kan je nog nar de kant steuren of duwen, een boot op het IJzelmeer of Amsterdam-Rijnkanaal kan dit niet en ik wil toch echt niet op die plekken ziiten met een motor die niet werkt op betrouwbaar is.[/quote]

Je boot kan je ook nog sturen zolang die nog snelheid heeft en in plaats van duwen kan je peddelen / bomen. Bovendien zitten we hier op een Zeilersforum, de meesten zullen dus ook nog wat lapjes kunnen hijsen. In vrijwel alle gevallen gaat het dus om een hulpmotor - waar je natuurlijk wel op moet kunnen vertrouwen - mocht je inderdaad zo nodig zo'n A'dam Rijnkanaal oid willen varen met gestreken mast dan ligt het wat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 12:56 #131753

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Even een voorbeeld dan vorig jaar was er een zeiler de zeilen vanuit het IJsselmeer de haven ik kwam zeilen, zeilen naar benende en de motor aan dacht hij, motor weigerde dienst en hij rijgde zijn boot in twee andere dus zorg gewoon voor een degelijke installatie

En ik zie mij niet peddelen in de haven of net daar voor zeker met een wind gracht van 5 of meer

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 12:58 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 13:02 #131755

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
och al jaren lang staan boten met motorproblemen die naar binnen gesleept moeten worden bovenaan in de statistieken van de KNRM. En vaak door brandstof problemen. Reden genoeg dus voro wat extra aandacht. Bij onze collega's op watersport.nl is er ook aardig al wat over geschreven. In ieder geval genoeg om mijn toekomstige tankt te voorzien van een mangat en om mijn delphi/cav filter maar te vervangen door iets beters.
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 13:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 13:11 #131758

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip schrijft:
och al jaren lang staan boten met motorproblemen die naar binnen gesleept moeten worden bovenaan in de statistieken van de KNRM. En vaak door brandstof problemen. Reden genoeg dus voro wat extra aandacht. Bij onze collega's op watersport.nl is er ook aardig al wat over geschreven. In ieder geval genoeg om mijn toekomstige tankt te voorzien van een mangat en om mijn delphi/cav filter maar te vervangen door iets beters.

Goed voor nemen en als ik een waterafscheider mag aanraden neem dan een Racor filter het is een rib uit het lijf maar dat heb je wel iet goed en betrouwbaar.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 13:15 #131759

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Ja een Racor of een Separ staan op de verlanglijst.

Iemand ervaringen met de Vetus WS180? daar lees ik wel redelijke dingen over en die heb ik nu toevallig 2x liggen om daar een duplex filter mee te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 13:21 #131762

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Ik blijf erbij, dat dubbele slangklemmen in mijn ogen een doorgeschoten eis van de CE-normering is. Voegt niets toe: een goede, enkele slangklem sluit voldoende af. We hebben het natuurlijk niet over troep uit de euro-bak bij de benzinepomp, wel?
Als je twee slangklemmen allebei niet voldoende vastdraait, kan een slang onder druk net zo goed losspringen als met een enkele. Verder moet, om enigszins ruimte voor twee klemmen te hebben, de slangpilaar dan wel extra lang zijn: de normale zijn op een enkele klem berekend, niet op twee. En je wilt niet te ver naar het uiteinde klemmen: het risico is dat je de slang stukknijpt op het uiteinde van de slangpilaar.
Verder, met uitzondering van het hogedrukgedeelte van de brandstofleiding staat nergens veel meer dan een bar druk op: niet meer dan in de auto. En weer met uitzondering van die hogedruk-brandstofleiding is het geen probleem als er een klein beetje lucht in zou lekken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 13:40 #131764

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
U mag het onzin vinden maar ik kom het regelmatig tegen dat slangenklemmen niet goed vast zitten omdat ze niet regelmatig (winterklaarmakend) worden na gekeken.

Een tweede slangen klem kan het falen van de eerst opvangen.

En lucht lekkage kan wel een probleem zijn (worden) in het lage druk gebied komen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 13:44 #131766

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip schrijft:
Ja een Racor of een Separ staan op de verlanglijst.

Iemand ervaringen met de Vetus WS180? daar lees ik wel redelijke dingen over en die heb ik nu toevallig 2x liggen om daar een duplex filter mee te maken.

Dat zijn toch de verchroomde filters

Zijn niet slecht maar het kan beter ik zal als u ze heb wel gebruiken het is altijd beter dan CAV of Delphi

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 13:50 #131767

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
@ Capo, jazeker alle met het buitenwater in verbinding staande slangen dubbele klemmen, helemaal goed. Dubbele klemmen op brandstofleiding hoeft helemaal niet. In de plaats slangen met klemmen kun je gebruik maken van slangen waar een opgeknelde fitting op zit. Is veel veiliger, lekt niet en kan je makkelijk verwijderen en monteren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 14:01 #131771

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
@ Fer, ik heb nog nooit gehoord van verchroomde filters, wel van verchroomde filterpotten.
De goede zijn niet eens verchroomd aan de binnenkant want ook chroomdeeltjes kunnen er af komen. Als je deze bedoeld, waarom zou je voor andere gaan of moeten ze koperkleurig of van RVS zijn?. Dat heeft totaal geen toegevoegde waarde. Het filterelement wat er in gaat haalt deeltjes met bepaalde maten er uit en niet de pot. Het is wel van belang dat het filter goed aansluit in de filterpot.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 14:11 #131772

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
fer vraagt alleen of ze verchroomt zijn omdat we dan weten dat we het beide over hetzelfde filter (de Vetus WS180) hebben ;)

Maar de mijne zijn niet verchroomd, al staan ze zo wel in de catalogi. De mijne (en de andere die ik in de winkel heb gezien) zijn van gewoon mat aluminium.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 14:14 #131773

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Proost schrijft:
@ Fer, ik heb nog nooit gehoord van verchroomde filters, wel van verchroomde filterpotten.
De goede zijn niet eens verchroomd aan de binnenkant want ook chroomdeeltjes kunnen er af komen. Als je deze bedoeld, waarom zou je voor andere gaan of moeten ze koperkleurig of van RVS zijn?. Dat heeft totaal geen toegevoegde waarde. Het filterelement wat er in gaat haalt deeltjes met bepaalde maten er uit en niet de pot. Het is wel van belang dat het filter goed aansluit in de filterpot.

Vetus laat alles er gelikt uitzien maar het is zeker geen beter filter hierdoor, het filter huis is verchroomt had dit niet al te duidelijk getypt

Ik monteer het liefst Racor filter maar als je voor goedkoop wilt gaan tja garantie tot de deur

Verder als de als iets op een goede manier verchroomt is zal dit niet loslaten en nee het heeft geen meerwaren om het te verchromen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 14:58 #131776

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
er word hier vermeld dat een delphi of lucas filter slecht is.
Graag uitleg waarom?
Ik wil een filter met waterafscheider plaatsen.
Het lijkt mij dat er bij een slecht filter of slechte ervaringen een ervarings tip of afkeur bij moet.
dus tips zijn welkom.
groet jaap
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 15:07 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 15:24 #131782

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
fer schrijft:
U mag het onzin vinden maar ik kom het regelmatig tegen dat slangenklemmen niet goed vast zitten omdat ze niet regelmatig (winterklaarmakend) worden na gekeken.

Een tweede slangen klem kan het falen van de eerst opvangen.

En lucht lekkage kan wel een probleem zijn (worden) in het lage druk gebied komen
Maar als je een slang lostrekt en daarna bij weer vastzetten de klemmen niet aandraait, dan zal je dat bij twee klemmen dus gewoon met twee klemmen niet doen. Schijnveiligheid dus.

Al eens meegemaakt dat de tweede klem in zo'n geval daadwerkelijk goed vastzit? En hoe vaak dat ze beide loszitten?

En luchtlekkage in het lagedrukgedeelte (dus dieselretour) leidt volgens mij hooguit toch een beetje extra lucht in de tank. Dat behoort geen probleem te zijn bij een goed aangelegde tank, omdat de retour ook niet in de buurt van de aanzuigopening behoort te komen. Bij oudere motoren is het zelfs niet ongebruikelijk dat er op de retour helemaal geen klemmen zitten...

@Dehler: Fer raadt uitsluitend de top aan van wat er leverbaar is. Ik spreek niet tegen dat Racor het beste is: niet voor niets heeft de KNRM daarop gestandaardiseerd (en dubbel uitgevoerd). Maar bij normaal gebruik en onderhoud is er weinig mis met een Delphi, het kan echter beter.
Net als er weinig mis is met een Bavaria, Jeanneau of Dehler, het kan echter ook beter :)
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 15:28 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 21:17 #131868

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
dehler schrijft:
er word hier vermeld dat een delphi of lucas filter slecht is.
Graag uitleg waarom?
Ik wil een filter met waterafscheider plaatsen.
Het lijkt mij dat er bij een slecht filter of slechte ervaringen een ervarings tip of afkeur bij moet.
dus tips zijn welkom.
groet jaap

uitleg staat in de link die ik eerder heb gepost in dit draadje.
B.v. cellulose filters kunnen slecht tegen water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 08 juni 2010 21:41 #131875

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26260
Philip schrijft:
Bij onze collega's op watersport.nl

Je bedoelt toch niet toevallig nl.sport.varen?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangklemmen 08 juni 2010 23:40 #131888

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Overigens hebben mijn mooie nieuwe wc-afsluiters er wel degelijk extra lange slangpilaren op, om ruimte te maken voor die dubbele klemmen.

Een tweede klem op een onvoldoende lange slangpilaar werkt inderdaad averechts: pas daarmee op. Zit die voorbij of op het randje van de pilaar, dan wringt ie de slang er juist af in plaats van 'm vast te houden. In zo'n geval kun je het beter bij 1 goed passende klem houden, dan er per se twee op te willen wringen waar dat eigenlijk niet mooi past.

Vuistregel voor correcte montage: de eerste klem (vanaf de slang gerekend) hoort in z'n geheel een millimetertje of wat *achter* de eerste 'weerhaak' in de vorm van de slangpilaar te zitten, zodanig dat die "weerhaak" het met slang en al eraf schuiven van de klem goed kan beletten. Voorbij de laatste klem hoort nog minstens een millimeter of twee slang over te zijn. Klemmen moeten ook altijd goed recht op de slang zitten. Lukt het binnen die voorwaarden om ergens twee klemmen op kwijt te raken, dan by all means... maar extra klemmen erop forceren met onjuiste montage werkt slechts averechts.

Verder ben ik in de auto wereld wel eens een doorgerotte slangklem tegengekomen (behoort onmogelijk te zijn op een boot, door gebruik van uitsluitend RVS) of een dolgedraaide "eurobak-klem". Een fatsoenlijke klem gaat echter nooit en te nimmer spontaan kapot of los.

Een onkundig gemonteerde klem kan wel eens iets lekken, maar twee door diezelfde persoon gemonteerde klemmen lekken net zo hard.

Dubbelen en aanlieren om een verouderde (verharde) slang nog net goed af te laten dichten is ook een onveilig idee: die slang dient dan gewoon vervangen te worden. Na-draaien van slangklemmen als een slangaansluiting na verloop van jaren wat gaat lekken, is *niet* normaal winteronderhoud, maar symptoombestrijding!

Ik kan me dus eigenlijk geen situatie voorstellen waarin een tweede klem iets toevoegt, behalve bij slangen onder hoge (!) druk die zich geheel los kunnen werken, als de ene klem net even te weinig grip op de slangpilaar heeft. Zulke slangen heb ik echter niet, aan boord. Volgens mij nergens meer dan 0,1 bar.

Ik heb er echter ook geen moeite mee om die tweede klem er dan maar op te zetten waar ruimte is, het is nooit weg om je zoveel mogelijk aan CE, SOLAS en dergelijke normen te conformeren, zelfs al zie je er niet direct de zin van. In dit geval zijn de kosten tenslotte te overzien dus waarom niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Slangklemmen 09 juni 2010 00:25 #131889

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Overigens doet mijn dieseltje het al een dikke dertig jaar op een RVS tank (loodzwaar en lekker condensgevoelig...) en helemaal geen waterafscheider.

Aangezien dat natuurlijk een "mijn opa rookt een pakje per dag en is net 95 geworden" verhaal is, ga ik daar wel verbetering in aanbrengen, maar de "het is duurder dus het zal wel beter zijn" mentaliteit neem ik daarin niet over. Stiekum gaan heel wat van die peperdure "kleine series" watersport-specifieke onderdelen veel vaker stuk dan vergelijkbare automotive onderdelen. Het is onder zeilers "normaal" dat er op een langere tocht vanalles stukgaat, maar als de auto zoiets flikt krijgt de dealer de wind van voren...

Daarbij: als je zo veel water in je brandstof hebt, dat "niet waterbestendig" filtermateriaal daar last van heeft, moet je geen duur watervast filter kopen, maar hoognodig ergens anders tanken of die lekkende dekdop eens fixen! Een waterafscheider is preventief en een nuttige indicator, maar hoort nagenoeg watervrij te blijven. Als er toch veel water in komt kun je tenminste op tijd op zoek naar het probleem. Maar het is niet de bedoeling om 'm regelmatig leeg te kiepen en het verder maar aan te laten sudderen...

Uiteraard heb je daarnaast een paar van die goedkope filtertjes aan boord, zodat je die onderweg eventueel kan verwisselen, als er toch nog zo'n slijmprop in komt waar geen enkel filter tegenkan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Slangklemmen 09 juni 2010 07:19 #131911

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
oook is er nogal een verschil in de hoeveelheid diesel die tijdens zijn levensduur door zo'n filtertje stroomt.
Mijn auto krijgt elke 60.000 een nieuw dieselfilter.
Bij 1 op 15 is dat 4000 liter diesel erdoor...
Op de boot draait de motor pakweg 80 uur per jaar, 2 liter/uur, dus na 160 liter alweer een nieuw filter....
Scheelt een factor 25....
groet
t
Laatst bewerkt: 09 juni 2010 10:38 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 07:34 #131916

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
lodewijk stegman schrijft:
Philip schrijft:
Bij onze collega's op watersport.nl

Je bedoelt toch niet toevallig nl.sport.varen?
Nee ik bedoelde dit keer het forum van www.watersport.nl maar op andere fora / mailinglijsten zal het ongetwijfeld ookt er sprake zijn gekomen gezien het belang en de optredende problemen bij brandstof systemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 10:29 #131968

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nog eenmaal zal probeer uit te leggen hoe het zit en wat niet goed is en wel daar na ben ik er even klaar mee.


Rabon is het beste en ook een van de duurste filter die je kunt kopen daar zijn reden voor:

1 bij een Racor filter kan je en put water in de tank gooien en de filter zal het er uit halen een ander merk niet omdat deze niet genoeg filter capaciteit heeft
.
Nu oor ik jullie al denken wie gooi er nauw een put water in de tank!!!
Het zit zo als er water in de tank zot hoef je dit niet te merken ten zij je in woelig water terecht komt en de inhoud van de tank flink word geschommeld dan zullen er groten hoeveelheden water door het filter gaan.
Delphi en ander merken kunnen dit niet snel genoeg verwerken en het opvang gedeelte is ook te klein.

Verder voldoet oa Delphi niet aan de CE eisen als het gaat om het kijk glas maar goed dat kan ik nog wel door de vinger zien

Wat wel een probleem is zijn de O-ringen in dit apparaat zit een grote ring die tussen het filterhuis en het filter zit en een tussen het filter en het kijk glas deze zijn soms lastig te monteren en gaan gauw stuk (zorg dus voor voldoende de reserve O-ringen)

Ik monter dit soort filtertje alleen op diesel kachels.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 10:36 #131970

Volgens de ce-norm, waar van toepassing zijn dubbele rvs slangenklemmen verplicht aan brandstofleidingen met een diameter van 25 mm of groter, de breedte moet minimaal 10 mm zijn, tulle lengte moet minimaal 35 mm zijn.
Voor diameter van 25 mm of kleiner, 1 slangeklem, minimaal 8 mm breed. tule lengte minimaal 25 mm.
(als je er 2 slangenklemmen op kwijt kunt dan mag dat)

Onder de waterlijn, alle slangen dubbel uitgevoerd met rvs slangenklemmen.

Voor schepen die niet onder de ce norm vallen is dit inmiddels een goed gebruik, mede op aandringen van verzekeraars.

Helaas kom ik in de dagelijkse praktijk vaak nog anders tegen, tot aan met ductape vastgezette slangen toe !!!.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 10:51 #131976

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
CE normen gelden niet voor ouder boten MAAR dit beteken niet dat je er niet zo veel mogelijk aan kan (moet) houden.


Verder een tip voor RVS slangen klemmen voor dat je ze dicht draait even wat vet op de schroefdraad

Het nadeel van RVS is dat dit snel vreet en dan krijg je ziet niet meer goed vast of meer los.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl