In 1995 mijn dieseltank gedemteerden op de wal boven een afvalvat voor diesel de aftapplug 1/ duims er uit gedraaid.
Er zat ongeveer een 10 liter nog in.
Na een 2 a 3 liter stopte de diesel stroom uir het aftap gat.
Met een beetje porren met een las elektrode kwam de diesel stroom wer op gang, maar wel met een kloder zwarte siliconen achtige substantie.
Dit gebeurde nog een aantal keren.
Uiteraard heel goed schoon gemaakt.
Je zal zoiets in je leidingen of filters krijgen.
Het word geheel verstopt en je leidingen moeten door geblazen worden.
groet jaap
Tank zit in de bakskist, en is los te halen. Maar als er tussenschotten in de tank zitten heb ik weinig aan het mangat omdat ik dan nog nergens bijkom toch?
Maar ik zal eens mij de werf vragen of er schotten in de tankzitten.
Maar in ieder geval voor jouw/jullie adviezen zover.
Kleine tank hebben meestal geen schotten en als die er wel in zit zal het er maar Eén zijn voor een kleine tank.
Het mangat boven dit schot platen en je kan in beide compartiment komen
in de Economist van vorige week een artikel dat hoop geeft w.b. diesel en water!
Bij een onderzoek naar het schoner maken van de uitlaatgassen van grote schepen is vastgesteld dat een beetje water toevoegen aan de diesel de verbranding vollediger maakt. Het probleem van grote scheepsdiesels (die stookolie stoken, ongeveer zo dik als stroop als het koud is) is dat er nogal onvolledige verbranding plaatsvindt, met veel rook en roet tot gevoel.
Water wordt door de hitte bij de verbranding in de motor gesplitst in 2H en O, en die helpen de verbranding van de dikke stookolie te verbeteren.
Water mengt natuurlijk niet lekker met diesel, en om dat op te lossen worden vetzuren en amines toegevoegd aan het mengsel. Die zorgen voor het volledig opnemen van het water door de diesel, zonder risico op later weer te splitsen.
Commerciele proeven beginnen binnenkort.
Er is dus hoop!
nog niet het water uit je dieseltank halen,
binnenkort kan het zorgen voor een betere verbranding en schoon uitlaatgas!
Onzin dit gaat niet werken bij pleziervaart water gewoon aftappen en zorg voor een schone tank.
Dit soort artikel zijn voor de beroepsvaart en zullen niet voor de pleziervaart gelden dit is een heel andere tak van techniek waar de motorinstallaties vele malen kleiner en goedkoper.
Ja, en buiten dit wordt deze zware stookolie op een geheel andere manier tot verbranding gebracht met hoge temperatuur , filters en b.v.purifiers etc.
En door de verbranding van alle koolwaterstoffen wordt er juist water gevormd en die verdwijnt via de uitlaat.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Bij een onderzoek naar het schoner maken van de uitlaatgassen van grote schepen is vastgesteld dat een beetje water toevoegen aan de diesel de verbranding vollediger maakt.
Of dit onzin is hangt er vanaf hoe en waar je het water toevoegd.
Waarschijnlijk gaat het hier om het toevoegen van water vlak voor het inspuitmoment.
Dit is het aloude princiepe van waterinjectie, in race en vliegtuigmotoren al voor 1940 toegepast.
Ook bij zelfontbranders (dieselprinciepe) is het toepasbaar.
Let bijvoorbeeld maar eens op hoe lekker je motortje loopt en oppakt op een koude mistige ochtend, scheelt je zo een paar PK,s.
Dit geeft het zelfde effect.
Er is in motoren en brandstoffenland niet zo gauw iets nieuws onder de zon, dat blijkt maar weer.
Ik haal mijn dieselolie ook met een kan bij de wegpomp en voeg ook middeltje toe, toch heb ik mijn RVS brandstoftank uit de boot gesleuteld om inwendig te controleren. Was zeer benieuwd en wat bleek brandschoon !! Ook nooit water in de afscheider gehad en de ontluchting zit in de bakskist en dekdop sluit hermetisch. Tank was 6 jaar geleden ook gecontroleerd toen ook brandschoon.
hier hetzelfde, 9 jaar oude tank, alleen diesel van de snelweg, maar geen middeltjes erin. Van de zomer leeggehaald, alleen wat gruis erin, geen spoor van slijm en bacterie-rommel.
Ook nooit water in de afscheider.
Wel in de winter altijd volgetankt tot de onderkant van de dop!
Ik haal mijn dieselolie ook met een kan bij de wegpomp en voeg ook middeltje toe, toch heb ik mijn RVS brandstoftank uit de boot gesleuteld om inwendig te controleren. Was zeer benieuwd en wat bleek brandschoon !! Ook nooit water in de afscheider gehad en de ontluchting zit in de bakskist en dekdop sluit hermetisch. Tank was 6 jaar geleden ook gecontroleerd toen ook brandschoon.
hier hetzelfde, 9 jaar oude tank, alleen diesel van de snelweg, maar geen middeltjes erin. Van de zomer leeggehaald, alleen wat gruis erin, geen spoor van slijm en bacterie-rommel.
Ook nooit water in de afscheider.
Wel in de winter altijd volgetankt tot de onderkant van de dop!
groet
t
Doe je goed dat je alleen bij een tankstation aan de weg pompt dit verminderd de kans op rotooi in de tank
Maar ook een goed afsluitbare tankdop is ook erg belangrijk dit word nog wel eens vergenten