fer, jammer dat je het nu niet concreet wil maken, om redelijk vage redenen, die rieken naar uitvluchten
. Zo blijft het een holle kreet, wat je allemaal fout ziet gaan. Ik leer juist graag van andermans fouten, liever dan van m'n eigen
Over lenspompen (we dwalen wel af):
De CE eis is juist om de handlenspomp bediening in de kuip te zetten. De gedachte daarachter is waarschijnlijk dat een volgelopen kajuit geen comfortabele schuilplaats meer is. Vind het dus geen rare verdeling om de handbediende pomp (als laatste redmiddel) in de kuip te hebben, en de electrische binnen (voor zolang het binnen nog
wel redelijk te doen is, en er meestal ook nog wel wat prik voorhanden zal zijn)
Een bange man met een puts in de kajuit kan de luiken niet dichtdoen als hij het water ergens kwijt wil. Niet in alle gevallen een handige optie dus. Tenzij je een HELE dikke gootsteenafvoer hebt natuurlijk, die zich nog boven de waterlijn bevindt
Het punt wat gemaakt wordt over waterlijn is een goeie en wil ik nog even doortrekken: heel wat installaties en afdichtingen zijn boven de waterlijn een stuk minder waterdicht uitgevoerd dan daaronder. Komt de waterlijn onverhoopt een stuk hoger te liggen, dan bevatten heel wat boten een heleboel van die "zinkversnellers". Neem een WC-pot (afsluiters dicht onder het varen!!), gootsteen (idem), kajuitluiken etcetera. Zulke "design flaws" kunnen de boot doen zinken, zelfs als je eindelijk een plug in het oorspronkelijke lek hebt weten te timmeren. Voor de beste kans om een lek op te lossen kan je dus het beste alles als "onder de waterlijn" beschouwen in opbouw, afsluiter-policy enz.