Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: te schone diesel

Re:te schone diesel 09 juni 2010 11:00 #131979

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Aftappunt zit bij mij in de bodem van de tank, dus grote hoeveelheden water ophopen is onmogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 13:36 #132003

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Inderdaad, goede tips m.b.t dubbele klembanden en likje vet tegen het vreten van RVS. Ook dit hoort bij goed zeemanschap ! Soms verbaas je je inderdaad over hoe sommige mensen hier mee omgaan maar dit zegt ook jammer genoeg iets over hoe men met de rest omgaat. :( en mag helpen als ze ( weer eens !) in nood zitten en hulp nodig hebben en begrijp me goed , ik verleen graag hulp maar meestal moet je zelf dan toch weer risico's gaan nemen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Misschien en intressant nieuw topic. :blush:
" Wat troffen we aan bij het hulp verlenen" hier kunnen we dan vervolgens al dan niet ons voordeel weer mee doen en zo blijven we langzaam verbeteren. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 13:48 #132008

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik lees al een tijdje regelmatig de reddingrapporten van de KNRM. Helaas niet zo vaak technische details van wat er misging, maar toch leerzaam.

Authentieke verhalen over dingen die daadwerkelijk in de praktijk mis- en stukgaan, zijn waarschijnlijk leerzamer dan enorme waslijsten CE-eisen en andere bangmakerij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 13:52 #132011

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Bangmakerij of niet je hebt nu eenmaal te maken met de CE norm en als je er niet aan voldoet heb je een probleem. ;) Alles in deze tijd moet nu eenmaal gecertificeerd zijn en ik ben bang dat dit niet zo snel wordt teruggedraaid maar zal alleen nog maar strikter worden , dus misschien toch maar het beste om compliant te worden en te zijn. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 13:56 #132012

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
CE wordt niet met terugwerkende kracht verplicht voor oudere boten.

Niettemin kan het een prima boek vol ideeen zijn om een oudere boot nog veiliger te maken. Maar ik zie dat eigenlijk redelijk vrijblijvend.

Ik ken bv. genoeg oudere boten die helemaal geen lenspomp aan boord hebben... zo ver zitten sommige bootjes van veilig/CE. De mijne krijgt er alsnog minstens twee, maar het gaat om het idee...
Laatst bewerkt: 09 juni 2010 13:57 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 13:59 #132014

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
CE eisen zijn niet heilig maar je kunt je voordeel er mee doen

Wat betreft verhalen ik heb er genoeg maar dat is leuk om te horen maar verder geeft het niet veel meerwaarden waarom!! twee redenen:

1 motor instantie zijn verschillen en oplossingen zijn niet zomaar 1 op1 over te nemen

2 de mensen die de verhalen lezen moeten dit ook nog kunnen omzetten naar de praktijk
dus hoe ga ik het anders doen, als het om techniek gaat lopen de meeste vast dus vandaar we
zo’n mooi Forum hebben zoals deze waar we elkaar helpen.

En dan nog enkele mensen die zijn soms zo str… :angry: eigenwijs en denken het loop zo’n vaart nog niet of denk dat de het wel weten

Mvg Fer

Ps het zijn drie redenen geworden :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 14:03 #132016

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
web schrijft:
CE wordt niet met terugwerkende kracht verplicht voor oudere boten.

Niettemin kan het een prima boek vol ideeen zijn om een oudere boot nog veiliger te maken. Maar ik zie dat eigenlijk redelijk vrijblijvend.

Ik ken bv. genoeg oudere boten die helemaal geen lenspomp aan boord hebben... zo ver zitten sommige bootjes van veilig/CE. De mijne krijgt er alsnog minstens twee, maar het gaat om het idee...

Als je twee lenspompen gaat kopen dan is het wel verstandig om minimaal een handbediend te nemen en deze zo te platen dat het goed te bedienen is

De tweede eventueel een Electric pomp de aansluit voeling zo hoog mogelijk plaatsen. (hoger dan de waterlijn)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 14:54 #132027

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoi Fer, welke waterlijn? Als de boot leeggepompt moet worden zit de waterlijn op een ander plaats op de boot dan bij een droge boot.

De hoogteplaatsing zou ik kiezen afgeleid van waar ik het eerst konstateer dat er water in de boot zit. Dat is meestal de kajuitvloer. Wanneer je daar 25 cm boven zit lijkt het me echt wel goed ook al is het onder de waterlijn. Je kunt ook gewoon een automatische vlotterpomp nemen en die hoeft helemaal niet op hoogte te zitten. Direct op het vlak is dan goed.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 20:24 #132131

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
een bange man met een puts in de kajuit is ook zeer effectief las ik ergens :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 09 juni 2010 21:15 #132138

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
En minimaal 1 van de handlenspompen moet in de kajuit te bedienen zijn. Een hoop bemanningen gaan als het ECHT slecht wordt binnen zitten omdat ze zich daar dan veiliger voelen, dan moet je daar wel kunnen pompen, ook als de stroom uit is gevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 10 juni 2010 00:49 #132151

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
fer, jammer dat je het nu niet concreet wil maken, om redelijk vage redenen, die rieken naar uitvluchten ;) . Zo blijft het een holle kreet, wat je allemaal fout ziet gaan. Ik leer juist graag van andermans fouten, liever dan van m'n eigen :P

Over lenspompen (we dwalen wel af):

De CE eis is juist om de handlenspomp bediening in de kuip te zetten. De gedachte daarachter is waarschijnlijk dat een volgelopen kajuit geen comfortabele schuilplaats meer is. Vind het dus geen rare verdeling om de handbediende pomp (als laatste redmiddel) in de kuip te hebben, en de electrische binnen (voor zolang het binnen nog wel redelijk te doen is, en er meestal ook nog wel wat prik voorhanden zal zijn)

Een bange man met een puts in de kajuit kan de luiken niet dichtdoen als hij het water ergens kwijt wil. Niet in alle gevallen een handige optie dus. Tenzij je een HELE dikke gootsteenafvoer hebt natuurlijk, die zich nog boven de waterlijn bevindt ;)

Het punt wat gemaakt wordt over waterlijn is een goeie en wil ik nog even doortrekken: heel wat installaties en afdichtingen zijn boven de waterlijn een stuk minder waterdicht uitgevoerd dan daaronder. Komt de waterlijn onverhoopt een stuk hoger te liggen, dan bevatten heel wat boten een heleboel van die "zinkversnellers". Neem een WC-pot (afsluiters dicht onder het varen!!), gootsteen (idem), kajuitluiken etcetera. Zulke "design flaws" kunnen de boot doen zinken, zelfs als je eindelijk een plug in het oorspronkelijke lek hebt weten te timmeren. Voor de beste kans om een lek op te lossen kan je dus het beste alles als "onder de waterlijn" beschouwen in opbouw, afsluiter-policy enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 10 juni 2010 04:04 #132152

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
En ik maar denken dat CE normen gelden voor productie. Dat wil zeggen dat als je een boot bouwt om die te verkopen dat je die aan de CE norm moet laten voldoen.

Wat de eigenaar er daarna mee doet is een zaak van de eigenaar.

Gelukkig maar want in moet al zo veel.

Het lijkt mij best mogelijk om dingen zo in te richten dat de veiligheid beter gewaarborgd is maar toch niet voldoet aan de CE norm. Daarbij gaat de CE norm uit van een bepaald gebruik. De klasse indeling in de CE norm is nogal grofmazig en het lijkt me een illusie om te denken dat voldoen aan de hoogste ce norm veel zin heeft op het Sneekermeer.

De CE normen zijn daarbij niet uit de hemel neergedaald maar opgsteld door (ongetwijfeld serieuze) mensen. Ook daar kunnen dingen optreden die wellicht wat overdreven zijn of de veiligheid maar in zeer beperkte mate kunnen verhogen.

Door inrichting is het volgens mij niet mogelijk alle risico's uit te sluiten. Mijn bootje voldoet niet aan de ce norm omdat die nog niet bestond bij oplevering.

Ik heb een stevige puts aan boord en test jaarlijks mijn beide lenspompen op correcte werking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 10 juni 2010 10:07 #132214

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Proost schrijft:
Hoi Fer, welke waterlijn? Als de boot leeggepompt moet worden zit de waterlijn op een ander plaats op de boot dan bij een droge boot.

De hoogteplaatsing zou ik kiezen afgeleid van waar ik het eerst konstateer dat er water in de boot zit. Dat is meestal de kajuitvloer. Wanneer je daar 25 cm boven zit lijkt het me echt wel goed ook al is het onder de waterlijn. Je kunt ook gewoon een automatische vlotterpomp nemen en die hoeft helemaal niet op hoogte te zitten. Direct op het vlak is dan goed.

Ik was misschien niet helemaal duidelijk in mijn post ik bedoel dat de aansluiting elektrisch gezien boven de waterlijn moet uit komen en een pomp kan natuurlijk gewoon op het vlak gemonteerd worden.

Verder zou een handpomp ook ergens in de kuip ook nog zeker wenselijk zijn

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 10 juni 2010 10:16 #132216

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
web schrijft:
fer, jammer dat je het nu niet concreet wil maken, om redelijk vage redenen, die rieken naar uitvluchten ;) . Zo blijft het een holle kreet, wat je allemaal fout ziet gaan. Ik leer juist graag van andermans fouten, liever dan van m'n eigen :P

.

Wat moet ik concreet maken? Vlucht!! nee niet nodig wat betreft fouten dat is het simpels om te beantwoorden: zit al jaren in de techniek maar maak ze nog steeds WAAROM ik ben een mens en u ook en mijn opa zij altijd :waar geen fouten worden gemaakt word meestal niets gemaakt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 11:05 #132498

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Volgens mij hoef jij niks concreet te maken. Volgens mij moeten hun dit lekker aannemen ;)
Enyways, je scheef ;1x per 5 jaar je tank (laten)schoonmaken.
Mijn boot is 33 jaar oud en heb een RVS tank in mijn bakskist zitten, waar geen mangat in zit.
Op martplaats heb je een adverteerder kan langskomen met een tankspoelapparaat. Is dit iets voor mij, of doe je dit alleen als je beesjes in je tank heb ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 13:46 #132532

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je flink geld uit wilt geven laat je de tank schoonmaken. Wanneer je de tank leeg maakt en dat zal moeten wanneer je hem spoelt kun je beter een luikje in de tank (laten) maken, dan kun je de volgende x schoonmaken zelf doen. Hier heb je wat middeltjes waarvan men zegt dat het tegen bacterien en of schimmels in dieselolie werkt. Dat kun je ook gewoon proberen en misschien zijn er forumleden die er al ervaring mee hebben.
Google en lees!!!
Prijzen heb ik niet.

Grotamar 71
Shieer Ignishion
Acticide CMG
Bardal Diesel Anti Bacterie
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 14:27 #132541

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Proost schrijft:
Als je flink geld uit wilt geven laat je de tank schoonmaken.
kost 60 euro :blink: stoch niet duur ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 15:48 #132555

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je zakt al aardig in prijs, nu €60, was eerst ongeveer €100. Nog even op het topic blijven hangen dan doet ie het misschien voor €25,--. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 20:17 #132597

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
klik maar op die link !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 20:21 #132600

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
nardus schrijft:
Volgens mij hoef jij niks concreet te maken. Volgens mij moeten hun dit lekker aannemen ;)
Enyways, je scheef ;1x per 5 jaar je tank (laten)schoonmaken.
Mijn boot is 33 jaar oud en heb een RVS tank in mijn bakskist zitten, waar geen mangat in zit.
Op martplaats heb je een adverteerder kan langskomen met een tankspoelapparaat. Is dit iets voor mij, of doe je dit alleen als je beesjes in je tank heb ?
Ik weet niet hoe groot je tank is en voor al hoog maar als dit een kleine tank is is er de opzie om hem zelf schoon te maken door middelen van een pompje met daar aan een stuk slang en een pijp die net langer is dan de tank hiermee zo je de tank zelf kunnen schoonzuigen

Ik gebruik zo iets voor dit soort tanken schoon te maken ik zal er even een foto van maken en kijken of ik heb hier kan plaatsen of zo

Pompje kan je bij Conrad kopen (25euro) en slang gewoon in een watersport winkel.

En zorg voor een goede zaklantaren voor in de tank te kijken

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 20:27 #132603

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Even naar de advertentie gekeken en ach weet niet of dit wat word met dit systeem blijf de tank gevuld en zuig je de bodem schoon of zo

Verder zie ik op de foto links boven een brandstofmagneet dit val onder de TELSALE producten kost geld maar werkt niet

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 20:37 #132607

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Er zit in ieder geval een flinke pomp op. Geen conrad 25 euro ding. M`n tank is 40 liter by the way.
Maar Fer, het is niet zo dat ik hem MOET spoelen ,het is eerder de vraag of je dit raadzaam vind bij een 33 jarige tank...of eerst een monstertje nemen om te kijken of er zooi in zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 20:46 #132614

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
In een tank kijken waar alleen een vulopening en slangaansluitingen zitten valt niet mee. 40 liter is relatief klein en lijkt niet zo moeilijk uit te bouwen. Dat zou ik doen en een flinke opening er in maken om indien nodig goed schoon te kunnen maken. Met een beetje dieselolie er nog in kan je ook de tank (uitgebouwd) schudden en op z'n kop door de vulopening legen. Heb je niemand voor nodig en kost behalve tijd niets.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 20:48 #132616

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
nardus schrijft:
Er zit in ieder geval een flinke pomp op. Geen conrad 25 euro ding. M`n tank is 40 liter by the way.
Maar Fer, het is niet zo dat ik hem MOET spoelen ,het is eerder de vraag of je dit raadzaam vind bij een 33 jarige tank...of eerst een monstertje nemen om te kijken of er zooi in zit?

Met spoelen krijg je niet alles weg als er rotsooi in de tank gaat de boel dwarrelen boven dien gaan de bacterie niet weg hier mee als deze in de tank zit

Als er echt een probleem in de tank bevind dan is de enige goede oplossing de tank helemaal schoonmaken dus leeghalen en met een doek droogmaken en dan vervolgend meteen even een goed watersfscheider plaatsen dan ben je voor jaren klaar.

Als de tank in de bakkist zit kan deze er daar door ook uit? als dit zo is zal ik dat doen en een mangat maken of laten maken dan ben je spekkoper.

Mvg Fer

Wat betreft het kleine pompje van conrad dit kost niets en het is handzaam dat is nodig ander kan ik wel in een vrachtwagen gaan rijden als ik op klus moet
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:te schone diesel 11 juni 2010 21:04 #132623

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Tank zit in de bakskist, en is los te halen. Maar als er tussenschotten in de tank zitten heb ik weinig aan het mangat omdat ik dan nog nergens bijkom toch?
Maar ik zal eens mij de werf vragen of er schotten in de tankzitten.

Maar in ieder geval voor jouw/jullie adviezen zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl