Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor ontkalken

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 13:43 #462576

Jan Jaap schreef :
Er zit bij mij geen gaatje in de (nieuwe) thermostaat. Niet dat het veel uitmaakt, want zelfs zonder thermostaat is de doorstroming niet goed (te koud voorin en te warm acherin. Het gaat om een Volvo Penta 2003 direct gekoeld.

Dan zou het mij niet verwonderen als er toch ergens een luchtbel blijft hangen in de koelwaterafvoer van het achterste deel of de achterste cilinder van de motor.
Dat soort dingen kwam vroeger zelfs bij automotoren wel eens voor en die liggen toch netjes horizontaal of soms juist een beetje achterover.
Die oplossing bijv. met dat gaatje is al iets uit de zestiger jaren , misschien zelfs nog ouder.Alleen in jouw geval is dat kennelijk niet de oorzaak en anders zou ook de voorkant niet goed gekoeld worden.
Heelaas kan ik nergens een schema vinden hoe de koelwaterkanalen van een 2003 lopen anders kon ik wel een ideetje maken om de ontluchting achterin (bij jouw motor dus het achterste deel!) te verbeteren.Ik denk daarbij aan een apart klein afvoerleidingkje vanuit het hoogste punt boven de achterste cilinder. Alleen zit daarvoor waarschijnlijk de thermostaat weer te laag.
Misschien kan Fer er meer over zeggen.
Ik vindt het nl. nogal raar dat juist het achterste , bij jou hoogste deel , van de motor koelproblemen heft.
Dichtgroeien met welke afzetting dan ook zou je toch aardig verdeeld over alle cilinders verwachten.
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 14:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 14:08 #462579

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Precies, je zou een gelijkmatig dichtslibben verwachten. In theorie zou het kunnen zijn dat door jarenlang ongelijkmatige verhitting, de achterste kanalen wel verkalken en de voorste niet. De voorste twee zijn schoon, dat kan ik via de opening onder de thermostaat zien.
Overigens staat de motor achterin niet lager, maar juist hoger. Wel staat daardoor het water achterin lager, en is daar dus ruimte voor stoomopbouw.

Er is nergens een doorsnede van de kop te vinden. Ook Mulder motoren te Ridderkerk heeft deze niet.

Enig idee geeft bijgevoede advertentie in Ebay.
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Op de tweede foto is nog net een stukje van het distributiepijpje te zien. Ook is te zien, dat precies onder het pijpje de koelkanalen lopen. Vandaar de gedachte om dit pijpje te verwijderen, deze te controleren op dichtslibben van de distributiegaatjes en ook eronder te kijken naar de koelkanalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 14:29 #462584

Jan Jaap schreef :
Precies, je zou een gelijkmatig dichtslibben verwachten. In theorie zou het kunnen zijn dat door jarenlang ongelijkmatige verhitting, de achterste kanalen wel verkalken en de voorste niet. De voorste twee zijn schoon, dat kan ik via de opening onder de thermostaat zien.
Overigens staat de motor achterin niet lager, maar juist hoger.
Ja dat snap ik . Ik had het er ook over dat de motor wat voorover helt ( of heb ik nou onzin geschreven, even checken, ja hoor , al veranderd :blush: :blush: ) en dat betekent uiteraard dat hij achteraan hoger staat.Zou het andersom zijn (wat normaler is) zou dat probleem niet op kunnen treden.
Wel staat daardoor het water achterin lager, en is daar dus ruimte voor stoomopbouw.
Stoom zal niet echt gauw gebeuren hoor, zeker niet bij een direct gekoelde motor . Die stoom zou trouwnes venzelf druk opbouwen en eruit blazen.
Het gaat juist om luchtbellen die vanuit de koelwateraanvoer onder de boot kunenn koimen maar ook vrijkomen omdat er uit water altijd lucht vrij komt als je het verwarmt. Er is nl in water altid wat lucht opgelost wat bij opwarmen ontwijkt en problemen veroorzaakt al het niet weg kan.


Er is nergens een doorsnede van de kop te vinden. Ook Mulder motoren te Ridderkerk heeft deze niet.

Enig idee geeft bijgevoede advertentie in Ebay.
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Op de tweede foto is nog net een stukje van het distributiepijpje te zien. Ook is te zien, dat precies onder het pijpje de koelkanalen lopen. Vandaar de gedachte om dit pijpje te verwijderen, deze te controleren op dichtslibben van de distributiegaatjes en ook eronder te kijken naar de koelkanalen.

Proberen kun je dat laatste uiteraard altijd .
Zie verder het rode commentaar.
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 14:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 15:59 #462613

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ik denk dat je altijd voorkeursstroming zult hebben en kan me niet voorstellen dat we het hier nog over alleen kalk hebben. Ik denk dat er meer aan de hand is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 01 dec 2013 16:01 #462615

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Idd ,kalk is meestal niet het probleem, maar roestdelen, lucht lekt of pomp niet niet meer genoeg capaciteit heeft is waarschijnlijker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 13:04 #463919

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Lucht zou kunnen. De pomp werkt wel naar behoren. Er is meer dan voldoende koelwater in het distributiepijpje, het kniestuk en de uitlaat. Ook in het blok zelf, alleen ontstaan daar die merkwaardige warmteverschillen.

Deze week geprobeerd het pijpje er uit te drukken, van voren naar achteren. Het lukt niet, althans te grote kans op beschadiging van dit (dure) pijpje.

Bij uitvoerige inspectie bleken alle verdeelgaatjes in het distributiepijpje open te staan. Hier kan het dus niet aan liggen. Wel jammer dat het niet gelukt is, want het pijpje ligt precies boven de koelkanalen. De hoop is dus vervlogen om langs deze weg de koelkanalen visueel te inspecteren.

Blijft nog maar een mogelijkheid over en dat is inspectie via twee vriesdoppen aan de linkerkant van het blok.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 13:23 #463929

Heeft wel niks met een motor te maken maar gisteren een aardig "proefje" gedaan.
Mijn koffiezet apparaat deed het al een tijdje belabberd en ontkalken met huishoudazijn hielp niet.
10 minuten met 3% zoutzuur deed wonderen.
Hij is weer vanouds.
En niet eens kapot ondanks aluminium pijpjes. :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 15:38 #463993

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Jan Jaap schreef :
Lucht zou kunnen. De pomp werkt wel naar behoren. Er is meer dan voldoende koelwater in het distributiepijpje, het kniestuk en de uitlaat. Ook in het blok zelf, alleen ontstaan daar die merkwaardige warmteverschillen.

Deze week geprobeerd het pijpje er uit te drukken, van voren naar achteren. Het lukt niet, althans te grote kans op beschadiging van dit (dure) pijpje.

Bij uitvoerige inspectie bleken alle verdeelgaatjes in het distributiepijpje open te staan. Hier kan het dus niet aan liggen. Wel jammer dat het niet gelukt is, want het pijpje ligt precies boven de koelkanalen. De hoop is dus vervlogen om langs deze weg de koelkanalen visueel te inspecteren.

Blijft nog maar een mogelijkheid over en dat is inspectie via twee vriesdoppen aan de linkerkant van het blok.

Ja, misschien kun je iets zoiets als een cameraatje op zo'n veersteel gebruiken om via de vriespropgaten iets te zien. Of met een magneet aan een flexibele veer. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 15:57 #463998

Wat dacht je van zoiets?
www.conrad.nl/ce/nl/Search.htm...N24?search=endoscoop
Deze bijv.:
www.conrad.nl/ce/nl/product/51...oop?ref=searchDetail
Kun je ook nog een filmpje in dit draadje zetten.
Ad
Of zoiets:
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 16:00 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 17:10 #464022

Dat is een mooi (hebbedingetje) Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 18:01 #464049

Als je over zoiets denkt moet je wel eerst even verder kijken.
Er zijn er diverse onder en rond de €100 en ze hebben lang niet allemaal een mooie smalle camera maar soms een van tot wel dik 2cm in diameter.
Er zijn er echter ook van minder dan 1 cm.
En bij sommige kun je er (later) verlengstukken bij kopen. Kan ook erg handig zijn.
Enz. enz.
Dat je er veel mee kan weet ik al langer.
Ik heb er vroeger heel wat keren een gebruikt maar dat was noch een echte endoscoop met een fibreoptiek waar je dus alleen door kon kijken.Die kleine cameratjes bestonden toen nog niet.
Maar ja , dat was er wel een van geloof Zeiss voor , inclusief lichtbron en nog wat meer leuks zo'n 25.000 gulden. En dat in de 80er jaren :ohmy:
Pas sinds die minicameraatjes bijna niks meer kosten zijn dat soort hebbedingetjes pas betaalbaar geworden.
Ad
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 18:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 19:46 #464079

Ik heb er al eentje in mijn handen gehad hier in de winkel van Govers..
was zo'n 300.00 maar wel een mooi ding en met alles uit te breiden,
maar ik vond dat een beetje te..

De dikte van de kop is nogal bepalen denk ik
toch met 2 cm kan je op een boot al aardig terecht
1 cm is altijd weer beter
Even kijken hoe dat kabeltje loopt, bij kranen, onder de motor..
genoeg mogelijkheden
Ik ga mij er maar eens verder in verdiepen denk ik
als je voor een kleine honderd kan slagen denk ik dat ik smelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 20:11 #464086

tja, dan was doktertje spelen toen ik jong was maar behelpen :blush: :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 20:23 #464089

Over dichte koelkanalen kan ik wel een ervaring delen.
De koppakking van mijn VP MD7a klapte eruit. Een telefonisch consult bij een monteur leverde de volgende uitspraak op 'Dat kopje wip ik er zo af'.
Inspectie leerde dat er diverse koelkanalen dicht zaten. Met als voornaamste de hoofdaanvoer van vers koelwater dat via het uitlaatspruitstuk naar het blok geleid wordt. Die ingang zat 80% dicht waardoor alles via de bypass wegliep.
Ook de kleinere kanalen tussen het blok en cilinderkop zaten dicht en waren met enige moeite open te pulken, er zat een vastgekoekte fijnkorrelige structuur in. Ik kan mij voorstellen dat iets dat helemaal dicht zit erg moeilijk is open te spoelen.
Kopje werd gevlakt en er weer opgezet en nu draait de boel weer.
Nu is het mogelijk dat de MD7a zoveel simpeler is dan de 2003 maar demontage van de kop ' koste mij de kop niet' .

Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 20:29 #464091

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Yellow Boat schreef : De tweede endoscoop (type BS16) is volgens de reviewers volkomen ongeschikt voor het inspecteren van tanks e.d. Voor de kanaaltjes in een motorblok wellicht wel, maar iedereen klaagt over de zeer slechte beeldkwaliteit. Misschien toch beter om deze te laten liggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 05 dec 2013 23:08 #464124

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Voor 100 euro koop je rommel, ik werk ook met dit soort gereedschappen en moet toch en honderden euro's meer betalen.

Probleem met dit goedkope spul is dat oa de lamp niet krachtig genoeg is om goed beeld te geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 06 dec 2013 07:51 #464160

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
gallus gallus schreef :
Nu is het mogelijk dat de MD7a zoveel simpeler is dan de 2003 maar demontage van de kop ' koste mij de kop niet' .

Gallus

Ik heb de kop van mijn 2003 dit najaar afgehaald en was alles bij elkaar 1,5 uur werk en easy to do. Ik heb een indirect koelsysteem en heb gelukkig niets te maken met dit soort problemen.
Hoe moeilijk is het eigenlijk om direct gekoelde motoren om te bouwen tot indirect ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 06 dec 2013 07:56 #464162

het enige "probleem" is meestal een passende circulatie pomp te vinden. vaak wordt dan een electrische pomp genomen met alle problemen van dien. de impeller pomp "houdt " niet van heet water en de koelvloeistof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 06 dec 2013 09:40 #464192

Ergens in de jaren 80 een MD7A van interkoeling voorzien.
Een olie koelertje van een vrachtwagen, een expansievaatje, een elektrisch heetwaterpompje en wat slangen en een andere thermostaat.

Koelertje (Gebruikt) was een geschenkje van de Scania dealer, expansievaatje kwam van de sloop. Het magnetisch aangedreven heetwaterpompje koste (destijds) ruim Hfl 100,=
Totaal klaar voor minder dan Hfl 200,=

Het heeft vele jaren gewerkt, tot ik de boot uit het oog verloor. mogelijk werkt het nog wel.

Het (vuile) buitenboord water door de pijpjes en de antievries er omheen laten stromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 06 dec 2013 09:41 #464193

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Mijn Yanmar2GM20 uit 1993, die uit Denemarken komt en dus op zout voer, is destijds al voorzien van een warmtewisselaar van Martec. Ik meen dat dat een dochter is van Johnson Pump. Bestaat uit een warmtewisselaar, electrische circulatiepomp, overloopvat , andere thermostaat en speciaal gevormde slangen. Ik weet niet of Martec nog kan leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 16 dec 2013 14:29 #467644

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Vorige week een van de vriesdoppen verwijderd. Gesitueerd achter de startmotor. Het gaf gelegenheid om nog eens lekker te schrappen en te spoelen, waardoor weer wat rommel onderin via de aftapplug kon worden weggespoeld.
Het gat van de vriesdop gaf echter geen toegang tot het spoelkanaal daarboven tussen blok en kop. Blijkbaar is er echt sprake van een kanaal in het blok, want achter het gat is een bolling voelbaar en ook zichtbaar. Logisch ook wel.
Wel nogmaals geconstateerd, dat via de aftapplug wel een van de spoelkanalen is te bereiken, geheel achterin het blok. Nu blijkt dat er van kalkvorming, ketelsteenvorming of roestvorming weinig is te bemerken, hou ik nog twee opties over. Of de koppakking is lek, of onjuiste afstelling van de eerste brandstofpomp, waardoor er grote warmteverschillen ontstaan tussen de drie cilinders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 16 dec 2013 15:03 #467654

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ja er zijn kanalen genoeg en is wat moeilijk te doorgronden hoe eea loopt.
Hierbij een afbeelding van de kop van een VP2003 en zie je "veul" kanaaltjes. Minus 14 gaten voor de kopbouten. B)

Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 15:04 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 16 dec 2013 15:24 #467665

svalk schreef :
Ja er zijn kanalen genoeg en is wat moeilijk te doorgronden hoe eea loopt.
Hierbij een afbeelding van de kop van een VP2003 en zie je "veul" kanaaltjes. Minus 14 gaten voor de kopbouten. B)


Daar zie je wel heel mooi in de cilinderkop ( :unsure: ) de verdeelpijp zitten voor de koelaterafvoer die voor een gelijkmatige koelwater verdeling moet zorgen.Neem ik even aan tenminste.
En lag daarin niet mogelijk de oorzaak van het probleem?
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 15:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 16 dec 2013 15:33 #467668

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Nee, het probleem zit niet in het distributiepijpje. Deze bleek mooi schoon te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 16 dec 2013 15:35 #467670

Ja , dat had ik al een beetje begrepen maar kan dat pijpje niet ergens doorgerot zijn zodat je kortsluiting krijgt?
Of kun je dat pijpje eruit trekken?

Sorrie , ik heb het al gezien in marinepartseurope . Kun je er dus uit trekken.Alleen , dicht dat ding el voor en achteraan goed af?

Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 15:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl