Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor ontkalken

Re: Motor ontkalken 16 dec 2013 15:37 #467671

  • Jan Jaap
  • Jan Jaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Nee, het pijpje is nog in orde. Het is erg moeilijk te verwijderen. Het moet er uit gedreven worden, van voor naar achter. Is snel beschadigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 22 apr 2014 14:00 #508291

Het draadje. Kalk in de toiletslang bracht me in beweging, die slang even gekontroleerd, omdat ik toch gereedschap in de hand had gelijk ook maar nieuw antivries in de motor gedaan.

Water veel vuiler dan verwacht.
Hetgeen wat in en uit de expansiefles gaat was redelijk schoon.
Zodra de motor stilstaat bezinkt het roest en vuil behoorlijk snel, en wordt niet goed afgevoerd bij antivries verversen.
Bij draaiende motor zou dit beter moeten zijn.

De afgetapte vloeistof door een koffie filter geschonken.
De eerste halve liter ging snel, daarna slibte het filter dicht en nam het best wel tijd.
Maar dat dicht geslibte filter filterde goed, zij het langzaam.
Een laagje roest in het filterzakje en schone antivries.

De nieuwe antivries was na 2 minuten al net zo bruin als de oude.
Dat wilde ik wat schoner hebben.

Het slangetje aan de vuldop in een kan verse antivries gehangen, een dun straaltje drainen terwijl de motor draait.

Dit net zolang herhaald tot wat eruit kwam ook schoon was.
Steeds filteren.
Was nog best een hoop werk.
Het lijkt me handig wanneer dit een simpel werkje wordt. Wat je gewoon even meepakt, als je even niets te doen hebt. En zonder gereedschap.

Ik heb naast de vuldop ook een extra ontluchting op het het verwarmingsradiatortje/boiler.

Dit kan nu drainen met een klein straaltje in een fles, terwijl de vuldop niet "vast" gedraaid is.
Het slangetje aan de vuldop zuigt uit het volle expansietankje, terwijl
de vuilwater fles volloopt.
Tussen die "vuile" en "schone" flessen ook een slangetje. De lucht die uit de "vuile" fles wordt gedrukt, bouwt een beetje druk op i de schoen fles
Wanneer je even niet oplet loopt de vuile fles gewoon over in de schone en is er geen rommel.

Om de antivries schoon te houden regelmatig wat aftappen en filteren, af en toe wat verse antivries erbij en het is altijd schoon. En een werkje van niks.
De kans op verstoppingen door vervuiling lijkt me dan flink afgenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 22 apr 2014 14:13 #508294

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Fraaie oplossing. Heb je een fotootje van je opstelling?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 22 apr 2014 14:56 #508301

Slangetjes zijn 4 á 5 mm diam landbouw slang.
Het rode stipje zo´n beetje in ´t midden van de foto is het ontluchtings afsluitertje van de radiator.

De lege fles kan al dan niet daar permanent zijn.
De fles links tegen het schot is het extra expansie volume aan koelvloeistof ivm het toegenomen volume aan vloeistof door radiator.

Zonder die extra ontluchtingis het aftapkraantje te gebruiken, maar iets lastiger bereikbaar.

Bijlage Antivries.JPG niet gevonden





Bijlage Antievries_2014-04-22.jpg niet gevonden

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 apr 2014 14:58 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 22 juni 2014 19:38 #526335

Gaat iets mis met de foto´s erbij plaatsen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 juni 2014 19:43 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 22 juni 2014 19:38 #526337

De afgelopen maanden zo nu en dan wat antivries gefilterd.
Een paar foto´s hoe het er uit ziet.

Ik heb twee ontluchtings punten, één in de vuldop en één in het radiatortje waar ik, met de kachel, de boiler verwarmen kan.

Die zitten een eind van elkaar vandaan. De ontluchting van het radiatortje komt in een fles uit.
Nadat de lucht er uit is laat ik het afsluitertje open staan. De fles vult zich (draaiende motor) met vuile antivries.
Dit wordt aangevuld door de slang aan de vuldop met schone antivries. Dit terwijl de motor draait.
Wanneer ik niet goed oplet en het vergeet,loopt de ´vuile´ fles over naar de ´schone´ en circuleert het gewoon over beide flessen. De vuile fles moet vol zijn voor de schone fles leeg is, beide flessen voor 3/4 gevuld in aanvang

Bijlage P1070684_2014-06-22.JPG niet gevonden



Bijlage P1070688.JPG niet gevonden



Bijlage P1070689.JPG niet gevonden


. Er kan niets fout gaan.

Na een keer of 4 ziet het er uit als op de eerste foto, na 5 keer zoals op de tweede foto.

Ik schenk het door een koffie filter wat ik niet vervang, dit filter slibt enigzins dicht en wordt daardoor fijner.

De eerste keer na 6 jaar onafgebroken dezelfde antivries had deze de kleur van de inhoud van het koffie filter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 11 jan 2015 14:42 #586275

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Heb nog wat gevonden wat ontkalkt.
Wat zou het beste zijn om te gebruiken of een combinatie van meerdere?
Kwam hier op na dat er bij ons een koffie zet apparaat ontkalkt werd met Dubro snel ontkalker.
En op zoek gegaan ben wat voor stoffen hier in zich bevinden.

Er zit in:

5% - 15% aminosulfonzuur
Nr 67/548/CEE: 016-026-00-0 CAS: 5329-14-6 EC: 226-218-8
Xi; R36/38-52/53
1% - 5% fosforzuur
Nr 67/548/CEE: 015-011-00-6 CAS: 7664-38-2 EC: 231-633-2

Hierna op zoek gegaan op het web en kwam onderstaande tegen.

Waarmee kun je ontkalken?
Ontkalkers worden geleverd in poeders, tabletten, en in een vloeibare vorm. In alle gevallen worden ze gemengd of verdund met water.

Ontkalken gebeurt op basis van onderstaande stoffen:


Citroenzuur / Sulfaminezuur / Melkzuur / Azijn / Zoutzuur

Ontkalken met citroenzuur
Vrijwel de meeste ontkalkers bevatten citroenzuur. Citroenzuur is biologisch afbreekbaar, waardoor je de oplossing dus simpelweg door het riool kan spoelen. Het grote bijkomend voordeel van citroenzuur is dat het vervelende geurtjes neutraliseert. Citroenzuur is de veiligste en meest verantwoorde manier van ontkalken. Citroenzuur ontkalkt het beste bij een lichte verhitting. Gezien de espressomachine de oplossing verwamt zorgt dit voor een snelle ontkalking.

Ontkalken met sulfaminezuur
Evenals citroenzuur is ook sulfaminezuur zeer geschikt voor ontkalking. Het is kleur en reukloos waardoor het zeer geschikt is voor ontkalking van huishoudelijke apparatuur. Een andere naam voor sulfaminezuur is amidosulfonzuur. Amidosulfonzuur is schadelijk voor in het water levende organismen. Sulfaminezuur ontkalkt tevens goed bij lage temperaturen.

Ontkalken met azijn(zuur)
Doe dit in geen geval. Azijn veroorzaakt een zeer onaangename geur tijdens en na het ontkalken. Bovendien kan het kunststofmateriaal in uw espressomachine deze smaak aannemen waardoor het aroma van de espresso wordt beïnvloed. Daarnaast is azijn een zeer krachtige stof welke uw machine kan aantasten.


Ontkalken met zoutzuur
Ook het ontkalken met zoutzuur wordt sterk afgeraden. Zoutzuur is een zeer krachtig middel, wat industrieel gebruikt wordt om kalk agressief te verwijderen bij boilers en dergelijke. Gebruik dit nooit voor uw waardevolle espressomachine.

Ontkalken met melkzuur
Ook melkzuur is een natuurlijk product, welke kalk snel verwijderd. Evenals het citroenzuur is het biologisch afbreekbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 11 jan 2015 18:56 #586386

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooi verhaal maar ik kan uit ervaring zeggen dat kalk niet het probleem is bij de meeste motoren maar roest en ander vervuiling dat onder in de kanalen verzameld en zich als klont niet laat weg spoelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 28 jan 2015 15:13 #591448

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Bij een kennis van me ziet de verstopping bij zijn Yanmar 1GM10 er zo uit. Resultaat is een gescheurde kop. Is dit nu roest of kalk?
Nice to see you...to see you nice...
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 15:14 door Puffin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 jan 2015 15:22 #591450

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Allebei een beetje.

En misschien nog wel een hoop meer. Zout, algen, noem maar op.

Ik heb mijn cilindertjes 5 keer gevuld met schoonmaakazijn. Daarna uit elkaar gehaald. Zaten nog immer vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 jan 2015 15:35 #591453

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Dan moet ik de kop van mijn eigen Yanmar 1GM10 er ook maar eens afhalen. Heb alleen akoestisch alarm (net zoals die kennis) maar die ging niet af. Wat meet deze sensor voor het alarm. De temperatuur van het koelwater of van het motorblok?
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 jan 2015 15:46 #591461

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Puffin schreef :
Dan moet ik de kop van mijn eigen Yanmar 1GM10 er ook maar eens afhalen. Heb alleen akoestisch alarm (net zoals die kennis) maar die ging niet af. Wat meet deze sensor voor het alarm. De temperatuur van het koelwater of van het motorblok?

De temperatuur van het koelwater.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 jan 2015 15:50 #591464

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Oke, douwe. Maar wáár meet die sensor dan de temp van het koelwater? Als de koelkanalen ter plekke dicht zitten en er daardoor weinig of zelfs helemaal geen (koel)water loopt, dan valt er weinig te meten! Het alarm zal dan nimmer afgaan!
Nice to see you...to see you nice...
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 15:51 door Puffin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 jan 2015 16:55 #591488

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Puffin,
De temp van het koelwater wordt gemeten waar dit het blok verlaat. En ook bij een dichte kraan wordt het water in het blok heet. Zou dus niet weten waarom het alarm niet zou afgaan. Daar moet iets anders aan de hand zijn, iets met een aard probleem bij voorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 jan 2015 17:42 #591520

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
@FER,11/1.18.56
als mijn bukh dv 20,1980, bij het verwijderen van de onderste anode..helder en stevig plast als een jongetje...zit het wel goed?? temp ok...grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 jan 2015 18:03 #591536

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Puffin schreef :
Oke, douwe. Maar wáár meet die sensor dan de temp van het koelwater? Als de koelkanalen ter plekke dicht zitten en er daardoor weinig of zelfs helemaal geen (koel)water loopt, dan valt er weinig te meten! Het alarm zal dan nimmer afgaan!

Er is altijd wel enige circulatie en als die te laag wordt wordt de temperatuur echt te hoog en zal het alarm echt gaan of een eventuele thermometer dat aangeven.
Zo niet ,dan zou de boel allang in de prak gedraaid zijn.
Zonder koelwater neemt de thermometer de temperatuur van het motorblok aan, en die wordt zo heet dat op gegeven moment de verf van het blok af schroeit.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 jan 2015 18:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 jan 2015 18:28 #591555

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
fdr schreef :
@FER,11/1.18.56
als mijn bukh dv 20,1980, bij het verwijderen van de onderste anode..helder en stevig plast als een jongetje...zit het wel goed?? temp ok...grtn fdr

de pomp van een Bukh is krap bemeten en als er groeven in de deksel zit zal de capaciteit allen maar afnemen

raad elke bukh eigenaar aan om de deksel van de pomp te vervangen als er beschadiging op de deksel zit, voor het geld hoe je het niet te laten want zn deksel kost zn 8 a9 euro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 28 jan 2015 18:53 #591571

Saeftinghe schreef :
Slangetjes zijn 4 á 5 mm diam landbouw slang.
Het rode stipje zo´n beetje in ´t midden van de foto is het ontluchtings afsluitertje van de radiator.

De lege fles kan al dan niet daar permanent zijn.
De fles links tegen het schot is het extra expansie volume aan koelvloeistof ivm het toegenomen volume aan vloeistof door radiator.

Zonder die extra ontluchtingis het aftapkraantje te gebruiken, maar iets lastiger bereikbaar.

Bijlage Antivries.JPG niet gevonden





Bijlage Antievries_2014-04-22.jpg niet gevonden


Dit brengt me op de gedachte om te updaten hoe het met permanente filtering gaat.

Het grove vuil is er inmiddels wel uit en nu is het bijhouden geworden.

Die éne fles aan het schot zijn er inmiddels 2 geworden die, voortdurend in de circulatie meegaan.
Wanneer de motor draait wordt al het fijne vuil opgewoeld door de circulatie pomp.
Een klein stroompje wordt afgeleid en circuleert mee via de beide flessen.
De toe- en afvoer slang gaan tot ongeveer 5 cm vanaf de bodem van de flessen.
De doorstroming is zo gering dat bezinksel niet opgewoeld wordt.
Het vuil wat IN de motor wel opgewoeld wordt dor de daar veel sterkere stroming komt in de flessen en bezinkt daar in enkele uren.

De vloeistof is dan zo helder blauw als verse antievries.
Het bezinksel op de fles bodems komt niet meer mee in de circulatie, en na een paar maanden haal ik met een heveltje de schone antievries er uit in een andere fles.
Het laatste restje met bezinksel wordt weggegooid.
Er moet dus zo nu en dan ook wat vers bijgevuld worden.
Dat houdt de toevoegingen op peil denk/hoop ik.


Bijlage P1070871.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 23 feb 2015 16:38 #599734

Hi, ik heb mijn motor ontkalkt met Ranex en ook uitlaatspruitstuk. Ranex heeft zelf ook een filmpje van het ontkalken van motoren op Youtube staan.

Spruitstuk ontkalken: spruitstuk ontkalken

en ook het ontkalken van mijn motorblok, binnen een kwartier was alle kalk opgelost: motorblok ontkalken

Het is wel belangrijk om de motor goed na te spoelen, anders droogt de kalk op en zit alles vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 23 feb 2015 18:00 #599760

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
grotegerben1983 schreef :
Hi, ik heb mijn motor ontkalkt met Ranex en ook uitlaatspruitstuk. Ranex heeft zelf ook een filmpje van het ontkalken van motoren op Youtube staan.

Spruitstuk ontkalken: spruitstuk ontkalken

en ook het ontkalken van mijn motorblok, binnen een kwartier was alle kalk opgelost: motorblok ontkalken

Het is wel belangrijk om de motor goed na te spoelen, anders droogt de kalk op en zit alles vast.

Ik durf je nu al te zeggen dat je met zon enkele keer echt niet alle kalk en roest eruit krijgt.
Bij de revisie van mij sole mini 3 ben ik circa 3 weken bezig geweest met spoelen met diverse middelen die roest en kalk oplossen dat ik er niet op vertouw dat ranex dit in zeg een dag kan met hun middel.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 15:05 #600593

  • RP1
  • RP1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Roest, kalk/ketelsteen en urinesteen (struviet) verdwijnt als sneeuw voor de zon als de systemen worden gespoeld met RYDLYME en/of RYDLYME Marine. Dit spul doet al 70 jaar wat het belooft en nu ook te koop in NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 15:08 #600595

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Bedankt, waar koop je dat?
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 15:14 #600597

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Bij Robert Prins (RP1) zelf....

Misschien even erbij melden dat je het spul zelf verkoopt.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 15:18 #600599

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Koezt schreef :
Bij Robert Prins (RP1) zelf....

Misschien even erbij melden dat je het spul zelf verkoopt.

en ook misschien vermelden dat voor het allerbeste resultaat het het beste is je motor vooraf te demonteren en uit elkaar te halen want anders kon je wel eens verder van huis raken door alle roest die losgeraakt is en naar beneden zakt en je er bijna niet uitgespoeld krijgt. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 16:22 #600611

  • RP1
  • RP1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
svalk schreef :
Koezt schreef :
Bij Robert Prins (RP1) zelf....

Misschien even erbij melden dat je het spul zelf verkoopt.

en ook misschien vermelden dat voor het allerbeste resultaat het het beste is je motor vooraf te demonteren en uit elkaar te halen want anders kon je wel eens verder van huis raken door alle roest die losgeraakt is en naar beneden zakt en je er bijna niet uitgespoeld krijgt. B)

Heren (en dames),

Wat hierboven staat is allemaal waar en wordt niet verborgen gehouden. Het moeten demonteren van de motor is echter volledig onnodig. Roest en kalk etc lost volledig op. Ik adviseer het spul continu rond te pompen ipv te laten staan. Bij interesse zijn alle instructies en verdere info via email volledig vrijblijvend bij me op te vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.357 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl