Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor ontkalken

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 16:33 #600617

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
PB verstuurd.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 16:35 #600618

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
RP1 schreef :
svalk schreef :
Koezt schreef :
Bij Robert Prins (RP1) zelf....

Misschien even erbij melden dat je het spul zelf verkoopt.

en ook misschien vermelden dat voor het allerbeste resultaat het het beste is je motor vooraf te demonteren en uit elkaar te halen want anders kon je wel eens verder van huis raken door alle roest die losgeraakt is en naar beneden zakt en je er bijna niet uitgespoeld krijgt. B)

Heren (en dames),

Wat hierboven staat is allemaal waar en wordt niet verborgen gehouden. Het moeten demonteren van de motor is echter volledig onnodig. Roest en kalk etc lost volledig op. Ik adviseer het spul continu rond te pompen ipv te laten staan. Bij interesse zijn alle instructies en verdere info via email volledig vrijblijvend bij me op te vragen.

Ok, ik geef ook alleen maar aan wat het allerbeste resultaat geeft. Kun je mogelijk niet eens op een ZF bijeenkomst een demo geven want het is toch wel een probleem en zeker bij de wat oudere direct gekoelde motoren. Hoeft natuurlijk niet met een echte motor maar gewoon wat roest en kalk in een maatbeker en daar het oplosmiddel bij gooien. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 16:36 #600619

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat staat dus ongeveer in mijn PB. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 26 feb 2015 16:56 #600622

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Faran schreef :
Dat staat dus ongeveer in mijn PB. ;)

Sorry, had ik gemist ! mooi initiatief Faran !
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 27 apr 2015 13:35 #620003

  • Charles2
  • Charles2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik heb een volvo penta 2002 uit 1990 (direct gekoeld). De boot ligt een gedeelte van het jaar op zoutwater. Ik heb nog geen koelwater problemen ondervonden en wou dit voorkomen en heb de motor ontkalkt/ontroest. Ik heb dit als volgt gedaan:

-De thermostaatklep/huis en opofferings-zinkplug verwijdert. Waar normaal het thermostaathuis zit heb ik een flens met een afsluiter geplaatst en het gat van het zinkstuk afgeblind met een schroefplug.
-Het koelwater toevoerpijpje (van pompje naar motor) verwijdert en een slangtule gemonteerd.
-Het afvoerpijpje van motor naar uitlaatspruitstuk (koelwater bypass) verwijdert en ook voorzien van een slangtule.

Met een boormachinepompje heb ik gedurende een uur een 5% (iets verwarmde) zoutzuur-oplossing over een emmer rondgepompt. Met de afsluiter op de genoemde flens en een afsluiter op de koelwater (bypass) afvoer kon de waterstroom "gedwongen" worden door de cilinder koelruimtes te stromen.

Ik kan natuurlijk niet in de kop en de ruimte om de cilindervoeringen kijken maar wat in de emmer te zien was was erg viezige donkerbruinkleur vloeistof waar het pompje het moeilijk mee had. Bij de motor kan je wel in de (koperen) verdeelpijpje kijken waar een aantal gaatjes zitten die het water naar de koelruimten verdeelt: dit zag er schoon uit en de gaatjes waren open. Ook de ruimte waar de thermostaatklep in zit zag er (nagenoeg) schoon uit. Op bovengenoemde manier wordt het uitlaatstuk waar het koelwater wordt geïnjecteerd niet ontkalkt (eveneens de koelwater toe en afvoer pijpjes)

Ik denk dat circuleren veel beter zal werken dan de motor opvullen en een tijd in laten weken. Het voordeel is ook dat er minder snel roest deeltje en wat er overblijft van het kalk zal bezinken in de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 27 apr 2015 14:26 #620011

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Charles2 schreef :
Ik heb een volvo penta 2002 uit 1990 (direct gekoeld). De boot ligt een gedeelte van het jaar op zoutwater. Ik heb nog geen koelwater problemen ondervonden en wou dit voorkomen en heb de motor ontkalkt/ontroest. Ik heb dit als volgt gedaan:

-De thermostaatklep/huis en opofferings-zinkplug verwijdert. Waar normaal het thermostaathuis zit heb ik een flens met een afsluiter geplaatst en het gat van het zinkstuk afgeblind met een schroefplug.
-Het koelwater toevoerpijpje (van pompje naar motor) verwijdert en een slangtule gemonteerd.
-Het afvoerpijpje van motor naar uitlaatspruitstuk (koelwater bypass) verwijdert en ook voorzien van een slangtule.

Met een boormachinepompje heb ik gedurende een uur een 5% (iets verwarmde) zoutzuur-oplossing over een emmer rondgepompt. Met de afsluiter op de genoemde flens en een afsluiter op de koelwater (bypass) afvoer kon de waterstroom "gedwongen" worden door de cilinder koelruimtes te stromen.

Ik kan natuurlijk niet in de kop en de ruimte om de cilindervoeringen kijken maar wat in de emmer te zien was was erg viezige donkerbruinkleur vloeistof waar het pompje het moeilijk mee had. Bij de motor kan je wel in de (koperen) verdeelpijpje kijken waar een aantal gaatjes zitten die het water naar de koelruimten verdeelt: dit zag er schoon uit en de gaatjes waren open. Ook de ruimte waar de thermostaatklep in zit zag er (nagenoeg) schoon uit. Op bovengenoemde manier wordt het uitlaatstuk waar het koelwater wordt geïnjecteerd niet ontkalkt (eveneens de koelwater toe en afvoer pijpjes)

Ik denk dat circuleren veel beter zal werken dan de motor opvullen en een tijd in laten weken. Het voordeel is ook dat er minder snel roest deeltje en wat er overblijft van het kalk zal bezinken in de motor.

Laat onverlet, dat 100% dichte kanaaltjes gewoon dicht zulen blijven zitten, echter als je dit b.v. vanaf seizoen 1 dit ieder jaar even doet (afh. van gebruik natuurlijk) er waarschijnlijk ook geen verstopte kanalan zullen gaan komen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 27 apr 2015 15:15 #620032

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Charles2 schreef :
Ik heb een volvo penta 2002 uit 1990 (direct gekoeld). De boot ligt een gedeelte van het jaar op zoutwater. Ik heb nog geen koelwater problemen ondervonden en wou dit voorkomen en heb de motor ontkalkt/ontroest. Ik heb dit als volgt gedaan:

-De thermostaatklep/huis en opofferings-zinkplug verwijdert. Waar normaal het thermostaathuis zit heb ik een flens met een afsluiter geplaatst en het gat van het zinkstuk afgeblind met een schroefplug.
-Het koelwater toevoerpijpje (van pompje naar motor) verwijdert en een slangtule gemonteerd.
-Het afvoerpijpje van motor naar uitlaatspruitstuk (koelwater bypass) verwijdert en ook voorzien van een slangtule.

Met een boormachinepompje heb ik gedurende een uur een 5% (iets verwarmde) zoutzuur-oplossing over een emmer rondgepompt. Met de afsluiter op de genoemde flens en een afsluiter op de koelwater (bypass) afvoer kon de waterstroom "gedwongen" worden door de cilinder koelruimtes te stromen.

Ik kan natuurlijk niet in de kop en de ruimte om de cilindervoeringen kijken maar wat in de emmer te zien was was erg viezige donkerbruinkleur vloeistof waar het pompje het moeilijk mee had. Bij de motor kan je wel in de (koperen) verdeelpijpje kijken waar een aantal gaatjes zitten die het water naar de koelruimten verdeelt: dit zag er schoon uit en de gaatjes waren open. Ook de ruimte waar de thermostaatklep in zit zag er (nagenoeg) schoon uit. Op bovengenoemde manier wordt het uitlaatstuk waar het koelwater wordt geïnjecteerd niet ontkalkt (eveneens de koelwater toe en afvoer pijpjes)

Ik denk dat circuleren veel beter zal werken dan de motor opvullen en een tijd in laten weken. Het voordeel is ook dat er minder snel roest deeltje en wat er overblijft van het kalk zal bezinken in de motor.

Prima methode. Professioneel.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 apr 2015 15:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 apr 2015 17:22 #620477

  • Charles2
  • Charles2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Als de kanalen al dicht zitten wordt het inderdaad wel moeilijk daarom heb ik dit niet afgewacht en preventief de boel gespoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 apr 2015 17:33 #620480

Charles2 schreef :
Als de kanalen al dicht zitten wordt het inderdaad wel moeilijk

komt bij mij de vraag boven,"Als die kanaaltjes dan dicht zitten, hoe zou je dat dan weer open kunnen krijgen ??"

Thomss
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 apr 2015 17:37 #620483

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Thomss schreef :
Charles2 schreef :
Als de kanalen al dicht zitten wordt het inderdaad wel moeilijk

komt bij mij de vraag boven,"Als die kanaaltjes dan dicht zitten, hoe zou je dat dan weer open kunnen krijgen ??"

Thomss
Het zal niet gebeuren, maar zo ja dan ben je de lul. Vernieuwen van onderdelen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 apr 2015 19:04 #620521

douwe schreef :
Het zal niet gebeuren, maar zo ja dan ben je de lul. Vernieuwen van onderdelen.
koelkanalen zijn veelal mee gegoten tijdens de productie van het cylinderblok en dus niet vervangbaar.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 apr 2015 19:23 #620529

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat is toch ook een onderdeel?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 28 apr 2015 19:33 #620532

  • Charles2
  • Charles2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Thomss schreef :
Charles2 schreef :
Als de kanalen al dicht zitten wordt het inderdaad wel moeilijk

komt bij mij de vraag boven,"Als die kanaaltjes dan dicht zitten, hoe zou je dat dan weer open kunnen krijgen ??"

Thomss

Als de boel echt verstopt zit dan zit er denk ik niets ander op dan het blok uit elkaar te halen en via de koelkanalen de aanslag mechanisch te verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 11 mei 2019 12:48 #1045242

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Is 1 liter starbrite (met 2 liter water) voldoende voor een VP 2002?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 11 mei 2019 13:14 #1045246

Hangt er vanaf wat voro motor je hebt.
Directe of indirecte koeling.
In de laatste zit 4 liter ( volgens de workshop manual avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen..._Workshop-Manual.pdf pagina 25 ) ) maar dat is natuurlijk inclusief de warmtewisselaar.
In die met directe koeling dus wat minder maar 3 liter lijkt me aan de krappe kant.
Maar een paar honderd cc extra water zal geen probleem zijn mits je de tijdsduur evenredig verlengt.
Het gaat bij dat zuren tenslotet om een chemische reactie en de snelheid daarvan is evenredig met de concentratie.
Dus 1 liter Starbrite met 2,5 liter water i.p.v. 2 liter moet zo'n kleine 20% langer inwerken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 11 mei 2019 21:43 #1045346

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Maar je gaat toch niet bij een indirect gekoelde motor het koelvloeistof circuit ontkalken. Hooguit spoelen en alleen warmtewisselaar ontkalken.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 mei 2019 21:44 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 11 mei 2019 22:06 #1045350

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Charles2 schreef :
Ik heb een volvo penta 2002 uit 1990 (direct gekoeld). De boot ligt een gedeelte van het jaar op zoutwater. Ik heb nog geen koelwater problemen ondervonden en wou dit voorkomen en heb de motor ontkalkt/ontroest. Ik heb dit als volgt gedaan:

-De thermostaatklep/huis en opofferings-zinkplug verwijdert. Waar normaal het thermostaathuis zit heb ik een flens met een afsluiter geplaatst en het gat van het zinkstuk afgeblind met een schroefplug.
-Het koelwater toevoerpijpje (van pompje naar motor) verwijdert en een slangtule gemonteerd.
-Het afvoerpijpje van motor naar uitlaatspruitstuk (koelwater bypass) verwijdert en ook voorzien van een slangtule.

Met een boormachinepompje heb ik gedurende een uur een 5% (iets verwarmde) zoutzuur-oplossing over een emmer rondgepompt. Met de afsluiter op de genoemde flens en een afsluiter op de koelwater (bypass) afvoer kon de waterstroom "gedwongen" worden door de cilinder koelruimtes te stromen.

Ik kan natuurlijk niet in de kop en de ruimte om de cilindervoeringen kijken maar wat in de emmer te zien was was erg viezige donkerbruinkleur vloeistof waar het pompje het moeilijk mee had. Bij de motor kan je wel in de (koperen) verdeelpijpje kijken waar een aantal gaatjes zitten die het water naar de koelruimten verdeelt: dit zag er schoon uit en de gaatjes waren open. Ook de ruimte waar de thermostaatklep in zit zag er (nagenoeg) schoon uit. Op bovengenoemde manier wordt het uitlaatstuk waar het koelwater wordt geïnjecteerd niet ontkalkt (eveneens de koelwater toe en afvoer pijpjes)

Ik denk dat circuleren veel beter zal werken dan de motor opvullen en een tijd in laten weken. Het voordeel is ook dat er minder snel roest deeltje en wat er overblijft van het kalk zal bezinken in de motor.

Zo ben ik ook te werk gegaan voordat ik mijn 2003 ombouwde naar indirecte koeling. Ik gebruikte limeryd en een wat krachtiger pomp, maar dat even terzijde.
Bij mij zat het aftapkraantje onderin het blok volkomen dicht. Na uren peuteren toch open gekregen en toen ik eenmaal goede doorstroming kreeg kwam daar een enorme hoeveelheid zwart bezinksel uit. Eerst nog gecirculeerd met limeryd en daarna vele malen gespoeld voordat alle troep eruit was.
Dus wat ik wil zeggen is dat bij ontkalking/ontroesting dat aftappen wel belangrijk is. Als je directe koeling blijft houden is het volkomen schoon krijgen misschien minder essentieel, maar in mijn geval wilde ik dat wel voordat de koelvloeistof erin ging. Inmiddels ook koelvloestof weer ververst (na 1/2 jaar) en nog meer bezinksel meegekomen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 12 mei 2019 07:20 #1045382

37south schreef :
Maar je gaat toch niet bij een indirect gekoelde motor het koelvloeistof circuit ontkalken. Hooguit spoelen en alleen warmtewisselaar ontkalken.

Even goed lezen!
Ik schreef niet voor niets erbij "hangt ervan af wat voor motor je hebt"
Ik noem de indirecte koeling omdat daarvan de inhoud in de workshop manual wordt opgegeven en die is uiteraard bij directe koeling hetzelfde exclusief de warmtewisselaar.
En die motor werd zowel met directe als indirecte koeling geleverd.
Ik neem aan dat TS ook wel weet dat je het binnencircuit niet hoeft te ontkalken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor ontkalken 12 mei 2019 17:27 #1045538

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
Ik heb inderdaad een direct gekoelde VP 2002 anders had ik niet hoeven ontkalken. De boot ligt vanaf 1988 op zout water. Ik zal voor de zekerheid maar 2 ltr starbrite kopen want er zal wel genoeg kalk in zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl